Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus

vloženo

Vůz plný nápadů a netradičních řešení s originálním designem se zdá být ideální volbou všech extrovertů. Má tento odvážný model nějaké nedostatky a čeho se při koupi vyvarovat?

Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Obliba městských crossoverů roste. Důkazem může být populární Renault Captur, výstřední Nissan Juke nebo Peugeot 2008. Citroën si nemůže dovolit tuto kategorii bojkovat a proto přichystal svého zástupce v podobě modelu Cactus. Francouzská automobilka šla na vůz po svém a přichystala řadu originálních řešení, které nejsou příliš obvyklé. Za vše může mluvit designový a zároveň praktický prvek Airbump, který slouží k ochraně karoserie. Plastový díl dokáže podle automobilky pohltit drobné nárazy do rychlosti 4 km/h. V praxi je tak dobrou ochrannou před šrámy u nákupních center, kde není nouze o kontakt karoserie s nákupním vozíkem.

Další zajímavostí je celkové pojetí interiéru, který je podle našich zkušeností překvapivě prostorný a vzdušný. Citroën myslel i na dostatečný počet odkládacích prostorů a v tomto ohledu došly konstrukteři velmi daleko. Aby schránka před spolujezdcem byla co největší, přesunuli čelní airbag spolucestujícího do stropu. Airbag se tak v případě nárazu rozvine podél čelního skla. Díky objemu 120 litrů má stejnou ochrannou funkci jako klasický čelní airbag umístěný v palubní desce. U verzí s automatickými převodovkami naleznete vpředu jednolité sedadlo ve stylu pohovky.

Za volant Cactusu se usadíte bez větších komplikací, dokonce nalezení správné polohy je jen otázkou chvilky. Sedadla zaslouží pochvalu, jsou pohodlná, spíše gaučovitá a vynikají dobrou podporou stehen. Za volantem chybí zcela klasická přístrojová kaplička. Tu nahrazuje pouze displej. Toto řešení přineslo absenci otáčkoměru, který je podle průzkumu automobilky pro většinu řidičů zbytečný. Nám však chyběl. Dalším omezením je nedělené zadní opěradlo, které se navíc sklápí velmi problematicky (na obou krajích musíte odjistit pojistku zároveň, což je v praxi jen těžko proveditelné). Výhled z vozu je dobrý a dokonce bychom se při koupi obešly bez příplatkového panoramatického střešního okna.

Základní benzinový tříválec Puretech o zdvihovém objemu 1,2 litru produkující 60 kW výkonu neohromí tabulkovými parametry, ale v reálu působí celkem živě. Zejména ve městě je příjemným společníkem. Tříválec je plně dostačující jak při jízdách po městě, kde se hezky sbírá z nízkých otáček, tak i při zrychlování na pětku mimo město. Dvanáctistovka není rozhodně problémem a za volantem si nepřipadáte méněcenně.

Výrobcem udávaná spotřeba 4,6 l působí v porovnání s ostatními vozy SUV trochu jako z jiného světa. Při ustálené rychlosti 90 km/h Cactus žádá 4,3 litru naturalu každých sto kilometrů, na dálnici se spotřeba při reálné stotřicítce vyšplhala na stále příznivých 6,8 l. V praxi tak lze jezdit za pět litrů, při větší snaze lze tuto hranici atakovat. Pružnost tříválce patří k průměru.

Více hluku se dostává do kabiny až vyšších rychlostech kolem 160 km/h. Hluk pochází nejen od vytočeného motoru, ale také od podvozku a od karoserie. Kvalitní zvuk soustavy dokáže tyto projevy spolehlivě překřičet zejména na předních sedadlech,  vzadu není poslech hudby tak kvalitní jako v první řadě. Jízdní vlastnosti jsou příjemné, stejně tak řízení i řazení pětirychlostní převodovky.

V Česku bude hlavním nedostatkem tohoto obletovaného a hojně propagované modelu zejména pořizovací cena. Ta startuje na 329 900 Kč, což je ve srovnání s Peugeot 2008 a Renaultem Captur o zhruba 20 000 Kč více. Ve vyšších výbavách se rozdíl stírá. Testovaný vůz, který vidíte na fotografiích vyšel na 462 900 Kč, jelikož bylo nutné připlácet dvanáct tisíc za panoramatické střešní okno, pět tisíc za čalounění v kombinaci látky a veluru, dva tisíce za dojezdovou rezervu, deset tisíc za paket Part Assist, osmnáct tisíc za Shine Edition Moonlight nebo šest tisíc za sedmnáctipalcová litá kola Cross.

Citroën Cactus by byl ideální vůz, kdyby u něj nepanovalo několik omezí. Jako hlavní nevýhodu vidíme nedělené zadní opěradlo. Se vším ostatním se lze lžít nebo eliminovat. Vzdát se můžete příplatkové panoramatické skleněné střechy, která v létě zvyšuje teplotu ve voze. Pokud budete jezdit ve městě a nelítáte po dálnici, základní testovaný motor bohatě postačí.

Plusy
+ originalita, design
+ přední sedadla
+ řazení, řízení
+ úložné prostory, velké schránky ve dveřích
+ stírače čelního skla Magic Wash se zabudovanými ostřikovači
+ luxusní nádech interiéru

Mínusy

- opěradla zadních sedadel nelze dělit
- chybí světlo nad zadními sedadly
- zadní okna nelze stahovat, pouze vyklápět
- méně místa vzadu nad hlavou
- jen pětistupňová převodovka
Technické údaje Citroën Cactus 1.2 PureTech
Motor: zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1199 ccm
Výkon: 60kW(82k)/5750 ot./min.
Točivý moment max.: 118Nm/2750 ot./min.
Max. rychlost: 171 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 12,9 s
Spotřeba - kombin.: 5,6 l/100 km
Spotřeba - město: 4,0 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  4,6 l /100 km
Objem pal. nádrže:   50 l
Délka/šířka/výška: 4157/1729/1530 mm
Rozvor: 2595 mm
Zavazadelník: 248/1170 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1070/1500 kg
Základní cena: 329.900 Kč (1.2 Puretech, Live)
Cena test. modelu od: 414.900 Kč (1.2 Puretech, Shine Edition)

Petr Šikl

Vyhledat vozidla v inzerci: Citroen

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

28.02.2017
Mitsubishi Outlander 2017 - myšák reaguje na požadavky zákazníků
27.02.2017
Test: Opel Mokka X 1.4 Turbo je skvělá, kdyby tolik nežrala
25.02.2017
Seat Leon Cupra 300 - tři karoserie, více síly a moderní techniky
24.02.2017
Hyundai i30 kombi jde po krku Octavii, nabídne 602 litrů velký zavazadlový prostor
23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!