Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl

vloženo

Kolínská trojčata neměla dlouho dobu mnoho konkurentů. To se však změnilo a koncern TPCA musel na sílící konkurenci zareagovat druhou generací mini automobilů. Peugeot přichystal nástupce v podobě modelu 108, kdežto Toyota a Citroën zůstaly u zavedeného označení. A nás zajímalo, jak si v redakčním testu povede Citroën C1 poháněný novým motorem PureTech.

Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl

Rozlišit z dálky mezi Peugeotem 107, Citroën C1 a Toyotou Aygo bylo v první generaci celkem nemožné. Kolínská trojčata byla stejná a prakticky se lišily jen detaily a logy. V druhé generaci šli designéři dále a přichystali daleko větší designové rozdíly. Díky tomu nová trojčata mohou oslovit daleko více zákazníků. Zda se Vám líbí více stylově pojatý Peugeot, futuristická Toyota nebo dnes testovaný Citroën s výrazem zamračeného Francouze necháme jen na Vás. Stejně jako předchůdce i nová generace se prodává ve třídveřové i pětidveřové verzi, přičemž můžete sáhnout po verzi se stahovatelnou střechou.


Testované provedení nebylo vybaveno polepy karoserie, zrcátek ani litými koly. Spokojit jsme se museli s obyčejnými plechovými koly či jednobarevnou karoserií. Velkou výhodou jsou široké možnosti celkové individualizace karoserie. Díky povedenému konfigurátoru a širokým možnostem individualizace docílíte originální vzhled nejen karoserie.

Přední sedadla jsou dostatečně rozměrná, horší je to jen s boční oporou těla v zatáčkách. Zadní sedadla mají spíše nouzový charakter, přesto občasná jízda ve čtyřech není úplným utrpením. Palubní počítač je standardem, musíte se ale smířit s jeho ovládáním pomocí tyčinek přímo na přístrojovém štítu (japonské geny). Velikost zavazadlového prostoru mezigeneračně vzrostla na 168 litrů (+30 litrů), což výrobce dosáhl výše umístěným krytem zavazadelníku.

Citroën C1 může pohánět litrový tříválec od Toyoty nebo nová tříválcová dvanáctistovka PureTech od koncernu PSA, která se stará i pohon daleko větších modelů. Dvanáctistovka dosahuje maximálního výkonu 60 kW a maxima točivého momentu vrcholící hodnotou 116 Nm. Tříválec umožňuje C1 uhánět až 170 km/h a poskytuje zrychlení z nuly na stovku za 10,9 s, což je dané třídě naprosto výtečná hodnota. Při volnoběžných otáčkách se tříválcová konstrukce nezapře. Po studeném startu se celý vůz znatelně chvěje a zvukový projev je dosti hrubý. To se zlepší po zahřátí, kdy vibrace ustanou. Dvanáctistovka prahne po otáčkách, ochotně zrychluje z volnoběhu a svou dynamikou zatlouká do země litrový japonský tříválec. Nejmarkantnější rozdíl mezi oběma motory poznáte zejména ve vyšších rychlostech. Jedna-dvojka totiž dokáže při stovce slušně zrychlovat, kdežto litrovému motůrku dochází dech. Nadprůměrná dynamika přináší vyšší spotřebu paliva, která se v našem případě pohybovala běžně mezi 6,5-7,5 l/100 km.

Díky malým rozměrům se C1 skvěle hodí do města, kam je také určena. Při popojíždění v kolonách je však spíše pošukem. První kilometry se nám nedařilo jezdit vůbec plynule. Odstupňování jednotlivých rychlostí je velmi dlouhé a abychom stačili rannímu svižnému tempu ostatních spěchajících řidičů, bylo nutné první rychlostní stupeň vytáčet více, než je zdrávo. Jedině tak jsme se vyrovnali okolnímu provozu. Daní je vyšší spotřeba paliva i hluk. Pokud chcete dodržovat maximální povolenou rychlost ve městě, musíte jezdit na třetí rychlostní stupeň, v kopci dokonce na dvojku, což není zrovna příjemné. Největší překvapení Citroën C1 přichystal mimo město, kde se chová jako dospělé auto. Mohou za to zejména patnáctipalcová kola a dobře naladěný podvozek. Francouzský bonbónek se neztratí dokonce ani na dálnici, kde při 130 km/h točí stále snesitelných 3 750 ot./min. a dokáže s přehledem ještě zrychlovat.

Delší řazení pětistupňové převodovky není úplně přesné, přesto s ním lze pracovat bez větších potíží. Řízení se k charakteru vozu hodí a nelze k němu mít závažnější připomínky. Podvozek je oproti předchůdci o něco měkčí a o dost příjemnější. Například tlumení nerovností je na velmi dobré úrovni. C1 zvládá znamenitě dlažební kostky i zpomalovací prahy. Od podvozku se neozývají žádné tupé rány ani jiné rušivé zvuky. Pouze sled větších terénních vln v kombinaci s vyšší rychlostí dokáží kolínského prcka znejistit.

Malý Citroën C1 ocení zejména řidičky. Oproti předchůdci tento prcek dospěl, zejména pak v oblasti jízdních vlastností. C1 je univerzálnější a dokonce se díky silnějšímu tříválci PureTech neztratí ani při delších cestách mimo město. Navíc aktuálně Citroën nabízí pětidveřovou verzi za cenu třídveřové.

(plusy)
+ živý a dynamický motor
+ neztratí se na dálnici
+ komfortní a dospěle působící podvozek
+ bohatá příplatková výbava
+ možnost individualizace
+ obratnost
+ vzhled
+ dostatečně rozměrná přední sedadla

(mínusy)
- delší dráhy řazení
- vibrace od motoru
- vyšší cenovka
- prostor na zadních sedadlech
- nulové boční vedení sedadel
- pouze výškově nastavitelný volant

Technické údaje Citroën C1 1.2 PureTech
Motor: zážehový tříválec
Objem motoru: 1199 ccm
Výkon: 60kW(82)/5750 ot./min.
Točivý moment max.: 116Nm/2750 ot./min.
Max. rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 10,9 s
Spotřeba - kombin.: 4,3 l/100 km
Spotřeba - město: 5,4 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 3,7 l /100 km
Objem pal. nádrže:   35 l
Délka/šířka/výška: 3466/1615/1460 mm
Rozvor: 2340 mm
Zavazadelník: 227l
Pohotovostní/celková hmotnost: 887/1240 kg
Základní cena modelu: 231.900 Kč (1..0 VTi, 5dv. Feel)
Cena test. modelu od: 279.900 Kč (1.2 PureTech, Airscape)

redakce

Vyhledat vozidla v inzerci: Citroen

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl Fotografie k článku Test: Citroën C1 1.2 Puretech - prcek, co dospěl
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

17.11.2018
Omlazená Kia Optima startuje na 719 980 Kč, elektrifikovaná verze stojí přes milion
16.11.2018
Rodina Toyota Corolla se rozšiřuje o nový sedan
15.11.2018
Lexus ES 300h míří do Česka. Předprodej nového modelu zahájen
14.11.2018
Buďte vidět, české silnice se noří do tmy
13.11.2018
Test ojetiny: Peugeot 407 – elegantní kabát s lákavou cenovkou
12.11.2018
Víte, co všechno dnes umí nejlepší autokamera?
11.11.2018
Test ojetiny: Ford Fusion 1.4i (video)
08.11.2018
Mitsubishi Space Star má české ceny, v základu přijde na 239 850 Kč
07.11.2018
Jak bude vypadat interiér Škody Scala a jak velký bude mít kufr?
04.11.2018
Nový Peugeot Partner je tady, ceny od 390 000 Kč
01.11.2018
Připravte si 1,2 milionu korun, Cupra Ateca je tady!
31.10.2018
Test ojetiny: Renault Modus – vzácný návštěvník bazaru
30.10.2018
Jak nejlépe připravit auto na zimu a tuhé mrazy?
25.10.2018
Model T-Cross představen, je to nejmenší SUV Volkswagenu
23.10.2018
Seat Terraco je třetím SUV do party
23.10.2018
Škoda Fabia Combi Scoutline představena, oplastování není levné
22.10.2018
Nissan Qashqai dostal nový motor a dvouspojkovou převodovku
18.10.2018
Jaká auta jsou nejspolehlivější? Podle britů to jsou vozy z Japonska
17.10.2018
Luxusní BMW X7 představeno! Je obrovské a bude mít minimálně šestiválec
16.10.2018
Test ojetiny: Škoda Fabia – první generace láká cenou