Test: Kia Sorento 2.2 CRDi 4x4 8AT GT Line je tajným tipem

Rádi byste se viděli za volantem Audi Q7 nebo Volkswagenu Touareg, přičemž rodinný rozpočet nestačí pokrýt pořizovací náklady a ojetých kusů se bojíte? Nebojte, svůj sen velkého SUV si můžete splnit. Existuje totiž Kia Sorento, která do kapsy strčí i Škodu Kodiaq.

Věděli jste, že za cenu zánovní prémiové ojetiny můžete pořídit stejně prostorný a robustný nový vůz. Akorát neponese logo německé automobilky na přídi a soused vám ho nebude závidět.


Sorento korejské automobilky KIA svou zavalitostí a mohutností jasně dává najevo jistou nadřazenost a levý dálniční pruh vyklízí stejně rychle jako vozy roztočené modrobílé vrtule. Kromě toho korejeský počin nabízí za slušné peníze hodně muziky. Pojďme se na něj podívat podrobněji.

Aktuální generace Sorenta se dostala do druhé poloviny výrobního cyklu, což přineslo několik změn a úprav. Kia do boje o nové zákazníky nasadila kromě designových změn osmistupňovou automatickou převodovku nebo zajímavou výbavu GT Line. Přepracováním prošel přední i zadní nárazník, nové jsou barvy karoserie (Rich Espresso a Gravity Blue), design litých kol nebo přední i koncové LED světlomety. Mezi další novinky patří chromová maska chladiče, dvojité koncovky výfuku nebo modifikovaný spoiler. Verze GT má jasné poznávací znamení v podobě mlhovek složených ze čtyř čtvercových zdrojů, červených brzdových třmenů nebo nápadnějších bočních prahů. Omlazené velké SUV působí atraktivněji než dříve.

V kabině došlo pouze na drobnější úpravy a vylepšení již dobrého. Řidič dostal čtyřramenný volant místo původního tříramenného, změn doznal přístrojový štít nebo displej ovládání klimatizace. Měkčené materiály se zlepšily, kromě černého čalounění je k dispozici i dvoubarevná kabina v kombinaci s béžovou, také v kůži. Přírodní materiál může být také hnědý nebo šedý. Řidič a spolujezdec mají k dispozici nastavitelné bederní opěrky. Audio Harman/Kardon o výkonu 640 W čítá deset reproduktorů. Korejská automobilka miluje tlačítka a je to dobře. Všechny důležité funkce vyvoláte stiskem či otočením fyzického ovladače, nemusíte tedy složitě proklikávat dotykový displej. Celkové ovládání je jednoduché, intuitivní a dobře odladěné.

Přední sedadla v černé kůži potěší svým dimenzováním. Jsou obrovská a připomínají křesla. Sedadlo řidiče nabízí elektrické nastavení hned v deseti směrech a ani volant nezůstává se svou širokou škálou nastavitelnosti pozadu. Přední i zadní sedadla (jen krajní) disponují vyhříváním, přední i ventilací. Zadní sedadla nabízejí širokou škálu nastavení, lze nastavovat sklon opěradel, přičemž si můžete připlatit dvacet tisíc korun za výklopnou třetí řadu sedadel. V prostřední řadě sedadel nechybí loketní opěrka ani stínící roletky v oknech.

Sorento v Česku sází výhradně na diesel 2.2 CRDi o výkonu 200 koní a 450 Nm točivého momentu. Přeplňovaný čtyřválec na poměrně těžký vůz překvapivě stačí, i když výkon částečně požírá pohon všech kol a také nový osmistupňový automat (v nabídce zůstala i manuální šestirychlostní skříň). Převodovka dostala čtyři jízdní režimy: eco, comfort, sport a smart. A právě posledně jmenovaný je nejzajímavější, jelikož se automat přizpůsobuje řidiči. Vnímá a dokonce předvídá jeho kroky a podle toho přepíná mezi prvními třemi režimy. Systém podle zvolené možnosti upravuje účinek posilovače uloženého v převodce řízení, kdy preferuje buď pohodový uvolněný jízdní styl nebo naopak volí bezprostřednější reakce.

Diesel po ránu nehlučí ani nenýtuje. Ve vyšších otáčkách se mu ale moc nelíbí a po překročení zhruba 3,5 tisíce otáček začíná poskytovaný výkon upadat. Sorento svou náturou jednoznačně preferuje pohodovou jízdu před řezáním zatáček a ostrými změnami směru. Za jeho volantem ani nebudete mít chuť provokovat a pokoušet se jezdit na hraně. Jeho hlavní předností je nenucené zdolávání dlouhých kilometrů.

Teď to možná vypadá, že Sorento nemá rádo zábavu. Vůbec tomu tak není. Pokud budete chtít, Sorento se umí proměnit z houpavého a na první pohled zavalitého vozu ve velmi zábavný stroj, který právě v tomto ohledu strčí většinu moderních SUV do kapsy. Stabilizační systém můžete jednoduše úplně vypnout a na sněhu si užít pořádné porce zábavy. Se Sorentem můžete na kluzském podkladu driftovat, ovládá se snadno a je v podstastě skvěle řiditelné plynem za doprovodu jemných korekcí volantu. Ze strany na stranu se dokáže přehazovat tak lehce, že jen stěží mu uvěříte éměř pětimetrovou délku karoserie a téměř dvoutunovou hmotnost.

K pohodě v kabině nepřispívá jen samotný cestovní komfort tvořený kvalitně odladěným podvozek, ale i celou řadou dalších drobností. Vše začíná ideálním pozicí za volantem, pokračuje přes jednoduchou ergonomii, výtečný výhled z vozu, akustickou pohodou až po drobnosti v podobě vyhřívání sedadel, dešťového senzoru stíračů, různých asistentů a podobných vychytávek. Sorento dokáže i bez adaptivních tlumičů ukonejšit posádkou svým vláčným projevem a měkčeji nastaveným odpružením, které nemusí být při ostřejší jízdě už tak příjemné.

Stejně tak dobře si Sorento vede i mimo zpevněné komunikace, kde rovněž překvapí svou schopností plnit řidičova přání. Nezastaví ho ani výraznější terén, jedinou překážkou může být dlouhý rozvor náprav snižující přejezdový úhel. V extrému tak hrozí, že sorento uvízne na břiše.

Teď se dostáváme ke spotřebě paliva. Nutno je konstatovat, že za udávaných 6,7 litry na 100 km Sorento nikdy nejezdí. S běžným jízdním stylem se v dlouhodobém cyklu dostanete na nějakých 8,5 l/100 km, což je u podobně velkého vozu zcela v pořádku. Ve městě si korejec řekne zhruba o 11-12 litrů.Vzhledem k 71 litrové nádrži se reálný dojezd pohybuje okolo dostačujících osmi stovek kilometrů.

Sorento klame svým vzhledem a svým robusným vzhledem působí neohrabaně. To ale není pravda. Kromě komfortního zdolávání dlouhých tras se nebrání zábavě za volantem. Sorento uspokojí řidiče toužící po velkém SUV, kteří nechtějí utrácet za prémiového ducha a netouží trávit hodiny nad konfigurátorem příplatkové výbavy. Velká Kia vyniká dobrým poměrem ceny a výbavy.

Kia Sorento 2.2 CRDi 8AT 4x4 GT Line

  • Převodovka: pohon všech kol, automatická 8°převodovka
  • Motor: 2199 ccm, vznětový přeplňovaný čtyřválec
  • Cena: 1 009 980 Kč / Testovaný vůz: 1 354 980 Kč
  • Výkon: 147 kW (200 k)/3800 ot./min
  • Točivý moment: 450 Nm / 1750-2750 ot./min.
  • Zrychlení: 9,6 sec
  • Maximální rychlost: 203 km/h
  • Dojezd: 780 km
  • Spotřeba: oficiální 6,7 / test 9,1
  • Hmotnost (provozní/celková): 1842-1878/2510 kg
  • Zavazadelník: 660 l

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

850 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Mazda 6

Rok výroby 2009

145 000 Kč

Volkswagen Touran

Rok výroby 2017

499 900 Kč