Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl

vloženo

Kolínská trojčata neměla dlouho dobu mnoho konkurentů. To se však změnilo a koncern TPCA musel na sílící konkurenci zareagovat druhou generací mini automobilů. Peugeot přichystal nástupce v podobě modelu 108, kdežto Toyota a Citroën zůstaly u zavedeného označení. A nás zajímalo, jak si v redakčním testu povede Citroën C1 poháněný novým motorem PureTech.

Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl

Rozlišit z dálky mezi Peugeotem 107, Citroën C1 a Toyotou Aygo bylo v první generaci celkem nemožné. Kolínská trojčata byla stejná a prakticky se lišily jen detaily a logy. V druhé generaci šli designéři dále a přichystali daleko větší designové rozdíly. Díky tomu nová trojčata mohou oslovit daleko více zákazníků. Zda se Vám líbí více stylově pojatý Peugeot, futuristická Toyota nebo dnes testovaný Citroën s výrazem zamračeného Francouze necháme jen na Vás. Stejně jako předchůdce i nová generace se prodává ve třídveřové i pětidveřové verzi, přičemž můžete sáhnout po verzi se stahovatelnou střechou.


Testované provedení nebylo vybaveno polepy karoserie, zrcátek ani litými koly. Spokojit jsme se museli s obyčejnými plechovými koly či jednobarevnou karoserií. Velkou výhodou jsou široké možnosti celkové individualizace karoserie. Díky povedenému konfigurátoru a širokým možnostem individualizace docílíte originální vzhled nejen karoserie.

Přední sedadla jsou dostatečně rozměrná, horší je to jen s boční oporou těla v zatáčkách. Zadní sedadla mají spíše nouzový charakter, přesto občasná jízda ve čtyřech není úplným utrpením. Palubní počítač je standardem, musíte se ale smířit s jeho ovládáním pomocí tyčinek přímo na přístrojovém štítu (japonské geny). Velikost zavazadlového prostoru mezigeneračně vzrostla na 168 litrů (+30 litrů), což výrobce dosáhl výše umístěným krytem zavazadelníku.

Citroën C1 může pohánět litrový tříválec od Toyoty nebo nová tříválcová dvanáctistovka PureTech od koncernu PSA, která se stará i pohon daleko větších modelů. Dvanáctistovka dosahuje maximálního výkonu 60 kW a maxima točivého momentu vrcholící hodnotou 116 Nm. Tříválec umožňuje C1 uhánět až 170 km/h a poskytuje zrychlení z nuly na stovku za 10,9 s, což je dané třídě naprosto výtečná hodnota. Při volnoběžných otáčkách se tříválcová konstrukce nezapře. Po studeném startu se celý vůz znatelně chvěje a zvukový projev je dosti hrubý. To se zlepší po zahřátí, kdy vibrace ustanou. Dvanáctistovka prahne po otáčkách, ochotně zrychluje z volnoběhu a svou dynamikou zatlouká do země litrový japonský tříválec. Nejmarkantnější rozdíl mezi oběma motory poznáte zejména ve vyšších rychlostech. Jedna-dvojka totiž dokáže při stovce slušně zrychlovat, kdežto litrovému motůrku dochází dech. Nadprůměrná dynamika přináší vyšší spotřebu paliva, která se v našem případě pohybovala běžně mezi 6,5-7,5 l/100 km.

Díky malým rozměrům se C1 skvěle hodí do města, kam je také určena. Při popojíždění v kolonách je však spíše pošukem. První kilometry se nám nedařilo jezdit vůbec plynule. Odstupňování jednotlivých rychlostí je velmi dlouhé a abychom stačili rannímu svižnému tempu ostatních spěchajících řidičů, bylo nutné první rychlostní stupeň vytáčet více, než je zdrávo. Jedině tak jsme se vyrovnali okolnímu provozu. Daní je vyšší spotřeba paliva i hluk. Pokud chcete dodržovat maximální povolenou rychlost ve městě, musíte jezdit na třetí rychlostní stupeň, v kopci dokonce na dvojku, což není zrovna příjemné. Největší překvapení Citroën C1 přichystal mimo město, kde se chová jako dospělé auto. Mohou za to zejména patnáctipalcová kola a dobře naladěný podvozek. Francouzský bonbónek se neztratí dokonce ani na dálnici, kde při 130 km/h točí stále snesitelných 3 750 ot./min. a dokáže s přehledem ještě zrychlovat.

Delší řazení pětistupňové převodovky není úplně přesné, přesto s ním lze pracovat bez větších potíží. Řízení se k charakteru vozu hodí a nelze k němu mít závažnější připomínky. Podvozek je oproti předchůdci o něco měkčí a o dost příjemnější. Například tlumení nerovností je na velmi dobré úrovni. C1 zvládá znamenitě dlažební kostky i zpomalovací prahy. Od podvozku se neozývají žádné tupé rány ani jiné rušivé zvuky. Pouze sled větších terénních vln v kombinaci s vyšší rychlostí dokáží kolínského prcka znejistit.

Malý Citroën C1 ocení zejména řidičky. Oproti předchůdci tento prcek dospěl, zejména pak v oblasti jízdních vlastností. C1 je univerzálnější a dokonce se díky silnějšímu tříválci PureTech neztratí ani při delších cestách mimo město. Navíc aktuálně Citroën nabízí pětidveřovou verzi za cenu třídveřové.

(plusy)
+ živý a dynamický motor
+ neztratí se na dálnici
+ komfortní a dospěle působící podvozek
+ bohatá příplatková výbava
+ možnost individualizace
+ obratnost
+ vzhled
+ dostatečně rozměrná přední sedadla

(mínusy)
- delší dráhy řazení
- vibrace od motoru
- vyšší cenovka
- prostor na zadních sedadlech
- nulové boční vedení sedadel
- pouze výškově nastavitelný volant

Technické údaje Citroën C1 1.2 PureTech
Motor: zážehový tříválec
Objem motoru: 1199 ccm
Výkon: 60kW(82)/5750 ot./min.
Točivý moment max.: 116Nm/2750 ot./min.
Max. rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,9 s
Spotřeba - kombin.: 4,3 l/100 km
Spotřeba - město: 5,4 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 3,7 l /100 km
Objem pal. nádrže:   35 l
Délka/šířka/výška: 3466/1615/1460 mm
Rozvor: 2340 mm
Zavazadelník: 227l
Pohotovostní/celková hmotnost: 887/1240 kg
Základní cena modelu: 231.900 Kč (1..0 VTi, 5dv. Feel)
Cena test. modelu od: 279.900 Kč (1.2 PureTech, Airscape)

redakce

Vyhledat vozidla v inzerci: Citroen

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Modernizovaná Škoda Superb se dočkala ve Scout, vypadá skvěle

Modernizovaná Škoda Superb se dočkala ve Scout, vypadá skvěle

Kromě hybridního pohonu se modernizovaný Superb může pochlubit přepracovanou přední částí, novými světlomety a asistenčními systémy. A největší novinkou je, že konečně nebude chybět oplastované provedení..

Test: Citroën C5 Aircross BlueHDi 180. Na vlnách modernity

Test: Citroën C5 Aircross BlueHDi 180. Na vlnách modernity

Doba francouzsky houpavého měkkého podvozku nezmizí snad nikdy. V průběhu času se ale změnil přístup, jakým nám..

Test ojetiny: Citroën C3 – miláček žen

Test ojetiny: Citroën C3 – miláček žen

První generace „cé-trojky“ se dnes řadí k těm levnějším ojetinám. Právě proto se často stává prvním vozem..

Škoda nabízí první ochutnávku modernizované modelové řady Superb v podobě video-teaseru

Škoda nabízí první ochutnávku modernizované modelové řady Superb v podobě video-teaseru

Škoda představí svou přepracovanou vlajkovou loď, která bude poprvé k dispozici i v robustní verzi Scout. Oficiální..

Test: Peugeot 508 1.5 BlueHDi - je krásný a jezdí za hubičku

Test: Peugeot 508 1.5 BlueHDi - je krásný a jezdí za hubičku

Peugeot 508 je krásný. Ještě aby ne, kráse obětoval hodně. Nehoní se na litry v zavazadelníku ani centimetry v..