Test: Citroën C5 2.0 HDi - nejlepší na sklonku života

vloženo

Citroën C5 je ojedinělým vozem. Hydropneumatické odpružení v neprémiové části střední třídy nenabízí nikdy jiný. A nás zajímalo, zda se vyplatí pořídit výběhový model se stále silným a časem prověřeným dieselem spojeným s automatickou převodovkou a obdařené bohatou výbavou.

Test: Citroën C5 2.0 HDi - nejlepší na sklonku života

Citroën C5 ve verzi sedan pořídíte ve dvou výbavách (Suduction a Exclusive) a vždy pouze s dvoulitrem BlueHDi, který může mít výkon 110 nebo 132 kW. Slabší dvoulitr je vždy spojen s manuální šestirychlostní převodovkou, kdežto silnější variantu lze pořídit pouze ve spojení s automatickou převodovkou EAT6. Kromě vstupní varianty za 579 900 Kč se o komfort stará vzduchové odpružení Hydractive III+, které přijde na dalších čtyřicet tisíc korun. Námi zkoušené vrcholné provedení aktuálně pořídíte za 739 900 Kč, což ve srovnání s konvenční konkurencí naprosto skvělá cenovka.

Poslední roky se v oblasti nabídky aut hodně mění. To nejlépe dokazuje právě C5, která první roky výroby byla nabízena s charizmatickými šestiválci a postupem času se nabídka smrskla až na nabídku jedinné pohonné jednotky ve dvou výkonnostních verzích. Dvoulitr navíc můžeme považovat za rozmařilost. Nejen francouzské modely sázejí výhradně na šestnáctistovky.

Citroën C5 sedan

Na "CéPětce" se nám v redakci líbí fakt, že i po těch letech na trhu působí stále moderně. Nadčasový design se prostě povedl. Škoda jen některých ostrých hran, které například při manipulaci s dveři mohou být nepříjemým zdrojem bolesti.

Chaotický blahobyt
Rozměrná přední sedadla připomínají spíše křesla. Vynikají dostatečným bočním vedením a výplně jsou akorát pružné a tuhé. Elektrické nastavování v deseti směrech dovoluje sedadlo přizpůsobit na míru. Potěší naklápění horní části opěráku nebo široká centrální loketní opěrka s výškovým nastavením. Obě přední sedadla jsou vyhřívaná, řidičovo navíc disponuje pamětí a masážní funkcí v bederní oblasti. Zadní sedadla poskytují dostatečně dlouhý sedák, u opěradel bychom uvítali nějaký centimetr k dobru. V podélném směru není tolik místa jako u některých konkurentů, přesto ani vysocí cestující nebudou mít problém (ani na šířku v oblasti ramen). Také u zadních sedadel je velmi příjemná středová loketní opěrka, která navíc může sloužit jako průvlak na lyže.

Citroën C5 sedan interior

Samotný zavazadlový prostor neláme rekordy nabízeným objemem (467 litrů), přesto většině majitelů dokáže dobře posloužit. Pokud potřebujete snížit nákladovou hranu, stačí použít tlačítko na pravé straně a regulovat světlost při nakládání. Samozřejmostí je elektrické ovládání pátých dveří. Parkovací brzda funguje automaticky, v kopci plní funkci HillHolder a při rozjezdu dopředu se opět sama povolí.

Samotná kabina, resp. provedení palubní desky působí poměrně staře. Použité materiály se snaží maskovat stáří vozu. Slícování a celkově dílenské zpracování je na vysoké úrovni, vůbec ho nemůžeme srovnávat s předchůdcem. Ve voze nikde nic neskřípe, nevrže ani nedělá jinou neplechu. Horší je to ovšem s rozvržením ovládacích prvků. Vůbec nás nepotěšilo ovládání audiosystému, ovladač hlasitosti by zasluhoval otočný knoflík místo použité kolébky. Také tlačítko varovných světel umístěné napravo od centrálního displeje není zrovna v ideálním dosahu řidiče. Zvykat si je potřeba na volant s pevným středem u kterého se otáčí pouze věnec.

Buďme rádi za dvoulitr HDi
Výkon 180 koní při 3750 ot./min. a točivý moment 400 Nm dostupnýpři 2000 otáčách s papírově 1695 kg těžkým vozem C5 hýbe celkem obstojně. Jen považte. Stovky dosáhne C5 za 8,7 s a umí letět až 222 km/h, což jsou hodnoty více než dostačující. Agregát vyniká kultivovaným projevem a minimem vibrací přenášených do interiéru. Potěší i solidní rozsah využitelných otáček. Podle výrobce má průměrná spotřeba dosahovat hodnoty 4,4 l/100 km, což není nedosažitelná hodnota. V praxi se dostanete dokonce i pod tuto hodnotu. Musíte však jezdit s velmi lehkou nohou na plynovém pedálu a téměř vůbec nevyužívat sílu motoru. My jezdili dlouhodobě za 5,7 l/100 km při solidním rychlostním průměru a celkově ostřejším jízdním stylu. Velká nádrž 71 litrů zvyšuje enormě celkový dojezd.



Létající koberec
Hydropneumatické odpružení Hydractive III+ udržuje konstantní světlou výšku podle rychlosti a stavu vozovky. V případě C5 lze tak nastavit čtyři výškové úrovně. Nejvyšší světlá výška je určená pro přejezdy větších nerovností (avšak pouze do rychlosti 10 km/h), druhá nejvyšší pro jízdu po nerovných cestách (do 40 km/h), běžná výška slouží normálnímu provozu a nejnižší pro nakládání a servisní zásahy. Sportovní režim z C5 "sporťák" rozhodně neudělá, přesto podvozek citelně ztuhne, což se hodí například v sérii zatáček. Karoserie se přestane houpat, podvozek citelněji přitvrdí a řidiči je poskytována větší jistota.

Na kvalitním povrchu komunikací zažijete s Citroënem C5 doslova nadpozemský komfort srovnatelný s německými vozy s trojcípou hvězdou ve znaku. C5 se pohybuje jako vznášedlo, které naprosto zkresluje aktuální cestovní rychlost. Plavné jízdy si v Česku však všude neužijete. Na většině nepříliš kvalitních silnicích je poskytovaný komfort srovnatelný s konkurenty a o výhodě hydropneumatického odpružení nemůže být řeč. Hodně rozbité okresky pak mají za následek, že podvozek francouze se s výmoly vyrovnává hůře, než klasické podvozky. Pokud ovšem jezdíte po silnicích první třídy, není co řešit. Jízda je fakt příjemná.

K řazení šestistupňové automatické převodovky nemůžeme mít závažnější připomínky. Řadí dle očekávání. Není nejrychlejší, občas dokáže chvilkově tápat, ale v praxi při běžných jízdách funguje lépe než dvouspojková řešení. Pedály mají tužší chod, což příliš neladí s přeposilovaným a bezkontaktním řízením, která řidiče nevtáhne do děje. K charakteru C5 odtažité řízení prostě patří a nebudeme mu ho vytýkat. Citroën C5 se neřídí, ale kormidluje. Všechny projevy C5 jsou tlumené a spíše pocházející z povzdálí. "Cé-Pětka" řidiče ani posádku nechce ničím otravovat. Dokonce i při plném sešlápnutí brzdového pedálu vůz neponořuje příď a nepanikaří. Chová se noblesně a posádku nevytrhuje z pohody na palubě Samotné brzdy vynikají nadprůměrným brzdným účinkem.

C5 se skvěle hodí na dálnice a rychlostní silnice s dobrým povrchem. O příčných spárách posádka doslova neví a hluk je velmi dobře potlačen. Jezdíte-li dlouhé trasy, je C5 ideálním lamačem dlouhých tratí.

Auto s charakterem
I přes svůj pokročilý věk dokáže C5 mile překvapit, přičemž dokáže potěšit i pořizovací cenou. Podobně vybavený vůz za dané peníze ve střední třídě prostě nekoupíte. Velkou zbraní C5 je potentní a zároveň úsporný diesel, hladce řadící automat, komfortní podvozek a bohatá výbava. Zájemci o komfortní vůz střední třídy si tak přijdou na své. Čekat na novou C5 nedoporučujeme, půjde totiž stejnou cestou jako model Cactus. Podle všecho by tedy mělo dojít k downsizingu a ožebračení některých praktických vymožeností (například by něměly jít stahovat zadní okénka ...).

(plusy)
jízdní komfort (filtrace běžných nerovností)
stabilita
motor (kultivovanost, výkon i spotřeba)
brzdy
bohatá výbava
pohodlná sedadla
pořizovací cena

(mínusy)
občasné nedostatky v interiéru
chaotické ovládání
tlumení velkých nerovností
nedomyšlené odkládací prostory
 

Technické údaje Citroën C5 Sedan 2.0 HDi A/T
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1997 ccm
Výkon: 133kW(180k)/3750 ot./min.
Točivý moment max.: 400Nm/2000 ot./min.
Max. rychlost: 222 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 8,7 s
Spotřeba - město: 5,2 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 3,8 l/100 km
Spotřeba - kombi: 4,4 l /100 km
Objem pal. nádrže: 71 l
Délka/šířka/výška: 4779/1860/1451 mm
Rozvor: 2815 mm
Zavazadelník: 467 l
Provozní/celková hmotnost: 1695/2190 kg
Základní cena: 579.900 Kč (2.0 BlueHDi 110 kW, 6MT, Seduction)
Cena test. modelu od: 7394.900 Kč (2.0 BlueHDi 132 kW, EAT6, Exlusive)

redakce

Vyhledat vozidla v inzerci: Citroen

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Citroën C5 2.0 HDi - nejlepší na sklonku života Fotografie k článku Test: Citroën C5 2.0 HDi - nejlepší na sklonku života Fotografie k článku Test: Citroën C5 2.0 HDi - nejlepší na sklonku života Fotografie k článku Test: Citroën C5 2.0 HDi - nejlepší na sklonku života Fotografie k článku Test: Citroën C5 2.0 HDi - nejlepší na sklonku života Fotografie k článku Test: Citroën C5 2.0 HDi - nejlepší na sklonku života Fotografie k článku Test: Citroën C5 2.0 HDi - nejlepší na sklonku života Fotografie k článku Test: Citroën C5 2.0 HDi - nejlepší na sklonku života Fotografie k článku Test: Citroën C5 2.0 HDi - nejlepší na sklonku života Fotografie k článku Test: Citroën C5 2.0 HDi - nejlepší na sklonku života Fotografie k článku Test: Citroën C5 2.0 HDi - nejlepší na sklonku života Fotografie k článku Test: Citroën C5 2.0 HDi - nejlepší na sklonku života Fotografie k článku Test: Citroën C5 2.0 HDi - nejlepší na sklonku života Fotografie k článku Test: Citroën C5 2.0 HDi - nejlepší na sklonku života Fotografie k článku Test: Citroën C5 2.0 HDi - nejlepší na sklonku života Fotografie k článku Test: Citroën C5 2.0 HDi - nejlepší na sklonku života Fotografie k článku Test: Citroën C5 2.0 HDi - nejlepší na sklonku života Fotografie k článku Test: Citroën C5 2.0 HDi - nejlepší na sklonku života Fotografie k článku Test: Citroën C5 2.0 HDi - nejlepší na sklonku života Fotografie k článku Test: Citroën C5 2.0 HDi - nejlepší na sklonku života Fotografie k článku Test: Citroën C5 2.0 HDi - nejlepší na sklonku života Fotografie k článku Test: Citroën C5 2.0 HDi - nejlepší na sklonku života Fotografie k článku Test: Citroën C5 2.0 HDi - nejlepší na sklonku života Fotografie k článku Test: Citroën C5 2.0 HDi - nejlepší na sklonku života
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer
10.02.2017
Druhá generace Audi Q5 v prodeji, připravte si víc než milion
09.02.2017
Škoda Citigo prošla omlazením, dvojitá světla nedostala
09.02.2017
Test: Toyota Corolla 1.6 Valvematic - už víme, proč je nejprodávanějším autem na světě