Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě

vloženo

Před lety by se klidně mohl ohánět přízviskem Type-R. Tříválec novému Civicu totiž neubral nic ze znamenitých schopností, ba naopak! Dodal lehčí příď, díky které je auto mrštnější než většina sporťáků a jako celek to vážně funguje. Je tohle nejlepší maloobjemový hatchback? Pojďme to zjistit.

Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě

Honda postavila na globální platformě vskutku odvážné auto. Alespoň v našich končinách, zdá se, jí to ale vychází. Nových Civiců už denně potkávám několik a vždy se za nimi ohlédnu. I přesto, že vím, jak skromný zadeček nový Civic má, masivní příď, široce rozkročené LED světlomety a maska vytržená jako z posledního snímku Jamese Camerona zkrátka dělají dojem.


A interiér? Už jsme si to říkali před půl rokem, ale pro zopakování… Snad jen v krátkých okamžicích zjistíte, že sedíte v japonském autě. Spojení „japonské auto“ samozřejmě nelze vnímat jako negativum, ale pokud svéráznému jazyku z východu moc nerozumíte a pojetí, jakým sešikovaní ostrované dělají svá auta, vám moc nevoní, přičichněte si k novému Civicu. Už nemusíte mít strach… Je japonský vážně jen trochu.

Přehledné displeje, perfektní ergonomie, nízký posed a hlavně ta řadicí páka o délce pouhých několika centimetrů. To všechno se vážně moc a moc povedlo a Honda nám tím zároveň ukázala, že když se věci dělají jinak, nemusí to znamenat, že jsou špatně. A ten prostor...

Reálná využitelnost je více než papírové litry

Nový Civic sice už pozbyl unikátních sedadel Magic seats, díky kterým jste si z prostoru za předními sedadly vytvořili skromnější dodávku, ale zadní sedadla jdou sklápět opravdu velmi hluboko. V kombinaci s široce přístupným zavazadelníkem a hojně využitelnou šířkou sem proto dáte opravdu hodně věcí. A když myslím hodně věcí, myslím tím porci, u které by se i taková Insignia Sports Tourer první generace zapotila (vím, ani ona nebyla největší).

Ale dost bylo rozímaní, tento test je hlavně o motoru. A slovo motor schválně nedávám do uvozovek. Můžete namítat, že má jen tři hrnky a že těch 129 bezostyšných koní bude pěkně funět, když Civic pořádně naložíte, ale víte co? Vezměme to popořádku.

Sportovně koncipovaný hatchback váží s litrovým turbomotorem jen 1225 kg, což vám okamžitě přivodí myšlenku, že výkon v poměru s hmotností na tom zase tak špatně nejsou. Jenomže pak se podíváte na tabulkový údaj o zrychlení z 0-100 km/h, který udává 10,4 sekundy a je po nadějích. Věřili byste však, že realita není vůbec špatná?

Šťavnatý litr

Tenhle motor má totiž už od samého počátku šťávu. Jeho síla se příjemně dávkuje, přes ostřejší spojku ho máte okamžitě v noze, a když se neupejpáte, i celkem slušně jede. Samozřejmě, jsou tu příliš dlouhé kvalty, to aby Honda mohla psát, že nový Civic 1.0 VTEC Turbo jezdí na dálku jen za něco málo přes 4 litry, ale když se ocitnete na dálnici a jedete cestovní 130kou, spíše než hluk vytočeného motoru skutečně oceníte nižší otáčky. Při 130 km/h tak Civic točí velmi přijatelných 3000 otáček. Jen kdyby tu bylo trochu méně hluku od kol.

A proč má takovou šťávu? Ano, motor 1.0 EcoBoost jede vážně o trochu lépe a problém by Civic nejspíše měl i s litrovou Astrou, která při dálničních tazích tu a tam létá jako smyslů zbavená (to když je ve vzduchu dostatek kyslíku). Motoráří Hondy však nechtěli jít cestou, kdy dole máte všechno a nahoře už nic navíc. Litrový motor tak od nízkých otáček krásně graduje, aby se přes střední pásmo dostal k závěru, kde se úžasně rozparádí. Nad zhruba 4500 otáčkami tak máte pocit, že Civic opravdu krásně jede, a i když výsledné tempo není vražedné, vám prostě stačí, že z něj máte radost.

Kouzlo plynulosti

Do zatáček navíc nemusíte příliš brzdit. Podvozek je totiž nastaven velmi poddajně, ale zároveň hutně a na velmi tuhou notu. (Poddajný a tuhý, přesně tak by měl vypadat podvozek každého dobrého auta.) Když pak jedete po rozbité cestě, Civic všechno vyžehlí. Adaptivní tlumiče má výbava Executive už v základu a při režimu měkkého podvozku je tohle auto skutečně plavné, jako kdyby vážilo o celou tunu víc. Stačí však zatočit, a okamžitě víte, že řídíte japonský meč, který se svou čepelí nebojí pořádné zakousnout do silnice. Nejde o chirurgicky přesný meč samurajů, ten necháme královskému Civicu Type-R, ale je to vážně hodně zajímavé představení.

V losím testu dokázal nový Civic 1.0 VTEC Turbo prokličkovat mezi kužely stejným tempem, jako Porsche 911 Turbo S s Chrono Paketem a to si určitě nemusíme představovat. Najednou vám tedy dojde, jak vážně jsem to s tím brzděním (no spíše nebrzděním) do zatáček myslel. Civic se vždy na milimetr sveze po předních kolech přesně tam, kam si ruce žádají a zadní kola ještě umocní pocit z dobře vykrojeného oblouku. Můžete tak být oslnivě rychlí a hlavně plynulí i s litrem pod kapotou a plynulost, ta šetří nejen čas, ale také peníze.

Duše chlapa

Ve výsledku jsem s tímto strojem najezdil bezmála 1200 kilometrů s průměrnou spotřebou jen něco málo přes 6 litrů. A upřímně? I když mám doma vůz německé značky s třikrát objemnějším motorem, ten bílý ďáblík mi prostě chybí. Není tak dotažený jako Golf, ani éterický a líbivý jako Astra, má v sobě ale pořádnou duši chlapa a jsem nesmírně rád, že tuhle duši si Civic ani přes litrový motor nenechal vzít. Pokud chcete unikátnost a zároveň stroj pro řidiče, kterého se vaše drahá polovička nebude muset bát, vážně jděte do Hondy. Je to ze všech úhlů velmi povedené auto, a i když to ještě není úplně dospělý vlk, má všechny atributy, stát se jím.

 


Martin Müller (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Honda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě Fotografie k článku Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě Fotografie k článku Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě Fotografie k článku Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě Fotografie k článku Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě Fotografie k článku Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě Fotografie k článku Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě Fotografie k článku Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě Fotografie k článku Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě Fotografie k článku Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě Fotografie k článku Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě Fotografie k článku Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě Fotografie k článku Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě Fotografie k článku Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě Fotografie k článku Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě Fotografie k článku Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě Fotografie k článku Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě Fotografie k článku Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě Fotografie k článku Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě Fotografie k článku Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě Fotografie k článku Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě Fotografie k článku Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě Fotografie k článku Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě Fotografie k článku Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě Fotografie k článku Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě Fotografie k článku Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Hyundai Sonata je krásné čtyřdvéřové kupé

Hyundai Sonata je krásné čtyřdvéřové kupé

Korejská automobilka ukázala zcela první fotografie nového modelu Sonata. Osmá generace Sonaty vystřídá po pěti letech za velkou louží dosavadní generaci v druhé polovině letošního roku. Zda se dostane i do Evropy, není..

GPS navigace do auta, vyplatí se dnes ještě?

GPS navigace do auta, vyplatí se dnes ještě?

Byly doby, kdy navigace v autě byly mnohem oblíbenější než dnes. S příchodem chytrých telefonů s velkými displeji, a..

Test ojetiny: Daewoo/Chevrolet Tacuma – Pod dvěma značkami jedno MPV

Test ojetiny: Daewoo/Chevrolet Tacuma – Pod dvěma značkami jedno MPV

Korejský model Tacuma nejprve vyjel pod značkou Daewoo, když však korejskou fabriku koupil Chevrolet, dostal vůz na..

Škoda Kamiq oficiálně představena, bude to hvězda Ženevy

Škoda Kamiq oficiálně představena, bude to hvězda Ženevy

Do konce roku 2022 Škoda představí více než 30 nových modelů. Novinka v podobě modelu Kamiq chce oslovit mladší..

Test ojetiny: Hyundai Accent - korejská lidovka

Test ojetiny: Hyundai Accent - korejská lidovka

Druhá generace Hyundaie Accent zaujme nízkou pořizovací cenou a většinou i slušnou výbavou. Navíc potěší příznivou..