Test: Honda SH125i - časem zdokonalená

01. 07. 2013
Sdílet článek

Léty prověřený model řady SH prošel značnou modernizací a ve Francii a Itálii se stal jedním z nejvyhledávanějších modelů pro dojíždění do práce. Jak tento skútr funguje na českých silniích jsme zkoušeli v povodňovém červnu, kdy nebyla nouze o déšť a značné teplotní výkyvy.

Rodina modelů Honda SH, jejíž první model SH50 byl poprvé představen v roce 1984, se již stala pojmem, neboť se jich v Evropě prodalo více než milion kusů. Původní čtyřtaktní skútr SH125, představený v roce 2001, byl značkou Honda původně určen pro celosvětový prodej, přesto v Evropě zaznamenal okamžitý úspěch díky své kombinaci výkonného motoru, šetrného provozu s hbitým, jistým ovládáním a stabilitou, kterou zajišťují široká 16palcová kola.


Letošní model dostal do výbavy kromě změny designu i zkratku eSP (enhanced Smart Power), která označuje motor s co nejnižším možným třením na všech styčných plochách. Motor naskakuje naprosto hladce a je zbaven vibrací. V této objemové kategorii si myslíme, že jde o jeden z nejlepších, ne-li o nejlepší motorů vůbec. Se systémem Idling Stop (systém vypínání motoru při zastavení) s námi SH125i jezdila v průměru za pouhých 2,3 l/100 km. A to jsme ji dávali pořádně do těla. Dojíždění do práce nebo popojíždění po městě je tak otázkou pár korun, přičemž většinu cest zvládnete levněji než pomocí MHD. SH125i se neztratí dokonce ani na rychlostní silnici či dokonce dálnici, kde dovede udržet rychlost mezi devadesátkou a stovkou. Pokud se budete hodně snažit, ani 110 km/h nebude představovat zásadní problém.

Honda SH125i sedí skvěle na silnici a průjezdy zatáček zvládá na kvalitním povrchu výtečně. Komfort, pohoda i stabilita zaslouží pochvalu. Bohužel na nekvalitním českém asfaltu jde i přes 16“ kola o trochu "maso". Předek je v tlumení tuhý a kvůli absenci zpevňujícího tunelu jdou rázy řídítek při přejezdu větších nerovností (děr a kanálů) přímo do zápěstí. Zadek je nastaven trochu měkčeji. Situace vzadu se zlepší po obsazení dvěma lidmi. Zadek příjemně pohupovat a fungovat, ale předek je i tehdy dost tuhý. Ale tady to bude opravdu tím tankodromem, než špatným strojem. Sedlo je pohodlné pro řidiče na trasách do padesáti, šedesáti kilometrů, pak začíná vadit jeho tuhost. Spolujezdec hravě vydrží třicet až čtyřiket kilometrů a bude spokojen s dostatkem místa i s opěrkou na kufru a s výklopnými stupačky.

Odklápění sedla elektricky je možné pouze po zasunutí klíčku do spínačky a otočením do určité polohy. Spínačka disponuje možností úplného uzavření pod posuvnou krytkou. Ve standardní výbavěnechybí velký kufr, kam se pohodlně vejde vše potřebné (klidně i batoh s notebookem). Pod sedlem je místo na otevřenou přilbu.

Se systémem Idling Stop souvisí zajímavost při startu. Na skútrech většinou stačí zmačnout brzdu a zároveň lehce stlačit startovací tlačítko do prvního tichého cvaknutí spínače a motor naskočí. U Hondy SH125i se cvaknutí prvního spínače ozve, ale motor  nenaskočí. Je potřeba vyvinout ještě větší sílu na páčku a tlačítko. Až poté se ozve druhé tiché cvaknutí a elektronika povolí motoru nastartovat. A tímto se dostáváme k drobné slabině páček brzd. Jsou dost daleko od řídítek a zasloužily by si být o zhruba centimetr blíž. Brzdový systém s ABS funguje na znamenitě, ABS zasahuje až opravdu v mezních situacích. Předek propojených brzdy se aktivuje v sepnutí o chlup pomaleji, a to zamezuje výraznějšímu zhoupnutí dopředu a odlehčení zadního kola. Tomu dobře sekundují pneumatiky, na suchu i mokru si vedly vždy velmi statečně. Ochrana před deštěm je slušná, to samé platí pro výhled ze zrcátek.

Honda SH125i je ideální i pro celoroční provoz. V noci velmi slušně svítí, ochrana před počasím je odpovídající a po aplikaci plexi štítu a krytů rukojetí můžete jezdit celoročně. Ovládací prvky na řídítkách jsou dobře dostupné, nechybí ani háček na zavěšení tašky a rovná podlaha pro nohy nabízí dostatečný prostor. Pod sedlo se vejde přilba a do standardně dodávaného kufru zbytek. Honda SHi125 má dva stojany - jak boční tak hlavní. Práce s oběma je velmi snadná. Pocitově je Honda SH125i velmi příjemný stoj, který nabídne nezanedbatelné bonusy. Během svého vývoje je vypracovaný takřka k dokonalosti a kdo si tento stroj vybere, určitě chybu neudělá.
Technické údaje Honda SH125i
Motor: čtyřdobý kapalinou chlazený jednoválec SOHC 
Objem motoru: 125 ccm
Výkon: 8,7 kW / 8500 ot./min.
Točivý moment max.: 11 Nm / 6500 ot./min.
Spotřeba - kombin.: 2,1 l/100 km
Objem pal. nádrže: 7,5 l
Délka/šířka/výška:    2030 / 740 / 1150 mm
Rozvor: 1340 mm
Provozní hmotnost: 134 kg
Cena: 69.900 Kč
Cena modelu od:  74.900 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

729 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč