Test: Citroën C5 Tourer 3.0 V6 HDi - létající koberec

vloženo

Vrchol nabídky francouzské automobilky u modelu C5 představuje třílitrový šestiválcový diesel, kterému sekunduje bohatá bezpečnostní a komfortní výbava. Nás zajímalo, zda je C5 Tourer tím správným komfortním vozem na zdolávání dlouhých tras.

Test: Citroën C5 Tourer 3.0 V6 HDi - létající koberec Test: Citroën C5 Tourer 3.0 V6 HDi - létající koberec

C5 Tourer je celkem ojedinělým vozem ve střední třídě. Schválně. Kolik aut najdete v neprémiové části tohoto segmentu s dieselovým šestiválcem pod kapotou? Žádné. C5 díky tomuto spojení unikátním zjevením. V případě dlouhé karosářské verze Tourer je C5 velké a elegantní kombi s luxusní výbavou.


Komfortní kabina s ergonomickými přešlapy
Rozměrná přední sedadla připomínají spíše křesla. Vynikají výrazným bočním vedením a výplně jsou akorát pružné a tuhé. Elektrické nastavování v deseti směrech dovoluje sedadlo přizpůsobit na míru. Velmi nám vyhovovalo naklápění horní části opěráku nebo široká centrální loketní opěrka s výškovým nastavením. Obě přední sedadla jsou vyhřívaná, řidičovo navíc disponuje pamětí, masážní funkcí v bederní oblasti a automatickým odsouváním při vystupování. Zadní sedadla nabízejí místa akorát. V podélném směru není tolik místa jako u některých konkurentů, přesto ani vysocí cestující nebudou mít problém (ani na šířku v oblasti ramen). Také u zadních sedadel je velmi příjemná středová loketní opěrka, která navíc může sloužit jako průvlak na lyže.

Použité materiály v interiéru jsou kvalitní, chromované prvky dodávají pocit luxusu, slícování je perfektní a na rozdíl od předchozí generace nikde nic nevrže. Výplně dveří zaslouží největší pochvalu. Na druhé straně nepotěší ovládání audiosystému na středovém panelu s titěrnými tlačítky. Ovladač hlasitosti by zasluhoval otočný knoflík místo použité kolébky. Také tlačítko varovných světel umístěné napravo od centrálního displeje není zrovna v ideálním dosahu řidiče. Pozor je potřeba dávat na tlačítko SOS například před dětmi (stačí podržet 2s a již vytáčí pomoc v nouzi, naštěstí lze opětovným stiskem volání zrušit). Z elektronicko-komfortních vymožeností chybí například bezklíčkový vstup nebo dotyková obrazovka navigace.

Pro obě výbavy (Tendance a Exclusive) je standardem hydropneumatické odpružení Hydractive III+, které udržuje konstantní světlou výšku podle rychlosti a stavu vozovky. V případě C5 lze tak nastavit čtyři výškové úrovně (ve výbavě Tendance nelze mít Hydractive III+ ve s motorem 1.6 HDi 110 a 2.0 HDi 140). Nejvyšší světlá výška je určená pro přejezdy větších nerovností (avšak pouze do rychlosti 10 km/h), druhá nejvyšší pro jízdu po nerovných cestách (do 40 km/h), běžná výška slouží normálnímu provozu a nejnižší pro nakládání a servisní zásahy. Samotný zavazadlový prostor neláme rekordy v nabízených objemem (505 litrů), přesto je příkladně využitelný a poskytuje řadu výhod oproti konkurenci. Pokud potřebujete snížit nákladovou hranu, stačí použít tlačítko na pravé straně a regulovat světlost při nakládání. Samozřejmostí je elektrické ovládání pátých dveří, které nás však trochu v třeskutých mrazech zlobilo, ale nakonec vždy poslechlo. Parkovací brzda funguje automaticky, v kopci plní funkci HillHolder a při rozjezdu dopředu se opět sama povolí.

Sametový šestiválec HDi v hlavní roli

Třílitrový šestiválcový diesel pohánějící námi testovanou C5 Tourer najdete například pod kapotou Jaguaru XJ nebo Land Roveru Discovery (šestiválec je evolucí vidlicového šestiválce 2,7 litru). Nejsilnější stránkou této motorizace není dynamika, ale kultivovanost a dostatek síly při rychlých dálničních přesunech. Spojení šestiválce s šestistupňovým automatem a pérováním Hydractive III+ se ukázalo být naprosto ideální kombinací. Vznětový přeplňovaný šestiválec do V poskytuje C5 maximální výkon 177 kW (241 k) při 3800 ot./min. a maximální točivý moment 450 Nm dostupný v rozmezí 1600-3600 ot./min. Tyto hodnoty stačí na maximálku 239 km/h a zrychlení na stovku za 7,9 s. V praxi oceníte zejména sílu motoru ve vysokých rychlostech, kde je zrychlení naprosto plynulé a konstantní.

Na trase Zdiby-Praha-Mirošovice-Benešov-Tábor-Soběslav-České Budějovice-Český Krumlov a zpět spotřeba 7,6 l/100 km, přičemž cesta tam probíhala ve vánici s častým prokluzem předních kol a znamenala opětovné popojíždění v kolonách. Cesta zpět byla díky vymrzlým silnicím o poznání svižněji, což dokazuje dojezdová doba 1 hod. 40 min. (Český Krumlov - Praha). Velkému dieselu vyhovují zejména rychlostní silnice a dálniční přesuny. Za vše mluví tento údaj. Při konstantních 150 km/h si šestiválec říká o rovných 8 l/100 km a sotva se na šestý rychlostní stupeň převaluje.

Létající koberec
Na kvalitním povrchu dokáže spojení sametového šestiválce, automatu a odpružení Hydractive III+ vykouzlit téměr dokonalý jízdní komfort. Bohužel české silnice plné nerovností a výtluků maximální komfortní zážitek neustále deklasují. C5 se na větších nerovnostech chová místy až bezradně. Komfortní schopnosti podvozku zkouším většinou na rozbitém úseku D11 před Prahou. Tam C5 předvedla společně s "éčkovým" Mercedes nejlepší možný výsledek. O příčných spárách posádka doslova nevěděla a hluk byl velmi dobře potlačen. To však neplatí o výmolech a větších nerovnostech. Tam je Hydractive spíše na škodu. Pokud však jezdíte dlouhé trasy, je C5 ideálním lamačem dlouhých tratí.

Boduje cenou
Základní C5 Tourer (1.6 THP/115 kW) v součané době pořídíte za 524.900 Kč. To je cenovka plně srovnatelná s konkurencí. Za námi testovanou verzi Exclusive vybavenou vznětovým šestiválcem si Citroën aktuálně díky 105.000 Kč zvýhodnění účtuje bezkonkurenčních 844.900 Kč, přičemž si můžete připlatit mimo jiné 14.000 Kč za systém varování před neúmyslným opuštěním jízdního pruhu (AFIL), 25.000 Kč za přídavné topení s dálkovým ovládáním, 30.000 Kč za samonatáčející bi-xenony nebo 40.000 Kč za čalounění v kůži. Lépe vybavené kombi s šestiválcovým dieselem pod kapotou prostě levněji nepořídíte.


(plusy)
jízdní komfort (filtrace běžných nerovností)
motor (odhlučnění, výkon, spotřeba)
brzdy
výbava
odhlučnění
pohodlná sedadla
použité materiály v interiéru
pořizovací cena

(mínusy)
naprosto mrtvé řízení
občasné nedostatky v interiéru (utržená sluneční clona v zadním okénku, při -25° nefunkční elektrické otevírání pátých dveří)
přečudlíkováno (volant plný tlačítek, hlasitost u autorádia tlačítky místo otočného ovladače atd.)
tlumení větších nerovností
zamrzávající palubní počítač
Technické údaje Citroën C5 Tourer 3.0 HDi V6 AT
Motor: vznětový přeplňovaný šestiválec
Objem motoru: 2992 ccm
Výkon: 177kW(241k)/3800 ot./min.
Točivý moment max.: 450Nm/1600-3600 ot./min.
Max. rychlost: 239 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 7,9 s
Spotřeba - kombin.: 7,2 l/100 km
Spotřeba - město: 9,9 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  5,7 l /100 km
Objem pal. nádrže:   71 l
Délka/šířka/výška: 4829/1860/1491 mm
Rozvor: 2815 mm
Zavazadelník: 505/1462 l
Provozní/celková hmotnost: 1763/2347 kg
Základní cena: 564.900 Kč (1.6 THP/115 kW, Tendance)
Cena test. modelu od: 884.900 Kč (3.0 HDi V6/177 kW, Exclusive)

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Citroen

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Citroën C5 Tourer 3.0 V6 HDi - létající koberec Fotografie k článku Test: Citroën C5 Tourer 3.0 V6 HDi - létající koberec Fotografie k článku Test: Citroën C5 Tourer 3.0 V6 HDi - létající koberec Fotografie k článku Test: Citroën C5 Tourer 3.0 V6 HDi - létající koberec Fotografie k článku Test: Citroën C5 Tourer 3.0 V6 HDi - létající koberec Fotografie k článku Test: Citroën C5 Tourer 3.0 V6 HDi - létající koberec Fotografie k článku Test: Citroën C5 Tourer 3.0 V6 HDi - létající koberec Fotografie k článku Test: Citroën C5 Tourer 3.0 V6 HDi - létající koberec Fotografie k článku Test: Citroën C5 Tourer 3.0 V6 HDi - létající koberec Fotografie k článku Test: Citroën C5 Tourer 3.0 V6 HDi - létající koberec Fotografie k článku Test: Citroën C5 Tourer 3.0 V6 HDi - létající koberec Fotografie k článku Test: Citroën C5 Tourer 3.0 V6 HDi - létající koberec Fotografie k článku Test: Citroën C5 Tourer 3.0 V6 HDi - létající koberec Fotografie k článku Test: Citroën C5 Tourer 3.0 V6 HDi - létající koberec Fotografie k článku Test: Citroën C5 Tourer 3.0 V6 HDi - létající koberec Fotografie k článku Test: Citroën C5 Tourer 3.0 V6 HDi - létající koberec Fotografie k článku Test: Citroën C5 Tourer 3.0 V6 HDi - létající koberec Fotografie k článku Test: Citroën C5 Tourer 3.0 V6 HDi - létající koberec Fotografie k článku Test: Citroën C5 Tourer 3.0 V6 HDi - létající koberec
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

15.08.2018
Volkswagen Grand California je revolučním kempingovým vozem s koupelnou
14.08.2018
Honda HR-V má po faceliftu a dostane nové motory
12.08.2018
Test ojetiny: Mitsubishi ASX 1.6 DI-D 4WD (video)
10.08.2018
Test ojetiny: Peugeot 307 – řada variant a příznivé ceny
07.08.2018
Test: Mitsubishi ASX Black Edition - když chcete víc za málo
06.08.2018
Na nový Peugeot Rifter stačí 390 000 Kč
04.08.2018
Na omlazený model Škoda Fabia čtvrt milionu korun nestačí
03.08.2018
Nová Honda CR-V má české ceny, konkurenci zatápí bohatou výbavou
02.08.2018
Škoda Karoq se rychle rozmnožuje - dnes tu máme verzi Sportline
01.08.2018
Škoda Karoq Scout je tady a vypadá skvěle
31.07.2018
BMW X2 25d xDrive - Více stylu, méně BMW
30.07.2018
Přijíždí Hyundai Kona v limitované edici Iron Man
29.07.2018
Falešný poplach: dieselové motory jsou v ČR stále v hledáčku kupujících
29.07.2018
Test ojetiny: Kia Sportage 1.7 CRDi 85 kW 2WD (video)
26.07.2018
Test ojetiny: Audi A6 – ve hře díky nadčasovým tvarům
25.07.2018
Druhá generace Audi Q3 je tady, vypadá jako zmenšená Q8
23.07.2018
Volkswagen Amarok V6 zvládá terén dobře
20.07.2018
Rain Man s mobilem: Jsem výborný řidič
18.07.2018
Audi Q8 má českou cenu, dva miliony stačí
16.07.2018
Toyota Auris TS Hybrid - Z říše kontrastů