Test: Kia Soul 1.6 T-GDI - odlišný živočich

Na silnici mu uhne jen málokdo, jakmile se ale rozparádí, dokáže potrápit i velmi rychlá auta. Přesto je volbou hlavně pro nadšence a také pro zákazníky, kteří chtějí vyčnívat. Kia Soul s motorem 1.6 T-GDI je zkrátka jiný živočich

Nacpat silný motor můžete do téměř kteréhokoliv auta, jenomže jaká je šance, že to bude fungovat? Přesně to jsem si říkal při přebírání klíčku od zářivě oranžového Soulu se 150 kilowatty. Kia ovšem nešla jen cestou zvyšování výkonu. Soul Turbo je výrazně přepracovaný. Pojďme se na něj mrknout.


Exteriér - hranatý peklostroj
Na první pohled si říkáte, že jde jen o líbivý paket se sportovně protaženým nárazníkem ozdobeným červenou linkou, většími koly a falešným zadním difuzorem, který doplňuje dvojitá koncovka výfuku. Pak ale přijdete blíž a zjistíte, že 18palcová kola obouvají pneumatiky s rozměrem 235/45, a dojde vám, že ta červená linka (stejně jako rudé označení Soul na zádi) zde není pro legraci. Tohle auto jednoduše nelpí na detailech, kterými by do světa hlásalo: „Já jsem ďáblovo stvoření!“. I přes svou hranatost ale umí jezdit tak, že se v něm nebude bát jen vaše tchýně. O tom později…

Soul každopádně v nedávné době prošel modernizací, která mu výrazně prospěla. Hostí nové zadní svítilny s technikou LED, přední část, ve které jsou výkonné bixenony s denním svícením ve tvaru hokejek, a LED techniku dostaly dokonce i mlhovky. Také nárazníky mají pozměněný tvar, a aby vše dobře ladilo, jsou v testované výbavě i chromové kliky nebo stříbrně lakované ližiny. I funky hranatý Soul jde tedy s dobou a daří se mu to celkem úspěšně.

Interiér - drobné zklamání
Vnější vzhled je otázkou individuálního vkusu, a dokonce i v případě, že se vám vůz nelíbí, můžete po zavření dveří na jeho podobu s klidem zapomenout. Uvnitř ale sedíte po celou dobu jízdy. Jak se vám tedy líbí interiér, je podstatně důležitější a také mezi veřejností se názory na hezký vnitřek (narozdíl od exteriéru) výrazně sbližují. Soul jde v tomto směru ale cestou svébytnosti a co se lidem líbí, ho moc nezajímá.

Na jeho palubě byla díky modernizaci použita nejlepší technika, kterou soudobé vozy Kia disponují, takže se rozhodně nejedná o nepříjemné auto. Například výplně dveří ale stále vypadají jako z levnějšího Ria a stejně bohužel působí i některé materiály, které se automobilka snaží schovat za roztodivné tvary, v nichž je Soul specialistou. Na mysli mám třeba boční výdechy ventilace, které mi připomněly přenosná rádia z 90. let (na jejich svrchní straně totiž skutečně najdete výškové reproduktory). Nepotěší ani zavazadelník, jehož podprůměrný objem (354 litrů) je nutné brát jako daň za neobvyklý vzhled. (Mimochodem stejnou daň si crossover vybírá i na výhledu vzad - malé zadní okno se stane nepřítelem vašich drahých poloviček. Ale je tu kamera). Naopak prostoru pro nohy je v Soulu dostatek, a že Kia bere na cestující vzadu ohled, dokazuje i vyhřívání zadních sedadel.

Motor - 204 koní a..?
Naservírovat pořádnou porci dynamiky v nízkých rychlostech. Přesně to umí Soul Turbo nejlépe. Na dálnicích a otevřených okreskách je ale cítit, že ani oturbená jednašestka není schopna překonat odpor generovaný širokými koly a zejména hranatou a vlastně i docela vysokou karoserií. Dokonce i splašený Soul totiž měří stále nezanedbatelných 1 618 milimetrů. Jakmile si však v 50 km/h vyzkoušíte prošlápnutí plynového pedálu až na kickdown, nebudete chtít přestat. Sedmistupňová dvouspojka tam totiž dvojku kopne poměrně nekompromisně a Soul Turbo vás v mžiku katapultuje na hrubě nelegální rychlosti i na poměry českého venkova. Pocitová dynamika je dokonce ještě lepší než avizovaných 204 koní a 265 Nm. Soul zkrátka letí jako z praku a v nabírání oslnivého tempa jej přibrzdí až hranice 160 km/h.

Každá sranda ale něco stojí, a co motor 1.6 T-GDI umí opravdu dobře, je neupejpat se ve spotřebě paliva. V úsporném režimu, kdy Soul otupí plynový pedál a jedete poměrně plynule, se ještě dá jezdit za zhruba 7,5 litru na 100 kilometrů. Při oddávání se dynamickým hrátkám však počítejte s dvoucifernými hodnotami v rozmezí 12 - 14 litrů. V extrému pak není problém vyžahnout 54litrovou nádrž i za méně než 200 kilometrů. Výsledné svezení je ale překvapivě rychlé. Proč? 

Jízda - vážně to funguje?
Pojďme si nejprve přiblížit, jak se tato přemotorovaná kostička řídí. Sedíte poměrně vysoko, volant lze ale nastavit celkem dobře a navíc se příjemně drží. Sedadla sice představují průměr, na druhé straně v nich ale nemáte pocit, že by vás Soul chtěl takzvaně vyhodit ze sedla. Pokud bychom si hráli na známkování jako ve škole, vysloužil by si Soul z hlediska řidičské pozice dvojku. A to je na crossover parádní známka.

Daleko horší vysvědčení si ale odnáší dávkovatelnost plynu. Už vrcholná Optima GT měla s touto skutečností problém, situace v Soulu je ale ještě horší. Jeho plyn totiž funguje systémem „on/off“, což v překladu znamená, že nejste schopni rozhodnout, jak moc vyrazí Soul vpřed. Často a naprosto zbytečně tak protáčí přední kola, a to jen proto, že vůz přidá více plynu, než jste tušili. Je to škoda, protože Soul s tímto nadopovaným motorem funguje jinak až překvapivě dobře. Velká kola zajišťují dostatek trakce, auto se i přes krátký rozvor nestaví při brzdění na přední kola a podvozek, přestože není nepohodlný, má výrazně tužší nastavení, které eliminovalo citelné naklánění karoserie. Městské kanály jsou sice schopny vůz potrápit, rozbitější silnici ale zvládá překvapivě snadno. Jde tak o přijatelný kompromis napříč všemi proudy, což bych z prvního ohledání a vlastně ani celkového konceptu vozu neodhadoval.

Závěr - lišácký nesmysl
Takže si to shrňme. Kia Soul s motorem 1.6 T-GDI je automobilem, který vlastně vůbec nedává smysl, ale přesto funguje překvapivě dobře. Sedmistupňová dvouspojková převodovka k osobnosti malého ďáblíka celkem sedí, motor s lineární průběhovou křivkou a více než dostatečným výkonem vás svou dynamikou v městském a příměstském provozu náležitě uhrane a image vyššího crossoveru je v dnešním světě zkrátka trendy. Kia Soul Turbo si přesto mnoho z vás nevybralo. A my se ptáme, proč? Ano, smysl sice nedává, ostatní vozy z kategorie crossoverů ale většinou také ne a se Soulem Turbo je alespoň pořádná sranda! Mnoho přímých konkurentů navíc nemá a v jeho existenci tkví úžasně otevřená absurdnost, která je lišácky přitažlivá. A že jde o nesmysl? Řekněte to majitelům Mercedesu třídy G, pro které musela německá automobilka nedávno rozšiřovat výrobu. Lidé zkrátka milují nesmysly!



plusy
překvapivě výkonný motor
+ dynamika v nízkých rychlostech
+ dostatek prostoru v interiéru
+ jedinečný design
+ výbava vozů vyšší třídy
+ tvar věnce volantu
+ odhlučnění podvozku

mínusy
- materiály v interiéru
- nelogičnost směru manuálního řazení
- menší zavazadelník
- vyšší spotřeba paliva

Technické údaje Kia Soul 1.6 T-GDI
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1 591 ccm
Výkon: 150 kW (204 k) / 6 000 ot./min.
Točivý moment max.: 256 Nm / 1 500 - 4 500 ot./min.
Max. rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 7,8 s
Spotřeba - město: 8,7 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 5,8 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 6,9 l /100 km
Objem pal. nádrže: 54 l
Délka/šířka/výška: 4 140 / 1 800 / 1 618 mm
Rozvor: 2 570 mm
Zavazadelník: 354 / 1 367 l
Pohotovostní hmotnost: 1 364 kg
Spotřeba během testu: 9,2 l/100 km
Základní cena v testované výbavě Sport  564 980 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

text + foto: Martin Müller

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Mazda 6

Rok výroby 2009

145 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč