Test: Kia Picanto – Čeří vodu

vloženo

V segmentu vozidel, do kterých právě vtrhla Škoda Citigo, začíná být těsno. Výrobci se rychle přizpůsobují rostoucímu zájmu o vozy s cenovkou pod dvě stě tisíc korun. Ten je v souvislosti se vzrůstajícími (zejména vnitřními) rozměry, užitnou hodnotou i kvalitou mini aut více než pochopitelný. Testovali jsme pětidveřový model Picanto korejské automobilky KIA poháněný litrovým benzínovým motorem o výkonu 51 kW.

Test: Kia Picanto – Čeří vodu Test: Kia Picanto – Čeří vodu

Není tajemství, že z korejských automobilek dostávají strach i tradiční evropští výrobci. Není to tak dávno, co mnohým z nich při vyslovení názvů značek, jako je například KIA či Hyundai, vytanul na tváři pohrdlivý úsměšek. Ten však definitivně zmizel s modelovým rokem 2011, který můžeme ve vnímání korejských vozů označit jako přelomový. Design „korejců“ se stále více přizpůsobuje evropskému vkusu a motoristům po celém světě nemohla ujít jejich vzrůstající kvalita i dílenské zpracování. Byli jsme zvědaví, nakolik se tento trend týká i modelu Picanto. Vždyť řada automobilek na svých nejmenších typech dost šetří a po pravdě řečeno, předcházející generace Picanta toho byla důkazem. Po ukončení týdenního testu jsem si do poznámek napsal s vykřičníkem: Plasty jsou uvnitř tvrdé, ale nevržou. Interiér je o sto procent příjemnější než u minulé generace! Také prostornější, zejména na předních sedadlech se cítíte téměř stejně komfortně jako ve vozech o třídu výše. Také díky anatomicky příznivě tvarovaným sedadlům, která bych však uvítal o něco tvrdší. Ale v tomto ohledu mezi motoristy nepanují shodné názory. Někdo má rád měkké polstrování, jinému vyhovuje „tvrdá lavice“. 


Nejlépe ve dvou
Picanto je typické moderní mini auto s mohutnou přední maskou, dostatkem prostoru na předních sedadlech, poněkud skromnějším na zadních a s krátkým kufrem tvaru „šachty“. Délka 3,595 m je limitující a někde se prostor „uškudlit“ musí. Podobně jako u konkurence ho ubývá směrem od předu dozadu. Vyplývá z toho jednoznačné: jako všechna čtyřmítná mini auta je i Picanto vhodné pro dva dospělé plus maximálně dvě malé děti. K tomu je třeba se uskrovnit se zavazadly i když je krátký kufr poměrně hluboký. Dvoumístnému vytížení odpovídá i schopnost rozšíření zavazadlového prostoru sklopením dělených zadních opěradel. Dvě stě litrů objemu kufru se tak zvětší na 870 l. Ve zvětšeném prostoru pro náklad sice vznikne přechodový schod, ale celkový objem pro zavazadla je ve dvoumístném uspořádání plně uspokojující.
 
V zatáčkách sedí
Příjemně nás překvapily jízdní vlastnosti. Na stabilitu podvozku je spolehnutí, v zatáčkách se auto chová předvídatelně a téměř se nenaklání. Mírná přetáčivost nastupuje až při razantnějším způsobu jízdy. Řízení není sice vyloženě přeposilované, ale přesto je vyladěné spíše pro jemné ručky. Příjemně tvarovaný volant s anatomickým vybráním v místě klasického úchopu je však zbytečně velký. Díky tomu je ale skrz něj dobře vidět na trojici moderně ztvárněných budíků. Mezi ukazateli jsme postrádali hodnotu venkovní teploty. Jestliže jsme hned zpočátku pochválili slícování tvrdných plastů a posléze i moderně působící budíky, na místě je i kritičtější poznámka k centrální části přístrojové desky s audiosoustavou a ovladači klimatizace. Působí dost lacině. Naopak řadicí páka padne skvěle do ruky, manuální řazení samotné je však průměrně přesné.
 
Spotřeba nic moc
Litrový benzínový motor se projevil jako dobře akusticky utlumený do rychlosti 90 – 100 km/h, ale ve vyšších otáčkách se hlasitěji projevovalo typické vrčení tříválce. V této kategorii aut je to však u jiných značek podobné. V rychlosti 140 km/h točilo Picanto 4000 otáček za minutu a v jednomístném obsazení vcelku solidně táhlo i do kopce. Spolujezdec a další zavazadla však tříválci ubíraly dech a muselo se častěji podřazovat. V chladném počasí jsme týdenní test absolvovali s průměrnou spotřebou 6,4 l/100 km, spokojení bychom byli s hodnotou o litr nižší. Výrobce udává v kombinovaném režimu 4,2 l. Testované výkonové verzi 51 kW litrového agregátu v současnéí době alternuje čtyřválec objemu 1,25 (63 kW), který jezdí také na benzín a jehož vyšší točivý moment slibuje pružnější chování. Cenový rozdíl mezi oběma pohonnými jednotkami je dvacet tisíc korun. 
 
Cena k jednání
Kia Picanto umožňuje volit z pěti stupňů výbav, přičemž na bezpečnost se hledí v téměř maximální míře už v prvním - až na absenci ESP a kolenních airbagů. Nejnižší stupeň výbavy Active již obsahuje čelní, boční a záclonové airbagy, ABS s rozdělovačem brzdných sil EBD a ukotvení Isofix dětských sedaček vzadu. Elektronický stabilizační systém nese u korejského výrobce označení ESC a je společně s TCS, BAS a VSM k dispozci až u nejvyšší výbavy Sport, případně ji můžeme za dvacet tisíc získat v rámci paketu Safety společně s kolenním airbagem řidiče, zadními kotoučovými brzdami a aktivními opěrkami hlavy. Za klimatizaci, byť manuální, se připlácí 20 000 Kč nejen u základní výbavy Active, ale dokonce u verze označené Comfort (2. stupeň výbavy). Také elektrické ovládání oken najdeme až u vyšších verzí. Tato skutečnost trochu mění dojem z ceníku. Třídveřová varianta Picanta za nejméně 189 980 Kč a o deset tisíc korun dražší „pětidvířko“ se téměř jakýmkoli dovybavením posunují nad „magickou“ hranici dvou set tisíc korun. Cena Picanta, řekněme ve slušném standardu, se nebezpečně přibližuje cenám větších modelů Rio a cee´d stejné značky, které v této době podstupují sympatickou kůru akčních cen. Zlevnění těchto dvou modelů je mnohem radikálnější než v případě nového Picanta, kde dovozce v akci zlevnil o pět tisíc korun. O konečné ceně se však vždy rozhoduje po jednání s konkrétními prodejci. Mnohdy je tedy porovnávání ceníkových cen různých modelů zavádějící.


Nejsilnější stránky vozu: Zajímavý design, prostornost na předních sedadlech, solidní zpracování interiéru, jízdní vlastnosti. 

Nejslabší stránky vozu: Vyšší spotřeba testované verze (51 kW), menší zavazadelník.

Technické údaje KIA Picanto
Motor:  zážehový tříválec
Objem motoru: 998 ccm
Výkon: 51kW/3750 ot./min.
Točivý moment max.: 95Nm/3500ot./min.
Max. rychlost: 153 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 14,4 s
Spotřeba - kombin.: 4,2 l/100 km
Spotřeba v testu:  6,4 l/100 km
Objem pal. nádrže:  35 l
Provozní/celková hmotnost:  920-1020/1340 kg
Délka: 3595 mm
Šířka: 1595 mm
Výška: 1480 mm
 Rozvor:  2385 mm
Zavazadelník: 200-870 l
Základní cena: 194.980 Kč (1.0 CVVT, 51 kW, Active)

Manfred Strnad (Text + foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Kia

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Kia Picanto – Čeří vodu Fotografie k článku Test: Kia Picanto – Čeří vodu Fotografie k článku Test: Kia Picanto – Čeří vodu Fotografie k článku Test: Kia Picanto – Čeří vodu Fotografie k článku Test: Kia Picanto – Čeří vodu Fotografie k článku Test: Kia Picanto – Čeří vodu Fotografie k článku Test: Kia Picanto – Čeří vodu Fotografie k článku Test: Kia Picanto – Čeří vodu Fotografie k článku Test: Kia Picanto – Čeří vodu Fotografie k článku Test: Kia Picanto – Čeří vodu Fotografie k článku Test: Kia Picanto – Čeří vodu Fotografie k článku Test: Kia Picanto – Čeří vodu Fotografie k článku Test: Kia Picanto – Čeří vodu Fotografie k článku Test: Kia Picanto – Čeří vodu Fotografie k článku Test: Kia Picanto – Čeří vodu Fotografie k článku Test: Kia Picanto – Čeří vodu Fotografie k článku Test: Kia Picanto – Čeří vodu Fotografie k článku Test: Kia Picanto – Čeří vodu Fotografie k článku Test: Kia Picanto – Čeří vodu

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

14.02.2019
BMW přestavilo modely X3 a X4 ve verzi M Competition
11.02.2019
Test ojetiny: Renault Mégane – než přišel pád
10.02.2019
Jedna reflexní vesta nemusí ve voze stačit
08.02.2019
Test: Peugeot 508 GT - bude z krasavce bestseller?
07.02.2019
Volkswagen Passat po faceliftu dostal nový diesel
06.02.2019
Interiér Škody Kamiq odhalen, vládne mu plovoucí displej
05.02.2019
Modernizovaný Ford Mondeo je tady, dokonce jako hybrid
04.02.2019
Přijíždí nový Renault Megane R.S. ve verzi Trophy
31.01.2019
Test ojetiny: Peugeot 207 – často přehlížené lvíče
30.01.2019
Nový Renault Clio je tady, mrkněte na fotky
29.01.2019
Test: Kia Sportage 2.0 CRDi SCR MHEV 4x4 8AT GT Line
28.01.2019
Na Kiu ProCeed Shooting brake půl milionu nestačí
23.01.2019
Volkswagen Touareg dostal nové motory, V6 TSI a V8 TDI
20.01.2019
Škoda Scala v prodeji, připravte si alespoň 369 900 Kč
14.01.2019
Toyota GR Supra - legenda se vrací a my o ní víme vše podstatné
11.01.2019
Test: Mitsubishi Space Star - jednoduchý a levný
10.01.2019
Peugeot 2008 slaví milion vyrobených kusů
08.01.2019
Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu
07.01.2019
Test ojetiny: Volkswagen Golf V – pátá generace úspěchu
04.01.2019
BMW Individual M850i xDrive Coupé Night Sky - krása vesmírná