Test: Citroën C4 - benzín, nebo nafta?

vloženo

V letošním roce automobilka Citroën omladila model C4, se kterým v roce 2004 francouzští designéři příjemně šokovali motoristický svět. Nová Cé-čtyřka mírně narostla a stejně jako předchůdce je plnohodnotným pětimístným vozem nižší střední třídy. I na zadních sedadlech je místa dost! Naladěním podvozku odkazuje Citroën ke svým kořenům. Pohodlí především! Plavná jízda ostře kontrastuje se sportovním pojetím zejména fordů. Pětidveřový hatchback C4 jsme nejprve vyzkoušeli s šestnáctistovkou o výkonu 88 kW/120 k. Jakou šanci má v porovnání s ním naftový agregát stejného objemu, ale o téměř třicet koní slabší?

Test: Citroën C4 - benzín, nebo nafta? Test: Citroën C4 - benzín, nebo nafta?

Oba motory doplňovala manuální pětistupňová převodovka, což se nám před úvodními jízdami zdálo jako výrazná slabina obou motorizací. Šetří snad výrobce nepatřičně na výdajích za šestistupňovou převodovku, když jinak zjevně věnoval nové Cé-čtyřce velkou péči odrážející se v esteticky vytříbeném designu exteriéru i interiéru a také v kvalitě zpracování uvnitř? Ještě než na tuto otázku odpovíme, věnujme se prostorovému uspořádání modelu C4 a jízdním vlastnostem vozu, který může spojit ambice rodinného dopravce s „dravcem“ okouzlujícím okolí svými elegantními křivkami.


Dost místa pro pět

Nejprve jsme vyzkoušeli benzínovou Cé-čtyřku 1,6 VTi v nejvyšší výbavě Exclusive se světlým kombinovaným čalouněním „látka-kůže“ v kabině. Společně s měkčenými materiály zdařile tvarované přístrojové desky vytváří pro řidiče a jeho spolujezdce velmi příjemné místo k cestování. Praktičnost světlých materiálů (náchylnost ke špinění) ponechme stranou. Seřiditelnost sedadel i nastavení volantu ve standardní kvalitě ústí společně s odpovídajícím rozvorem v dostatek místa pro řidiče a jeho spolujezdce i cestující vzadu. Základní objem prakticky tvarovaného zavazadlového prostoru 380 l se nám v této třídě zdá dostatečný. Škoda, že po sklopení zadních dělených opěradel (2:1) vznikne na podlaze zvětšeného kufru výrazný schod. Je sice možné manipulovat se sedákem (nedělitelný) a schod zmírnit, ale je to obtížné a moc se vám do toho nechce. U jinak velmi propracovaného vozu bychom očekávali praktičtější řešení odvozené z MPV a dnes vcelku běžné i u aut nižších kategorií. Středová loketní opěrka vzadu obsahovala praktický otvor pro lyže (pouze ve výbavě Exclusive). S pátými dveřmi jsme ovšem museli pořádně třísknout, aby se zavřely, což kontrastuje s komfortním zavíráním ostatní čtveřice dveří. Mimoděk jsme si vzpomněli na slova známého a žel již zesnulého českého designéra Václava Krále, který říkával: „Když chci poznat kvalitu auta a nemám na to moc času, vyzkouším, jak se u něj zavírají dveře. Podle toho poznám, jak pečlivě k vozu konstruktéři přistupovali.“ V tomto případě se kritika týká naštěstí jen jedněch dveří.

Plavný koráb

Ačkoli se o nové Cé-čtyřce občas hovoří jako o modelu vzývajícím německý styl, nemyslíme si to. Minulá generace C4 byla naladěním podvozku i strohostí interiéru mnohem „němečtější“. Příznivce značky možná trochu zmátla, ale současná C4 je opět typický Citroën. Jízdním vlastnostem plavného „korábu“ odpovídají i poměrně měkká sedadla. Nemusí každému vyhovovat. Jestliže předpokládáme, že pocity z jízdy více pochválí jemné osoby ženského pohlaví než sportovně založení muži, musíme Cé-čtyřce přiznat, že zatáčky projíždí bez výraznějších náklonů. Kompromisem mezi pohodlím a „pevností v bocích“ nám jízda v C4 do značné míry připomínala mercedesy. Rázy vznikající přejížděním překážek (a že jich je na našich silnicích dost!) se do interiéru přenášely v přiměřené míře, tedy nepříliš rušivě. Moc příjemně se držel velký a kůží obšitý volant. Výrobce upustil od jeho pevného středu z minulé generace. Jen na velký počet tlačítek na něm jsme si za testovací týden nemohli zvyknout. Pro stálého majitele by to však neměl být problém.

Nepřekonatelné HDi

Jestliže jsme si v úvodu položili otázku, zda zvolit raději osvědčený benzínový motor 1,6 VTi (88 kW/120 k) než papírově výrazně slabší turbodiesel 1,6 HDi, z mezititulku je odpověď jasná. Tak jasná, že nás překvapila jednoznačností! Vždyť jsme k testu získali slabší motorizaci 1,6 HDi o výkonu „pouhých“ 68 kW/92 (silnější verze 80 kW/110 k) a 1,6 VTi vyvíjeli Francouzi společně s BMW podobně jako ještě výkonnější agregát 1,6 THP (155 k).

Po týdenní porci zhruba pěti stovek kilometrů v běžné kombinaci (město, dálnice, okresky) palubní počítač vozu s benzínovým motorem 1,6 VTi prozradil konečný účet průměrné spotřeby paliva v podobě hodnoty 7,8 l. Není to výrazně mnoho, ale ani ne málo. Výrobce udává 6,2 l/100 km, ale chápeme, že v praktickém provozu se nedají docílit „laboratorní“ podmínky, za kterých výrobci údaje stanovují. Benzínovému agregátu by výrazněji než naftovém prospěla šestistupňová převodovka. U motoru 1,6 HDi ji kupodivu ani moc nepostrádáte. Ačkoli čísla o zrychlení mluví ve prospěch benzínového motoru, subjektivně cítíte z turbodieselu větší sílu i ochotu zrychlovat. Rozdíl v pružnosti je markantní, 1,6 VTi působí poněkud mdle zejména ve středním pásmu otáček.

Dlouhá čtyřka a pětka turbodieselu zvládnou skvěle dálniční provoz, předepsané maximum 130 km/h točí motor 1,6 HDi na pohodových 2500 otáček. Nezadýchá se ani ve sto šedesáti, přičemž otáčky narůstají jen pomalu. Teprve rychlost 170 km/h přináší zjevné projevy vzrůstající námahy a připomenutí, že rychlostní maximum 180 km/h se blíží. V městském provozu je stejně jako ve vyšších rychlostech spolehnutí na pružnost 1,6 HDi, přičemž sametově tichý běh motoru trvá od nejnižších otáček až k těm maximálním. Při sto osmdesáti točil pouhých 3250 otáček! Vzrustající hlučnost šla více na vrub akustickému svistu, než zvuku motoru. A spotřeba? Po týdnu: 5,2 l/100 km. Se šestkou by to možná mohlo být i oněch skvělých 4,2 l, které udává výrobce.

Citroënu C4 s motorem 1,6 HDi bychom dali přednost navzdory slabší výbavě vozu i navzdory skutečnosti, že motor 1,6 VTi poháněl vůz v nejvyšším provedení Exklusive s krásným interiérem a jemným koženým čalouněním i prosklenou střechou. Navzdory tomu, že v hůře vybavené C4 jsme seděli „pouze“ na tmavou látkou potažených sedadlech a černé barvy v interiéru bylo vcelku až moc. Přes tohle všechno bychom dali přednost naftové verzi v konkrétním výkonovém provedení 68 kW/92 k. Ostatně i základní výbava C4 obsahuje docela bohatý výčet zejména bezpečnostních prvků (např. čelní i boční airbaby vpředu, hlavové airbaby vpředu i vzadu, bezpečnostní systém ABS, EBD a EBA). Jestliže se chlap může zamilovat do motoru, což je nepochybně méně rizikové než do ženské, tak se nám to stalo! Všichni, kdo se s Cé-čtyřkou poháněnou agregátem 1,6 HDi svezli, jím byli nadšení. A ženy vesměs nepoznaly, že jedou v „nafťáku“. Tak tiše předl svou niť...
Technické údaje C4 1,6 Vti C4 1,6 Hdi
Objem motoru: 1598 ccm 1560 ccm
Výkon: 88 kW/120 k/6000 ot./min. 68 kW/92 k/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 160 Nm/4250 ot./min. 230 Nm/1750 ot./min.
Max. rychlost: 193 km/h 180 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,8 s 12,9 s
Spotřeba dle výrobce: 6,2 l/100 km 4,2 l/100 km
Spotřeba – město: 8,8 l/100 km 3,6 l/100 km
Spotřeba – mimo město: 4,7 l/100 km 5,2 l/100 km
Objem pal. nádrže: 60 l
Délka/šířka/výška: 4,329/1,789/1,489 m
Rozvor: 2,608 m
Zavazadelník: 380 – 1283 l
Užitečná hmotnost: 585 kg
Cena od: 329 900 Kč 344 900 Kč
Cena modelu od: 294 900 Kč (1,4 VTi – 70 kW/95 k)

Manfred Strnad

Vyhledat vozidla v inzerci: Citroen

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Citroën C4 - benzín, nebo nafta? Fotografie k článku Test: Citroën C4 - benzín, nebo nafta? Fotografie k článku Test: Citroën C4 - benzín, nebo nafta? Fotografie k článku Test: Citroën C4 - benzín, nebo nafta? Fotografie k článku Test: Citroën C4 - benzín, nebo nafta? Fotografie k článku Test: Citroën C4 - benzín, nebo nafta? Fotografie k článku Test: Citroën C4 - benzín, nebo nafta? Fotografie k článku Test: Citroën C4 - benzín, nebo nafta? Fotografie k článku Test: Citroën C4 - benzín, nebo nafta? Fotografie k článku Test: Citroën C4 - benzín, nebo nafta? Fotografie k článku Test: Citroën C4 - benzín, nebo nafta? Fotografie k článku Test: Citroën C4 - benzín, nebo nafta? Fotografie k článku Test: Citroën C4 - benzín, nebo nafta? Fotografie k článku Test: Citroën C4 - benzín, nebo nafta? Fotografie k článku Test: Citroën C4 - benzín, nebo nafta?
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

18.09.2017
Test: Kia Rio 1.0 T-GDI je univerzálnější, než čekáte
17.09.2017
Nové Audi RS 4 Avant bude rychlé rodinné auto
16.09.2017
Suzuki Swift Sport zhubl a dostal turbomotor
15.09.2017
Citroën C3 Aircross má české ceny, začínají na 309 900 Kč
14.09.2017
Audi Q5 rozšiřuje nabídku motorů o 3.0 V6 TDI
13.09.2017
Nové malé SUV od Fordu se jmenuje EcoSport a může mít pohon všech kol
12.09.2017
Test: BMW 435i xDrive Cabrio - babí léto individuálně
11.09.2017
Hyundai ix20 nekončí, čeští motoristé ho milují
10.09.2017
Kia Picanto X-Line má 100 koní a zvýšený podvozek
09.09.2017
BMW Concept X7 iPerformance - obrovské ledviny a futuristický interiér
08.09.2017
Test ojetiny: Citroën C5 – levný kočár
07.09.2017
Opel Insignia dostane BiTurbo diesel s výkonem 210 koní
06.09.2017
Nový Nissan Leaf se chlubí dojezdem až 378 km na jedno nabití
05.09.2017
Test: Hyundai Santa Fe 2.4 GDi - doopravdy ho chcete?
01.09.2017
Na nové Suzuki Swift čtvrt milionu nestačí, ale může mít pohon 4x4
31.08.2017
Test ojetiny: Hyundai i10 - ve městě jako ryba ve vodě
30.08.2017
Zbrusu nová Dacia Duster bude na oko pořád stejná
27.08.2017
Volkswagen T-Roc – nové SUV s pohonem 4x4 a velkým batohem
24.08.2017
Test ojetiny: Ford C-Max – větší než si myslíte
22.08.2017
Nové BMW M5 dostalo pohon všech kol, stovku umí za 3,4 s