Test: Mazda 3 2.0 SkyativG - turbo nežádoucí

vloženo

Dvoulitrové zážehové dvoulitry byly v devadesátých letech celkem rozšířené. Jezdily pěkně, ale žádaly běžně deset litrů a více, což přineslo následnou oblibu dieselů a nízkoobjemových přeplňovaných benzínů. Tomu je však konec. Mazda zapracovala na vývoji a nová dvoulitrová atmosféra dokáže jezdit stejně levně jako vznětový dvoulitr! Nevěříte?

Test: Mazda 3 2.0 SkyativG - turbo nežádoucí Proti dnešním trendům přeplňovaných zážehových motorů se vydala japonská automobilka Mazda, která sází na zdokonalené atmosférické čtyřválce. Mazda usilovně pracovala na celkovém vylepšení svých modelů. Vytvořila tak balíček úprav SkyActiv, o kterém jsme psali již při představení modelu CX-5. V praxi se jedná o komplexní vylepšení stavby vozu a použité techniky. Nová je konstrukce karoserie s důrazem na pevnost s nízkou hmotnost. Mazda docílila vyšší tuhosti o 30% při snížení hmotnosti karoserie o 8%. Toho docílila hlavně díky velkému podílu použití vysokopevnostní oceli. Nová je však i technika. Japonci se soustředili na lehkou konstrukci, zvýšení účinnosti a snížení ztrát pohonných jednotek.

Japonská automobilka se vydala správnou cestou, o čemž svědčí nejen rostoucí prodeje, ale i naše testy. Již dříve jsme otestovali SUV CX-5 i novou Mazdu 6, která je velmi úspěšná a například v Česku získala titul Auto roku 2013. Dnes testovaná Mazda 3 je nejnovějším nositelem designérského směru Kodo a technického balíčku SkyActiv.

Po otevření dveří překvapí prémiový nádech. Mohou za to použité kvalitní materiály a skvělé dílenské zpracování, které se po pečlivém prozkoumání vyrovná klidně Audi A3. Design je čistý a účelný, přičemž jediným rušivým elementem může být pro někoho napevno připevněný displej navigačního a multimediálního systému, který doslova trčí uprostřed palubní desky. Zajímavě je řešení ovládání tohoto multimediálního systému. Když vůz stojí, lze ho ovládat skrz dotykový displej. Pokud se rozjedete, musíte si vystačit s ovladači na středovém tunelu vedle ruční brzdy.



Pozice za volantem je však tradičně výtečná a bez připomínek. Sedí se hodně nízko a vše máte hezky po ruce. Pochvalu zaslouží také klasická ruční brzda, která u konkurenčních aut pomalu ale jistě mizí. Látková přední sedadla jsou dostatečně tuhá a poskytují odpovídající boční oporu. Na nedostatek prostoru si nelze stěžovat. Trojka vyniká výtečnou pozicí za volantem, přičemž se sedí na dnešní poměry hodně nízko. Vše máte při ruce a látková, příjemně tuhá přední sedadla vynikají výtečnou boční oporou. Prostoru je dostatek. Kritiku však zaslouží loketní opěrka, která díky vykousnutí ztrácí svou funkci. Zavazadlový prostor poskytuje v případě potřeby využitelný objem 419 litrů, přičemž ho lze zvětšit sklopením opěradel zadních sedadel, kdy vykouzlíte rovnou ložnou plochu.

Mazda, stejně jako ostatní japonské automobilky mají přesně definované výbavy. U Mazdy jich nalezneme rovnou pět. V základu získáte klimatizaci, kompletní elektrickou a bezpečnostní výbavu (šestici airbagů a sadu elektronických pomocníků ABS, EBD, EBA, TSC). Vyšší výbavy přinášejí technické a komfortní prvky, za které musíte u konkurence běžně připlácet. Testovaná výbava Attraction se chlubí bixenony, vyhřívanými sedadly, zadními parkovacími senzory, dešťovým a světelným senzorem nebo systémem hlídání mrtvého úhlu (RVM).

Základ nabídky tvoří zážehová patnáctistovka SkyActiv, která se hodí pro méně náročné řidiče a spíše do města. Dvoulitrový motor je pak univerzálnější pohonnou jednotkou, přičemž je k dispozici ve dvou výkonnových verzích. Slabší verze nabízí 120 koní, silnější pak 165 koní. Omezením při výběru vhodné motorizace je, že výkonnější dvoulitr mazda nabízí jen v případě pětidveřového hatchbacku. Pokud tedy, stejně jako my, zatoužíte po reprezentativnějším sedanu, musíte se spokojit se stodvacetikoňovým provedením.



Testovaný dvoulitr disponuje nezvykle vysokým kompresním poměrem 14:1 a dokáže trojku rozpohybovat na 198 km/h a stovku zvládnout za 8,8 s. Chod čtyřválce je bezprostředně po startu hrubší, ale během chvíle se změní v sametový projev. Charakter motoru je doslova návykový. Dvoulitr miluje otáčky a výkon servíruje plynule. V nízkých otáčkách to není nic zázračného, s rostoucími otáčkami však motor nabírá dech a vůz plynule zrychluje. Od dvou tisíc se hezky začíná sbírat a neúnavně pokračuje až k šesti tisícům, kdy na tachometru ručička atakuje 130 km/h. Pro sedan vybavený tímto motorem není problém držet na německé dálnici konstantní rychlost 160 km/h, přičemž v kabině je pocitově méně hluku, než v hatchbacku. Pokud z motoru chcete dostat vše, co se v něm ukrývá, musíte vzít do ruky řadicí páku a držet otáčky nad čtyřmi tisíci. Reakce motoru jsou rychlé bez prodlev. Tím deklasuje veškerou konkurenci. A nejlepší na závěr. S dvoulitrem lze jezdit po městě za jen těžko uvěřitelných 5,5l/100 km. Nám se to dařilo, aniž  bychom chtěli. Po Praze jsme najezdili více než 300 kilometrů a nikdy spotřeba nepřelezla hranici šesti litrů. A za kolik jezdí dvoulitr po dálnici? Na trase Praha - Hradec Králové po D11 se spotřeba při rychlosti 130-180 km/h ustálila na hodnotě 7,9 l/100 km. Opět musíme zatleskat. Cesta zpět pak znamenala při dodržování max. povolené rychlosti odběr 7,2 l/100 km.

Podvozek je tuhý, avšak velmi příjemný. O nerovnostech a výmolech je posádka informována jen tlumeně, nepřicházejí žádné rány od kol ani bouchání. Auto neposkakuje a díky přesnému a poměrně komunikativnímu řízení máte dobrý kontakt s vozovkou. Řízení není otravné ani přeposilované. Pochvalu zaslouží převodovka, která je maximálně přesná a má jasně vymezené krátké dráhy. Trojka jezdí tak nějak sama a nadprůměrně dobře zvládá i prudké manévry. Vůz se nenechá vyvést z míry a hravě plní všechny požadavky řidiče. Potěší celkově výborné sladění podvozku, motoru, řízení a brzd, které mají progresivní účinek a dostatečnou sílu. Navíc brzdy lze skvěle dávkovat a systém ABS nezasahuje panicky. Při prudkých manévrech a ostrém brzdění s rozevlátou zádí se auto rychle uklidňuje, nedělá zbytečné naschvály, elektronika je vcelku benevolentní, ale připravená vždy zasáhnout. Držení se asfaltu je královskou disciplínou a poskytovaný komfort se podařilo skvěle skloubit se sportovním pocitem z jízdy. Trojka ráda mění směr jízdy, zatáčí s lehkostí a bez mrknutí oka. Jezdí lehce a klidně.



Mazda 3 není nejlevnější. Za dané peníze však dokáže nabídnout bohatou výbavu, nádech prémie a výtečné jízdní vlastnosti. Trojkový model je harmonicky sladěným vozem orientovaných na řidičem, který si za volantem užije i v nízkých rychlostech. Trojka je podle nás nejlepším modelem japonské automobilky. Jezdí lépe než CX-5 a má modernější interiér než větší Mazda 6.

(plusy)
jízdní vlastnosti
ovladatelnost
pevný avšak stále komfortní podvozek
prémiový nádech
bohatá výbava
přesné řazení
brzdy
motor (zvuk, výkon, spotřeba)

(mínusy)
tvar loketní opěrky
vyšší ceny
silnější diesel jen ve verzi hatchback
malé kapsy ve dveřích
užší přístup na zadní sedadla
Technické údaje Mazda 3 2.0 SkyActiv-G/88kW, sedan
Motor: zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1998 ccm
Výkon: 88kW(120k)/6000 ot./min.
Točivý moment max.: 210Nm/4000 ot./min.
Max. rychlost: 198 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 8,8 s
Spotřeba - kombin.:  5,1 l/100 km
Spotřeba - město:  6,5 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  4,3 l /100 km
Objem pal. nádrže:   51 l
Délka/šířka/výška: 4585/2053/1450 mm
Rozvor: 2700 mm
Zavazadelník: 519 l
Pohot./celk. hmotnost: 1200/1815 kg
Základní cena: 359.900 Kč (1.5G, Emotion, hatchback)
Cena test. modelu od: 474.900 Kč (2.0G, Attraction, sedan)

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Mazda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Mazda 3 2.0 SkyativG - turbo nežádoucí Fotografie k článku Test: Mazda 3 2.0 SkyativG - turbo nežádoucí Fotografie k článku Test: Mazda 3 2.0 SkyativG - turbo nežádoucí Fotografie k článku Test: Mazda 3 2.0 SkyativG - turbo nežádoucí Fotografie k článku Test: Mazda 3 2.0 SkyativG - turbo nežádoucí Fotografie k článku Test: Mazda 3 2.0 SkyativG - turbo nežádoucí Fotografie k článku Test: Mazda 3 2.0 SkyativG - turbo nežádoucí Fotografie k článku Test: Mazda 3 2.0 SkyativG - turbo nežádoucí Fotografie k článku Test: Mazda 3 2.0 SkyativG - turbo nežádoucí Fotografie k článku Test: Mazda 3 2.0 SkyativG - turbo nežádoucí Fotografie k článku Test: Mazda 3 2.0 SkyativG - turbo nežádoucí Fotografie k článku Test: Mazda 3 2.0 SkyativG - turbo nežádoucí Fotografie k článku Test: Mazda 3 2.0 SkyativG - turbo nežádoucí Fotografie k článku Test: Mazda 3 2.0 SkyativG - turbo nežádoucí Fotografie k článku Test: Mazda 3 2.0 SkyativG - turbo nežádoucí Fotografie k článku Test: Mazda 3 2.0 SkyativG - turbo nežádoucí Fotografie k článku Test: Mazda 3 2.0 SkyativG - turbo nežádoucí Fotografie k článku Test: Mazda 3 2.0 SkyativG - turbo nežádoucí
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer
10.02.2017
Druhá generace Audi Q5 v prodeji, připravte si víc než milion
09.02.2017
Škoda Citigo prošla omlazením, dvojitá světla nedostala
09.02.2017
Test: Toyota Corolla 1.6 Valvematic - už víme, proč je nejprodávanějším autem na světě