Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky

vloženo

Mazda 3 poháněná ve verzi sedan atmosférickým dvoulitrem MZR vyšla z našeho redakčního testu velmi dobře, stejně jako vrcholná verze MPS. Jak si však trojka povede se vznětovou šestnáctistovkou MZ-CD pod kapotou? Zůstane stále zábavným vozem nebo se změní v auto pro důchodce v bačkorách?

Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky

Druhá generace Mazdy 3 přišla na trh před třemi lety, přičemž v loňském roce prodělala facelift, kterému jsme věnovali samostatný článek. Mazda 3 není v Česku příliš populární, jelikož dřívější cenová politika dovozce nebyla zrovna přívětivá. Řada českých motoristů má tak modely Mazdy zafixované jako dražší japonská auta a raději sahají po konkurenčních modelech. V loňském roce se český importér padajícím prodejům postavil slevami dosahujících až 100.000 Kč.


Jednoduchá leč účelná kabina
Interiér Mazdy se nese v duchu jednoduchosti a přehlednosti. Po stránce ergonomie toho nelze příliš vytknout. Někomu může přijít nepřehledné zobrazování provozních údajů na jednořádkovém displeji, který zároveň slouží pro audiosystém. V zimních měsících naopak snad každý ocení vyhřívání čelního skla a vyhřívání předních sedadel, které dostanete od výbavy TX. Více tvrdých plastů v kabině nevadí, mají totiž dobrou povrchovou úpravu a působí příjemně. Levně působí jen plast použitý na výplních dveří. Pozice za volantem je dobrá.

Diesel pro spořílky
Japonská automobilka stále odolává downsizingu. A je to jedině dobře. V nedávném testu trojky ve verzi sedan jsem až do nebes vychvaloval atmosférický dvoulitr o výkonu 110 kW, který dělá z této Mazdy velmi zábavné a řidičky přívětivé auto. Díky nízké hmotnosti dvoulitr milující otáčky dopřeje řidiči výtečné svezení v poměrně nízkých rychlostech. Mazdy 3 však necílí jen na sportovně založené řidiče, chce oslovovat i ekonomicky smýšlející řidiče. Pro ty je přichystána dnes testovaná trojka poháněná čtyřválcovou vznětovou šestnáctistovkou MZ-CD. Ta překvapí hned po nastartování poměrně solidním odhlučněním. Přibližně do 1.500 otáček však jsou reakce motoru velmi ospalé. Teprve po překročení dvou tisíc otáček přichází značný zátah, který se dostaví hned po roztočení turbodmychadla. Při devadesátce točí šestnáctistovka na šestý rychlostní stupeň 1.750 ot./min., při 130 km/h pak 2.500 ot./min. Mazda slibuje v kombinovaném provozu průměrnou spotřebu 4,3 l/100 km. V reálném provozu raději počítejte se spotřebou o litr vyšší. Dlouhodobě se mi dařilo jezdit za 5,3 l/100 km, což je zhruba o dva litry méně než u benzínové šestnáctistovky a o tři litry méně než u benzínového dvoulitru. 

Benzín pro srdcaře, diesel pro praktiky
Sedan s atmosférickým dvoulitrem jezdil famózně. Do zatáček se vrhal po hlavě a každou situaci hravě ustál. Navíc dokázal být i zábavný. To samé do zajista platí o hatchbacku, který se mi však v případě testovaného dieselu zdál být méně zábavný a v extrému tak čitelný. Dieselový hatchback se suchého asfaltu drží velmi dlouho, na mokru se však dostavuje nedotáčivost. Dieselová šestnáctistovka pod kapotou má nesporné výhody v úspornosti a v praktičnosti, přesto narozdíl od dříve testovaného sedanu s benzínovým motorem působí tvrději (skoro až prkeným projevem). Rapidně citelnější je také nedotáčivost. U dieselu dokáže řidiče navíc potrápit spojka, která se hůře dávkuje. Rozjezdy s dieselovou Mazdou 3 vyžadují specifické zacházení se spojkovým a plynovým pedálem. Oproti benzínovému motoru není šestistupňová převodovka použitá u dieselu tak přesná a precizně fungující, přesto stále můžeme mluvit o lepším průměru. To samé platí o řízení, není špatné, ale u benzínového motoru poskytuje jiskrnější odezvu. Brzdy jsou dobře dávkovatelné a trojce plně dostačují.

Úsporná, praktická a cenově dostupná
Mazdu 3 hatchback poháněnou atmosférickou zážehovou šestnáctistovkou MZR koupíte již delší dobu v základní výbavě Base za 299.900 Kč. Námi testovaná Mazda s dieselovou šestnáctistovkou ve výbavě CE startuje na ceně 390.900 Kč, přičem dobře vybavený vůz se čtvrtým stupněm výbavy TX přijde na 439.900 Kč. Za tuto cenu získáte dobře jezdící vůz nižší střední třídy, který se nezalekne ostřejšího zacházení ani vyšších cen za pohonné hmoty. Trojka s dieselem pod kapotou Vás za srdce nevezme (na rozdíl od benzínového dvoulitru), na druhou stranu nikoho neurazí a oslní svou praktičností. Vznětovou trojku můžeme hodit do stejného pytle jako Volkswagen Golf.

(plusy)
dobré jízdní vlastnosti
úsporný provoz
pozice za volantem
přesné řízení
zdolávání nerovností
nízká hmotnost
pohodlné sedačky
akční cena

(mínusy)
prodleva turbodmychadla (než se roztočí, chvilku to trvá)
těžký předek, oproti benzínu menší zábava
průměrná kultivovanost
různorodé podsvícení displejů
předem dané výbavy

Technické údaje Mazda3 1.6 MZ-CD
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1560 ccm
Výkon:  85kW(116k)/3600 ot./min.
Točivý moment max.: 270Nm/1750-2500 ot./min.
Max. rychlost:  186 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 11,0 s
Spotřeba - kombin.: 4,3 l/100 km
Spotřeba - město: 5,2 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 3,8 l /100 km
Objem pal. nádrže:   55 l
Délka/šířka/výška: 4460/1755/1470 mm
Rozvor: 2640 mm
Zavazadelník: 340 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1243/1830 kg
Základní cena: 299.900 Kč (1.6 MZR, Base)
Cena test modelu od: 390.900 Kč (1.6 MZ-CD, CE)

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Mazda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky Fotografie k článku Test: Mazda 3 - diesel pro šetřílky
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

21.01.2018
Mercedes-AMG CLS 53 je mild hybrid, stovku umí za 4,5 sekundy
19.01.2018
Land Rover Defender přijíždí v limitované edici s pětilitrovým osmiválcem (+ video)
18.01.2018
Toyota Hilux má padesátiny a slaví je speciální edicí Invincible 50 Chrome Edition
16.01.2018
Mercedes Benz třídy G se vrací ve velkém stylu
14.01.2018
Akce 7 dní Peugeot již zítra, ušetříte desetitisíce
12.01.2018
Druhá generace Dacie Duster v prodeji, základ stojí stejně
11.01.2018
Test ojetiny: Golf IV – i po letech má co nabídnout
10.01.2018
Lexus RC 300h F Sport je ostrý hybrid, který vám nezakážou
09.01.2018
Hyundai Nexo představen, na vodík ujede 800 km
07.01.2018
Peugeot 308 má nový diesel 1.5 BlueHDi s cenou od 450 000 Kč
05.01.2018
Auto roku 2018 v ČR se obešlo bez překvapení, je jím Škoda Karoq
28.12.2017
Test: Peugeot 3008 GT Line - druhý pokus vyšel na jedničku
26.12.2017
Nová limitovaná série Škody Fabia přináší nejsilnější motorizaci
22.12.2017
Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě
19.12.2017
Nový Nissan Leaf přijde minimálně na 850 000 Kč
18.12.2017
Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka
17.12.2017
Nissan Micra nově pod čtvrt milionu korun
16.12.2017
Audi A8 nově se sportovním paketem pro exteriér a sportovnímí sedadly
15.12.2017
Opel Grandland X dostal silný turbodiesel, osmistupňovou převodovku a novou výbavu
14.12.2017
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio je rychlé jako supersport