Test: Citroën DS4 - Dynamique et Sexy

vloženo

Je to Citroën, ale nejezdí jako klasický Citroën. Vypadá jako kupé a SUV dohromady. Řeč bude o luxusně pojatém Citroënu DS4, který je vlastně takovým crossoverem, který stojí na základech pětidveřového hatchbacku C4.

Test: Citroën DS4 - Dynamique et Sexy Test: Citroën DS4 - Dynamique et Sexy

Může vůbec luxusněji pojatý pětidveřový hachback s tváří čtyřdveřového kupé dávat smysl? Proč kupovat zvýšený a stylově pojatý model DS4? Takové otázky mi vrtaly hlavou při prvním kontaktu s tímto stylově pojatým modelem s ohledem na oprávněnost vyšší pořizovací ceny.


Čokoládová krasavice
V případě testované verze karoserii zkrášlovala hnědá metalíza, která DS4 neskutečně sluší. Parádní tvary karoserie působí luxusně a velkolepě, přestože je DS oproti běžné C4 kratší o 52 mm. Karoserii zdobí například zapuštěné kliky zadních dveří ve stylu Alfy Romeo, zatmavená zadní světla či svalnaté lemy blatníků, které pojmou až devatenáctipalcová kola. Celkově působí DS4 velmi harmonicky a vyváženě.

S nádechem luxusu
Po otevření dveří pokračuje porce luxusu, tedy alespoň na první pohled. Zaujme například kůží obšitá přístrojová deska či povedené dekory. Vše však kazí průměrné dílenské zpracování, řada ovladačů převzatých z C4 a zploštělý volant nesoucí přehršel (16 ks) tlačítek, což vede k nepřehlednosti. Navíc většina tlačítek je jen jednoúčelových. Přední sedadla se chlubí výrazným tvarováním. Jejich povrch zpříjemňuje a obzvláštňuje kostkovaná výplň Habana stylizovaná do tvaru pásku luxusních hodinek. Celkově však sedadla působí velmi dobře. Poskytují dostatečnou oporu tělu a jsou vhodná i na delší cesty. Řidič navíc nalezne hned při prvním kontaktu ideální pozici za volantem. Vzadu ovšem počítejte s omezeným prostorem, zejména na šířku (oproti C4 se musíte spokojit o 40 mm stísněnějším prostorem v oblasti loktů). Zadní okna nelze stahovat, což může někomu vadit. Černý antracitový strop opticky snižuje výšku, ovšem nad hlavou má řidič i spolujezdec dostatek prostoru, stejně tak pasažéři v zadních sedadlech (výška mezi sedákem a stropem se oproti C4 snížila o pouhých 10 mm).
 
Posádku vozu potěší zvuky, které DS4 vydává. Nesetkáte se tak s žádným laciným výstražným pípáním. Zvuk upozorňující na nezapnuté pásy připomíná spíše polyfonní vyzvánění, přičemž si lze zvuky vybrat v menu palubního systému. Stejně tak celkové odhlučnění interiéru patří ke špičce. Vychytávkou je možnost změny barvy podsvícení přístrojů v kapličce (vybírat můžete mezi odstíny modré až bílé barvy).

Výhled z vozu směrem dopředu zjednodušuje čelní sklo, které zasahuje až do střechy. Můžete tak klidně přijet těsně pod semafor a s přehledem uvidíte, co na něm svítí. Pokud svítí ostré sluníčko, oceníte posuvná stínítka, kterým plochu skla snížíte (osobně čelní sklo zasahující do střechy zrovna nemusím). Díky širokým zadním sloupkům je výhled dozadu velmi špatný, což usnadňují parkovací senzory dodávané od druhého stupně výbavy.

Zavazadlový prostor zaslouží slova chvály. Výrobcem udávaný objem 385 litrů ještě více zlepšuje pravidelné tvarování a řada doplňků v podobě háčků, sítek a gumiček. Nutné je však počítat s výše položenou nákladovou hranou (oproti C4 o téměř deset centimetrů). Kufr můžete zvětšit sklopením zadních opěradel na pevné sedáky, přičemž se musíte smířit s docela velkých schodem.

Srdce od BMW
Německé srdce ve francouzském voze funguje znamenitě. S benzínovou čtyřválcovou šestnáctistovku dopovanou turbodmychadlem a proměnným časováním sacích i výfukových ventilů jsem se setkal již několikrát. K charakteru DS4 se však nesmírně hodí. Výkon 147 kW/200k je dostupný v rozmezí 5.500 až 6.800 ot. /min. Maximální točivý moment 275 Nm je dostupný v rozsahu 1.700 až 4.100 otáček. Čtyřválec se nechá vytočit až k sedmi tisícům, přičemž výrazněji zabírá zhruba od 2.000 ot./min. Ve vysokých otáčkách se do interiéru dostavuje od výfuku zajímavý zvuk. Řidiče potěší výtečná odezva motoru na sešlápnutí plynu a solidní pružnost. Udávaná spotřeba paliva výrobcem pro kombinovaný provoz (6,4 l/100 km) je plně reálná za předpokladu velmi klidné jízdy. Dálniční stotřicítku zvládá motor za necelých 8 l/100 km.

Nejlépe jezdící Citroën
Po prvních kilometrech za volantem "Dé-eS-čtyřky" překvapí tvrdé naladění podvozku. Osobně bych ho srovnal s vozy BMW. Na vině byly tvrdé tlumiče a hlavně pneumatiky o rozměru 225/45 R18. Kdo by od Citroënu očekával plavnou a maximálně komfortní jízdu, bude u tohoto modelu zklamán. DS4 se zaměřuje na jiný druh řidičů. V zatáčkách se tak nedočkáte náklonů ani jiných neduhů komfortního odpružení. DS4 je vlastní hbité chování i v ostrých zatáčkách: z těch můžete díky ESP vyjíždět pod plným plynem, avšak musíte očekávat tahání za volant. Škoda jen, že nelze vrozenou nedotáčivost usměrňovat ruční brzdou (DS4 má elektronickou ruční brzdu ovládanou tlačítkem).  Na kvalitních komunikacích si DS4 nechá líbit doopravdy hodně a jezdí doslova famózně. Jak už to bývá u vozidel s jednoduchou zadní nápravou i DS4 dokáží potrápit nerovnosti. Na hrbolatém povrchu se tak můžete setkat s odskočením zadních kol z ideální stopy, avšak o nic tragického se nejedná. DS4 předvádí své jízdní dovednosti i při jízdě po dálnici. Tam působí velmi jistě a stabilně.

S tímto Citroënem lze s ohledem na poměrně nízkou hmotnost (1.316 kg) jezdit velmi rychle. Podvozek s tvrdšími tlumiči dovoluje přes vyšší stavbu karoserie opravdu hodně. Kdo by čekal, že u Citroënu budu kritizovat řazení, tak bude zklamán. Řadící páka s kůží potaženou hlavicí chodí hladce, rychle a přesně. Stejně tak řízení je na dnešní dobu velmi příjemné. Jeho citlivost a strmost sekunduje celému vozu. Nutné je počítat s přenosem citelných rázů od kol a mírným taháním při zrychlení, což není na škodu.

DS4 za cenu dvou C4
Ano. Doopravdy tomu tak je. Kdežto C4 pořídíte za čtvrt až půl milionu korun, za DS4 musíte zaplatit téměř dvojnásobek. To však nic nemění na faktu, že DS4 se Citroënu povedla a osobně tento model považuji za nejlépe jezdící Citroën. Testovaný exemplář přišel na 715.500 Kč, přičemž základní verzi s atmosférickou 1.6 VTi aktuálně pořídíte za 464.400 Kč.

(plusy)
motor /výkon, zvuk, spotřeba/
důstojné jízdní vlastnosti
atraktivní vzhled
stylový interiér
ergonomie
přesné řazení
brzdy

(mínusy)
nelze stahovat zadní okna
pořizovací cena
méně místa na zadních sedadlech
vyšší cena

Technické údaje Citroën DS4 1.6 THP
Motor: přeplňovaný zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1598 ccm
Výkon:  147kW/200k/6800 ot./min.
Točivý moment max.: 275Nm/1700-4500 ot./min.
Max. rychlost:  235 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 7,9 s
Spotřeba - kombin.:  8,4 l/100 km
Spotřeba - město:   5,2 l/100 km
Spotřeba - mimo město:   6,4 l /100 km
Objem pal. nádrže:   60 l
Délka/šířka/výška: 4275/1810/1523 mm
Rozvor: 2612 mm
Zavazadelník: 385/1021 l
Pohotovostní/užitečná hmotnost: 1316/504 kg
Základní cena test. modelu: 464.400 Kč (1.6 VTi 120)
Cena modelu od: 659.400 Kč (1.6 THP 200)

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Citroen

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Citroën DS4 - Dynamique et Sexy Fotografie k článku Test: Citroën DS4 - Dynamique et Sexy Fotografie k článku Test: Citroën DS4 - Dynamique et Sexy Fotografie k článku Test: Citroën DS4 - Dynamique et Sexy Fotografie k článku Test: Citroën DS4 - Dynamique et Sexy Fotografie k článku Test: Citroën DS4 - Dynamique et Sexy Fotografie k článku Test: Citroën DS4 - Dynamique et Sexy Fotografie k článku Test: Citroën DS4 - Dynamique et Sexy Fotografie k článku Test: Citroën DS4 - Dynamique et Sexy Fotografie k článku Test: Citroën DS4 - Dynamique et Sexy Fotografie k článku Test: Citroën DS4 - Dynamique et Sexy Fotografie k článku Test: Citroën DS4 - Dynamique et Sexy Fotografie k článku Test: Citroën DS4 - Dynamique et Sexy Fotografie k článku Test: Citroën DS4 - Dynamique et Sexy Fotografie k článku Test: Citroën DS4 - Dynamique et Sexy Fotografie k článku Test: Citroën DS4 - Dynamique et Sexy Fotografie k článku Test: Citroën DS4 - Dynamique et Sexy Fotografie k článku Test: Citroën DS4 - Dynamique et Sexy Fotografie k článku Test: Citroën DS4 - Dynamique et Sexy
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

25.07.2017
Omlazený Nissan Qashqai má české ceny, dostanete slevu
21.07.2017
Opel Insignia GSi - nástupce OPC oficiálně
20.07.2017
Test: Mitsubishi ASX - poslední mohykán
19.07.2017
Mercedes-Benz má pick-up, je to převlečená Navara
17.07.2017
Test: Honda Civic 4D - jak jezdí sedan a v čem je lepší?
15.07.2017
Hyundai i30 Fastback je realitou - po krku půjde Octavii
11.07.2017
Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo
10.07.2017
Test: Volkswagen Golf GTD - když chcete hodně jezdit
07.07.2017
Nový Ford Tourneo Custom rozmazlí až devět osob
06.07.2017
Test ojetiny: Opel Astra GTC 2.0 CDTI - nenápadná krasotinka
05.07.2017
Všechno černé - to jsou nové edice Black Fire určené pro BMW X5 M a X6 M
03.07.2017
Na Škodu Karoq zatím půl milionu korun nestačí
02.07.2017
Kia Optima Sportswagon Plug-in Hybrid stojí dost přes milion
01.07.2017
Škoda Citigo prošla modernizací, stále je nejlevnějším modelem s automatizovanou převodovkou
30.06.2017
Porsche 911 GT2 RS. Známe technická data!
30.06.2017
Hyundai i30 kombi má české ceny, v základu je dražší než Octavie
29.06.2017
Test: Volkswagen Golf GTI - špičkové auto se sterilní zábavou
28.06.2017
Nový Seat Arona je Ibizou na chůdách
27.06.2017
Nové BMW X3 představeno, prošlo dietou a může vonět
26.06.2017
Test: Kia Soul 1.6 T-GDI - odlišný živočich