Test: Kia Rio 1.0 T-GDI je univerzálnější, než čekáte

Ne každý potřebuje velké auto či nafouklé SUV. Kompaktní hatchback často zastane stejnou funkci a v praxi může být i praktičtější a univerzálnější, než stále oblíbenější SUVéčka. Kia Rio nás po týdenním testování přesvědčila, že umí uspokojit široké spektrum zákazníků.

Čtvrtá generace korejského hatchbacku si na nic nehraje. Přestože designově hodně navazuje na předchůdce, jedná se o nový vůz.


Střízlivý design se nesnaží za každou cenu křičet do světa, kdo je tu pán a to je nám v redakci sympatické. Karoserie je spíše nenápadná, časem si ale dokážete oblíbit. A to dokonce tak, že Rio budete považovat už po týdnu ježdění za parťáka.

O nezaměnitelný design se stará atraktivně tvarovaná maska chladiče, kterou doplňují po stranách nové světlomety s čočkami. Ty disponují diodovým denním svícením a přisvěcováním do zatáček.

Potěšující je fakt, že všechny verze mají ve standardu mimo jiné manuální klimatizaci. Testované auto zdobila patnáctipalcová hliníková kola a ve výbavě nechyběl například tempomat s omezovačem, multifunkční kožený volant, částečně digitální přístrojový štít Supervision nebo vyhřívaná přední sedadla. A to se rozhodně nejedná o plně vybavený model.

test kia rio turbo

Kabina Ria překvapí slušným nízkým posezem a slušnou prostorností. Za tu Kia vděčí slušnému rozvoru 2580 mm, nad hlavou ale místa zas tak moc není. Také ergonomie je na slušné úrovni a možnosti nastavování sedadla i volantu plně dostačují, jen spínač varovných blinkrů by mohl být větší. Chválíme ovšem kulatý, do rukou dobře padnoucí volant s logicky rozmístěnými ovladači. Bezproblémově funguje také navigace se sedmipalcovým barevným dotykovým displejem, kterou získáte za příplatek jedenáct tisíc korun.

Kia Rio potěší vnitřním prostorem, protože na všechna místa si pohodlně vzrostlí cestující bez problému sednou. Trpět nebudou ani místem pro kolena, ale ani pro hlavu. Stejně tak je na poměry třídy poměrně objemný zavazadlový prostor nabízející objem 325 litrů. Po sklopení zadních opěradel vzniká schod, který lehce vyrovnáte víkem falešného dna.

Automobilka slibuje také bohatou bezpečnostní výbavu vozu. Kromě velmi dobré pasivní bezpečnosti, je to také mnoho prvků té aktivní, která má samotné nehodě předcházet. V nabídce tak je například systém automatického brzdění v případě možnosti nehody s rozpoznáváním chodců, hlídání jízdních pruhů, hlídání mrtvého úhlu, asistent dálkových světel či sledování únavy řidiče.

Pod kapotou modelu RIO můžete mít pouze benzínové pohonné jednotky (sesterská i20 může mít pod kapotou tříválcový diesel 1,1 CRDi). Nabídka začíná atmosférickým čtyřválcem o objemu 1,25 litru a pokračuje přes čtyřválcovou 1,4 CVVT až k nejnovějšímu agregátu v podobě přeplňovaného tříválce 1.0 T-GDI, který již nějakou dobu můžeme znát právě ze sesterského Hyundai i20. Oba malé motory jsou spojeny výhradně s manuální převodovkou (1.25 CVVT vsází na pětirychlostní manuál, 1.4 CVVT pak na šestirychlostní, přičemž může být na přání spojen také s automatickou čtyřstupňovou převodovkou).

V Riu turbem dopovaný tříválec nabízí výkon 120 koní, což je o 20 koní více než u i20. Točivý moment 171 Nm propůjčuje Riu vzhledem k její muší hmotnosti (1,2 tuny) až překvapivě slušnou dynamiku. Sice to není trhač asfaltu, ale rozhodně s ním nebudete brzdou provozu. Tříválec dosáhne stokilometrové rychlosti za 10,2 sekundy a umí se rozletět až na 190 km/h.

Trio válců poznáte podle zvuku, vibrace ale jsou výrazně potlačeny. Naopak na neduh jiných tříválců spočívající v pomalejším vytáčení u Ria nenarazíte. A kdo by čekal, že mu nesedí dálnice, šeredně by se mýlil. Rio jede překvapivě lehce a jakoby samozřejmě, rychlost udržuje i když na plynový pedál příliš netlačíte. Díky tomu se i otáčky pohybují v rozumné míře a motor nijak zvlášť nehučí. Šestistupňová převodovka je příkladně odstupňovaná a její ovládání je lehké i přesné. Na dálnici se můžete pohybovat v rychlostech kolem 170 km/h a Riu to nečiní žádný problém.

Dobré je i celkem strmé řízení, které ovšem u střední polohy pocitově působí nepřesně. Snad jen reakce motoru na plyn jsou mdlé a nástup plného výkonu přichází v postupné vlně.

Automobilka Kia se chlubí u zkoušeného provedení kombinovanou spotřebou 4,7 l na 100 kilometrů, což je hodnota, které dosáhne defenzivně jezdící motorista. My Rio nešetřili a jezdili v průměru za 6,7 l/100 km, což je vzhledem k rychlostnímu průměru a poskytované dynamice slušná hodnota. Mnohé přeplňované litrové tříválce by za stejných podmínek spotřebovaly ještě více benzínu, než tento korejský hatchback.

Podvozek pracuje slušně a jeho zacílení na komfort v tomto segmentu vítáme. Uskákaná konkurence může Riu naladění podvozku jen závidět. Vůz se přes výmoly s maximální samozřejmostí přenáší a do interiéru nepronikají nepříjemné rázy. Testovanému Riu se líbí spíše klidná jízda než řezání zatáček. Naladění podvozku sází totiž na komfort a jízda na hraně přináší výraznější náklony karoserie. Pro řezání zatáček si ovšem motoristé Rio nekupují a tak měkčí nastavení podvozku starající se o příkladné žehlení nerovností je jasnou volbou. Pokud pojedete po rozbité silnici v běžném tempu, budete překvapeni - podvozek povrch vyhladí, přesto bude od kol ticho, žádné rány ani rázy nezpozorujete.

Klidnějšímu režimu jízdy nakonec přesvědčí i posilovač řízení. Ten je nastaven na poměrně vysoký účinek, a tak jde hodně zlehka. Kolem středové polohy je přitom trochu nepřesné, ovšem takové chování lze najít i u mnohem dražších aut.  Potěší celkový klid na palubě. Odhlučnění motoru je povedené, stejně jako podvozek, ale ani aerodynamický hluk obtěžovat nebude.

Pohled do ceníku modelového roku odhalí, že Kia vypustila nejnižší výbavu. Základní akční cena je stanovena na 279 980 Kč, v této výbavě je však pouze motor 1,25 CVVT. Druhá, vyšší výbava Exclusive nabídne i oba dva zbývající motory. Cena v testované verzi startuje na akčních 344 980 Kč, za stejnou cenu je v nabídce i provedení s atmosférickým motorem 1.4 CVVT spojeným s automatickou převodovkou.

Rio nás v redakci opravdu příjemně překvapilo. S tříválcem je příjemným společníkem, který umí být hbitý ve městě a potupu nezažije ani v rychlém dálničním pruhu, kde bez větší dřiny dokáže dosahovat vysokých rychlostních průměrů. Narozdíl od svého nejbližšího konkurenta korejská automobilka KIA se nenaváží do konkurentů a netvrdí, že její výrobky jsou nedostižitelné. A to může být jeden z faktorů, který při výběru nového malého hatchbacku převáží mističky vah. Sedmiletá záruka je pak jen milým bonusem.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Nissan Navara

Rok výroby 2018

529 900 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

217 777 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

Mazda 6

Rok výroby 2009

145 000 Kč