Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce

vloženo

Honda Jazz nikdy nepatřila k nejlevnějším malým automobilům. Proto v Česku neatakovala přední příčky v prodejích. Dnes přišel čas prověřit druhou generaci tohoto modelu v polovině výrobního cyklu po lehké modernizaci, která přinesla řadu vylepšení a novinek.

Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce

Benzín nebo hybrid
Druhou generaci modernizovaného Jazzu může pohánět šestnáctiventilová benzínová dvanáctistovka i-VTEC (66 kW) nebo námi testovaná rovněž šestnáctiventilová čtrnáctistovka i-VTEC (73 kW), přičemž o slovo se hlásí i hybridní verze v kombinaci osmiventilové čtrnáctistovky o výkonu 65 kW a elektromotoru s desítkou kilowat. Dvanáctistovka je určená pouze pro první a druhý stupeň výbavy a tvoří vhodnou volbu pro příliš nenáročné motoristy, kteří nejezdí delší vzdálenosti za plného obsazení. Jedna-dvojka může je výhradně spojena s manuální pětirychlostní převodovkou. Náročnějším motoristům je určena čtrnáctistovka poskytující dynamičtější svezení. Tu je možné kombinovat s pětistupňovou manuální převodovkou nebo s převodovkou s plynule měnitelným převodem označovanou CVT (před modernizací byl Jazz dostupný s robotizovanou převodovkou). Hybridní verzi je možné pořídit pouze ve spojení s převodovkou CVT.


S jedna-čtyřkou klidně pod pět
Zážehová atmosférická čtrnáctistovka od Hondy patří ve své kategorii k nadprůměrným pohonným jednotkám. Je výkonná, dostatečně pružná a velmi úsporná. Přestože se její zdvihový objem blíží spíše třináctistovkám, po stránce výkonu si nezadá ani s nejvýkonnějšími čtrnáctistovkami na trhu. Malý čtyřválec zabírá příjemně již při nízkých otáčkách. V běžném provozu si motor většinou vystačí s nízkými otáčkami. Pro předjíždění je však dobré jedna-čtyřku nešetřit a pořádně vytáčet. Jedině tak budete mít pro tento manévr dostatek síly. Jízda ve všech jízdních režimech je velmi příjemná. Vyjímkou jsou pouze dálnice, kde udržení stotřicítky znamená jízdu při čtyřech tisících otáčkách, díky čemuž do kabiny proniká více hluku. Stodesítka je proto daleko výhodnější cestovní rychlostí. To je však pouze jediný aspekt, kde Jazz nemůže dostat plný počet bodů. Při jízdách po městě, mimo něj i na silnicích první třídy vyniká tichostí a vysokou úsporností. S Jazzem jsem najel za testovací týden 980 km po kterých činila závěrečná spotřeba neuvěřitelných 5,2 l/100 km, přičemž zhruba polovina kilometrů byla najeta po hlavním městě. Pokud se budete snažit, není problém dlouhodobě jezdit pod pět litrů na sto. A to je při tovární udávané kombinované spotřebě 5,5 l/100 km až neuvěřitelný výsledek. Honda druhé generace po modernizaci umí být velmi úsporným automobilem.

Zajímavé chování jsem vysledoval při sledování ukazatele paliva a počtu dojezdových kilometrů palubního počítače. Čím méně máte v nádrži paliva, tím je pokles dojezdové vzdálenosti rychlejší (nesedí s reálně ujetými kilometry). Když se rozsvítí "hladové oko", zbývá v nádrži ještě 7,9 l paliva, přičemž palubní počítač zanedlouho vykáže nulový kilometrový dojezd (stejně tak palivoměr ukazuje prázdnou nádrž). Honda tento fakt vysvětluje konstrukcí samotné palivové nádrže, která je díky sedadlům "Magic seat" umístěna netradičně pod předními sedadly a vzhledem k jejímu nedokáže plovák pokrýt celý rozsah objemu.

Čitelný podvozek a přesné řazení
Přesné řazení u manuální převodovky kazí občasné zadrhávání přes neutrál a nelichotivý zvukový doprovod při změně rychlosti. V době přeposilovaných řízení patří to v Jazzovi k těm lepším. Až na nepatrnou vůli kolem středové polohy si nelze u hřebenového řízení s elektrickým posilovačem na nic stěžovat. Brzdy fungují vzhledem k velikosti a výkonu motoru adekvátně. Naladění podvozku patří k lepšímu průměru. Stále ho mohu označit za komfortní, přičemž nezmaří snahu o rychlejší svezení. Lepší zpracování by zasloužilo odhlučnění kabiny od podvozku (chybí např. plastové podběhy zadních kol) a nastavení tlumení větších nerovností. Chování podvozku se však po modernizaci však výrazně zlepšilo (na D1 se chová dospěleji), přesto ještě krůček k dokonalosti chybí. V ostře projížděných zatáčkách se karoserie trochu naklání, držení stopy je však na kvalitním povrhu doslova příkladné. Nerovnosti dokáží Jazz trochu potrápit. Podvozek je celkově čitelný a nebýt rozbitých českých silnic, nelze mít k němu závažnější připomínku. U vyšší stavby karoserie je rovněž nutné počítat s náchylností na boční vítr, která se u Jazzu projevuje až při dálničních rychlostech.

Mohu doporučit
Honda Jazz je vozem, který Vás přepraví spolehlivě z bodu A do bodu B. Hodí se pro městské, příměstské i mimoměstské cestování. Praktičnosti a prostornosti má doslova na rozdávání. Co mu však chybí, jsou emoce. Ty ale nejsou u Jazzu podstatné. Originální řešení kabiny a úsporná čtrnáctistovka mluví za vše.

(plusy)
řešení interiéru (Magic Seat)
zavazadlový prostor
dostatečná prostornost
špičkově řešený volant
bohatá výbava
přesné řazení
vyvážené jízdní vlastnosti
velká boční zpětná zrcátka
tichý a úsporný motor spadající do nižší sazby povinného ručení

(mínusy)
drnčící přední okna (při stažení zhruba 1/3)
po každém startu se vymaže doby jízdy
absence ochranných lišt karoserie
chybí automatické zapínání světel
nehodí se na dálnice
tlumení některých nerovností

Technické údaje Honda Jazz 1.4 i-VTEC Comfort
Motor: zážehový čtyřválec SOHC-VTEC
Objem motoru: 1339 ccm
Výkon: 73 kW/99 k/6000 ot./min.
Točivý moment max.: 127Nm/4800 ot./min.
Max. rychlost:   184 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h:   11,4 s
Spotřeba - kombin.:   6,6 l/100 km
Spotřeba - město:   4,8 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 5,5 l/100 km
Objem pal. nádrže: 42 l
Délka/šířka/výška: 3900/1695/1525 mm
Rozvor: 2495 mm
Zavazadelník: 337 - 883 l
Provozní/celková hmotnost: 1123/1610 kg
Cena: 379 900 Kč
Cena modelu od: 299 900 Kč (1.2 i-VTEC, S)

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Honda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce Fotografie k článku Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce Fotografie k článku Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce Fotografie k článku Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce Fotografie k článku Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce Fotografie k článku Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce Fotografie k článku Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce Fotografie k článku Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce Fotografie k článku Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce Fotografie k článku Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce Fotografie k článku Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce Fotografie k článku Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce Fotografie k článku Test: Honda Jazz - mikrostěhovák dotažený do konce
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

22.08.2017
Nové BMW M5 dostalo pohon všech kol, stovku umí za 3,4 s
18.08.2017
Bude takto vypadat nové BMW Z4? Koncept je dost dobrý
17.08.2017
Honda Civic dostane konečně diesel, ale až od března
16.08.2017
Test: Nissan Micra - roste jako z vody a ohromí interiérem
14.08.2017
Honda Jazz má po faceliftu - dostal patnáctistovku a novou výbavu
10.08.2017
Test: Mazda 6 Wagon - benzínový dvoulitr s manuálem překvapil
09.08.2017
Češi se mohou radovat, do prodeje jde Kia Sportage ve výbavě Cool
08.08.2017
Nový Rolls-Royce Phantom bude nejlepším autem světa
07.08.2017
Mitsubishi Pajero Expedition - cestou necestou
01.08.2017
Toyota Yaris GRMN má českou cenu - je dražší než GT86
31.07.2017
Test ojetiny: Mitsubishi Colt - ďábelský prcek
28.07.2017
Test: Mitsubishi Outlander - přebroušeno k dokonalosti
25.07.2017
Omlazený Nissan Qashqai má české ceny, dostanete slevu
21.07.2017
Opel Insignia GSi - nástupce OPC oficiálně
20.07.2017
Test: Mitsubishi ASX - poslední mohykán
19.07.2017
Mercedes-Benz má pick-up, je to převlečená Navara
17.07.2017
Test: Honda Civic 4D - jak jezdí sedan a v čem je lepší?
15.07.2017
Hyundai i30 Fastback je realitou - po krku půjde Octavii
11.07.2017
Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo
10.07.2017
Test: Volkswagen Golf GTD - když chcete hodně jezdit