Test: Honda Civic 1.6 i-DTEC - nový diesel jede lépe a ještě levněji

06. 11. 2018
Sdílet článek

Tohle by měl být sen českých chalupářů a rodin. Auto, které moc nežere, pěkně jezdí, převeze hromadu věcí a nestojí majlant. Bohužel tomu tak není a Honda Civic desáté generace s dieselem pod kapotou je spíše alternativou k masově prodávaným modelům. A ještě za předpokladu, že přijdete originálnímu vzhledu na chuť.

Aktuální generace Civicu přišla na trh vroce 2017 a dosud vsázela pouze na benzínové agregáty, čemuž je konec. Výběr se rozšířil o novou vznětovou chloubu v podobě čtyřválcové šestnáctistovky slibující extrémně úsporný provoz. Jaká je realita?


Hondu Civic desáté generace mohl od příchodu na trh pohánět litrový benzínový tříválec nebo čtyřválcová patnáctistovka. Obě pohonné jednotky zvládly uspokojit většinu zákazníků po celém světě, ale evropský trh si žádal diesel. Japonská automobilka nelenila a přispěchala s přepracovanou vznětovou šestnáctistovkou i-DTEC, která se chlubí výkonem 88 kW, maximem točivého momentu 300 Nm a nízkou spotřebou paliva (výrobce udává 3,4 l/100 km). Přestože se nový agregát obejde bez systému vstřikování kapaliny AdBlue, s přehledem plní přísnou emisní Euro 6d.

Motor o obsahu 1,6 litru využívá stejný moderní systém vstřikování paliva Bosch jako dříve a je vybaven malým a vysoce účinným turbodmychadlem, nízkotlakým systémem recirkulace spalin EGR a vysokým průtokem v sání, které zajišťuje výrazné víření směsi ve válcích. Pevná a lehká kliková hřídel a otevřený celohliníkový blok motoru odlévaný pod vysokým tlakem minimalizují hmotnost motoru. U nové šestnáctistovky byla k bloku válců přidána další litá žebra za účelem zvýšení konstrukční pevnosti (došlo i ke snížení hluku, vibrací a otřesů).

Se vznětovou šestnáctistovkou umí Civic zrychlit z nuly na 100 km/h za 10,4 sekundy, přičemž za výrobcem udávaných 3,5 l/100 km bude jezdit jen mistr ekologické rallye, všichni ostatní se budou pohybovat o litr výše. Průměrná spotřeba 4,5 l/100 km je dlouhodobě udržitelná a představuje špičku, jelikož se pro její dosažení nemusíte nikterak výrazně omezovat. Diesel vyhoví všem, kdo jezdí dlouhé trasy - úspora paliva oproti benzínovému agregátu je tu výrazná a rychle smaže rozdíl v pořizovací ceně. Za hodnoty začínající pětkou či šestkou budou jezdit vyložení letci.

Podvozek se lidem v japonské automobilce podařilo bravurně vyladit. Mixem svých vlastností patří k tomu nejlepšímu, co můžete dostat. Civic umí být zároveň komfortní ale i dostatečně sportovní. Nezalekne se ani ostrého tempa na zatáčkovité trati. Všemu sekunduje fantastické řízení a maximálně přesné řazení.

Na klasickou krycí roletku u zavazadlového prostoru zapomeňte. V Hondě přišli s velmi odvážným, avšak praktickým řešením. Roletku jednoduše vytáhnete z boku, což je vcelku i pohodlné. Vyklopné páté dveře zaručují dostatek vstupního prostoru a dobrého přístupu k zavazadlům. Kufr sám o sobě je dostatečně objemný a nelze k němu mít žádnou výhradu.

Přední sedadla jsou umístěna hodně nízko - oproti předchůdci dokonce o 35 milimetrů, což se s dalšími změnami podílí na snížení těžiště vozu o 14 milimetrů. Pozice za volantem je tedy vcelku sportovní. Přístrojové desce dominuje přístrojový štít rozdělený na tři části. Spodní část prostředního budíku je vyhražená palubnímu počítači, jehož údaje se přepínají přímo na volantu. Ovládání je poměrně složité a orientace vyžaduje zvyk.

Oproti tomu středový panel je přehledný. Honda vsadila na klasické kruhové ovladače klimatizace a několik tlačítek. Vše ostatní se ovládá přes dotykový displej. Dotykově se ovládá i hlasitost audiosoustavy, což není příliš šťastné řešení - záchranu poskytují tlačítka na volantu.

Honda Civic je neprávem přehlíženým automobilem. Snad za to může japonský vzhled nebo získaná mimozemská pověst. Přitom se jedná o čistě praktický automobil, který vyhoví nejen rodinným potřebám. Krásně jezdí, nežádá mnoho paliva a ještě umí vzít za srdce. Nejen vzhledem ale i svou náturou se sportovními geny.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Peugeot 508

Rok výroby 2022

719 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

499 900 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč