Test: Hyundai i30 kombi - jak jezdí s benzínovým vrcholem?

Nechme povyšování automobilky Hyundai stranou a pojďme se reálně podívat, jak její modely vlastně jezdí. K testu jsme zvolili kombi i30 s benzínovým přeplňovaným motorem ve spojení s automatickou převodovkou. Zajímalo nás, jak se tato kombinace chová na silnici a kolik si žádá v běžném provozu paliva.

Hyundai v případě modelu i30 nabízí už tři karosářské verze. Po základním hatchbacku a liftbacku přišlo na trh praktické kombi, které by chtělo sebrat zákazníky mladoboleslavské octavii.


Design se proti minulé generaci umírnil a je navržen tak, že většině motoristů se bude s velkou pravděpodobností líbit. Ve výrazné modré metalíze na sedmnáctipalcových kolech to i30 kombi jednoduše sluší a karoserie celkově působí vyváženě.

Po otevření dveří mile překvapí mezigeneračně uklizený interiér vozu. Zejména palubní deska pak prokoukla. Nést může až osmipalcový displej multimédií, který hyundai přesunul na vrch palubní desky. Je stejně jako konkurentů připevněn napevno, nedá se tedy zasunout ani jinak schovat. Palubní deska se zbavila hned několika nepodstatných tlačítek, všechny důležité funkce ale lze ovládat pomocí klasických ovladačů a neomezuje se jen na dotykové ovládání. Kruhové ovladače klimatizace našly své místo v dobrém dosahu na středové konzole a lze je snadno ovládat prostřednictvím otočných prvků. Samotný infotainment má slušnou grafiku a přehledné prostředí. Znamenitě funguje i propojení s chytrým telefonem.

V kombíku je ve srovnání s kratším hatchbackem víc místa nad zadními sedadly (pokud tedy si nepřiplatíte za panoramatickou střechu). S nabídkou podélného prostoru to ovšem není žádná hitparáda. Člověk vysoký 180 cm má problém si sám za sebe sednout, což je vzhledem k rodinnému zaměření velká škoda. O pár centimetrů delší octavie je na tom rozhodně lépe. Zadní sedadla dělená v poměru 60:40 uspokojí jen dva dospělé pasažéry, prostřední místo je nouzové. K předním sedadlům nelze mít připomínku - jsou pohodlná a umějí podržet tělo v zatáčkách. Navíc z nich po dlouhé trase nebolí záda a ve vrcholné výbavě se chlubí nejen třístupňovým vyhříváním, ale také odvětráváním (to je prvek z vozů vyšších tříd).

Zavazadlový prostor nabídne ve své třetí generaci 602 litrů, což je o 74 litrů více, než u předchůdce. Vůbec špatně si nevede ani ve srovnání s octavií combi, která svými rozměry přerůstá nižší střední třídu. Hyundai nabídne pouze o osm litrů využitelného objemu méně. Škodovka samozřejmě boduje také po sklopení zadních sedadel, když nabídne 1740 oproti nošovickým 1650 litrům. Praktičnost dovedli v Mladé Boleslavi téměř k dokonalosti, takže i Hyundai se musel hodně snažit a postavil dobře promyšlený "kufr". Například pod podlahou naleznete hned několik přihrádek (organizér) pod kterými se ukrývá ještě níže rezervní kolo. Nakládací hrana je nízko a po sklopení opěradel zadních sedadel docílíte téměř rovné ložné plochy bez schodu. Zkoušený vůz byl obdařen příplatkovými kolejnicemi a posuvnou přepážkou, což může být pro řadu velmi praktické. Horší je to ovšem s krycí roletkou, ta nejezdí v kolejnicích a manipulace s ní není zrovna nejjednodušší.

Ve výbavě nechybí mimo jiné autonomní nouzové brzdění, chytrý adaptivní tempomat, asistent pro jízdu v jízdním pruhu, sledování pozornosti řidiče a sledování slepého úhlu. Konektivitu zajišťují systémy Apple CarPlay a Android Auto. Nová generace i30 nabízí také přihrádku pro bezdrátové indukční nabíjení mobilních telefonů. A na rozdíl od krátké verze, zde fungují přední LED diodová světla znamenitě (o problému krátké verze se dočtete v tomto testu).

O pohon i30 kombi se starají zážehové nebo vznětové agregáty s nižším zdvihovým objemem než dosud. Volit můžete jeden ze tří benzínových motorů a jednoho dieselu ve dvou výkonnostních verzích. Nabídka začíná u čtyřválce 1.4 MPI, pokračuje přes přeplňovaný tříválec 1.0 T-GDI a končí u nového přeplňované čtyřválce 1.4 T-GDI o výkonu 140 koní. Vznětový čtyřválec CRDi o zdvihovém objemu 1,6 litru je nabízen s výkonem 110 nebo 136 koní. Motory jsou kombinovány buď s šestistupňovou mechanickou převodovkou, nebo se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou 7DCT.

Zkoušená čtrnáctistovka T-GDI se dá kombinovat s manuální šestistupňovou převodovkou nebo se sedmistupňovou dvouspojkovou převodovkou 7DCT. My dostali automat a vůbec se nezlobili (pokud bychom ale vůz kupovali, určitě sáhneme po manuální převodovce levnější o značných 50 000 Kč. Samotný čtyřválec potěší příjemnou kultivovaností a tichým projevem. Podle výrobce zrychlí kombi z 0 na 100 km/h za 9,5 sekundy a maximální rychlost činí 203 km/h (u manuální převodovky potěší stovka za 9,2 sekundy a maximálka 208 km/h). V nízkých a středních otáčkách motor při klidné jízdě téměř neslyšíte a celkově je příjemným společníkem. Spotřebu paliva udává výrobce v kombinovaném režimu 5,5 litru na 100 kilometrů. My jsme po sedmi stovkách kilometrů najetých ukončili testování s výslednou spotřebou 7,6 l/100 km.

Sedmistupňový dvouspojkový automat z vlastní líhně se dvojicí suchých spojek řadí povětšinou hladce a rychle. Zaváhání způsobuje prudké a nenadálé přidání plynu, kdy si automat bere oddechový čas a turbodmychadlo stále ještě odpočívá. Rozjezdy z místa jsou na poměry dvouspojkových převodovek celkem hladké, při parkování v kopci je nutné počítat s mírným popojetím vozu při přeřazování.

Už delší dobu nelze hodnotit celou řadu i30 podle jedné zkoušené varianty. Každá varianta se chlubí trochu jiným nastavením podvozku. A u zkoušeného exempláře se povedlo. Na příplatkových sedmnáctkách vůz velmi slušně filtruje nerovnosti českých silnic a umí být komfortní. Za své zajisté může i víceprvková zadní náprava, kterou mají narozdíl od octavie všechny motorizace. Díky tomu je žehlení nerovností znamenité, kola neodskakují a v zatáčkách nedochází k přehnaným náklonům.

Oproti minulé generaci se podařilo doladit k dokonalosti stabilitu, která při vyšších rychlostech nebyla na dálnici zrovna ukázková. To se změnilo. V nošovicích vyráběný model v ničem neztrácí za konkurenty a svých chováním se vymanil z podprůměru. Velký posun jsme zaznamenali v řízení. To je přesnější, plynulejší a komunikativnější.

Aktuálně i30 v dlouhém provedení kombi pořídíte za 409 990 Kč. Koupí získáte vůz v akční výbavě "Best of Czech" poháněný přeplňovaným tříválcem. Pokud ale toužíte po automatu nebo se jednoduše nespokojíte s tříválcem, musíte sáhnout po testovaném čtyřválci, který přijde minimálně na 504 990 Kč (automat + 50 tisíc Kč). Přihodíte-li k této částce nějakou balíčkovou výbavu, cena se vyšplhá klidně k 3/4 milionu korun. Cenová výhodnost korejských vozů je pryč, stejně jako jejich horší vlastnosti. Plně srovnatelné kombi z nošovic tak pořídit nepatrně levněji než octavii, samozřejmě záleží na zvolené konfiguraci.

 

Hyundai i30 kombi 1.4 T-GDI 7DCT  
motor, objem zážehový přeplňovaný čtyřválec, 1353 cm³
max. výkon 103 kW (140 k) při 6000 ot/min.
max. točivý moment 242 Nm / 1500-3000 ot./min.
převodovka sedmistupňová automatická (dvouspojková)
max. rychlost 203km/h
zrychlení 0-100 km/h 9,5 s
kombinovaná spotřeba 5,5 l/100 km
délka 4585 mm
šířka 1795 mm
výška 1465 mm
rozvor 2650 mm
pohotovostní hmotnost 1369-1532 kg
zavazadlový prostor (min./max.) 602-1650 l
cena od 409 990 Kč
cena testovaného specifikace od 554 990 Kč

 


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Mazda 6

Rok výroby 2009

145 000 Kč

Audi A6

Rok výroby 2017

589 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

217 777 Kč

Volkswagen Touran

Rok výroby 2017

499 900 Kč