Test: Mazda 2 není malé auto jen pro ženy

vloženo

Už dlouho jsme v redakci nedostali vůz v běžné lidové výbavě. Téměř všechny automobilky chtějí oslnit novináře maximální výbavou. Testy nových aut se tak líší od toho, co zákazníci doopravdy kupují. Japonská automobilka nás překvapila, když zapůjčila testovací vůz v běžné výbavě s cenovkou 296.400 korun. A jak obstál?

Test: Mazda 2 není malé auto jen pro ženy Test: Mazda 2 není malé auto jen pro ženy

Malá mazda se od konkurence odlišuje hned několika svými charakteristickými rysy. Mezigeneračně neroste, sází jen na atmosférické agregáty a jezdí jako modely v zlatých devadesátkách.


Ani jeden z uvedených rysů nemyslíme negativně. A hned vysvětlíme proč. Díky malým rozměrům se stále jedná o malý vůz, který snadno ve městě zaparkujete. Parkovat s ním v podzemních garážích je vyložená radost. Stěžovat si na atmosférické agregáty nemůžeme, vždyť jsme na nich všichni vyrostli a v praxi patří mezi to nejspolehlivější. A k famózním jízdním vlastnostem se také postupně prokoušeme.

Aktuální třetí generace Mazdy 2 se prodává od roku 2014. V loňském roce prošla modernizací, která přinesla nenápadné změny. Hlavní novinkou je standardně dodávaný systém G-Vectoring Control zlepšující ovladatelnost vozu (před zatáčkou sníží točivý moment motoru, čímž podpoří lepší průjezd vozidla zatáčkou).

Pokud patříte mezi motoristy, kteří touží hodiny sedět nad příplatkovou výbavou, japonská automobilka vás neuspokojí. Vše se řídí podle pevně daných výbav. Pokud tedy toužíte například po LED diodových světlech, musíte sáhnout k dvojici nejvyšších výbav. Jinak dostanete, stejně jako my, halogenové žárovky. V zkoušeném voze nám v podstatě nic zásadně nechybělo. Interiér působí solidně a vše je hezky po ruce. Uvnitř nás potěšilo ovládání multimediálního systému výhradně tlačítky. Přehledně působí také ukazatele před řidičem v přístrojové kapličce, kterým dominuje rychloměr (otáčkoměr je trochu schovaný vlevo a je digitální). Příliš moderně nepůsobí otevírání víčka nádrže pomocí táhla na podlaze u řidiče.

Pojďme se ale podívat na to nejzajímavější. Konkurenti sázející na přeplňované litrové tříválce pukají vztekem při pohledu na čtyřválcovou patnáctistovku Skyactiv-G pod kapotou „dvojky“. O takovém zdvihovém objemu se jim totiž může jen zdát.

Čtyřválec japonská automobilka nabízí hned v několika provedení, lišící se výkonem. Nejslabší verze G75 disponuje výkonem 55 kW (označení znamená počet koní), kdežto silnější G90 66 kW výkonu a nejvýkonnější G115 pěkných 85 kW. Mezi nejslabší variantou patnáctistovky a dvojicí silnějších je podstatný technický rozdíl. Zkoušený výkonnostní základ se chlubí kompresním poměrem 12:1, zatímco obě výkonnější verze 14:1. Rozdíl je také v odlišných pístech, které má motor G75 konvenčně řešené. Na rozdíl od G90, respektive G115, jež využívají písty s tvarově složitým dnem, známé z motorů 2.0 Skyactiv-G a 2.5-Skyactiv-G. Aby toho nebylo málo, odlišné jsou i výfukové svody. Ty jsou díky nižšímu kompresnímu poměru jednodušeji řešené (koncepce „čtyři do jedné“, namísto 4-2-1 u výkonnějších variant). Jisté odlišnosti nalezneme také v proměnném časování rozvodu. U verze G75 je použit jen hydraulický přesuvník na sací vačce. (výkonnější verze mají na sání elektromotorický nastavovač). Varianta G75 dostala také lehčí jednostupňové olejové čerpadlo namísto dvoustupňového výkonnějších verzí.

Vrcholná verze nabízí jako jediná šestistupňovou manuální převodovku, 66 kW varianta pak jako jediná možnost šestistupňového automatu s měničem momentu. Ve všech ostatních případech se pohonné jednotky spoléhají na pětistupňový manuál.

Výkon 55 kW nezní zrovna lákavě, a to zejména s ohledem na velikost a tedy i hmotnost současných automobilů. V testované verzi výrobce udává pohotovostní hmotnost vozu pouhých 970 kg. Mazda díky nízké hmotnosti jezdí svižně a pocit že „dvojka“ nejede, se rozhodně nedostavuje. S pětistupňovou manuální převodovkou s velmi dlouhými převody je radost pracovat. Jednotlivé rychlostní stupně sázíte jako po másle. Od čtyřky výše se jedná o vyložené rychloběhy, takže absence šestky nevadí a dálniční cestování se odehrává v až překvapivé akustické pohodě. Na pětku motor při 130 km/h točí příjemní tři tisíce otáček. Při akceleraci umí čtyřválec produkovat jadrný zvuk, při pohodové jízdě o něm naopak nevíte. Dlouhé převody snižují spotřebu paliva, kdy lze dlouhodobě jezdit pod šesti litry.  

Ve středních otáčkách je proto čtyřválec pružný a solidně spolupracuje i v těch vyšších. Z nejnižších otáček se však sbírá vlažněji. Nejlépe se motor cítí (a to i pocitově) ve středním pásmu otáček, k nimž ho po většinu jízdy tlačí zmíněné delší převody.

Špatné to není asi s odhlučněním podvozku a poskytovaným komfortem. Měkčí silentbloky prospívají komfortnějšímu svezení. Mazda výmoly překonává s noblesou a proti srsti ji není ani závodění či neurvalý jízdní styl. Umí si jednoduše poradit se vším. Na limitu je skvěle řiditelná plynem, není sterilní ani vyloženě nudná. Záleží jen na řidiči, jestli chce jezdit na pohodu či ostře. Mechanicky přesná Japonka plní různorodá přání. Velmi dobře.

V zemi vycházejícího slunce jdou na malé auto jinak, než evropští výrobci. Mazda si stojí za svou vlastní cestou. V podstatně kombinuje logický mix vlastností - nízkou hmotnost s poctivým podvozkem s agregáty bez přeplňování. Dvojka si na nic nehraje. Je neobyčejně obyčejná. V základu stojí víc než konkurenti ale při pečlivém srovnání výbavy může vycházet cenově lépe.

Mazda2 1.5 Skyactiv-G75
Motor: 1 496 ccm, zážehový čtyřválec
Max. výkon: 55 kW (75 k) při 6 000 ot./min
Max. točivý moment: 135 N.m při 3 800 ot./min
Převodovka: pětistupňová přímo řazená
Zrychlení 0-100 km/h: 11,3 s
Nejvyšší rychlost: 171 km/h
Průměrná spotřeba: 4,9 l/100 km
Naměrené spotřeba v testu: 5,5 l/100 km
Délka x šířka x výška x rozvor: 4 060 x 1 695 x 1 495 x 2570 mm
Základní objem zavazadelníku: 280 l
Objem palivové nádrže: 44 l
Provozní hmotnost: 970 kg
Cena základní verze: 296 400 Kč
Cena testovaného vozu: 296 400 Kč

redakce

Vyhledat vozidla v inzerci: Mazda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Mazda 2 není malé auto jen pro ženy Fotografie k článku Test: Mazda 2 není malé auto jen pro ženy Fotografie k článku Test: Mazda 2 není malé auto jen pro ženy Fotografie k článku Test: Mazda 2 není malé auto jen pro ženy Fotografie k článku Test: Mazda 2 není malé auto jen pro ženy Fotografie k článku Test: Mazda 2 není malé auto jen pro ženy Fotografie k článku Test: Mazda 2 není malé auto jen pro ženy Fotografie k článku Test: Mazda 2 není malé auto jen pro ženy Fotografie k článku Test: Mazda 2 není malé auto jen pro ženy Fotografie k článku Test: Mazda 2 není malé auto jen pro ženy Fotografie k článku Test: Mazda 2 není malé auto jen pro ženy Fotografie k článku Test: Mazda 2 není malé auto jen pro ženy Fotografie k článku Test: Mazda 2 není malé auto jen pro ženy Fotografie k článku Test: Mazda 2 není malé auto jen pro ženy Fotografie k článku Test: Mazda 2 není malé auto jen pro ženy Fotografie k článku Test: Mazda 2 není malé auto jen pro ženy Fotografie k článku Test: Mazda 2 není malé auto jen pro ženy Fotografie k článku Test: Mazda 2 není malé auto jen pro ženy Fotografie k článku Test: Mazda 2 není malé auto jen pro ženy Fotografie k článku Test: Mazda 2 není malé auto jen pro ženy Fotografie k článku Test: Mazda 2 není malé auto jen pro ženy

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Jak zvládnout cestování autem v parném létě

Jak zvládnout cestování autem v parném létě

Venku stoupají teploty každý den. Je vidět, že už je léto v plném proudu a v autě začíná být celkem nesnesitelně. Zvláště pokud vyrážíte na výlet, chatu nebo dovolenou. Velká horka našemu organismu vůbec nesvědčí, proto..

Modernizovaný Volkswagen Passat má české ceny, 3/4 milionu nestačí

Modernizovaný Volkswagen Passat má české ceny, 3/4 milionu nestačí

Modernizovaná osmá generace modelové řady Volkswagen Passat přichází na český trh. Bestseller střední třídy, který..

Test ojetiny: Opel Corsa - déčko není béčko!

Test ojetiny: Opel Corsa - déčko není béčko!

Čtvrtá generace Opelu Corsa s označením D vstoupila na trh v roce 2006. Přesto ani dnes ostudu neudělá. To platí jak po..

SUV Škoda Karoq a Kodiaq získají nové bezpečnostní systémy a efektní nápis na zadních dveřích

SUV Škoda Karoq a Kodiaq získají nové bezpečnostní systémy a efektní nápis na zadních dveřích

Úspěšné modely SUV vstupují do modelového roku 2020 zvýšením úrovně vybavení pro větší bezpečnost a pohodlí. Nově bude..

Modernizovaná Škoda Superb nabízí tři infotainment systémy, dva z nich mají navigaci

Modernizovaná Škoda Superb nabízí tři infotainment systémy, dva z nich mají navigaci

U všech autorizovaných dealerů lze již od konce května 2019 rezervovat modernizovaný Superb. Vlajková loď..