Test: Lexus RX450h F Sport

vloženo

Řada zájemců o vůz kategorie SUV si pořizuje z důvodu úspornosti modely poháněné vznětovým motorem. Co když ale někomu nafta nevoní? Řešením může být hybridní SUV, které ke svému pohonu využívá zážehový šestiválec a dvojici motorů. Podle údajů výrobce, napříiklad testovaný Lexus RX450 h dokáže jezdit v kombinovaném cyklu za 6,3 l/100 km, což je méně než u dieselů. Jaká je však realita?

Test: Lexus RX450h F Sport Lexus vypustil do světa první hybrid modelové řady RX již v roce 2004. Jednalo se o model RX 400h, který využíval hybridního pohonu Lexus Hybrid Drive. Třetího března roku 2009 pak byla představena druhá generace (RX 450h) navazující na úspěch předchůdce. Nový model začal sjíždět z výrobních linek v japonském Kjúšu. O důslednosti výroby svědčí fakt, že v montážních halách je při výrobě udržován neustálý přetlak, který vede k zaručení 100% kvality hybridního pohonu (vzduch je neustále vytlačován mimo budovu, čímž se eliminují mikroskopická zrnka prachu). Po více než třech letech na trhu přišla na řadu modernizace, která se projevila na karoserii i v interiéru.

Testovací hybridní exemplář RX 450h zdobil příplatkový černý lak doplněný o sportovní paket F Sport, který přináší například nová 19″ litá kola s nižším profilem pneumatik, decentí loga F Sport na blatnících, přepracovanou masku chladiče s voštinovou výplní  nebo přední mlhová světla zapuštěná do spodní části nárazníku. Změny se odehrály také v interiéru, kam putoval nový malý volant s logem F Sport ve své spodní části, vrtané sportovní hliníkové pedály, černé stropní čalounění, exkluzivní perforované kožené čalounění sedadel, prahové lišty, vrtané hliníkové pedály, či stříbrné obložení. A aby paket dostál svému jménu, nainstalovali v továrně nové sportovní tlumiče vpředu a vzadu. Výsledkem je tvrdší nastavení, pohotovější řízení a agilnější chování.

V interiéru nalezneme přístrojovou desku včetně rozměrného displeje s technologií OLED nad středovým panelem, který se ovládá pomocí zařízení Remote Touch (funguje podobně jako počítačová myš). Novinkou po modernizaci je potvrzování vybraných funkcí pomocí samotného joysticku (dříve jako ENTER sloužilo tlačítko z levého boku ovládané palcem). Pomocí joysticku si můžete nastavit audio, klimatizaci, navigaci, telefon nebo celkové nastavení vozu. Samotný ovladač našel své místo před řadící pákou na středovém panelu. Ovládání Remote Touch vyžaduje chvilku zvyku (kurzorem se pohybujete mezi ikonami, nejbližší z nich si však kurzor k sobě sama přitáhne, což usnadňuje práci).

Ve výbavě nechybí bezklíčkové otevírání vozu, projekční dispůej HUD, hlasové ovládání nebo pokročilý parkovací asistent. Zhýčkanější řidiči ocení samovolné odsouvání sedadla a volantu pro pohodlné nastupování. Lexus sází na komfort a snaží se majitelům maximálně ulehčit cestování a všemožně posádku hýčkat. Ve vrcholné výbavě Premium tak můžete mít audiosoustavu s 15 reproduktory a multimediálním systémem Marks and Levinson, přednárazový bezpečností systém nebo vyhřívaná i odvětrávaná přední sedadla. Ani v základní výbavě nechybí deset airbagů, asistent rozjezdu do kopce nebo aktivní opěrky hlavy. Přední sedadla poskytují nad míru prostoru a různého seřízení. Přesně tak, jak se u luxusně pojatého crossoveru sluší. Na zadních sedadlech je situace vcelku dobrá. Navíc je zajištěna i solidní variabilita, když zadní sedadla lze podélně posouvat, nastavovat sklon jejich opěradel a dokonce sklápět v poměru 40:20:40. Mezigeneračně se také zvětšil zavazadlový prostor na hodnotu 496 litrů.

Pod přední nápravou najdeme zážehový šestiválec o objemu 3,5 litru s výkonem 183 kW (249 koní) a 317 Nm točivého momentu. Spolu s šestiválcem se o pohon starají i dva elektromotory. První z nich nalezneme u přední nápravy. Produkuje 123 kW výkonu a 335 Nm točivého momentu, přičemž druhý disponuje výkonem 50 kW a 139 Nm točivého momentu a je uložen na zadní nápravě. Zadní elektromotor se připojuje jen v případě potřeby. Lexus RX 450h dosahuje maximální rychlosti 200 km/h a stovku zvládá za 7,8 s. Současný model je o 10% výkonnější a o 23% úspornější než předchůdce RX 400h. Podle údajů automobilky by si měl v kombinovaném provozu vystačit s 6,3 l/100 km, přičemž v praxi je nutné počítat se spotřebou o 2 l/100 km vyšší. Po hlavním městě jsme se dokázali pohybovat za údavaných 6,5 l/100 km, přičemž jízda po dálnici i mimo obce spotřebu zvyšují. Z Prahy na Modravu a zpět se nám podařilo dosáhout spotřeby 7,5 l/100 km při neustálém sledování přístrojové kapličky a snahy o maximální využivání energie. Čím více brzdíte, tím více získáte energie a dobíjíte baterie. Padesátikilometrový příměstký okruh odrážející smíšený provoz se podařilo zdolat při rozvážné jízdě za 6,6 l/100 km. Ostrá jízda na té samé trasa zvýšila spotřebu na 15,1 l/100 km. 

Za volantem Lexusu RX 450h se cítíte uvolněně a převažuje pocit nadvlády nad okolním světem. V mohutných vozech typu SUV je řidič často nucen svádět souboj s vysokou hmotností během průjezdu zatáčkou, kde sehrává svou roli odstředivá síla. Také při brzdění je každý kilogram navíc znát. Obě jmenované disciplíny svádí RX 450h dobře. Přes svou robustnost se celkem dlouho za pomocí elektroniky drží nastoleného směru řidičem. Ostré průjezdy zatáček nejsou pro RX 450h to pravé ořechové. Lze jezdit rychle, ale nikoli sportovně. Vysoká hmotnost, vyšší stavba karoserie udělají své. Nedotáčivé chování je nutné eliminovat přidáním plynu v zatáčce a přitočením volantu do daného směru. Elektronika (integrovaný systém VDIM zpracovává informace od ABS, TRC, VSC, EPS a zaručuje stabilitu vozu) se postará, aby vůz nebyl vynesen do protisměru a projel zatáčku nadprůměrnou rychlostí. S testovaným vozem se šlo pohybovat po silnicích svižně, vždy je však nutné pamatovat na rozměry a hmotnost vozu. RX 450 h ujede většině běžných automobilů, ale na nějaké závodění není zrovna ideálním nářadím. RX 450h je především dopravním prostředkem, který Vás v rámci luxusně pojatých SUV dopraví do místa určení při solidní spotřebě paliva. Hodí se pro všechny, kterým nafta nevoní a chtějí vlastnit prémiové SUV s individuálním designem.

Lexus RX 450h funguje na všech površích dobře, ale nejlépe se cítí na hladkém asfaltu, kde poskytuje solidní komfort (ještě více pohodlí nabízí příplatkové vzduchové odpružení). Potřebujete-li s RX 450h předjet, jednoduše sešlápnete plynový pedál a jedete (šestiválec ve spolupráci s dvojicí elektromotorů se postará o dostatečný výkon).  Díky volbě jízdního režimu můžete z RX 450h udělat i čistokrevný elektromobil, který se bude pohybovat naprosto nehlučně. Stačí využít režim EV, který k pohybu používá výhradně elektromotor. Baterie umístěné v zadní části vozu vydrží při popojíždění v koloně zhruba čtyři kilometry (do max. rychlost 45 km/h, poté je systém EV deaktivován). Když se baterie vybijí, nastartují se spalovací motory. O startu konvečního agregátu vůbec nevíte. Další režim ECO se zaměřením na úsporu paliva jsme využívali nejčastěji. V zimě oceníte režim Snow, který reguluje točivý moment a zapojuje při jízdě po sněhu zadní elektromotor.

Hybridní Lexus RX 450h pořídíte s pohonem pouze předních kol (FWD) v základní výbavě Comfort za 1 289.000 Kč, přičemž za verzi s pohonem všech kol připlatíte 200.000 Kč. Námi testovaná výbava F Sport přijde zájemce na 1 789.000 Kč. Pořizovací cena testovacího vozu se vyšplhala ještě na 1 889.000 Kč díky aktivním stabilizátorům (+70.000 Kč) nebo příplatkové černé barvě karoserie (+30.000 Kč). Pokud netoužíte po tichém pohybu po městě  a dalších výhodách hybridu, můžete sáhnout po modelu RX 350, který pohání zážehový šestiválec s výkonem 277 koní. Ve spojení s automatickou 6°převodovkou a aktivním pohonem všech kol startuje na ceně 1 289.000 Kč, přičemž srovnatelná verze s testovací (F Sport) přijde zájemce na 1 589.000 Kč.
Technické údaje Lexus RX 450h AWD, F Sport
Motor: zážehový šestiválec + 2 elektromory
Objem motoru: 3456 ccm
Výkon: 183kW(249k)/6000 ot./min.
123kW(167k)
50kW(68k)
Točivý moment max.: 317Nm/4800 ot./min.
Max. rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 7,8 s
Spotřeba - kombin.: 6,3 l/100 km
Spotřeba - město: 6,5 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 6,0 l /100 km
Objem pal. nádrže:   65 l
Délka/šířka/výška: 4770/1885/1685 mm
Rozvor: 2740 mm
Zavazadelník: 496-1570 l
Provozní/celková hmotnost: 2010-2205/2700 kg
Základní cena: 1 289.000 Kč (RX 450h FWD, Comfort)
Cena test. modelu: 1 789.000 Kč (RX 450h AWD, F Sport)

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Lexus

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Lexus RX450h F Sport Fotografie k článku Test: Lexus RX450h F Sport Fotografie k článku Test: Lexus RX450h F Sport Fotografie k článku Test: Lexus RX450h F Sport Fotografie k článku Test: Lexus RX450h F Sport Fotografie k článku Test: Lexus RX450h F Sport Fotografie k článku Test: Lexus RX450h F Sport Fotografie k článku Test: Lexus RX450h F Sport Fotografie k článku Test: Lexus RX450h F Sport Fotografie k článku Test: Lexus RX450h F Sport Fotografie k článku Test: Lexus RX450h F Sport Fotografie k článku Test: Lexus RX450h F Sport Fotografie k článku Test: Lexus RX450h F Sport Fotografie k článku Test: Lexus RX450h F Sport Fotografie k článku Test: Lexus RX450h F Sport Fotografie k článku Test: Lexus RX450h F Sport Fotografie k článku Test: Lexus RX450h F Sport Fotografie k článku Test: Lexus RX450h F Sport Fotografie k článku Test: Lexus RX450h F Sport Fotografie k článku Test: Lexus RX450h F Sport Fotografie k článku Test: Lexus RX450h F Sport Fotografie k článku Test: Lexus RX450h F Sport Fotografie k článku Test: Lexus RX450h F Sport Fotografie k článku Test: Lexus RX450h F Sport Fotografie k článku Test: Lexus RX450h F Sport Fotografie k článku Test: Lexus RX450h F Sport Fotografie k článku Test: Lexus RX450h F Sport Fotografie k článku Test: Lexus RX450h F Sport
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer
10.02.2017
Druhá generace Audi Q5 v prodeji, připravte si víc než milion
09.02.2017
Škoda Citigo prošla omlazením, dvojitá světla nedostala