Test: Fiat Tipo Cross 1.6 MultiJet - hledáte normální auto?

Fiatu se moc nedaří, přesto má v nabídce nejedno zajímavé auto. Tipo se zdá být naprosto ideálním modelem, který je dostatečně prostorný, nestojí mnoho a nabízí vše potřebné. Kde je zakopaný pes?

Provedení Cross přidává sedmatřicet milimetrů světlé výšky. Slušivé oranžové lakování se jmenuje Paprika a je vyhrazeno pouze pro tuto variantu. Specifický design mají sedmnáctipalcová litá kola i přední mlhovky s funkcí osvětlování zatáček. Celkově je vůz o 61 mm vyšší než standardní provedení.


V roce 2015 oprášila italská automobilka jméno kdysi úspěšného modelu a nabízela jej hned ve třech karosářských provedeních. V případě Tipa se letošní omlazení povedlo - přední partie mají výraznější vzhled a vůz celkově působí robustněji než dosud. Nápis Fiat nahradil logo značky – to si model přivezl z Jižní Ameriky, kde tento prvek otestovali nejdřív.

Novinkou pro všechna tipa jsou full LED světlomety, které nahrazují příplatkové xenony. Denní svícení nechybí ani vzadu, což je dnes raritní věc. Vyšší výbavové verze dostaly digitální přístrojový štít. Nový je vrcholový infotainment ovládaný 10,25" dotykovým tabletem (známe z elektrické pětistovky), testovaný vůz se musel spokojit s menší sedmipalcovou úhlopříčkou. Topení a klimatizace zůstaly u fyzických ovladačů, za což děkujeme. Ve voze zůstala klasická mechanická ruční brzda.

Na dobré úrovni jsou sedadla, která oporu při řezání zatáček neposkytnou, ale nebolí z nich záda. Volant je akorát, tlačítka ovládání základních funkcí rádia jsou zezadu ramen, což je šikovné. Se základním objemem 440 litrů patří zavazadelník ke špičce mezi konkurenty, má pravidelnou ložnou plochu, oka na uchycení gumicuků, háčky na tašky, zásuvku na 12 V i kvalitní čalounění. Sklopením zadních opěradel vykouzlíte téměř rovnou ložnou plochu

Pod kapotou italského modelu je možné mít přeplňovaný benzinový litr s výkonem sto koní nebo vznětovou třináctistovku s 95 k či testovanou šestnáctistovku o výkonu 130 koní. Čtyřválec s razancí 320 Nm přibral pod kapotu deset koní a působí hned po rozjezdu nečekaně živým projevem. O své přítomnosti posádku informuje klasickým dieselovým projevem, při jízdě se ovšem uklidní. Přestože je čtyřválec hlučnější, rychle mu to opustíte. Dlouhodobě totiž s ním můžete jezdit za 4,2 l/100 km, při uvolněných jízdách dokonce pod čtyřlitrovou hranicí.

Zatímco dříve jste mohli systém stop/start trvale vypnout jediným stiskem tlačítka na přístrojové desce, po omlazení už to takto nejde. Po restartu se systém vždy znova aktivuje. Pochvalu zaslouží šestistupňový manuál, se kterým se řidiči spolupracuje velmi příjemně. Kulisa je jasně vymezena a dráhy nejsou přehnaně dlouhé, takže jednotlivé kvalty sázíte s přesností i při ostřejším tempu.

Na adaptivní podvozek zapomeňte. Tipo se ovšem může pochlubit speciálními tlumiči Koni FSD, které pracují ve dvou módech - ventil v tlumiči v závislosti na frekvenci pohybu kola přepíná automaticky mezi dvěma okruhy. Podvozek je tak tuhý při sportovní jízdě na hladké vozovce, v zatáčce nebo třeba při brzdění a měkce pohodlný při plynulé jízdě po cestě na nerovnostech. Protože je Tipo vyvíjeno pro Turecko s nepříliš kvalitními cestami, rozbité české okresky zvládá parádně. Podvozek je měkčí a většinu nerovností odfiltruje na obouvaných sedmnáctkách s naprostým přehledem. Chování vozu je naprosto neutrální a čitelné.

Zkoušené Tipo Cross je výhodnou koupí. Model Tipo nás vůbec dostal naprosto vyjímečnou cenovkou - základní hatchback pořídíte za skvělých 361.900 Kč (sedan dokonce už od 335.900 Kč). To jsou v dnešní době ceny u konkurentů naprosto nevídané. A pokud uvolníte půl milionu korun, dostanete jízdně skvělý a maximálně úsporný diesel 1.6 MultiJet v plné výbavě. Bonusem jsou pak klasické ovladače, prostorná kabina a příjemné jízdní vlastnosti. Tipo navíc nevypadá vůbec zle a je možné ho mít jako kombi, které levně splní rodinné požadavky. Tento model od Fiatu můžeme s ledovým klidem označit za koupi roku. Schválně zkuste za podobné peníze najít stejně velké auto.

A pokud se ptáte, zda tento model má nějaký nedostatek, tak to jsou jen drobnosti. Vadila nám nemožnost výškového nastavení předních bezpečnostních pásů nebo přítomnost lacinějších plastů v kabině (vzhledem k cenovce se tomu nelze ani divit). První dny jsme také zápasili s páčkou blinkrů, při zapnutí směrovky jsme často omylem blikli dálkovými světly, což bylo jen o zvyku.

Plusy

  • pořizovací cena
  • bohatá výbava
  • prostornost
  • komfortní podvozek
  • nízká spotřeba paliva
  • výkonný diesel
  • povedené omlazení
  • konektivita

Mínusy

  • verze cross jen pro hatchback
  • jen s manuální převodovkou

Technické údaje: Fiat Tipo Cross 1.6 MultiJet, rok 2021

  • Počet válců/ventilů na válec: rozvod 4/4 / DOHC
  • Typ motoru / zdvihový objem: vznětový / 1 598 cm3
  • Nejvyšší výkon: 96 kW (130 koní) / 3750 ot./min.
  • Nejvyšší krouticí moment 320 Nm při 1 500 ot/min
  • Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,5 s
  • Nejvyšší rychlost 200 km/h
  • Převodovka: manuální 6 stupňů
  • Zákl. objem zavazadlového prostoru: 440 l
  • Objem palivové nádrže: 50 l
  • Hmotnost: pohotovostní / celková: 1 435 kg / 1 860 kg
  • Prům. kombinovaná spotřeba / naměřená: 4,7 l/100 km / 4,2 l/100 km
  • Rozměry délka × šířka × výška: 4 368 × 1 802 × 1 556 mm
  • Rozvor náprav: 2 638 mm
  • Rozměr pneumatik 215/55 R17

 


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

715 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč