Test: Ford Mondeo Kombi - ještě neřeklo poslední slovo

vloženo

Mondeo si užívá poslední rok svého produkčního života. Nás zajímalo, zda jeho koupě před příchodem nové generace dává vůbec smysl. Sáhli jsme proto po papírově ideálním spojení - verzi kombi poháněnou přeplňovaným dvoulitrem EcoBoost spojeným s manuální šestirychlostní převodovkou. A jak Mondeo obstálo?

Test: Ford Mondeo Kombi - ještě neřeklo poslední slovo Čtvrtá generace dnes testovaného Mondea přišla na trh v polovině roku 2007 a již v příštím roce se showroomech objeví její následovník. Ford Mondeo po pěti letech výroby nepůsobí zastarale. V polovině výrobního cyklu si totiž prošlo omlazením, které přineslo osvěžení v podobě evoluce kinetického stylingu. Omlazená příď dostala nový nárazník s lichoběžníkovým otvorem ve spodní části. Nová je maska a také kapota, která zohledňuje vyšší nároky na bezpečnost chodců (je více klenutá). Směrovky se z blatníku přesunuly na vnější zpětná zrcátka a blatníky dostaly falešné ventilační mřížky. Na zadní části nalezneme nová koncová světla s diodovou technikou. Mondeo se stále nabízí ve třech karosářských verzích (sedan, liftback a kombi). Zajímavostí je hrdlo nádrže, které nedovolí natankovat jiné palivo, než je pro daný vůz určené. Po letošní modelový rok 2012 bylo Mondeo doplněno o pás denního svícení.

Ani interiér nepůsobí zastarale. Nalezení polohy za volantem je otázkou chvilinky. Startování probíhám tlačítkem. Změnou si před třemi lety prošel středový panel, který dostal nový audio-navigační zařízení. Na pohled i dotek se majitelé modernizované verze mohou těšit z kvalitnějších materiálů. Změnám neušel ani přístrojový štít, který dostal novou grafiku. Stále je však potřeba si zvykat na relativně složité menu palubního informačního systému, který se ovládá kolébkovým ovladačem na rameni volantu. Věnec volantu je relativně tenký. Zavazadelník nabízí dostatečný objem, který můžete zvětšit sklopením zadních sedadel. Nejdříve je nutné vyklopit sedáky. Teprve poté je možné sklopit opěradla zadních sedadel, čímž vznikne rovná ložná plocha. Prostoru je na všech sedadlech dostatečně.

Mondeo nezaostává za svými konkurenty ani v oblasti moderních technologií. Testované Mondeo bylo obdařeno systémem sledování jízdních pruhů, které fungovalo znamenitě. V případě nechtěného opuštění jízdního pruhu je řidič informován pomocí vibrací ve volantu. Samozřejmostí je adaptivní tempomat. Testované Mondeo rovněž umělo automaticky spínat stěrače nebo přepínat dálková světla.

Dvoulitrový celohliníkový čtyřválec EcoBoost SCTi se objevil pod kapotou Mondea poprvé po vyřazení pětiválce o objemu 2,5 litru (ten pocházel od automobilky Volvo). Ford díky plnění emisních norem přistoupil k populárnímu downsizingu (stejně jako to udělal Volkswagen s motory TSI). Musíme si tak zvykat, že charismatické atmosférické motory v nabídce již nenajdeme. Ford přeplňované benzínové motory pojmenoval EcoBoost. Námi testovaný dvoulitr byl po příchodu na trh dostupný pouze v kombinaci se šestistupňovou automatickou převodovkou Powershift. To se však změnilo. Nyní je v nabídce i manuální šestikvalt, který jsem měl možnost týden testovat. Motor se hladce vytáčí a zátah je lineární. Někomu tato charakteristika může vadit, jelikož není cítit hrubá síla. Samotný motor se vytáčí nenuceně. Až pohled na tachometr odhalí, jak rychle jedete. S dvoulitrem umí jet Mondeo až 233 km/h, přičemž stovku umí za 7,9s. A to vše za příplatek 60.000 kč oproti slabší 1.6 EcoBoost, která má o 23 km/h nižší maximálku a na stovce je o 1,7 sekundy pomalejší. S dvoulitrem EcoBoost jsem jezdil v průměru za 8,5 l/100 km, přičemž Ford uvádí pro kombinovaný provoz spotřebu 7,6 l/100 km.

Mondeo je po stránce jízdních vlastností na samém vrcholu. Podvozek se podařilo naladit téměř ideálně. Není mu cizí dostatečný komfort ani vysoká stabilita. Přes nerovnosti se Mondeo přenáší plavně a v zatáčkách drží velmi dlouho zvolenou stopu. Samotné zatáčky Mondeo projíždí nenuceně a výrazněji se nenaklání. Je až zázračné, jak se konstruktérům podařilo podvozek vyladit. Na dálnici je komfortní a stabilní i při vysokých rychlostech, přičemž v zatáčkách se Mondeo přes své nemalé rozměry chová lehce a obratně. Lehčí řízení je přesné, převodovka přesná a brzdy fungují znamenitě.

Mondeo je stále tím dobrým Mondeem, kterým bylo před příchodem nových přeplňovaných zážehových motorů a převodovek. Bohužel v mých očích trochu ztratilo na přitažlivosti, která spočívala především v charizma pětiválcového agregátu. Mondeo sice papírově plní požadované emisní normy a má nižší normovanou spotřebu, realita je však jiná. Přestože je úspornější než již zmiňovaný pětiválec nebo čtyřválcová dva-trojka, stále musíte počítat s průměrnou spotřebou mezi 8-11 litry v závislosti na jízdním tempu. Ve všech ostatních ohledech patří Mondeo na špičku zábavných aut střední třídy a před příchodem nové generace se ukazuje v nejlepší formě. Za testovaný exemplář ve výbavě Titanium zaplatíte ve verzi kombi 736.790 Kč (sedan i pětidveřový hatchback pořídíte o 30.000 Kč levněji). Komu postačí slabší 1.6 EcoBoost, může sáhnout po zajímavé edici Winner, která přijde v dlouhé verzi na 667.890 Kč.

(plusy)
ergonomie
jízdní vlastnosti
prostornost
tichý a pružný motor
řízení
bezpečnostní systémy
stárne pomalu

(mínusy)
vyšší spotřeba paliva
ovládání palubního počítače
až příliš hladký projev motoru
Technické údaje Ford Mondeo 2.0 EcoBoost/149 kW, Titanium
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1999 ccm
Výkon:  149kW(203k)/6000 ot./min.
Točivý moment max.: 300(320)Nm/1750-4500 ot./min.
Max. rychlost:  233 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 7,9 s
Spotřeba - kombin.: 7,6 l/100 km
Spotřeba - město: 10,4 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  6,0 l /100 km
Objem pal. nádrže:   70 l
Délka/šířka/výška: 4837/1886/1548 mm
Rozvor: 2850 mm
Zavazadelník: 537/1728 l
Provozní/celková hmotnost: 1554/2300 kg
Základní cena: 540.190 Kč (1.6 Duratec/88 kW, Core, sdn)
Cena test modelu od: 736.790 Kč (2.0 EcoBoost/149 kW, Titanium, kombi )

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Ford

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Ford Mondeo Kombi - ještě neřeklo poslední slovo Fotografie k článku Test: Ford Mondeo Kombi - ještě neřeklo poslední slovo Fotografie k článku Test: Ford Mondeo Kombi - ještě neřeklo poslední slovo Fotografie k článku Test: Ford Mondeo Kombi - ještě neřeklo poslední slovo Fotografie k článku Test: Ford Mondeo Kombi - ještě neřeklo poslední slovo Fotografie k článku Test: Ford Mondeo Kombi - ještě neřeklo poslední slovo Fotografie k článku Test: Ford Mondeo Kombi - ještě neřeklo poslední slovo Fotografie k článku Test: Ford Mondeo Kombi - ještě neřeklo poslední slovo Fotografie k článku Test: Ford Mondeo Kombi - ještě neřeklo poslední slovo Fotografie k článku Test: Ford Mondeo Kombi - ještě neřeklo poslední slovo Fotografie k článku Test: Ford Mondeo Kombi - ještě neřeklo poslední slovo Fotografie k článku Test: Ford Mondeo Kombi - ještě neřeklo poslední slovo Fotografie k článku Test: Ford Mondeo Kombi - ještě neřeklo poslední slovo Fotografie k článku Test: Ford Mondeo Kombi - ještě neřeklo poslední slovo Fotografie k článku Test: Ford Mondeo Kombi - ještě neřeklo poslední slovo Fotografie k článku Test: Ford Mondeo Kombi - ještě neřeklo poslední slovo Fotografie k článku Test: Ford Mondeo Kombi - ještě neřeklo poslední slovo Fotografie k článku Test: Ford Mondeo Kombi - ještě neřeklo poslední slovo Fotografie k článku Test: Ford Mondeo Kombi - ještě neřeklo poslední slovo
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

24.02.2017
Hyundai i30 kombi jde po krku Octavii, nabídne 602 litrů velký zavazadlový prostor
23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer