Test: Citroën C3 1.2 PureTech - prcek rád Cactusy

Malá auta určená do města jsou většinou užitečná ale nudná. Citroën C3 se vydal jinou cestou a chce být za každou cenu originální. Od Cactusu si vypůjčil Airbumpy chránící boky karoserie a přidal celou řadu originálních řešení. A my zjišťovali, jak nevšední malé auto funguje v praxi.

Citroënu C3 se od roku 2002 vyrobilo již více než 3,5 milionů kusů. Současná třetí generace vsadila na Citroënem rozvíjený designový styl a moderní techniku. Malý Citroën dostal například jako první na světě zabudovanou kameru s HD rozlišením, která poslouží nejen zábavě, ale i jako černá skříňka.


Nová C3 nabízí dvoubarevné zpracování exteriéru, v nabídce je 9 odstínů karoserie (bílá Banquise, černá Perla Nera, šedá Shark, šedá Alu, červená Rubi, Almond Green, Cobalt Blue, Orange Power a písková Sable) a 3 odstíny střechy (bílá Opale, černá Onyx, červená Aden), umožňující 36 kombinací.

Individualizace se neomezuje na dvoubarevnost. Odstín střechy se opakuje ve formě barevných prvků, které dotvářejí celkový charakter. V přední části se odstín střechy objevuje na lištách mlhových světel, na bocích se opakuje na liště kolem prvků Airbump, na zpětných zrcátcích nebo zadním postranním okénku.

Nová C3 se oproti předchůdci rozšířila, prodloužila a snížila. Po otevření dveří vyvolává dojem prostornosti horizontálně provedená palubní deska, která se táhne přes celou šířku vozu. Palubní desku zdobí příčná lišta, která může být na přání zákazníka různou povrchovou úpravu (může být lakovaná, potažená látkou nebo materiálem TEP s prošitím nebo bez něj a může ji doplňovat chromovaný nebo barevný ozdobný prvek). Tento prvek v našem případě skvěle ladil s čalouněním sedadel Chevrons - Colorado za příplatek dvaceti tisíc korun a vytvářel solidní dojem většího vozu.

Celá kabina je inspirována zavedeným Cactusem. Centrem dění je dotykový displej, přes který je nutné ovládat většinu palubních systémů (od klimatizace až po rádio). Klasická tlačítka zůstala jen pro vyhřívání zadního skla, zamykání vozu, nastavování hlasitosti rádia nebo pro rychlé spuštění výstražných světel.

Přední sedadla nového Citroënu C3 jsou široká a prostorná. Postrádají boční vedení, ale při delší jízdě neunaví. Vzadu je situace podobná jako u většiny konkurentů. Dvoumetrový jedinec se sám za sebe neposadí, stejně tak nastupování díky malým dveřím není nejpříjemnější. Vzhledem k rozměrům a zaměření vozu to nelze kritizovat a C3 nabídkou prostoru na zadních sedadlech nevybočuje ze zavedeného standardu.

Potěší také zavazadlový prostor, který pojme 300 litrů zavazadel (to je mnohem více než Cactus) a pod podlahou nabízí za příplatek 4 500 Kč plnohodnotnou rezervu. Potěší téměř metr široký prostor mezi podběhy a všudypřítomné čalounění. Také variabilita není k zahození - po sklopení zadních sedadel vzniká sice schod, ale to je běžné i konkurentů. Horší je to s vysoko položenou nákladovou hranou, která je 78 cm nad zemí, což je oproti nejlepším o více než 10 cm výše.

citroen C3 1.2 puretech

Kaktusový Citroën může pohánět zážehový tříválec PureTech nebo vznětový čtyřválec 1.6 BlueHDi, přičemž oba agregáty jsou dostupné v několika výkonnostních verzích. Tříválec je možné mít v  případě pětirychlostní manuální převodovky s výkonem 50 nebo 60 kW, čtyřválcový diesel se pak nabízí s výkonem 55 nebo 73 kW (také s manuálem). Pro automatickou šestistupňovou převodovku EAT6 je vyhražena přeplňovaná verze tříválce o výkonu 81 kW.

Námi testovanou C3 poháněl prostřední tříválec o výkonu 60 kW, který je pro takto malé a tunu těžké městské autíčko plně dostačující. Oproti slabšímu základu dostanete s rozdílem deseti tisíc korun o 10 kW více výkonu a o 12 N.m více točivého momentu, takže není co řešit a je v našich očích optimální volbou. Soužití s motorem je lepší než dříve (v daleko menší míře jsou pozorovatelné vibrace a klasický tříválcový zvuk, resp. hluk).

Samotný agregát příjemně zabírá od nízkých otáček, takže se hodí pro časté rozjezdy ve městech, kdy umí být čiperným společníkem (akcelerace do nějakých 80 km/h je až překvapivá). Z nuly na stovku se C3 má dostat za 14,9 sekundy, podle zběžného měření se nám této rychlosti dařilo opakovaně dosahovat o sekundy rychleji. S malým Citroënem můžete vyrazit v případě potřeby na dálnici, kdy pro něj udržení stotřicítky nepředstavuje závažnější problém. Při vyšších rychlostech (nad 140 km/h) je dynamika spíše plíživá a hluk méně snesitelnější.

V praxi se lze při velmi lehké noze pohybovat za pět litrů, v běžném městském provozu počítejte se spotřebou kolem 6,2 l/100 km. Na dálnici pak o litr více.

Třetí generace C3 trojky není tvrdá jako některá malá auto a mile nás překvapivě pohodovým nastavením podvozku. Jediným problém v nastavení podvozku se ukázaly být příčné nerovnosti, zejména pak přejezd retardérů je doprovázen rázy od zadních kol. Náklony předchůdce v zatáčkách jsou pryč a reakce na rychlé změny směru zvládá nová C3 příkladně. Dokonce umí být i zábavná, když se omezila nedotáčivost. Přechod do smyku je plynulý a ovšem s velkým předstihem informují pískající pneumatiky. Velkou pochvalu zaslouží i nastavení stabilizačního systému, který se jako u některých konkurenčních modelů nechová panicky. Špatné to není s řízením, které je příjemně nastaveno. Horší situace panuje o řazení, které na nejlepší stále ztrácí nejen přesností ale i přespříliš dlouhými drahami a zadrháváním. 

Zkoušené provedení přijde aktuálně na 274 900 Kč, přičemž si z této ceny můžete odečíst desetitisícový bonus za případný výkup starého automobilu. Koncová testovaného exempláře se zastavila díky celé řadě příplatků na 379 400 Kč (černé provedení Airbumpu přijde mimo jiné na 5 500 Kč, zadní parkovací asistent na 7 000 Kč, vyhřívání předních sedadel spolu s mlhovými světly na 10 000 Kč nebo paket Connect NAV s dotykovým displejem a automatickou klimatizací na 27 000 Kč).

Nový Citroën C3 se příjemně řídí a ve srovnání s předchůdcem je jasnou volbou všech zájemců o maximální možnost invidiualizaci vzhledu karoserie. Díky širokému interiéru navozuje pocit, že řídíte větší vůz, stejně tak objem zavazadelníku je na poměry malých velmi slušný. Tak pokud se Vám C3 líbí, klidně ji dejte přednost před usedlejší konkurencí.

Plusy:
+ originální vzhled
+ dynamicky laděný tříválec
+ prostornost vpředu a šířka kabiny
+ přední sedadla
+ objem zavazadleníku

Mínusy:
- řazení
- jen dotykové ovládání
- spotřeba

Technické údaje Citroën C3 1.2 PureTech 82 MAN FEEL
Motor: zážehový
Objem motoru: 1199 ccm
Výkon: 60kW(82k)/5750 ot./min.
Točivý moment max.: 118Nm/2750 ot./min.
Max. rychlost: 173 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 14,6 s
Spotřeba - kombin.: 5,7 l/100 km
Spotřeba - město: 4,1 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 4,7 l /100 km
Objem pal. nádrže: 45 l
Délka/šířka/výška: 3996/1749/1474 mm
Rozvor: 2540 mm
Zavazadelník: 300/922 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1051/1510 kg
Základní cena: 234 900 Kč (1.2 PureTech, Live)
Cena test. modelu vč. příplatků: 379 400 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Audi A4

Rok výroby 2011

217 777 Kč

Audi A6

Rok výroby 2017

589 000 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

850 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

739 000 Kč