Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus

vloženo

Vůz plný nápadů a netradičních řešení s originálním designem se zdá být ideální volbou všech extrovertů. Má tento odvážný model nějaké nedostatky a čeho se při koupi vyvarovat?

Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus

Obliba městských crossoverů roste. Důkazem může být populární Renault Captur, výstřední Nissan Juke nebo Peugeot 2008. Citroën si nemůže dovolit tuto kategorii bojkovat a proto přichystal svého zástupce v podobě modelu Cactus. Francouzská automobilka šla na vůz po svém a přichystala řadu originálních řešení, které nejsou příliš obvyklé. Za vše může mluvit designový a zároveň praktický prvek Airbump, který slouží k ochraně karoserie. Plastový díl dokáže podle automobilky pohltit drobné nárazy do rychlosti 4 km/h. V praxi je tak dobrou ochrannou před šrámy u nákupních center, kde není nouze o kontakt karoserie s nákupním vozíkem.


Další zajímavostí je celkové pojetí interiéru, který je podle našich zkušeností překvapivě prostorný a vzdušný. Citroën myslel i na dostatečný počet odkládacích prostorů a v tomto ohledu došly konstrukteři velmi daleko. Aby schránka před spolujezdcem byla co největší, přesunuli čelní airbag spolucestujícího do stropu. Airbag se tak v případě nárazu rozvine podél čelního skla. Díky objemu 120 litrů má stejnou ochrannou funkci jako klasický čelní airbag umístěný v palubní desce. U verzí s automatickými převodovkami naleznete vpředu jednolité sedadlo ve stylu pohovky.

Za volant Cactusu se usadíte bez větších komplikací, dokonce nalezení správné polohy je jen otázkou chvilky. Sedadla zaslouží pochvalu, jsou pohodlná, spíše gaučovitá a vynikají dobrou podporou stehen. Za volantem chybí zcela klasická přístrojová kaplička. Tu nahrazuje pouze displej. Toto řešení přineslo absenci otáčkoměru, který je podle průzkumu automobilky pro většinu řidičů zbytečný. Nám však chyběl. Dalším omezením je nedělené zadní opěradlo, které se navíc sklápí velmi problematicky (na obou krajích musíte odjistit pojistku zároveň, což je v praxi jen těžko proveditelné). Výhled z vozu je dobrý a dokonce bychom se při koupi obešly bez příplatkového panoramatického střešního okna.

Základní benzinový tříválec Puretech o zdvihovém objemu 1,2 litru produkující 60 kW výkonu neohromí tabulkovými parametry, ale v reálu působí celkem živě. Zejména ve městě je příjemným společníkem. Tříválec je plně dostačující jak při jízdách po městě, kde se hezky sbírá z nízkých otáček, tak i při zrychlování na pětku mimo město. Dvanáctistovka není rozhodně problémem a za volantem si nepřipadáte méněcenně.

Výrobcem udávaná spotřeba 4,6 l působí v porovnání s ostatními vozy SUV trochu jako z jiného světa. Při ustálené rychlosti 90 km/h Cactus žádá 4,3 litru naturalu každých sto kilometrů, na dálnici se spotřeba při reálné stotřicítce vyšplhala na stále příznivých 6,8 l. V praxi tak lze jezdit za pět litrů, při větší snaze lze tuto hranici atakovat. Pružnost tříválce patří k průměru.

Více hluku se dostává do kabiny až vyšších rychlostech kolem 160 km/h. Hluk pochází nejen od vytočeného motoru, ale také od podvozku a od karoserie. Kvalitní zvuk soustavy dokáže tyto projevy spolehlivě překřičet zejména na předních sedadlech,  vzadu není poslech hudby tak kvalitní jako v první řadě. Jízdní vlastnosti jsou příjemné, stejně tak řízení i řazení pětirychlostní převodovky.

V Česku bude hlavním nedostatkem tohoto obletovaného a hojně propagované modelu zejména pořizovací cena. Ta startuje na 329 900 Kč, což je ve srovnání s Peugeot 2008 a Renaultem Captur o zhruba 20 000 Kč více. Ve vyšších výbavách se rozdíl stírá. Testovaný vůz, který vidíte na fotografiích vyšel na 462 900 Kč, jelikož bylo nutné připlácet dvanáct tisíc za panoramatické střešní okno, pět tisíc za čalounění v kombinaci látky a veluru, dva tisíce za dojezdovou rezervu, deset tisíc za paket Part Assist, osmnáct tisíc za Shine Edition Moonlight nebo šest tisíc za sedmnáctipalcová litá kola Cross.

Citroën Cactus by byl ideální vůz, kdyby u něj nepanovalo několik omezí. Jako hlavní nevýhodu vidíme nedělené zadní opěradlo. Se vším ostatním se lze lžít nebo eliminovat. Vzdát se můžete příplatkové panoramatické skleněné střechy, která v létě zvyšuje teplotu ve voze. Pokud budete jezdit ve městě a nelítáte po dálnici, základní testovaný motor bohatě postačí.

Plusy
+ originalita, design
+ přední sedadla
+ řazení, řízení
+ úložné prostory, velké schránky ve dveřích
+ stírače čelního skla Magic Wash se zabudovanými ostřikovači
+ luxusní nádech interiéru

Mínusy

- opěradla zadních sedadel nelze dělit
- chybí světlo nad zadními sedadly
- zadní okna nelze stahovat, pouze vyklápět
- méně místa vzadu nad hlavou
- jen pětistupňová převodovka
Technické údaje Citroën Cactus 1.2 PureTech
Motor: zážehový čtyřválec
Objem motoru: 1199 ccm
Výkon: 60kW(82k)/5750 ot./min.
Točivý moment max.: 118Nm/2750 ot./min.
Max. rychlost: 171 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 12,9 s
Spotřeba - kombin.: 5,6 l/100 km
Spotřeba - město: 4,0 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  4,6 l /100 km
Objem pal. nádrže:   50 l
Délka/šířka/výška: 4157/1729/1530 mm
Rozvor: 2595 mm
Zavazadelník: 248/1170 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1070/1500 kg
Základní cena: 329.900 Kč (1.2 Puretech, Live)
Cena test. modelu od: 414.900 Kč (1.2 Puretech, Shine Edition)

Petr Šikl

Vyhledat vozidla v inzerci: Citroen

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus Fotografie k článku Test: Citroën C4 Cactus - není kaktus jako cactus
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

20.06.2018
Audi A1 - luxusnější sourozenec Pola je tady
19.06.2018
Omlazený Nissan Juke od 400 600 Kč, verze 2017 od 299 900 Kč
18.06.2018
Test ojetiny: Renault Laguna III – nejlevnější ve své třídě
16.06.2018
Nové BMW řady 8 Coupé je krásné a luxusní
08.06.2018
Test: Honda Jazz 1.5 i-VTEC Dynamic - nejpraktičtější malé auto
08.06.2018
Lexus RX L nabídne sedm míst a stále slušný zavazadelník
07.06.2018
Peugeot 508 SW - radikální změna
06.06.2018
Audi Q8 dostalo 39 jízdních asistentů a půjde startovat pomocí mobilu
05.06.2018
Deset věcí, které nevíte o hybridech
04.06.2018
BMW M550d xDrive Touring - neviditelný supersport
01.06.2018
Test ojetiny: Mercedes třídy C – druhá generace ostudu neudělá
31.05.2018
Nová Honda CR-V poskytne více prostoru, komfortu a spoustu moderních technologií
23.05.2018
Modernizovaná Kia Sportage oficiálně představena
22.05.2018
Test ojetiny: Škoda Octavia – druhá generace vládne prodejům
19.05.2018
Extravagantní limuzínu Land Cruiser ocení manažer i farmář
16.05.2018
Škoda prodlužuje slevy na filtry pevných částic
15.05.2018
Rolls-Royce Cullinan je ultra luxusní SUV
14.05.2018
Těchto 10 věcí mějte v autě nad rámec povinné výbavy
12.05.2018
Ford C-Max nově v edici Sport, sportování ale nečekejte
10.05.2018
Test: Hyundai i30 kombi - jak jezdí s benzínovým vrcholem?