Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte!

vloženo

Pro sympatický model Jazz si za 35 000 Kč Honda připravila celkem neobvyklou převodovku CVT. Vyplatí se nad ní uvažovat?

Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte! Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte!

Hned na úvod ale jedno malé upozornění, na které, prosím pamatujte: „Na rozdíl od verze s manuální převodovkou se dnes testovaný Jazz hodí jen a pouze do města.“ Můžeme pokračovat…


Ještě před samotným testem bych si dovolil osvětlit pár principů, na nichž převodovka CVT vlastně funguje. Zcela běžná totiž není a málokdo opravdu ví, jaké výhody a nevýhody skýtá. Skříň s plynulou změnou převodu (zkráceně CVT) je fakticky obyčejný variátor. Někteří se teď možná ztratili, ale nebojte, zjednoduším to. Stačí si vzpomenout na zvuk odjíždějícího skútru a rázem jste v obraze. Malá Honda samozřejmě nezní tak autenticky, jistá podobnost tu ale skutečně je a nejvíce se projeví po výrazném sešlápnutí plynového pedálu. Naopak při klidném rozjezdu o motoru ani převodovce absolutně nevíte a vše probíhá bez sebemenšího škubání. Čím to?



Variátor od hondy používá pro vstup hnací síly od motoru rozjezdovou třecí vícelamelovou spojku, díky které se v zásadě ani jinak než plynule rozjet neumí. Rozjezdy proto na jedničku. Problém však nastává při ustáleném tempu někde za městem. Přenášení točivého momentu od motoru probíhá díky kluznému řetězu po kuželových kolech, ve kterých může řetěz po delším čase vybrousit jemnou drážku a kuželová kola tak trvale poškodit. Díky neustálému tření navíc při konstantní jízdě dochází i ke zvyšování spotřeby paliva, z čehož je jasné, že vůz s převodovkou CVT by měl být určen výhradně do městského provozu.

Japonský výrobce si při konstrukci převodovky s názvem Honda CVT dal ale skutečně záležet na tom, aby si zákazníci na její chování nemohli stěžovat. Z toho důvodu opatřil software převodovky sedmi imaginárními rychlostními stupni, v nichž se hýbou přednastavené úrovně otáček. Řidič by se tak měl cítit v daleko lepším spojení s pohonným ústrojím. Ačkoliv k přímému kontaktu hnané nápravy a motoru díky třecí vícelamelové spojce, kterou Honda používá, nikdy nedojde.



Jízda – nejezděte se mnou za město
A jak Jazz jezdí v praxi? V první řadě velmi pomalu. V té druhé pak velmi úsporně. Malý motor s atmosférickým plněním je díky nízkému točivému momentu 123 Nm nutné opravdu týrat, a jelikož nad 4 000 otáčkami již dost řve, každé zrychlení (můžeme-li mu tak říkat) se odehrává za velmi hlasitého doprovodu. Jakkoliv byl zvuk motoru s manuální převodovkou příjemný, zde je ho přespříliš. Předjíždět potichu se nedá a tendenci nasadit si sluchátka máte i v každém delším kopci, kdy motor vysloveně brečí a nejede.



Paradoxní je ovšem jedno. V případě motoru 1.3 i-VTEC jde o báječné, atmosférické ústrojí, které miluje otáčky. Jede zkrátka tím lépe, čím více jej točíte. Do rychlosti 120 km/h však převodovka motoru nedovolí, aby šel do plných otáček, a zastaví se těsně pod hranicí 5 000, v níž se nachází pouze maximum nízkého točivého momentu. Nejvyšší výkon (75 kW) však leží až v 6 000 ot./min-1 a právě ten by se v případě, že chcete zrychlovat, hodil ze všeho nejvíce. Jazz tak zcela zbytečně přichází o citelnou část dynamiky, kterou by potřeboval jako sůl.



A ve městě? No budete si pískat, ovšem jen pokud nikam nespěcháte… Nikdy bych nečekal, že budu vůz hodnotit podobným výrokem, právě se však stalo. Zkoušený Jazz je skutečně první auto, které doslova miluje městské zácpy. Téměř nic při nich nežere (dlouhodobě se dostanete k rovným 5 litrům benzínu) a díky konstrukci převodovky nemusíte ani vyřazovat do neutrálu. Vyslovenou baladou jsou pak rozjezdy. Neustálé popojíždění vám tak brzy přestane vadit a v přeplněných ulicích se budete cítit jako ryba ve vodě. I když trochu pomalejší ryba…



Závěr – raději manuál
Před deseti měsíci jsem se vyjádřil v tom smyslu, že nová Honda Jazz představuje nejlépe jezdící malé auto na našem trhu, za čímž si stojím dodnes! Pokud se ale najde člověk, který si vyzkoušel pouze provedení s převodovkou CVT, bude mě mít za blázna. Variátor doslova zdecimoval agilní schopnosti celého vozu a předurčil jej k použití výhradně pro městský provoz. Pokud tedy bydlíte v srdci naší stověžaté metropole, nikam nespěcháte a vaše každodenní řidičská rutina spočívá v poskakování po městě, našli jste dokonalé auto. V opačném případě si kupte manuál. Je výborný!

Plusy
+ plynulé rozjezdy
+ spotřeba benzínu v městském provozu
+ komfortní odpružení podvozku
+ bohatá výbava
+ prostorná kabina
+ variabilita a velký zavazadelník
+ vyspělý infotainment se skleněným displejem

Mínusy
- vlažné reakce motoru
- hluk při snaze o akceleraci
- vyšší pořizovací cena
- obtížně použitelné mimo město

Technické údaje:

Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT Elegance

Objem motoru

1 318 ccm

Typ motoru

řadový čtyřválcový (R4)

Druh motoru

zážehový atmosferický

Typ přeplňování

-

Maximální výkon

75 kW / 102 koní / 6 000 ot./min.

Maximální točivý moment

123 Nm / 5 000 ot./min.

Převodovka

variátor (CVT - 7 přednastavených stupňů)

Poháněná kola

Přední (4x2)

Maximální rychlost

183 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h

12,0 s

Udávaná spotřeba město

6,2  l/100 km

Spotřeba mimo město

4,2 l/100 km

Kombinovaná spotřeba

4,9 l/100 km

Spotřeba během testu

5,1 l/100 km

Objem nádrže

40 l

Provozní hmotnost

1 154 kg

Délka / šířka / výška

3 995 / 1 694 / 1 550 mm

Rozvor

2 530 mm

Zavazadelník/ Po sklopení

354/897 (1314 po střechu) litrů

Základní cena v testované výbavě Elegance

471 900 Kč


Text+ Foto: Martin Müller

Vyhledat vozidla v inzerci: Honda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte! Fotografie k článku Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte! Fotografie k článku Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte! Fotografie k článku Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte! Fotografie k článku Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte! Fotografie k článku Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte! Fotografie k článku Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte! Fotografie k článku Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte! Fotografie k článku Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte! Fotografie k článku Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte! Fotografie k článku Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte! Fotografie k článku Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte! Fotografie k článku Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte! Fotografie k článku Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte! Fotografie k článku Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte! Fotografie k článku Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte! Fotografie k článku Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte! Fotografie k článku Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte! Fotografie k článku Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte! Fotografie k článku Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte! Fotografie k článku Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte! Fotografie k článku Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte! Fotografie k článku Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte! Fotografie k článku Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte! Fotografie k článku Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte! Fotografie k článku Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte! Fotografie k článku Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte! Fotografie k článku Test: Honda Jazz 1.3 i-VTEC CVT – Tohle mi nedělejte!
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

21.01.2018
Mercedes-AMG CLS 53 je mild hybrid, stovku umí za 4,5 sekundy
19.01.2018
Land Rover Defender přijíždí v limitované edici s pětilitrovým osmiválcem (+ video)
18.01.2018
Toyota Hilux má padesátiny a slaví je speciální edicí Invincible 50 Chrome Edition
16.01.2018
Mercedes Benz třídy G se vrací ve velkém stylu
14.01.2018
Akce 7 dní Peugeot již zítra, ušetříte desetitisíce
12.01.2018
Druhá generace Dacie Duster v prodeji, základ stojí stejně
11.01.2018
Test ojetiny: Golf IV – i po letech má co nabídnout
10.01.2018
Lexus RC 300h F Sport je ostrý hybrid, který vám nezakážou
09.01.2018
Hyundai Nexo představen, na vodík ujede 800 km
07.01.2018
Peugeot 308 má nový diesel 1.5 BlueHDi s cenou od 450 000 Kč
05.01.2018
Auto roku 2018 v ČR se obešlo bez překvapení, je jím Škoda Karoq
28.12.2017
Test: Peugeot 3008 GT Line - druhý pokus vyšel na jedničku
26.12.2017
Nová limitovaná série Škody Fabia přináší nejsilnější motorizaci
22.12.2017
Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě
19.12.2017
Nový Nissan Leaf přijde minimálně na 850 000 Kč
18.12.2017
Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka
17.12.2017
Nissan Micra nově pod čtvrt milionu korun
16.12.2017
Audi A8 nově se sportovním paketem pro exteriér a sportovnímí sedadly
15.12.2017
Opel Grandland X dostal silný turbodiesel, osmistupňovou převodovku a novou výbavu
14.12.2017
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio je rychlé jako supersport