Test: Kia Picanto - Čeří vodu

V segmentu vozidel, do kterých právě vtrhla Škoda Citigo, začíná být těsno. Výrobci se rychle přizpůsobují rostoucímu zájmu o vozy s cenovkou pod dvě stě tisíc korun. Ten je v souvislosti se vzrůstajícími (zejména vnitřními) rozměry, užitnou hodnotou i kvalitou mini aut více než pochopitelný. Testovali jsme pětidveřový model Picanto korejské automobilky KIA poháněný litrovým benzínovým motorem o výkonu 51 kW.

Není tajemství, že z korejských automobilek dostávají strach i tradiční evropští výrobci. Není to tak dávno, co mnohým z nich při vyslovení názvů značek, jako je například KIA či Hyundai, vytanul na tváři pohrdlivý úsměšek. Ten však definitivně zmizel s modelovým rokem 2011, který můžeme ve vnímání korejských vozů označit jako přelomový. Design „korejců“ se stále více přizpůsobuje evropskému vkusu a motoristům po celém světě nemohla ujít jejich vzrůstající kvalita i dílenské zpracování. Byli jsme zvědaví, nakolik se tento trend týká i modelu Picanto. Vždyť řada automobilek na svých nejmenších typech dost šetří a po pravdě řečeno, předcházející generace Picanta toho byla důkazem. Po ukončení týdenního testu jsem si do poznámek napsal s vykřičníkem: Plasty jsou uvnitř tvrdé, ale nevržou. Interiér je o sto procent příjemnější než u minulé generace! Také prostornější, zejména na předních sedadlech se cítíte téměř stejně komfortně jako ve vozech o třídu výše. Také díky anatomicky příznivě tvarovaným sedadlům, která bych však uvítal o něco tvrdší. Ale v tomto ohledu mezi motoristy nepanují shodné názory. Někdo má rád měkké polstrování, jinému vyhovuje „tvrdá lavice“. 


Nejlépe ve dvou
Picanto je typické moderní mini auto s mohutnou přední maskou, dostatkem prostoru na předních sedadlech, poněkud skromnějším na zadních a s krátkým kufrem tvaru „šachty“. Délka 3,595 m je limitující a někde se prostor „uškudlit“ musí. Podobně jako u konkurence ho ubývá směrem od předu dozadu. Vyplývá z toho jednoznačné: jako všechna čtyřmítná mini auta je i Picanto vhodné pro dva dospělé plus maximálně dvě malé děti. K tomu je třeba se uskrovnit se zavazadly i když je krátký kufr poměrně hluboký. Dvoumístnému vytížení odpovídá i schopnost rozšíření zavazadlového prostoru sklopením dělených zadních opěradel. Dvě stě litrů objemu kufru se tak zvětší na 870 l. Ve zvětšeném prostoru pro náklad sice vznikne přechodový schod, ale celkový objem pro zavazadla je ve dvoumístném uspořádání plně uspokojující.
 
V zatáčkách sedí
Příjemně nás překvapily jízdní vlastnosti. Na stabilitu podvozku je spolehnutí, v zatáčkách se auto chová předvídatelně a téměř se nenaklání. Mírná přetáčivost nastupuje až při razantnějším způsobu jízdy. Řízení není sice vyloženě přeposilované, ale přesto je vyladěné spíše pro jemné ručky. Příjemně tvarovaný volant s anatomickým vybráním v místě klasického úchopu je však zbytečně velký. Díky tomu je ale skrz něj dobře vidět na trojici moderně ztvárněných budíků. Mezi ukazateli jsme postrádali hodnotu venkovní teploty. Jestliže jsme hned zpočátku pochválili slícování tvrdných plastů a posléze i moderně působící budíky, na místě je i kritičtější poznámka k centrální části přístrojové desky s audiosoustavou a ovladači klimatizace. Působí dost lacině. Naopak řadicí páka padne skvěle do ruky, manuální řazení samotné je však průměrně přesné.
 
Spotřeba nic moc
Litrový benzínový motor se projevil jako dobře akusticky utlumený do rychlosti 90 – 100 km/h, ale ve vyšších otáčkách se hlasitěji projevovalo typické vrčení tříválce. V této kategorii aut je to však u jiných značek podobné. V rychlosti 140 km/h točilo Picanto 4000 otáček za minutu a v jednomístném obsazení vcelku solidně táhlo i do kopce. Spolujezdec a další zavazadla však tříválci ubíraly dech a muselo se častěji podřazovat. V chladném počasí jsme týdenní test absolvovali s průměrnou spotřebou 6,4 l/100 km, spokojení bychom byli s hodnotou o litr nižší. Výrobce udává v kombinovaném režimu 4,2 l. Testované výkonové verzi 51 kW litrového agregátu v současnéí době alternuje čtyřválec objemu 1,25 (63 kW), který jezdí také na benzín a jehož vyšší točivý moment slibuje pružnější chování. Cenový rozdíl mezi oběma pohonnými jednotkami je dvacet tisíc korun. 
 
Cena k jednání
Kia Picanto umožňuje volit z pěti stupňů výbav, přičemž na bezpečnost se hledí v téměř maximální míře už v prvním - až na absenci ESP a kolenních airbagů. Nejnižší stupeň výbavy Active již obsahuje čelní, boční a záclonové airbagy, ABS s rozdělovačem brzdných sil EBD a ukotvení Isofix dětských sedaček vzadu. Elektronický stabilizační systém nese u korejského výrobce označení ESC a je společně s TCS, BAS a VSM k dispozci až u nejvyšší výbavy Sport, případně ji můžeme za dvacet tisíc získat v rámci paketu Safety společně s kolenním airbagem řidiče, zadními kotoučovými brzdami a aktivními opěrkami hlavy. Za klimatizaci, byť manuální, se připlácí 20 000 Kč nejen u základní výbavy Active, ale dokonce u verze označené Comfort (2. stupeň výbavy). Také elektrické ovládání oken najdeme až u vyšších verzí. Tato skutečnost trochu mění dojem z ceníku. Třídveřová varianta Picanta za nejméně 189 980 Kč a o deset tisíc korun dražší „pětidvířko“ se téměř jakýmkoli dovybavením posunují nad „magickou“ hranici dvou set tisíc korun. Cena Picanta, řekněme ve slušném standardu, se nebezpečně přibližuje cenám větších modelů Rio a cee´d stejné značky, které v této době podstupují sympatickou kůru akčních cen. Zlevnění těchto dvou modelů je mnohem radikálnější než v případě nového Picanta, kde dovozce v akci zlevnil o pět tisíc korun. O konečné ceně se však vždy rozhoduje po jednání s konkrétními prodejci. Mnohdy je tedy porovnávání ceníkových cen různých modelů zavádějící.

 

Nejsilnější stránky vozu: Zajímavý design, prostornost na předních sedadlech, solidní zpracování interiéru, jízdní vlastnosti. 

Nejslabší stránky vozu: Vyšší spotřeba testované verze (51 kW), menší zavazadelník.

Technické údaje KIA Picanto
Motor:  zážehový tříválec
Objem motoru: 998 ccm
Výkon: 51kW/3750 ot./min.
Točivý moment max.: 95Nm/3500ot./min.
Max. rychlost: 153 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 14,4 s
Spotřeba - kombin.: 4,2 l/100 km
Spotřeba v testu:  6,4 l/100 km
Objem pal. nádrže:  35 l
Provozní/celková hmotnost:  920-1020/1340 kg
Délka: 3595 mm
Šířka: 1595 mm
Výška: 1480 mm
 Rozvor:  2385 mm
Zavazadelník: 200-870 l
Základní cena: 194.980 Kč (1.0 CVVT, 51 kW, Active)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Manfred Strnad (Text + foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

549 999 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

715 000 Kč