Test: Hyundai i10 LPG - prcek, co dospěl

vloženo

Malá i10 prošla celkovou modernizací, která přinesla zajímavou kombinaci benzínového třívalce s možností spalovat LPG. S vidinou velmi nízkých provozních nákladů jsme proto zvolili tuto kombinaci a vydali se prověřovat kvality tohoto prcka.

Test: Hyundai i10 LPG - prcek, co dospěl Test: Hyundai i10 LPG - prcek, co dospěl

Nový Hyundai i10 se mezigeneračně natáhl o 80 mm, rozšířil o 65 mm a snížil o 40 mm. Výsledkem jsou rozměry 3.665 x 1.660 x 1.500 mm, které nevybočují z aktuální nabídky mini aut. Kufr pojme 252 litrů v základním uspořádání a 1.046 litrů po sklopení sedadel, což jsou v dané třídě naprosto skvělé hodnoty (např. o třídu větší i20 má jen o pár litrů objemnější zavazadelník). Cestující vpředu si mezigeneračně užívají o 40 mm prostoru navíc v oblasti kolen a o 16 mm více prostoru v oblasti ramen. Hyundai i10 rozměry pasuje mezi mini vozy, interiérem však přerůstá třídu. Nikde nenajdete odkryté plechy ani jiné viditelné ekonomické ústupky v podobě výklopných zadních okének a jiných omezujích věcí. Po této stránce je i10 plnohodnotným vozem.


Pochválit musíme přední sedadla, která i na delších trasách poskytují dostatečnou oporu a nebolí z nich záda. My jsme s i10 najeli za týden přes 1.400 km a nikdy nezaznamenaly bolesti v zádech nebo výraznější únavu. Palubní deska je přehledná, přístrojový panel skvěle čitelný. K celkové ergonomie nelze mít závažnější připomínku. Jediným limitem je úzká karoserie.

Díky použití vysokopevnostní oceli vzrostla torzní tuhost karoserie o 27%. Novinka se chlubí nižší hladinou hluku a vibrací, které pronikají do kabiny (na volnoběh podle továrních údajů proudí do kabiny hluk o síle 38 dB, na dálnici pak 65 dB). Pocitově je v rámci svého segmentu i10 příkladně tichá. Design má na svědomí evropské designérské středisko značky sídlící v německém Rüsselsheimu.

Zájemci o novou i10 mají na výběr z dvojice motorů řady Kappa. Slabší litrový tříválec poskytuje 66 koní při 5.500 ot./min a točivý moment 95,2 Nm, dostupný již v 3.500 ot./min. Malý Hyundai s ním zvládne stovku za 14,9 sekundy a rozjede se podle údajů výrobce na 155 km/h, přičemž si má v průměru vystačit s 4,7 l/100 km (v případě ISG dokonce o 4,6 l/100 km). Roli silnějšího motoru zastupuje čtyřválec 1.25 o výkonu 87 koní při 6.000 ot./min s maximálním točivým momentem 120 Nm, který je v současné době dostupný pouze ve spojení s automatickou čtyřrychlostní převodovkou. My jsme k testu vybrali alternativní řešení v podobě tříválce upraveného na spalování LPG. Ten nepřináší oproti běžné benzínové verzi žádné omezení a v podstatě od něj můžeme čekat samé klady. Zástavba LPG nijak neomezuje využitelný prostor - nádrž je umístěna pod dnem zavazadelníku místo rezervního kola, které nahradila opravná sada. Pod klasickým víčkem hrdla palivové nádrže je umístěn otvor na tankování LPG, kde je nutné použít jednoduchým našroubováním redukci. Zjistit objem plynové nádrže se nám z oficiálních dokumentů nepodařilo, ale podle opětovného dotankování pojme +- 21 litrů plynu, což v kombinaci s čtyřicetilitrovou benzínovou nádrží poskytuje výtečný dojezd. Slibované kombinované spotřeby 4,7 l/100 km se nám podle všeho nepodařilo při jízdě na plyn dosáhnout. Dvacet litrů LPG nám většinou vystačila na pouhých 250 kilometrů.

Samotný tříválec se nejvíce hodí do města - ochotně se sbírá z nízkých otáček a opakované rozjezdy zvládá brilantně. V nižších rychlostech mimo město příjemně táhne a při správné práci s řadící pákou lze i předjíždět. Vždy však platí, že je potřeba trochu plánovat a nepředjíždět bez rozmyslu. My jsme s i10 najeli za týden po Česku přes 1.400 kilometrů. Na dálnici i10 působa velmi stabilně a svým projevem připomínala o téměř půl metru větší i20. Ve městě oproti i20 přidává i10 na obratnosti. Skvěle se s ní parkuje a kličkuje v úzkých uličkách, kde větší auta mají problém. Špatně si nevede ani v zatáčkách. Abychom ji ověřili doopravdy důkladně, vzali jsme i10 na přihraniční silničky v okolí hradu Landštejn, kde mohla při plném zatížení nejlépe předvést své dovednosti. Změny směru jí nedělají žádný problém, bez skrupulí zvládá přenosy váhy z jedné strany na druhou a při čisté stopě se s ní dá jet velmi rychle (v rámci poskytovaného výkonu litrového motoru). Trochu na obtíž je stabilizace, která zasahuje velmi brzy a chrání před problémy méně zkušené řidiče. Stabilizaci však můžete vypnout a s i10 zažívat docela zábavnou jízdu. Vše se navíc ovládá velmi lehce. Jediný nedostatek jsme několikrát pozorovali při sjezdu či nájezdu na dálnici, kde nebyl zrovna kvalitní povrch (tam nebyla i10 zrovna ve své kůži a nechala se více než je zdrávo vyvést z míry). Kombinace vyšší nájezdové rychlosti a rozbitého povrchu pak znamená velmi nejisté chování. Řízení je mírně přeposilované, brzdy mají od začátku intenzivní nástup a řazení jde lehce. Přes tvrdší podvozek je komfort odpružení stále slušný. Nevýhodou je, že menší kola větší nerovnosti více vymetají. Až doopravdy velké díry se postarají o rušení posádky v podobě nedotlumených ran (v okamžiku, kdy jde tlumič nadoraz).

Jízda s i10 mě mile překvapil zejména při plném zatížení, kdy se vůz chová stabilněji a ještě více dospěleji. Kabina je dobře odhlučněná. Za vše mluví jízda po dálnici, kde jsme z i10 dostali tachometrových 190 km/h na vytočenou pětku a hluk v interiéru byl v stále přijatelných mezích.

Hyundai i10 přijde v základní výbavě Classic s litrovým tříválcem na 229.990 Kč, přičemž za námi testovanou výbavu Family je nutné připlatit 10.000 kč a za pohon na LPG pak 29.990 Kč. Pokud toužíte po automatu, musíte sáhnout po silnější čtyřválcové dvanáctistovce, kterou v současné době jinak nelze získat. Čtyřválec se pojí s výhradně výbavou Family a již zmíněnou automatickou převodovkou a přijde na 274.990 Kč.

Nový Hyundai i10 je prckem, který se chová dospěle, avšak rozměry nepřerůstá zvyklosti třídy mini automobilů. 

(plusy)
dospělé jízdní vlastnosti
přední sedadla
odhlučnění
zavazadelník

(mínusy)
vyšší spotřeba paliva
absence palubního počítače (LPG verze)
tvrdší podvozek (tlumení některých nerovností)
Technické údaje Hyundai i10 1.0 LPG
Motor: zážehový tříválec
Objem motoru: 998 ccm
Výkon: 48,5kW(66k)/5500 ot./min.
Točivý moment max.: 95,2Nm/3500 ot./min.
Max. rychlost: 155 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 14,9 s
Spotřeba - kombin.: 4,7 l/100 km
Spotřeba - město: 6,0 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  4,0 l /100 km
Objem pal. nádrže:   40 l(benzín) + cca 20 l (LPG)
Délka/šířka/výška: 3665/1660/1500 mm
Rozvor: 2385 mm
Zavazadelník: 252/1046 l
Provozní/celková hmotnost: 1008-1083/1420 kg
Základní cena: 229.990 Kč (1.0i, Classic)
Cena test. modelu od: 269.980 Kč (1.0i, Family, LPG)

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Hyundai

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Hyundai i10 LPG - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Hyundai i10 LPG - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Hyundai i10 LPG - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Hyundai i10 LPG - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Hyundai i10 LPG - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Hyundai i10 LPG - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Hyundai i10 LPG - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Hyundai i10 LPG - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Hyundai i10 LPG - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Hyundai i10 LPG - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Hyundai i10 LPG - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Hyundai i10 LPG - prcek, co dospěl
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet
13.11.2017
Audi A8 - předprodej zahájen, připravte si 2,5 milionu
11.11.2017
Ford Mustang má české ceny, osmiválec nestojí tolik
07.11.2017
Test: Hyundai i30 kombi - je lepší než ostatní?
27.10.2017
BMW X2 - menší než X1, ale více cool a sexy
26.10.2017
Renault Alaskan - převlečenou Navaru koupíte od 892 859 Kč
24.10.2017
Hyundai Kona v prodeji, české ceny má hodně sebevědomé
23.10.2017
Test ojetiny: Citroën C2 – robotu zdar? Spíš nazdar!
21.10.2017
Nové Audi A7 Sportback je hranatější a zatím bez dieselu
20.10.2017
Kia Stinger vstupuje na český trh, milion nestačí
19.10.2017
Test: Hyundai i30 1.4 Turbo - je fakt nejlepší?
16.10.2017
Škoda Kodiaq má lepší výbavu a je praktičtější než Ateca
14.10.2017
Ostrý Hyundai i30 N Performance v prodeji, stojí jako dvě základní i30
12.10.2017
Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?
11.10.2017
Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice
10.10.2017
Nissan Leaf s dojezdem 378 km v prodeji, připravte si milion
05.10.2017
Renault Alaskan si můžete koupit již v listopadu
04.10.2017
Volkswagen zahajuje prodej modelu T-Roc od 452 900 Kč
30.09.2017
Na nové Volvo XC40 si připravte minimálně milion
26.09.2017
Kia Stonic má české ceny, startují na částce 349 980 Kč