Test: Honda Civic 4D - jak jezdí sedan a v čem je lepší?

Pětidveřové provedení Civicu pořídíte s litrovým přeplňovaným tříválcem v základní výbavě za cenu pod půl milionu korun, kdežto čtyřdveřová varianta sedan spoléhá pouze na silnější patnáctistovku, u které tvoří základ výbava Comfort. Díky tomu se prvotní cena vyšplhá na 584 900 Kč.

Civic 5D je dostupný v sedmi výbavových stupních (S, Comfort, Elegance, Executive, Sport, Sport Plus a Prestige), oproti tomu sedan se musí spokojit pouze s trojicí výbav (Comfort, Elegance a Executive). U obou karosářských provedení můžete volit mezi šestirychlostní manuální převodovkou nebo automatickou převodovkou CVT.


Karoserie sedanu je podobně extravagantní jako u hatchbacku. Přední partie jsou téměř identické, změny nalezneme až vzadu. Sedan je delší a nepatrně nižší. Ač tvarově auto navazuje na své předchůdce, už na první pohled působí jinak, což je mimo jiné také zásluhou změněných proporcí. Nové vydání je o 20 milimetrů nižší a zároveň o 30 milimetrů širší, současně narostlo do délky o 130 milimetrů. Osobně vzhled nového Civica považuji za překombinovaný - ale je to jen můj skromný názor. Je pravdou, že podobně pojatý sedan na trhu jen těžko naleznete.

Honda Civic 4d 2017

Pod kapotou sedanu může být pouze větší z nových přeplňovaných motorů z dílen Hondy (litrový tříválec je vyhražen pouze pětidveřovému provedení). O pohon zkoušeného exempláře se tedy staral benzinový čtyřválec 1.5 VTEC Turbo poskytující výkon 134 kW (182 koní). Díky spojení s manuální šestistupňovou převodovkou vrcholí točivý moment hodnotou 240 Nm, což je o 20 Nm více, než v případě převodovky CVT. Zrychlení z 0 na 100 km/h je otázkou 8,4 sekundy, kdežto maximální rychlost činí 210 km/h (a to je o 10 km/h více, než u CVT).

Výkon se vzrůstajícími otáčkami graduje, ovšem neznamená to, že by v těch nízkých šlo o líné auto. Maximum točivého momentu je k dispozici už od 1 900 ot./min a vydrží až do 5 000 ot./min. Pokud budete motor držet mezi dvěma a třemi tisíci otáček, odmění se čtyřválec tichým projevem. Motor se chová příjemně a nelze k němu mít závažnější připomínku.

Podvozek se lidem v Hondě podařilo bravurně nastavit, když mix jeho vlastností potěší klidné i ostřeji jezdící řidiče. Přestože se podvozek chová komfortněji než u hatchbacku, zatáčkovité trati a rychlejšího tempa se sedan nezalekne. Manuální převodovka pak zaručuje nějaký ten řidičský zážitek. Jediné co harmonické svezení narušovalo, bylo chování adaptivního tempomatu, který není zrovna z citlivý.

Přední sedadla jsou umístěna hodně nízko - oproti předchůdci dokonce o 35 milimetrů, což se s dalšími změnami podílí na snížení těžiště vozu o 14 milimetrů. Pozice za volantem je tedy docela sportovní. Přístrojové desce dominuje přístrojový štít, jenž je rozdělen na tři části a jeho provedení je plně digitální, ačkoliv s některými analogovými prvky. Spodní část prostředního budíku je vyhražena palubnímu počítači, jehož údaje se přepínají přímo na volantu. Ovládání je ale na poměry evropských aut poměrně složitější, ale jakmile se šofér zorientuje, přijde Vám toto řešení praktické.

Středový panel je přehledný - ovladače pro ovládání klimatizace či vyhřívání oken a sedadel jsou hezky po ruce. Všechno ostatní se ovládá přes dotykový displej. Bohužel dotykem se ovládá i hlasitost rádia, což je během jízdy docela problematická disciplína. V tomto případě kruhový ovladač (knoflík) nebyl podle nás nikdy překonán. Alespoň, že to jde ovládat i ovladačem na volantu a to nejen pouhým jeho tisknutím, ale také když přes něj přejedete. Rádio trpí ještě jednou věcí, která nás rozčilovala. Pokud naladíte rádiovou stanici, která je celoplošná a po Česku se mění její frekvence, při každé takové změně frekvence přestane rádio na moment hrát.

Snížení pozice sezení umožnila právě nová platforma a fakt, že palivová nádrž se už nenachází pod předními sedadly, ale na tradičním místě před zadní nápravou. Tím sice odpadla možnost vyklopení zadních sedáků (Magic seats), ale ruku na srdce, kolik majitelů minulého civicu tuto možnost skutečně využívalo? Zde se nabízí srovnání s golfem, který je v obou hodnotách lepší. Má však dost krátké sedáky (400 mm), naopak ty u hondy se 480 milimetrů k nadprůměru. Zadní sedadla lze sklápět v poměru 60:40 a to celkem pohodlně. Vpředu nepotěší vykrojená loketní opěrka, která brání pohodlnému položení loktu.

Kufr sedanu disponuje dostatečným objemem (519 litrů), ale jeho využití omezuje přístup do něj. Víko se po odjištění samo úplně neodklopí a je ho potřeba otevřít ručně, přičemž až v nejvyšší pozici je aretace. Pro pohodlné zavření víka pak chybí madlo či prolis a je nutné tak činit zvenku. A na rezervu zapomeňte úplně.

Neobyčejné tvary zaujmou snad každého, stejně tak potěší potentní motor a spojení s přesnou převodovkou. Zapomenout nelze ani na slušnou prostornost, kvalitu zpracování nebo fakt, že ve všech třech výbavách dostanete systém Honda SENSING, který obsahuje varování před čelní srážkou, systém pro udržování v jízdním pruhu, omezovač rychlosti a adaptivní tempomat nebo systém rozpoznávání dopravních značek a další. A adaptivní tempomat je skvělá věc, ovšem v Civicu by si zasloužil citlivější naladění, a to zejména při zpomalování. A to je pouze jediná vážnější připomínka k povedenému sedanu, který dokáže na českém trhu plně nahradit větší Accord.

Civic ve verzi sedan startuje na cenovce 584 900 Kč - ve výbavě Comfort a s manuální převodovkou. Za bohatší výbavu Elegance se připlácí 60 tisíc a za nejvyšší zkoušené provedení Executive pak dalších 70 tisíc korun. Za převodovku CVT se připlácí vždy 35 tisíc korun. Testovaný exemplář zkrášlovala sada Sport v ceně 32 00 Kč.

Honda Civic 4D 1.5 VTEC Turbo 6MT

Objem motoru

1 498 ccm

Typ motoru

řadový čtyřválec

Druh motoru

zážehový přeplňovaný

Typ přeplňování

turbodmychadlo

Maximální výkon

134 kW / 182 koní / 6 000 ot./min.

Maximální točivý moment

220 Nm / 1 700 - 5 500 ot./min.

Převodovka

manuální šestirychlostní

Poháněná kola

předních kol

Maximální rychlost

210 km/h

Zrychlení z 0 na 100 km/h

8,4 s

Udávaná spotřeba město

7,4 l/ 100 km

Spotřeba mimo město

4,7 l/100 km

Kombinovaná spotřeba

5,7 l/100 km

Spotřeba během testu

7,2 l/100 km

Objem nádrže

46 l

Provozní/celková hmotnost

1 392 / 1 740 kg

Délka / šířka / výška

4 648 / 1 799 / 1 416 mm

Rozvor

2 698 mm

Zavazadelník

519 litrů

Cena v testované výbavě

714 900 Kč


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Peugeot 508

Rok výroby 2022

739 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

217 777 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč