Test: Honda PCX 125 - levný a spořivý skútr

vloženo

Tichý, úsporný, pohledný a neuvěřitelně levný. Takový je nový skútr PCX, který se jako první stroj na českém trhu chlubí samočinným vypínáním a spouštěním motoru při stání. Má tato novinka vůbec nějakou chybu?

Test: Honda PCX 125 - levný a spořivý skútr Zejména v hlavním městě za poslední roky rapidně přibylo dvoustopých vozidel. Většinou se jedná o skútry, které jsou pro městský provoz nejvýhodnější. Tyto jednostopá vozidla využívají nejen messengeři či studenti, ale také například "kravaťáci", kteří se potřebují dostávat rychle z jedné schůzky na druhou. Pokud také uvažujete o skútru nejen do města, neopomeňte do Vašeho výběru zařadit pohledný model PCX vyráběný v Thajsku, který je dalším přírůstkem mezi "Honďácké stopětadvacítky". PCXko zaujme zejména svým vzhledem, což potvrzuje vítězství v anketě Motocykl roku 2010. Například přední reflektor je inspirován stylem nové VFR1200F a chlubí se velmi solidní svítivostí.

Obhlížíme
PCX vyniká solidní kvalitou. Při bližším zkoumání narazíte na dobré dílenské zpracovaní a solidně vypadající plasty. Přístrojové desce vládne analogový ukazatel rychlosti doplněný o displej počítadla ujetých kilometrů a digitální palivoměr. Podsvícení palubní desky zaručuje přes den dobrou čitelnost, večer může být na obtíž, zejména oslňující indikace směrovek. Bohužel konstruktéři zapomněli na ukazatel času. Hodiny by jistě uvítal každý, kdo se dopravuje do zaměstnání či jezdí po schůzkách. Také nesmím zapomenout na umístění víčka nádrže. To našlo své místo na středovém tunelu. Samotné víčko se otevírá stejným tlačítkem jako kufr. Bohužel po zmáčknutí tlačítka se dostatečně neotevře. Začnete ho proto dolovat pomocí prstů, ale většinou si ho zavřete. Na pomoc tak přijdou například klíče či jiné podpůrné prostředky. Celkově tento problém ukazuje pouze na průměrnou kvalitu zpracování. Škoda.

Nasedáme
PCX poskytuje příjemný posez i pro vyšší jezdce. Řídítka vynikají solidním tvarováním a poskytují výborný úchop. Sedadlo je prostorné a dovoluje pohodlné sezení jak jezdci, tak i spolujezdci. Chválu zaslouží i přední dostatečně dimenzovaná přední zrcátka. Horší je to s místem pro nohy. Pokud měříte více než 180 cm nebo máte velmi dlouhé nohy, nebude tento skútr tím pravým ořechovým. Druhým nedostatkem se ukázala být za deštivého a větrného počasí nedostatečná ochrana jezdce. Přední maska sice vyniká krásným tvarováním, bohužel nízké plexisklo jezdce příliš neochrání.

Startujeme

Samotné startování je stejné jako u většiny ostatních skútrů. O vše se stará elektronika a nová konstrukce startéru ACG, který zároveň plní funkci alternátoru. Po nastartování překvapí motor velmi izolovaným zvukovým projevem. Kapalinou chlazený jednoválec se vstřikováním paliva o objemu 124,9 ccm produkuje výkon 8,33 kW při 8.000 ot./min. a maximum točivého momentu 11,56 Nm, které je dostupné při 6.000 ot./min. Tyto hodnoty stačí na dosažení až stokilometrové rychlosti, která bohatě postačí na splynutí s provozem na magistrále či na víceproudých komunikacích kolem velkých měst. Motor běží po startu vyrovnaně a téměř bez vibrací. Ani z výfuku se neozývají rušivé zvuky. Pokud kolíbkovým přepínačem zapneme funkci automatického vypínání a spouštění motoru (Honda této funkci říká "Idling"), následuje po třech vteřinách stání automatické vypnutí motoru (to se však děje za předpokladu ohřátého motoru na provozní teplotu). Opětovné "nahození" motoru probíhá pootočením rukojetě plynu. Motor naskočí téměř okamžitě (prodleva je téměř nepostřehnutelná). Nemusíte se tak obávat se opožděných startů na křižovatce.

Jedeme
Po vyzvednutí PCX u Strašnického dealera trávím první kilometry v hustém pražském provozu, kde není nouze o popojíždění a stání na červenou či v koloně. Jelikož jsem nedočkavý, hned po zahřátí motoru na provozní teplotu zkouším systém Stop and Go. Vcelku rychle mu přicházím na chuť. Klid při stání na červenou je doslova balzámem na duši. Přičtu-li k tomu, že ve městě lze takto ušetřit nějakých 5% paliva, jedná se o velmi praktickou a užitečnou novinku. Žádné otřesy, chvění ani hluk. Při čekání na zelenou prostě panuje naprostý klid. Ale pojďme k samotné jízdě. Rukojeť plynu má příjemný krátký chod. Samotný motor reaguje svižně a po stránce výkonu ve městě plně postačí. Mimo město není situace také špatná. "PCX-ko" se cítí dobře při rychlosti mezi 80-960 km/h. Nad 100 km/h se jedná už jen o trápení.

Brzdíme
Slova chvály zaslouží brzdová soustava. "PCX-ko" je vybaveno brzdovým systémem CBS (Combined Brake System, který aktivuje přední i zadní brzdu při stlačení zadní brzdové páčky a plynule rozděluje rozložení brzdného účinku). Tento systém je často velmi hojně probírán na různých moto-fórech a často odsuzován. V praxi a v běžném provozu však u testovaného skútru fungoval velmi dobře. Žádné známky špatného chování jsem nezaznamenal ani na mokré vozovce.

Hodnotíme
Honda PCX je lehký, tichý, úsporný, dobře ovladatelný a pohledný stroj, který díky výtečnému servisnímu zázemí může oslovit širokou skupinu zákazníků. Bonusem pro ně bude navíc systém automatického vypínání a zapínání motoru. Nebýt několika drobných nedostatků (zejména nedostatečné ochraně jezdce před povětrnostními podmínkami, chybějícímu ukazateli času, špatně fungujícímu víčku nádrže a menšímu prostoru pro chodidla nohou), jednalo by se o naprosto ideální a cenově dostupný skútr. Za cenu 57.900 Kč však tento 124,4 kg těžký skútr nabízí hodně muziky. Cenově srovnatelný stroj podobných parametrů budete u renomovaného výrobce hledat jen těžko.

(plusy)
pořizovací cena
atraktivní vzhled
spotřeba paliva
systém stop and go
zvukový projev
brzdový systém CBS
umístění víka palivové nádrže

(mínusy)
chybí hodiny
méně místa na nohy
méně úložných prostor
zavření krytu zavazadelníku vyžaduje větší sílu
otevírání víčka palivové nádrže nefunguje správně
při vyšších rychlostech či špatném počasí nedostatečná ochrana jezdce
Technické údaje Honda PCX 125
Motor: čtyřdobý kapalinou chlazený jednoválec SOHC 
Objem motoru: 124,9 ccm
Výkon: 8,33 kW / 8000 ot./min.
Točivý moment max.: 11,56 Nm / 6000 ot./min.
Spotřeba - kombin.: 2,2 l/100 km
Objem pal. nádrže: 6,2 l
Délka/šířka/výška: 1917 / 738 / 1094 mm
Rozvor: 1305 mm
Provozní hmotnost: 124,4 kg
Cena: 57.900 Kč
Cena modelu od:  57.900 Kč

Petr Šikl (text a foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Honda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Honda PCX 125 - levný a spořivý skútr Fotografie k článku Test: Honda PCX 125 - levný a spořivý skútr Fotografie k článku Test: Honda PCX 125 - levný a spořivý skútr Fotografie k článku Test: Honda PCX 125 - levný a spořivý skútr Fotografie k článku Test: Honda PCX 125 - levný a spořivý skútr Fotografie k článku Test: Honda PCX 125 - levný a spořivý skútr Fotografie k článku Test: Honda PCX 125 - levný a spořivý skútr Fotografie k článku Test: Honda PCX 125 - levný a spořivý skútr Fotografie k článku Test: Honda PCX 125 - levný a spořivý skútr Fotografie k článku Test: Honda PCX 125 - levný a spořivý skútr Fotografie k článku Test: Honda PCX 125 - levný a spořivý skútr Fotografie k článku Test: Honda PCX 125 - levný a spořivý skútr Fotografie k článku Test: Honda PCX 125 - levný a spořivý skútr Fotografie k článku Test: Honda PCX 125 - levný a spořivý skútr
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

27.02.2017
Test: Opel Mokka X 1.4 Turbo je skvělá, kdyby tolik nežrala
25.02.2017
Seat Leon Cupra 300 - tři karoserie, více síly a moderní techniky
24.02.2017
Hyundai i30 kombi jde po krku Octavii, nabídne 602 litrů velký zavazadlový prostor
23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi