Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce

vloženo

Honda Jazz nikdy nepatřila k nejlevnějším malým automobilům. Proto v Česku neatakovala přední příčky v prodejích. Dnes přišel čas prověřit druhou generaci tohoto modelu v polovině výrobního cyklu po lehké modernizaci, která přinesla řadu vylepšení a novinek.

Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce Druhá generace Jazzu přišla na český trh v roce 2008. Letošní rok pro ni znamená omlazení, které přineslo kosmetické retuše v duchu nedávno představeného Jazzu Hybrid. Nový je tak přední nárazník shodný právě s hybridní verzí, úpravou prošla rovněž maska chladiče nebo zadní nárazník. Designové korekce přinesly nejen oživení vzhledu, ale také pomohly snížit součinitel aerodynamického odporu a s ním související spotřebu paliva. Jazz pro starý kontinent sjíždí z výrobních pásů ve Velké Británii.

Malý zvenku, uvnitř velký

Dvouprostorová karoserie působí díky kosmetickým zásahům po třech letech na trhu stále svěže a díky usměvavé masce také přívětivě. Přídi dominují velké světlomety protažené až do blatníků. Při bočním pohledu si nemůžete nevšimnout poměrně krátké přídě a kol umístěných téměř v rozích, což přispívá k lepší stabilitě a většímu vnitřnímu prostoru. Béčkový i céčkový sloupek je vyveden v černé barvě, což podtrhuje celkovou dynamičnost. Oproti tomu boční zrcátka, kliky dveří a nárazníky jsou provedeny v barvě karoserie. Dveřím bohužel chybí ochranné lišty. V zimě potěší vyhřívání velkých bočních zpětných zrcátek, která poskytují dostatek informací o dění za vozem.

Po stránce ergonomie palubní desky a rozvržení ovládacích prvků nemohu Jazzu nic vytknout. Vše je po ruce. Řidiče potěší opěrka levé nohy, která není u malých automobilů standardem. Vychválit musím povedený volant s ovladači audiosoustavy. Pochvalu zaslouží přední optimálně tuhá sedadla. Řidičovo sedadlo je výškově nastavitelné , a tak nebudou mít problém ani osoby vysokého vzrůstu. Stejně dobře se vysocí pasažéři budou cítit i na zadních sedadlech. Novinkou modernizované verze je možnost nastavení sklonu zadních opěradel ve dvou různých polohách. Přestože zadní sedadla nelze jako u některých konkurentů podélně posouvat, nabízí Jazz jinou unikátní výhodou. Sedáky zadních sedadel vezmete a přiklopíte je k opěradlům, což je velmi lehký úkon. Aretace probíhá automaticky bez nutnosti upevňování. Vznikne tak zajímavý prostor pro převoz různých předmětů (květináčem s kytkou počínaje až po dětské kolo). Navíc zespoda sedáku potěší zavírací schránka na drobnosti. Sedák se do původní polohy vrací zatáhnutím za kovové madlo. Velkou výhodou Jazzu je i možnost sklápět zadní opěradla vpřed, čímž vykouzlíte rovnou ložnou plochu (ta plynule navazuje na dno zavazadelníku). Samotný "kufr" nabízí dostatek dobře obestavěného prostoru, včetně dostatečného přístupu do něj. Potěší totiž velmi nízko položená nákladová hrana (620 mm nad zemí) a dostatečně dimenzovaný vstupní otvor. Zavazadlový prostor je široký 1010 mm, 570 mm vysoký a 670 mm hluboký. Spodní hrana vyklopeného víka kufru je 1830 nad zemí. Nově řešené je dvojité dno zavazadelníku, pod který je umístěno dojezdové rezervní kolo.

Benzín nebo hybrid
Druhou generaci modernizovaného Jazzu může pohánět šestnáctiventilová benzínová dvanáctistovka i-VTEC (66 kW) nebo námi testovaná rovněž šestnáctiventilová čtrnáctistovka i-VTEC (73 kW), přičemž o slovo se hlásí i hybridní verze v kombinaci osmiventilové čtrnáctistovky o výkonu 65 kW a elektromotoru s desítkou kilowat. Dvanáctistovka je určená pouze pro první a druhý stupeň výbavy a tvoří vhodnou volbu pro příliš nenáročné motoristy, kteří nejezdí delší vzdálenosti za plného obsazení. Jedna-dvojka může je výhradně spojena s manuální pětirychlostní převodovkou. Náročnějším motoristům je určena čtrnáctistovka poskytující dynamičtější svezení. Tu je možné kombinovat s pětistupňovou manuální převodovkou nebo s převodovkou s plynule měnitelným převodem označovanou CVT (před modernizací byl Jazz dostupný s robotizovanou převodovkou). Hybridní verzi je možné pořídit pouze ve spojení s převodovkou CVT.

S jedna-čtyřkou klidně pod pět
Zážehová atmosférická čtrnáctistovka od Hondy patří ve své kategorii k nadprůměrným pohonným jednotkám. Je výkonná, dostatečně pružná a velmi úsporná. Přestože se její zdvihový objem blíží spíše třináctistovkám, po stránce výkonu si nezadá ani s nejvýkonnějšími čtrnáctistovkami na trhu. Malý čtyřválec zabírá příjemně již při nízkých otáčkách. V běžném provozu si motor většinou vystačí s nízkými otáčkami. Pro předjíždění je však dobré jedna-čtyřku nešetřit a pořádně vytáčet. Jedině tak budete mít pro tento manévr dostatek síly. Jízda ve všech jízdních režimech je velmi příjemná. Vyjímkou jsou pouze dálnice, kde udržení stotřicítky znamená jízdu při čtyřech tisících otáčkách, díky čemuž do kabiny proniká více hluku. Stodesítka je proto daleko výhodnější cestovní rychlostí. To je však pouze jediný aspekt, kde Jazz nemůže dostat plný počet bodů. Při jízdách po městě, mimo něj i na silnicích první třídy vyniká tichostí a vysokou úsporností. S Jazzem jsem najel za testovací týden 980 km po kterých činila závěrečná spotřeba neuvěřitelných 5,2 l/100 km, přičemž zhruba polovina kilometrů byla najeta po hlavním městě. Pokud se budete snažit, není problém dlouhodobě jezdit pod pět litrů na sto. A to je při tovární udávané kombinované spotřebě 5,5 l/100 km až neuvěřitelný výsledek. Honda druhé generace po modernizaci umí být velmi úsporným automobilem.

Zajímavé chování jsem vysledoval při sledování ukazatele paliva a počtu dojezdových kilometrů palubního počítače. Čím méně máte v nádrži paliva, tím je pokles dojezdové vzdálenosti rychlejší (nesedí s reálně ujetými kilometry). Když se rozsvítí "hladové oko", zbývá v nádrži ještě 7,9 l paliva, přičemž palubní počítač zanedlouho vykáže nulový kilometrový dojezd (stejně tak palivoměr ukazuje prázdnou nádrž). Honda tento fakt vysvětluje konstrukcí samotné palivové nádrže, která je díky sedadlům "Magic seat" umístěna netradičně pod předními sedadly a vzhledem k jejímu nedokáže plovák pokrýt celý rozsah objemu.

Čitelný podvozek a přesné řazení
Přesné řazení u manuální převodovky kazí občasné zadrhávání přes neutrál a nelichotivý zvukový doprovod při změně rychlosti. V době přeposilovaných řízení patří to v Jazzovi k těm lepším. Až na nepatrnou vůli kolem středové polohy si nelze u hřebenového řízení s elektrickým posilovačem na nic stěžovat. Brzdy fungují vzhledem k velikosti a výkonu motoru adekvátně. Naladění podvozku patří k lepšímu průměru. Stále ho mohu označit za komfortní, přičemž nezmaří snahu o rychlejší svezení. Lepší zpracování by zasloužilo odhlučnění kabiny od podvozku (chybí např. plastové podběhy zadních kol) a nastavení tlumení větších nerovností. Chování podvozku se však po modernizaci však výrazně zlepšilo (na D1 se chová dospěleji), přesto ještě krůček k dokonalosti chybí. V ostře projížděných zatáčkách se karoserie trochu naklání, držení stopy je však na kvalitním povrhu doslova příkladné. Nerovnosti dokáží Jazz trochu potrápit. Podvozek je celkově čitelný a nebýt rozbitých českých silnic, nelze mít k němu závažnější připomínku. U vyšší stavby karoserie je rovněž nutné počítat s náchylností na boční vítr, která se u Jazzu projevuje až při dálničních rychlostech.

Mohu doporučit
Honda Jazz je vozem, který Vás přepraví spolehlivě z bodu A do bodu B. Hodí se pro městské, příměstské i mimoměstské cestování. Praktičnosti a prostornosti má doslova na rozdávání. Co mu však chybí, jsou emoce. Ty ale nejsou u Jazzu podstatné. Originální řešení kabiny a úsporná čtrnáctistovka mluví za vše.

(plusy)
řešení interiéru (Magic Seat)
zavazadlový prostor
dostatečná prostornost
špičkově řešený volant
bohatá výbava
přesné řazení
vyvážené jízdní vlastnosti
velká boční zpětná zrcátka
tichý a úsporný motor spadající do nižší sazby povinného ručení

(mínusy)
drnčící přední okna (při stažení zhruba 1/3)
po každém startu se vymaže doby jízdy
absence ochranných lišt karoserie
chybí automatické zapínání světel
nehodí se na dálnice
tlumení některých nerovností

Technické údaje Honda Jazz 1.4 i-VTEC Comfort
Motor: zážehový čtyřválec SOHC-VTEC
Objem motoru: 1339 ccm
Výkon: 73 kW/99 k/6000 ot./min.
Točivý moment max.: 127Nm/4800 ot./min.
Max. rychlost:   184 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h:   11,4 s
Spotřeba - kombin.:   6,6 l/100 km
Spotřeba - město:   4,8 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 5,5 l/100 km
Objem pal. nádrže: 42 l
Délka/šířka/výška: 3900/1695/1525 mm
Rozvor: 2495 mm
Zavazadelník: 337 - 883 l
Provozní/celková hmotnost: 1123/1610 kg
Cena: 379 900 Kč
Cena modelu od: 299 900 Kč (1.2 i-VTEC, S)

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Honda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce Fotografie k článku Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce Fotografie k článku Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce Fotografie k článku Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce Fotografie k článku Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce Fotografie k článku Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce Fotografie k článku Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce Fotografie k článku Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce Fotografie k článku Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce Fotografie k článku Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce Fotografie k článku Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce Fotografie k článku Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce Fotografie k článku Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

09.12.2016
Nový Lexus LS se ukáže v Detroitu, máme jeho první skicu
08.12.2016
Test: Volkswagen Golf GTI Performance – univerzálně dokonalý
07.12.2016
Nový Opel Insignia Grand Sport - informace a fotografie
06.12.2016
Nissan X-Trail 2.0 dCi má české ceny, začínají na 779 500 Kč
06.12.2016
Chcete si za volantem užívat pohodlí? Zkuste automatickou převodovku. V zimě ji prověříte nejlépe
05.12.2016
Nový Seat Leon Cupra dostal 300 koní a pohon všech kol
05.12.2016
Dacia hlásí rekordní rok a na její modely se čeká déle, než půl roku
04.12.2016
Lexus GS F a RC F nově standardně se systémem adaptivního variabilního odpružení
03.12.2016
Nový Hyundai i10 bez klimatizace a rádia za 219 990 Kč
02.12.2016
Mikuláš bude v AAA AUTO nadělovat fotbalovým fanouškům
02.12.2016
Ford Fiesta nové generace přijíždí rovnou ve čtyřech různých verzích
01.12.2016
Test ojetiny: Audi A8 4.2 TDI - přitažlivá kasička
30.11.2016
Na novou Škodu Octavia si připravte minimálně 407 900 Kč
28.11.2016
Prémiový fastback Volkswagen Arteon se představí v Ženevě
27.11.2016
Seat Leon po modernizaci - s 1.2 TSI přijde na 339 900 Kč
26.11.2016
Video: Nový Volkswagen Golf bude udávat reálnou spotřebu
25.11.2016
Nissan X-Trail posiluje nabídku motorů o dvoulitrový diesel
23.11.2016
Test: Dacia Sandero Stepway 0.9 TCe Easy-R – průkopník
22.11.2016
Na Nissan GT-R Nismo si připravte dvojnásobek běžného GT-R
21.11.2016
Nový Volkswagen e-Golf se chlubí dvojnásobným dojezdem a vyšším výkonem