Test: Citroën C3 1.6 BlueHDi (2017) - atraktivní design, originalita a komfort

Nový Citroën C3 byl představen v září 2016 v Paříži a do prodeje šel o tři měsíce později. Po testu modelu s benzínovým tříválcem 1.2 PureTech jsme nyní otestovali i naftový čtyřválec 1.6 BlueHDi o výkonu 99 koní (73 kW) s manuální pětistupňovou převodovkou.

První cé-trojka, nástupce modelu Saxo se představila v roce 2002. Od té doby se jich prodalo více než 3,5 miliónů a dovolím si tvrdit, že úspěšná éra bude pokračovat i třetí generací. Nový model je totiž totálně designově odlišný od předchozí druhé generace.


Malý hatchback, který se vyrábí na Slovensku v trnavském výrobním závodě koncernu PSA se velmi podobá modelu C4 Cactus. Mnoho lidí si jej plete hlavně kvůli Airbump bočním plastovým chráničům, které převzal právě od Cactusu.

Airbump plní dvě funkce, působí jako designový prvek a zároveň, jako ochrana karosérie. Tyto chrániče tvoří 14 vzduchových kapes, které jsou ukryty pod termoplastickou vrstvou se speciálním povrchem odolným proti oděru. Vzhled oživují dekory v červené nebo bílé barvě dle zvolené barvy střechy vozu. Airbump je součástí nejvyšší výbavy Shine, ve výbavě Feel je za příplatek 5500 Kč, ale pokud jej nechcete, je zde i možnost bez Airbump. Za mě, určitě ano.

Design nového Citroënu C3 je velmi atraktivní a originální. Možná, že se někomu nebude líbit, ale podle ohlasů jsem přesvědčen, že se líbit bude. K testování jsme zapůjčili cé-trojku zelené barvy Almond s černou panoramatickou střechou na 17 palcových černých kolech. Celý týden se lidé zvědavě ohlíželi a ptali se, co je to za nový „kaktus“. Na první pohled je opravdu vidět podoba s větším Citroënem C4 Cactus. Vůz má robustní předek s typickým rozdělením světel do tří horizontálních úrovní. K originálnímu stylu určitě přispěli i plastové ochranné lemy blatníků, boční chrániče Airbump a zadní nedělitelná světla s 3D grafikou.

Barevně lze kombinovat 9 barev karoserie a 3 barvy střechy. S bílou, černou a červenou lze vyladit i kryty předních mlhovek, vnější zpětná zrcátka nebo zadní okénka. Panoramatická střecha za příplatek 11 000 Kč prosvětlí kabinu a navodí dojem prostornosti.

Od hatchbacku, který měří čtyři metry nemůžeme čekat žádné zázraky. Přesto je oproti předchozímu modelu o něco delší (3 996 mm), širší (1 749 mm) a na výšku nižší (1 474 mm). Čtyři dospělé osoby odveze v pohodě i při delší trase. Sedadla jsou pohodlná, možná by mohla poskytovat větší oporu v zatáčkách. Velmi dobře je řešena vyšší stavba vozu, nastupování je tak pohodlné. Přesto je nutné dávat si pozor na horní rám okraje střechy, který je protažen níže a můžete o něj zavadit hlavou. Alespoň já jsem o něj zavadil a to měřím 170 cm. Volant vypadá skvěle a velmi dobře se drží.

Interiér nové C3 nabízí opravdu maximální komfort. Praktické uspořádání, nadstandardní výbava s intuitivním ovládáním nabízí pohodovou jízdu. Přesto bych vytknul nižší posazení multimediálního displeje, pomocí kterého se ovládá vše ve voze včetně klimatizace. Možná je to otázka zvyku a navíc je zde možnost ovládání systému hlasem. Také přehlednému výhledu brání snížená střecha a široký plastový box s kamerou za zpětným zrcátkem. Naopak je nutné vyzdvihnout množství asistenčních systémů jako jsou asistent varování při opuštění jízdního pruhu, sledování mrtvého úhlu, rozpoznání dopravních značek, asistent rozjezdu do svahu, tempomat nebo zpětná parkovací kamera.

Nová cé-trojka nabízí jako první na světě integrovanou full HD kameru s úhlem záběru 120°, GPS a pamětí 16 GB i když pouze v nejvyšší výbavě za příplatek 7 000 Kč. Kamera je umístěna v prostoru čelního skla za vnitřním zpětným zrcátkem. Zaznamenává vše před vozem, stisknutím můžete pořídit fotografii nebo minutové video. Záznam nebo fotografie lze použít jako důkaz při dopravní nehodě. Kamera ukládá automaticky záznam 30 vteřin před nárazem a 60 vteřin po nárazu. K datům se dostanete přes wi-fi, aplikace jsou bezplatné a přístupné na App Store a Google Play. Pomocí smartfonu můžete fotografie nebo videa dále sdílet na sociálních sítích. Kvalita výstupu je velmi dobrá. Navíc kameru lze používat i za špatného počasí nebo za tmy. Systém ke každému záznamu uloží přesnou lokalitu, kde byl pořízen.

  

Kufr v základní konfiguraci o objemu 300 litrů je v této kategorii standardní a pro běžné používání dostačující. Po sklopení zadních sedaček dostaneme prostor o objemu až 922 litrů. Nepotěšila mě velmi vysoká nakládací hrana, přes kterou se ukládají věci do kufru nepohodlně. Naopak jsem byl spokojen se spoustou odkládacích prostorů a také s hlubokou schránkou před spolujezdcem.

Nový Citroën C3 nabízí dva benzínové motory s manuální převodovkou o výkonech 68 a 82 koní. Šestistupňovou automatickou převodovku nabízí u benzínového motoru 1.2 PureTech o výkonu 110 koní. Naftové motory 1.6 BlueHDi jsou jen s manuální převodovkou o výkonu 75 a 99 koní. My jsme měli k dispozici nejsilnější naftové provedení s pětistupňovou manuální převodovkou. Tato motorizace se mi jeví jako plně dostačující a jízda byla plynulá bez častějšího řazení. Vozidlo s tímto motorem je vhodné především pro jízdu po okreskách a dálnici. Průměrná spotřeba se pohybovala kolem 5 litrů, ve městě pak 5,4 l/100 km. Na udávaných 4,4 litry jsem se nedostal.

  

Nová cé-trojka na mě udělala velmi dobrý dojem jízdním komfortem. I se 17 palcovými koly dokáže absorbovat nerovnosti na vozovce. Naftová šestnáctistovka zrychlí z nuly na sto za 11,9 vteřin. Její maximální rychlost je 185 km/hod. Tyto hodnoty bohatě stačí pro klidnou a pohodovou jízdu, pro kterou je také naladěn podvozek. Tomu rovněž odpovídá hladký a přesný chod řadící páky i když s delším řazením. Tento malý hatchback není stavěn pro rychlou jízdu v zatáčkách, nemá rád dynamickou jízdu a při nerovnostech mírně odskakuje zadní náprava. Kdo hledá komfortní, klidné a pohodlné auto do města a s naftovým motorem především na delší cesty po okreskách, je nový Citroën C3 to pravé ořechové.

Nejlevněji pořídíte třetí generaci Citroënu C3 za 244 900 Kč s benzínovým motorem 1.2 PureTech 68 MAN ve výbavě Live. Námi testovanou verzi s naftovým motorem 1.6 BlueHDi 100 S&S MAN v nejvyšší výbavě Shine pořídíte od 399 900 Kč. Připlatit si musíte za systém sledování mrtvého úhlu (6 000 Kč), zadní parkovací kameru (6 000 Kč), integrovanou Full HD kameru (7 000 Kč), panoramatické střešní okno (11 000 Kč), navigaci (15 000 Kč) nebo hliníkové 17 palcové disky kol Cross Black (16 300 Kč). Tyhle vychytávky určitě k nové cé-trojce patří. 

Plusy:
+ originální design
+ úsporný naftový motor
+ prostornost vpředu a šířka kabiny
+ vyšší stavba vozu
+ přední sedadla
+ komfortní podvozek

Mínusy:
- dlouhé řazení
- nižší posazení ovládacího displeje
- vysoká hrana kufru
- plastový box s kamerou brání výhledu

Technické údaje Citroën C3 1.6 BlueHDi 100 MAN S&S SHINE
Motor: vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1560 ccm
Výkon: 73kW(99k)/3750 ot./min.
Točivý moment max.: 254Nm/1750 ot./min.
Max. rychlost: 185 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 11,9 s
Spotřeba - kombin.: 3,7 l/100 km
Spotřeba - město: 4,4 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 3,2 l /100 km
Objem pal. nádrže: 42 l
Délka/šířka/výška: 3996/1749/1474 mm
Rozvor: 2540 mm
Zavazadelník: 300/922 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1165/1670 kg
Základní cena: 399 900 Kč 
Cena test. modelu vč. příplatků: 477 200 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Jiří Řikovský (text + foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

739 000 Kč

Nissan Navara

Rok výroby 2018

529 900 Kč