Test: Citroën C4 Aircross 1.8 HDi - nejhezčí z trojčat

18. 03. 2013
Sdílet článek

Sourozenec Mitsubishi ASX a Peugeotu 4008 vstoupil do showroomů již v loňském s cenovkou začínající na 479.900 Kč. Konkurent Škody Yeti od té doby zlevnil o desítky tisíc korun, proto nás zajímalo, jak tento model jezdí a co všechno při zajímavé nové cenovce nabízí.

Francouzská automobilka Citroën podcenila zvyšující oblíbenost vozů kategorie SUV. V nabídce ji časem začal chybět zástupce této kategorie. Jediným rychlým řešením bylo převzetí osvědčeného modelu a lehké upravení designu. Volba před lety padla na japonské Mitsubishi a jeho model Outlander, ze kterého se stal Citroën C-Crosser. Dnešní trh si žádá menší městská SUV, a tak se Mitsubishi ASX přeměnilo na Citroën C4 Aircross. Nejmenší SUV značky Citroën prozrazuje svou příbuznost s japonským vozem tvarem karoserie, ale i převzatými skupinami poháněcí soustavy a podvozku. Na první pohled se liší zejména provedením přídě s typickými znaky francouzské značky a elegantně provedeným céčkovým sloupkem.


Na poněkud výše položená sedadla se nastupuje pohodlně, přestože se dveře otevírají do standardních 65 stupňů. V dobře využitém obestavěném prostoru karoserie je dostatek pohodlí pro pět cestujících (vpředu mají cestující k dispozici šířku 1.460 mm v oblasti loktů a výšku stropu nad svisle seřiditelným sedákem řidiče 930 až 980 mm). Pasažéři na zadních sedadlech těží se solidního místa pro nohy, neboť i mezi opěradly zcela vzad posunutých předních sedadel a zadními sedáky je mezera 200 mm, která se po nastavení předních sedadel do střední polohy zvětší na komfortních 300 mm. Dobře přístupný je zavazadlový prostor s prahem 760 mm nad zemí a dolním okrajem otevřené výklopné zadní stěny ve výši 1.850 mm. Zavazadelník v základním pětimístném uspořádání nabízí využitelný objem 416 litrů (bez rezervního kola dokonce 442 litrů). Využitelná plocha disponuje obdélníkovým tvarem dlouhým 820 mm, širokým až 1.350 mm a vysokým 490 mm. Sklopením dělených zadních opěradel na sedáky do roviny podlahy se zvětší ložná délka na 1.550 mm, přičemž vznikne prostor s objemem 1.193 litrů.



Pod kapotou C4 Aircross je možné mít celkem tři pohonné jednotky (benzínovou šestnáctistovku o výkonu 86 kW, vznětovou šestnáctistovku HDi/84 kW nebo námi testovanou osmnáctistovku HDi s výkonem 110 kW, kterou Citroën převzal od automobilky Mitsubishi). Všechny motorizace se na rozdíl od Mitsubishi ASX automaticky pojí se systémem vypínajícím motor při zastavení (Stop and Start), který spoří palivo. Benzinová šestnáctistovka roztáčí pouze přední kola s podle výrobce spotřebuje v kombinovaném provozu jen 5,8 l na 100 km, což je nejlepší hodnota mezi kompaktními SUV. Stejně tak naftová šestnáctistovka HDi je mezi konkurencí s hodnotou 4,6 l/100 km nejspořivější. V kombinaci s pohonem všech kol dokonce patří Aircross mezi nejúspornější kompaktní SUV (stačí mu jen 4,9 l/100 km). Námi testovaná vznětová osmnáctistovka spotřebuje 5,6 l/100 km. V praxi jsme však jezdili dlouhodobě za 8,2 l/100 km, přičemž 50% jízd se událo po hlavním městě. Ostatní cesty připadaly na okresní silnice a dálnice.

Po studém startu se nezapře hrubý zvukový projev dieselu. Po zahřátí se situace zlepšuje a osmnáctistovka patří po stránce zvukového projevu spíše k průměru. Převodovka má poměrně dlouhé převody a motor výrazněji zatahuje až při dosažení hranice 2.000 ot./min. Pokud chcete jet plynule, není radno nechat motor poklesnout pod 1.500 ot./min, kdy se projevuje turboefekt. Rozsah využitelných otáček je však široký a pružnost slušná. Čtyřválec dovoluje bez úbytku tahu točit až téměř k pětitisícové hranici, což doprovází tlumený svistot turbodmychadla. Sériový systém stop-start funguje ještě na principu startéru, nikoliv alternátoru. Tomu odpovídá i delší doba nastartování motoru po uvolnění plynového pedálu, která je v některých situacích nepřiměřeně dlouhá. My jsme vždy tento systém okamžitě po nastartování vypínali (do hlavního města se pro opakované přískoky v kolonách příliš nehodí).

Citroën C4 Aircross 2013
Motor/výbava Attraction Tendance Exclusive
1.6i 86 kW, 2WD 439.900 449.900 479.900
1.6 HDi 84 kW, 2WD - 499.900 -
1.6 HDi 84 kW, 4WD - 539.900 589.900
1.8 HDi 110 kW, 4WD - 599.900 649.900

Třípolohovým otočným ovladačem na středové konzoli za řa­dicí pákou lze volit jeden ze tří režimů pohonu. Systém pohonu všech kol s elektromagneticky ovládanou spojkou umožňuje kromě pohonu pouze přední nápravy (2WD) i automatické připojení zadních kol (poloha 4WD). V tomto režimu se hnací moment ­samočinně rozděluje na kola obou náprav podle jejich trakčních schopností. Pro optimali­zaci spotřeby paliva se asi z 98% přenáší na přední kola, při zhoršených adhezních podmínkách se tento poměr mění až k souměrnému rozdělení 50:50%. V poslední poloze LOCK s blokovanou spojkou se hnací moment trvale rozděluje souměrně na kola obou náprav a zaručuje největší trakční schopnosti v obtížných podmínkách. Pohon všech kol na kluzkém sněhu a ledu funguje znamenitě. Zásahy ESP přicjházejí brzo, proto je lepší tento systém vypnout. Velmi krátká jedinačka nahrazuje částečně redukci. Řazení není zrovna hladké, vyznačuje se totiž drobnými bočními vůlemi a lehkým škobrtáním při přechodu přes středovou polohu, které je při rychlém pohybu páky slyšet. Na poměry francouzských aut však patří k nadprůměrným.

V konstrukci podvozku jsou použita vesměs osvědčená řešení pro vozy SUV, a to jak nezávislé zavěšení všech kol a jejich odpružení, tak brzdová soustava s kotouči na všech kolech a řízení s elektrickým posilovačem. Nastavení podvozku je podle výrobce o něco komfortnější než u Mitsubihi ASX. My jsme však během týdenního testování žádný výraznější rozdíl nezaznamenali. C4 Aircross tak stejně jako ASX nejezdí vyloženě komfortně, ale posádka je ve většině případů ušetřena natřásání. Problémy způsobují jen krátké příčné nerovnosti, které dávají podvozku zabrat nebo ostře projížděné zatáčky, ve kterých se vůz brzy dostanete na limit za doprovodu mírného náklonu karoserie a pískajících pneumatik. Směrově je C4 Aircross poměrně stabilní a ani větší boční plocha nezpůso­buje přílišnou citlivost na vítr. Aircross není čistokrevný terénní automobil, přesto se v lehčím terénu neztratí a díky svým genům svede více než většina konkurentů, což dokázal například při cestě na polární kruh. Citroën C4 Aircross se nejvíce hodí pro klidnou a pohodovou jízdu.

Při uvedení na trh v loňském roce startovala C4 Aircross v základu na 479.900 Kč. Od 1. března 2013 je základ o 40.000 Kč levnější (vyšší výbavy stojí až o 60.000 Kč méně). V základní výbavě Attraction, kterou lze kombinovat výhradně s benzinovou šestnáctistovkou a pohonem pouze předních kol. V základu naleznete sedm airbagů, manuální klimatizaci, rádio s CD/MP3 přehrávačem nebo stabilizační systém. Druhý stupeň výbavy nazvaný Tendance přidává navíc litá kola, automatickou klimatizaci, klimatizovanou a osvětlenou přihrádku spolujezdce, tempomat, bluetooth handsfree, LED denní svícení, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka, dešťový senzor, disky kol z lehkých slitin nebo kombinované látkové čalounění. Za Tendance s motorem 1.6i/86 kW je nutné připlatit 10.000 Kč, přičemž tuto výbavu lze kombinovat se všemi dostupnými motory (1.6 HDi/84 kW a 1.8 HDi/110 kW). U motoru 1.6 HDI/84kW můžete navíc vybírat mezi pohonem předních nebo všech kol. Nejvyšší stupeň výbavy Exclusive je dostupný s benzínovou 1.6i/86 kW a pohonem předních kol nebo s dvojicí dieselů výhradně spojených s volitelným pohonem 4x4. V praxi se lze spokojit s prostředním stupněm výbavy, který přináší vše potřebné.

Ačkoliv Citroën C4 Aircross nepatří k nejlepším SUV na trhu, určitě zaujme designem exteriéru a nově zajímavou cenovkou, která z něj činí jedno z nejdostupnějších SUV s pohonem všech kol.

(plusy)
+ design karoserie
+ pořizovací ceny
+ výbava
+ terénní dovednosti
+ řízení
+ výhled z vozu

(mínusy)
- hlučnější diesel
- hluk od zadní nápravy
- boční vedení sedadel
- pomalejší systém start-stop

Technické údaje Citroën C4 Aircross, 1.8 HDi 4WD
Motor: přeplňovaný vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1798 ccm
Výkon: 110kW/150k/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 300Nm/2000-3000 ot./min.
Max. rychlost:  198 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 11,5 s
Spotřeba - kombin.: 5,6 l/100 km
Spotřeba - město: 6,8 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  4,9 l /100 km
Objem pal. nádrže:   60 l
Délka/šířka/výška: 4341/1799/1632 mm
Rozvor: 2670 mm
Zavazadelník: 416/1193 l
Pohotovostní/užitečná hmotnost: 1495/565 kg
Základní cena modelu: 439.900 Kč (1.6i/86 kW, 2WD, Attraction)
Cena test. modelu od: 599.900 Kč (1.8 HDi/110 kW, 4 WD, Tendance)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Nissan Navara

Rok výroby 2018

529 900 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč