Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party

vloženo

Nebývá zvykem, abychom v redakčním testu zkoušeli všechna provedení od jedné novinky. V případě hondy HR-V však tato situace nastala a zřejmou příčinou byl i fakt, že na českém trhu figurují vlastně jen tři verze

Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party

Ve zhruba rok starém srovnávacím testu („benzín kontra nafta“) jsme proti sobě postavili dvě „HR-V-čka“. Šlo o zážehovou patnáctistovku a vznětovou jedna-šestku o výkonech 96 a 88 kW, tedy jediné dva motory, které si lze u nás pod kapotu kompaktního SUV zakoupit. I přes výkonový handicap a nesporné kvality motoru 1.5 i-VTEC vyhrálo nakonec s těsným náskokem právě vznětové provedení. To přitom Honda v kombinaci se samočinnou převodovkou ale vůbec nenabízí. Čím to?


Stejně jako v případě menšího jazzu Japonci totiž vsadili na převodovku CVT. Konstrukce variátoru však v podstatě vylučuje použití naftového motoru s vyšším točivým momentem. A důvod je nasnadě - vícelamelová třecí spojka používaná při rozjezdech. Ta by mohutnější zátah vznětového motoru dlouhodobě neunesla. Kvůli ní si tak převodovku CVT (variátor) lze objednat pouze pro zážehovou patnáctistovku o výkonu 96 kW s relativně nízkým točivým momentem 155 Nm. A právě tu dnes testujeme.



Exteriér + Interiér – stále vrchol
Nebude na škodu připomenout si alespoň pár základních aspektů, jimiž se Honda HR-V liší od konkurence. Stejně jako v případě letitého stejnojmenného předchůdce disponuje i novinka vyšší světlou výškou a mohutnější stavbou karoserie, čímž se řadí do segmentu malých SUV. Na rozdíl od něj však v tuzemsku nedisponuje pohonem všech čtyř kol (na jiných trzích ano) a čeští zákazníci si proto musí vystačit pouze s předním náhonem. Důmyslné řešení pohonu předních kol a motoru přímo nad přední nápravou má však za výsledek, že tento 1 255 kg těžký automobil zvládne při dobrém zimním obutí daleko více terénu, než je u předokolky obvyklé. Z tohoto hlediska tedy vše v pořádku.



Další a zřejmě tou nejzásadnější odlišností je praktičnost interiéru. Díky unikátnímu patentu MagicSeats naložíte do kompaktního HR-V až obřích 1 533 litrů nákladu. A v případě, že vezete něco, co do zavazadlového prostoru nedáte, můžete využít přepravní kapacitu v oblasti zadních sedadel, která se dají vyklopit strmě vzhůru. Základní objem zavazadelníku 448 litrů však stále zůstane nenarušen. Prostě paráda.



Interiér má však i několik zcela zbytečných chyb. Za všechny jmenuji nedostatečně dlouhou loketní opěrku, nebo výdechy ventilace na straně spolujezdce. Ty nelze dostatečně polohovat, takže vašemu spolujezdci vždy foukají do očí. V případě, že zde někdo sedí, je tak vždy lepší nechat je zavřené.



Dříve se potkala modrá s bílou a nyní se bavíme o šedé. Tak alespoň že ty barvy nejsou stejné. Je ale pravdou, že nenápadný odstín k celkově subtilnímu vzhledu přitažlivého HR-V sedí nejlépe ze všech. Šedá metalíza nechala krásně vyniknout přitažlivé rysy přední masky, zvýraznila linky na bocích a skvěle přilnula i k jindy příliš výrazným 17palcovým ráfkům s černě lakovanými středy. Rovněž zadní část působí daleko efektněji a pomyslnou třešničkou na dortu jsou ještě kouřová světla s LED trubicovou technologií, která jsou obsažena (spolu s čelními diodovými) v základním balíčku nejvyšší výbavy Executive.

Jak ale třetí provedení zapadá do party skvělých manuálů a je jízda s ním o tolik jiná? Abychom to zjistili, pojďme se projet.

Jízda - s tímto vozem se dá cestovat
Vrátím se na malý moment k úvodu, v němž jsem zmínil nesporné kvality zážehového motoru 1.5 i-VTEC. Ty tkví především v jeho klidném projevu a v nenucenosti, s jakou se nechá vytočit. Na druhé straně to však je právě onen točivý charakter motoru, který při svižnější jízdě začíná rušit a donutí řidiče zklidnit zamýšlené tempo.



Nejprve ale do ulic. Zde potěší naladění čtyřválcové jednotky a skvělá spolupráce s převodovkou CVT. Kultivovanost rozjezdů a delikátnost pohonného ústrojí ve městě patří mezi malými SUV k absolutní špičce a nutno dodat, že pro tyto účely byste u konkurence jen těžko hledali něco lepšího.

V případech, kdy je potřeba více výkonu, se ale HR-V chtě nechtě nedokáže ubránit vysavačovému efektu trvale vytočeného motoru. Jakmile chcete „vypálit“ z křižovatky, zrychlit při předjetí autobusu, nebo třeba jen stihnout oranžovou, začíná motor nedůstojně vřeštit.



Nejcitelněji se jeho řev ale samozřejmě projeví až na dálnici, kde variátor při změnách tempa, nebo krajinného reliéfu musí měnit převodový poměr a motor nesčetněkrát vytočí do již slyšitelného pásma otáček nad hranicí 4 000.  Jízda do zhruba 120 km/h je ale zcela pohodová (motor točí zhruba 2 800 ot./min-1 a je zde krásně utlumen) a v porovnání s menším jazzem (ten jsme s převodovkou CVT taktéž zkoušeli) ji HR-V zvládá bravurně. Dá se tak v příjemném klidu a pohodlí, kterým je tento model proslulý, cestovat i poměrně daleko.



Zajímavostí je také spotřeba. Ve všech režimech (město, dálka, kombinace) se totiž blíží spodní hranici 7 litrů a do jisté míry je tak v podstatě jedno, jak jedete. Jistě, prohánět se za 10 l/100 km není problém, avšak pohonné ústrojí je naladěno na tak klidnou notu, že vaši razanci brzy zmírní. A navíc – zvýšenou spotřebu byste spíše než pohledem na míhající se okolí zaznamenali hlavně svýma ušima. Motor je při snaze o dynamickou jízdu skutečně příliš hlasitý.

Závěr – vyznává klidnější tempo, špatná ale není
Pokud se pro menší Jazz osazený převodovkou CVT nedaří najít reálnou cílovou klientelu (zájemce by musel jezdit pouze nejužším centrem města), u „HR-Včka“ je to jasné. Honda HR-V si i s variátorem nadále zachovává všechny předpoklady k tomu, aby dokonale uchvátila svého nastávajícího majitele. Je nebývale prostorná, oslní skvělým výhledem, příjemnými sedadly a má dokonce i sympatické řízení. S testovanou převodovkou sice nepatří k nejrychlejším, ale všem, kteří vyznávají klidnější tempo, jejich nejčastější trasy zahrnují rušný městský provoz a z nějakého důvodu je už nebaví řadit, bude vyhovovat.



Plusy
+ prostorný interiér
+ praktičnost díky MagicSeats
+ v sadě Executive bohatá základní výbava
+ skvělý výhled
+ kultivovanost při městském popojíždění

Mínusy
- vlažnější dynamika
- výdechy ventilace před spolujezdcem
- odvážnější cena

Technické údaje

Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT Executive

Objem motoru

1 498 ccm

Typ motoru

řadový čtyřválcový (R4)

Druh motoru

zážehový atmosferický

Typ přeplňování

-

Maximální výkon

96 kW / 130 koní / 6 600 ot./min.

Maximální točivý moment

155 Nm / 4 600 ot./min.

Převodovka

variátor (CVT - 7 přednastavených stupňů)

Poháněná kola

Přední (4x2)

Maximální rychlost

187 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h

11,2 s

Udávaná spotřeba město

6,1  l/100 km

Spotřeba mimo město

4,6 l/100 km

Kombinovaná spotřeba

5,2 l/100 km

Spotřeba během testu

6,8 l/100 km

Objem nádrže

50 l

Provozní hmotnost

1 255 kg

Délka / šířka / výška

4 294 / 1 722 / 1 605 mm

Rozvor

2 610 mm

Zavazadelník/ Po sklopení

448/1 533 litrů

Základní cena v testované výbavě Executive

664 900 Kč

 


text + foto: Martin Müller

Vyhledat vozidla v inzerci: Honda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party Fotografie k článku Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party Fotografie k článku Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party Fotografie k článku Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party Fotografie k článku Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party Fotografie k článku Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party Fotografie k článku Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party Fotografie k článku Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party Fotografie k článku Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party Fotografie k článku Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party Fotografie k článku Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party Fotografie k článku Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party Fotografie k článku Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party Fotografie k článku Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party Fotografie k článku Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party Fotografie k článku Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party Fotografie k článku Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party Fotografie k článku Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party Fotografie k článku Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party Fotografie k článku Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party Fotografie k článku Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party Fotografie k článku Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party Fotografie k článku Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party Fotografie k článku Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party Fotografie k článku Test: Honda HR-V 1.5 i-VTEC CVT – třetí do party
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

19.06.2018
Omlazený Nissan Juke od 400 600 Kč, verze 2017 od 299 900 Kč
18.06.2018
Test ojetiny: Renault Laguna III – nejlevnější ve své třídě
16.06.2018
Nové BMW řady 8 Coupé je krásné a luxusní
08.06.2018
Test: Honda Jazz 1.5 i-VTEC Dynamic - nejpraktičtější malé auto
08.06.2018
Lexus RX L nabídne sedm míst a stále slušný zavazadelník
07.06.2018
Peugeot 508 SW - radikální změna
06.06.2018
Audi Q8 dostalo 39 jízdních asistentů a půjde startovat pomocí mobilu
05.06.2018
Deset věcí, které nevíte o hybridech
04.06.2018
BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport
01.06.2018
Test ojetiny: Mercedes třídy C – druhá generace ostudu neudělá
31.05.2018
Nová Honda CR-V poskytne více prostoru, komfortu a spoustu moderních technologií
23.05.2018
Modernizovaná Kia Sportage oficiálně představena
22.05.2018
Test ojetiny: Škoda Octavia – druhá generace vládne prodejům
19.05.2018
Extravagantní limuzínu Land Cruiser ocení manažer i farmář
16.05.2018
Škoda prodlužuje slevy na filtry pevných částic
15.05.2018
Rolls-Royce Cullinan je ultra luxusní SUV
14.05.2018
Těchto 10 věcí mějte v autě nad rámec povinné výbavy
12.05.2018
Ford C-Max nově v edici Sport, sportování ale nečekejte
10.05.2018
Test: Hyundai i30 kombi - jak jezdí s benzínovým vrcholem?
09.05.2018
BMW M5 Competition umí stovku za 3,3 sekundy a ekology nepotěší