Test: Hyundai ix35 - 1,7 CRDi

08. 09. 2011
Sdílet článek

Korejská automobilka Hyundai má s vozy SUV bohaté zkušenosti, testovaný typ ix35 navazuje v nižší střední třídě na oblíbený Tucson. V nabídce jsou kromě verzí 4x4 také levnější „dvoukolky“. Jednu takovou jsme si vypůjčili na týdenní test. Poháněl ji turbodiesel 1,7 CRDi – VGT o výkonu 85 kW/115 k. Rovnou si řekněme, že mimořádně úsporný!

Hyundai ix35 nezapře svůj původ. Po strohém evropsky laděném Tucsonu se v této třídě SUV vrátila korejská automobilka k „designovému vlnobytí“, které jsme mohli spatřit již před mnoha lety u modelu Santa Fe. Ne každému se musí líbit hexagonální maska chladiče a spousta křivek navzájem do sebe pronikajících. Jisté je, že design ix35 zaujme. Tento model si nespletete s žádným jiným SUV. Dokonce ani ne s „dvojčetem“ Kiou Sportage. Tak jsou oba modely osobité.


Kvalitní zpracování
S ovládáním ix35 jsme se brzy sžili díky kompromisně vyladěnému řízení, které může vyhovat většině mužů stejně jako jemným ručkám žen. Ocenili jsme i promyšlenou ergonomii. Přístrojová deska i celý interiér korejského SUV působí navzdory tradičním černým asijským plastům hodnotně. Příjemně nás potěšilo zpracování, proto lze do značné míry „ix pětatřicítce“ odpustit tvrdou podstatu plastů v interiéru. Na nerovnostech zachovaly ticho a klid. A ten přece léčí! Hyundai ix35 je svou podstatou pohodové SUV, ale jednu slabinku jsme přece jenom pocítili. Při přejíždění příčných nerovností. Zejména před retardéry je lépe důsledně zpomalit. Rázy od kol se do vozu vkrádají více než by bylo posádce příjemné. Jinak je podvozek ix35 vyladěn přívětivě. Hyundai se choval nezáludně i na okreskách plných ostrých zatáček. Řidič se s novým vozem snadno a rychle sžije i díky neutrálnímu chování a stabilitě při půjezdu zákrut téměř bez náklonu kabiny. Jakoby ix35 ani nebylo SUV. Je zřejmé, že konstruktéři mysleli především na snadné ovládání vozu na hladké silnici. V horkém srpnu nás potěšila výkonná klimatizace. Jestliže jsme dosud popisovali v zásadě rozumné kompromisy při naladění podvozku a řízení, nejinak tomu bude u sedadel. Ta nejsou ani moc měkká, ale ani tvrdá, sedí se na nich dobře i při dlouhých „štrekách“. Vzadu je díky solidnímu rozvoru místa pro trojici cestujících tak akorát. Sklápění opěradel dělených zadních sedadel (1:2 – tedy jeden díl za řidičem, dvojice za spolujezdcem) je snadné. Výsledkem je téměř rovná ložná plocha a spousta místa pro náklad i při cestování ve třech.

Úsporný diesel
Poloterénní automobily, neboli SUV, budí ze spaní fanatiky z řad ekologických aktivistů. Při pohledu na obrovité Porsche Cayenne se to snad ještě dá pochopit, ale kritika SUV velikosti testovaného ix35 je nesmyslná. Vozy SUV jsou zpravidla bezpečnější než klasická auta. A ekologická zátěž kvůli vyšší spotřebě? Při totožné motorizaci se jedná o několik desetinek litru navíc oproti konvenčnímu vozu. Výhody vyšší prostorné karoserie převáží nevýhody v podobě nepatrně zvýšené spotřeby v důsledku většího odporu vzduchu a váhy auta. V případě 1,7 CRDi je ovšem i tento mírný hendikep eliminovaný úsporností této pohonné jednotky. V závěru šesti stovek kilometrů testu nám pohled na počítač prozradil konečný účet v podobě hodnoty 6,0 l/100 km. A to jsme ix35 nijak nešetřili. Zejména na dálnici agregát „sám vyžaduje“ svižnou jízdu, na šestku velmi spokojeně „brumlá“ v pásmu 130 – 160 km/h. A naturelu autu se má vyhovět... Výrobce udává spotřebu nafty 5,3 l/100 km v kombinovaném jízdním režimu. Při lehké noze toho skutečně lze docílit. Zátah 260 Nm již od 1250 otáček vás ovšem provokuje ke zrychlování. Díky dobře sladěné šestistupňové převodovce s agregátem 1,7 CRDi se do rychlostních hrátek pouštíte rádi a s chutí. Hlavice řadicí páky se drží příjemně, s „manuálem“ řadíte v přesných drahách a měkce. V loňském roce jsem měl možnost testovat ix35 s automatickou převodovkou, v tomto porovnání jasně vítězí „6M“ podobně jako nafta nad žíznivým „benzíňákem“.

V létě 4x2 stačí
Hyundai ix35 dává možnost výběru ze dvou benzínových motorů a tří turbodieselů, přičemž 2,0 CRDi se vyrábí ve dvou výkonnových verzích – 100 a 135 kW. Testovaný ix35 se může kvůli zdánlivě slabší hodnotě 85 kW zdát trochu jako dorostenec v porovnání se silnějšími „dospěláky“ 2,0 CRDi. V praxi jsme si však na silnici rozhodně nepřipadali méněcenně, či jinak ochuzení o jízdní požitky. Pokud vám stačí rychlostní maximum těsně nad 170 km/h, lze volbu 1,7 CRDi upřednostnit před výkonnějšími, ale o poznání dražšími verzemi. Ty jsou totiž vždy spojeny s pohonem 4x4 a navíc nejedou nijak závratně rychleji. Pružnost 1,7 CRDi v širokém pásmu otáček je přitom zcela uspokojivá. Otázkou samozřejmě je, zda má smysl pořizovat si SUV s pohonem pouze předních kol. Slabší turbodiesel totiž získáte pouze ve verzi 4x2. V zimních měsících bychom považovali SUV – 4x2 jako špatný nápad, v suchých týdnech závěru léta nám ovšem tento typ přenosu síly motoru na kola plně vyhovoval. Výrobce sice neudává světlou výšku ix35, ale na první pohled je vyšší než u konvenčního auta. Z toho vyplývá docela solidní průchodnost lehkým terénem. I díky krátkých převisům karoserie. V případě suchého povrchu to platí i v případě varianty 4x2, pokud zrovna neplánujete zdolávat hluboký písek pouštních dun. Na české „polňačky“ a cesty vedoucí k chatám většinou pohon kol přední nápravy v kombinaci s vyšší světlou výškou bohatě stačí.

Výbava od základu uspokojí
Vysoké nároky na výbavy splňují v současné době většinou již základní verze automobilů, zejména v oblasti bezpečnosti. Nejinak je tomu u ix35, kde již u nejnižšího stupně výbavy ze čtyř najdeme kromě čelních a bočních airbagů také okenní bezpečnostní vaky pro obě řady sedadel. Samozřejmostí je sestava bezpečnostních systémů ABS, EBD, ESP, TCS a systém ROP bránící převrácení vozu. Součastí standardní výbavy je i asistent pro rozjíždění do kopce HAC stejně jako pomocník při jízdě dolů - DBC. Při koupi Hyundaie ix35 získá majitel pětiletou komplexní záruku na vůz a podle tiskových materiálů také záruku „na prorezivění karoserie 12 let“. Předpokládáme ovšem, že jde spíše o neprorezivění. Záruku na to, že nám vůz do dvanácti let zcela jistě zreziví bychom nebrali!

Nejsilnější stránka vozu: Vyrovnanost všech podstatných vlastností vozu, který nemá žádnou výraznou slabinu.

Nejslabší stránka vozu: Mnozí nebudou souhlasit, ale podle našeho názoru je to až příliš expresivní design. Zatímco předcházející model Tucson působí stále svěžím dojmem díky konzervativně pojatému designu, jeho nástupce Hyundai ix35 se podle našeho názoru rychle okouká, tedy „morálně“ zestárne.

Technické údaje Hyundai ix35 - 1,7 CRDi
Motor: vznětový čtyřválec
Objem motoru:   1685 ccm
Výkon: 85 kW (115 k) / 4000 ot./min.
Točivý moment max.: 260 Nm / 1250-2750 ot./min.
Max. rychlost: 173
Zrychlení 0 – 100 km/h: 12,4
Spotřeba - kombin.: 5,3 l/100 km
Délka/šířka/výška: 4410 / 1820 / 1660 mm
Rozvor: 2640 mm
Zavazadelník: 465 - 1436 l
Cena: 559.900 Kč
Cena modelu od: 429.900 Kč (1,6 GDI, 99 kW, 4x2)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Text a foto: Manfred Strnad

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

849 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč