Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky

vloženo

Mazda 3 poháněná ve verzi sedan atmosférickým dvoulitrem MZR vyšla z našeho redakčního testu velmi dobře, stejně jako vrcholná verze MPS. Jak si však trojka povede se vznětovou šestnáctistovkou MZ-CD pod kapotou? Zůstane stále zábavným vozem nebo se změní v auto pro důchodce v bačkorách?

Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky

Druhá generace Mazdy 3 přišla na trh před třemi lety, přičemž v loňském roce prodělala facelift, kterému jsme věnovali samostatný článek. Mazda 3 není v Česku příliš populární, jelikož dřívější cenová politika dovozce nebyla zrovna přívětivá. Řada českých motoristů má tak modely Mazdy zafixované jako dražší japonská auta a raději sahají po konkurenčních modelech. V loňském roce se český importér padajícím prodejům postavil slevami dosahujících až 100.000 Kč.


Jednoduchá leč účelná kabina
Interiér Mazdy se nese v duchu jednoduchosti a přehlednosti. Po stránce ergonomie toho nelze příliš vytknout. Někomu může přijít nepřehledné zobrazování provozních údajů na jednořádkovém displeji, který zároveň slouží pro audiosystém. V zimních měsících naopak snad každý ocení vyhřívání čelního skla a vyhřívání předních sedadel, které dostanete od výbavy TX. Více tvrdých plastů v kabině nevadí, mají totiž dobrou povrchovou úpravu a působí příjemně. Levně působí jen plast použitý na výplních dveří. Pozice za volantem je dobrá.

Diesel pro spořílky
Japonská automobilka stále odolává downsizingu. A je to jedině dobře. V nedávném testu trojky ve verzi sedan jsem až do nebes vychvaloval atmosférický dvoulitr o výkonu 110 kW, který dělá z této Mazdy velmi zábavné a řidičky přívětivé auto. Díky nízké hmotnosti dvoulitr milující otáčky dopřeje řidiči výtečné svezení v poměrně nízkých rychlostech. Mazdy 3 však necílí jen na sportovně založené řidiče, chce oslovovat i ekonomicky smýšlející řidiče. Pro ty je přichystána dnes testovaná trojka poháněná čtyřválcovou vznětovou šestnáctistovkou MZ-CD. Ta překvapí hned po nastartování poměrně solidním odhlučněním. Přibližně do 1.500 otáček však jsou reakce motoru velmi ospalé. Teprve po překročení dvou tisíc otáček přichází značný zátah, který se dostaví hned po roztočení turbodmychadla. Při devadesátce točí šestnáctistovka na šestý rychlostní stupeň 1.750 ot./min., při 130 km/h pak 2.500 ot./min. Mazda slibuje v kombinovaném provozu průměrnou spotřebu 4,3 l/100 km. V reálném provozu raději počítejte se spotřebou o litr vyšší. Dlouhodobě se mi dařilo jezdit za 5,3 l/100 km, což je zhruba o dva litry méně než u benzínové šestnáctistovky a o tři litry méně než u benzínového dvoulitru. 

Benzín pro srdcaře, diesel pro praktiky
Sedan s atmosférickým dvoulitrem jezdil famózně. Do zatáček se vrhal po hlavě a každou situaci hravě ustál. Navíc dokázal být i zábavný. To samé do zajista platí o hatchbacku, který se mi však v případě testovaného dieselu zdál být méně zábavný a v extrému tak čitelný. Dieselový hatchback se suchého asfaltu drží velmi dlouho, na mokru se však dostavuje nedotáčivost. Dieselová šestnáctistovka pod kapotou má nesporné výhody v úspornosti a v praktičnosti, přesto narozdíl od dříve testovaného sedanu s benzínovým motorem působí tvrději (skoro až prkeným projevem). Rapidně citelnější je také nedotáčivost. U dieselu dokáže řidiče navíc potrápit spojka, která se hůře dávkuje. Rozjezdy s dieselovou Mazdou 3 vyžadují specifické zacházení se spojkovým a plynovým pedálem. Oproti benzínovému motoru není šestistupňová převodovka použitá u dieselu tak přesná a precizně fungující, přesto stále můžeme mluvit o lepším průměru. To samé platí o řízení, není špatné, ale u benzínového motoru poskytuje jiskrnější odezvu. Brzdy jsou dobře dávkovatelné a trojce plně dostačují.

Úsporná, praktická a cenově dostupná
Mazdu 3 hatchback poháněnou atmosférickou zážehovou šestnáctistovkou MZR koupíte již delší dobu v základní výbavě Base za 299.900 Kč. Námi testovaná Mazda s dieselovou šestnáctistovkou ve výbavě CE startuje na ceně 390.900 Kč, přičem dobře vybavený vůz se čtvrtým stupněm výbavy TX přijde na 439.900 Kč. Za tuto cenu získáte dobře jezdící vůz nižší střední třídy, který se nezalekne ostřejšího zacházení ani vyšších cen za pohonné hmoty. Trojka s dieselem pod kapotou Vás za srdce nevezme (na rozdíl od benzínového dvoulitru), na druhou stranu nikoho neurazí a oslní svou praktičností. Vznětovou trojku můžeme hodit do stejného pytle jako Volkswagen Golf.

(plusy)
dobré jízdní vlastnosti
úsporný provoz
pozice za volantem
přesné řízení
zdolávání nerovností
nízká hmotnost
pohodlné sedačky
akční cena

(mínusy)
prodleva turbodmychadla (než se roztočí, chvilku to trvá)
těžký předek, oproti benzínu menší zábava
průměrná kultivovanost
různorodé podsvícení displejů
předem dané výbavy

Technické údaje Mazda3 1.6 MZ-CD
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1560 ccm
Výkon:  85kW(116k)/3600 ot./min.
Točivý moment max.: 270Nm/1750-2500 ot./min.
Max. rychlost:  186 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 11,0 s
Spotřeba - kombin.: 4,3 l/100 km
Spotřeba - město: 5,2 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 3,8 l /100 km
Objem pal. nádrže:   55 l
Délka/šířka/výška: 4460/1755/1470 mm
Rozvor: 2640 mm
Zavazadelník: 340 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1243/1830 kg
Základní cena: 299.900 Kč (1.6 MZR, Base)
Cena test modelu od: 390.900 Kč (1.6 MZ-CD, CE)

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Mazda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

24.09.2017
Test ojetiny: Ford Fusion - bratr Fiesty je stále v kurzu
20.09.2017
Omlazený Ford Mustang má stále osmiválec a nově 10stupňový automat
18.09.2017
Test: Kia Rio 1.0 T-GDI je univerzálnější, než čekáte
17.09.2017
Nové Audi RS 4 Avant bude rychlé rodinné auto
16.09.2017
Suzuki Swift Sport zhubl a dostal turbomotor
15.09.2017
Citroën C3 Aircross má české ceny, začínají na 309 900 Kč
14.09.2017
Audi Q5 rozšiřuje nabídku motorů o 3.0 V6 TDI
13.09.2017
Nové malé SUV od Fordu se jmenuje EcoSport a může mít pohon všech kol
12.09.2017
Test: BMW 435i xDrive Cabrio - babí léto individuálně
11.09.2017
Hyundai ix20 nekončí, čeští motoristé ho milují
10.09.2017
Kia Picanto X-Line má 100 koní a zvýšený podvozek
09.09.2017
BMW Concept X7 iPerformance - obrovské ledviny a futuristický interiér
08.09.2017
Test ojetiny: Citroën C5 – levný kočár
07.09.2017
Opel Insignia dostane BiTurbo diesel s výkonem 210 koní
06.09.2017
Nový Nissan Leaf se chlubí dojezdem až 378 km na jedno nabití
05.09.2017
Test: Hyundai Santa Fe 2.4 GDi - doopravdy ho chcete?
01.09.2017
Na nové Suzuki Swift čtvrt milionu nestačí, ale může mít pohon 4x4
31.08.2017
Test ojetiny: Hyundai i10 - ve městě jako ryba ve vodě
30.08.2017
Zbrusu nová Dacia Duster bude na oko pořád stejná
27.08.2017
Volkswagen T-Roc – nové SUV s pohonem 4x4 a velkým batohem