Test: Citroën C-Zero - nejen pro ekology

vloženo

Je skoro vyšší než delší. Má bohatou bezpečností výbavu a stojí stejně jako špičkově vybavený vůz střední třídy. Jezdí tiše, nevypouští žádné emise a je doslova návykový. Ve městě je štikou a neztratí se ani mimo něj. Na noc se připojuje do elektrické sítě a ráno straší svou bezhlučností chodce pospíchající do práce. Řeč je o elektromobilu, který jsme celý týden bedlivě testovali.

Test: Citroën C-Zero - nejen pro ekology Test: Citroën C-Zero - nejen pro ekology

Citroën C-Zero je čistým elektromobilem. Stačí přijet k dobíjecí stanici, popř. ho doma pomocí adaptéru zapojit do běžné elektrické zásuvky. Žádný benzín, žádná nafta, žádný plyn. Prostě jen elektřina. Bohužel právě uchování elektřiny je největším současným problémem. Baterie v testovaném Citroënu vydrží při absolutně ideálních podmínkách na nějakých 130-150 km (pod ideálním stavem si představte letní, akorát teplý den, kdy není potřeba používat klimatizaci ani žádnou jinou elektroniku).


Přestože je C-Zero na poměry mini-automobilů velmi solidně vybaven, předem zapomeňte na používání klimatizace, ventilace, vyhřívání sedadla řidiče či vyhřívání bočních zpětných zrcátek. V zimě zapomeňte dokonce na topení. Vše je napájeno z baterií a použití elektroniky znamená razantní zkrácení dojezdového rádiusu. Veškerou elektroniku můžete používat za předpokladu, že s vozem jezdíte do práce nějakých 30 kilometrů tam a třicet zpět. Při delší cestě si rychle rozmyslíte využívání všech prvků výbavy ubírající elektřinu z baterií. Musíte pamatovat stále na to, že v současné době nemáte kde energii dobít (v celé Praze najdeme pouze tři dobíjecí stanice). Pohled na ubývající dojezdové kilometry je doslova flustrující.

Co je zač?
C-Zero pochází z Japonska. Jedná se o převlečený Mitsubishi i-MiEV, který pod svým logem prodává i Peugeot (iON).

Interiér pro čtyři:
Vzhledem k délce 3475 mm překvapí C-Zero prostorností interiéru, který převeze úplně v pohodě čtyři dospělé (vzhledem k omezenému dojezdu to není vůbec žádný problém). Se svým prostorem bude spokojen jak řidič, tak cestující na zadních sedadlech. Jediné, na co je si potřeba zvyknout, je velmi úzký interiér (urostlý řidič se tak rameny téměř dotýká spolucestujícího). Zavazadlový prostor je malý, ale plně odpovídá velikosti vozu a na odložení nejdůležitějších věcí bohatě postačí. Při dané cenovce bych očekával lepší umístění nabíjecího kabelu (tankovací pistole), který vozíte s sebou v tašce pohozené v kufru.

Rozmístění ovládacích prvků je logické a přehledné. Elektromobil oživíte stejně jako běžný automobil otočením klíčku v zapalování. Místo naskočení motoru se ozve jen gong a rozsvítí se zelený signál v přístrojovce, který oznamuje, že vůz je připraven vyrazit. Po přesunutí páky voliče do polohy "D" dojde po přidání plynu k rozjezdu. Ten je nezvykle tichý. První kilometry budete neustále sledovat v přístrojové kapličce za volantem ekonoměr zobrazující, jak jedete úsporně. Pokud se ručička ekonoměru pohybuje v levé modré části  "Charge", jedete maximálně úsporně. V tento okamžik dochází k dobíjení baterií (zejména při brždění nebo jízdě bez plynu). Zelené pole Eco znamená, že jedete stále úsporně  a můžete počítat s udávaným kilometrovým dojezdem. Je-li ručička příliš hodně vpravo, jedete silně neúsporně a kilometrový dojezd se začne rychle tenčit.

Sbírání adrenalinu
Při naprosto ideálních podmínkách jsme s C-Zero najeli 152 km. Byl den, teplota dosahovala 25°C, panovalo sucho a bezvětrno, provoz řídký a naše nároky na elektroniku a následný odběr energie z baterií žádné. Stejného výsledku jsme však nedosáhli druhý den. Vydatně pršelo za doprovodu silného větru. Interiér se mlžil a ventilace nepomáhala. Bylo nutné zapnout klimatizaci, která z reálného dojezdu ubrala 25 km. Stejně tak bylo nutné přes šero svítit a mít puštěné stěrače. To vše snížilo reálný dojezd na 102 km. Vůz zvládl dokonce trasu po okresní silnici ze severního okraje Prahy přes Poděbrady do Hradce Králové. Tam bylo pro bezpečný opětovný návrat nutné vůz připojit alespoň na pět hodin do elektrické sítě (jistila to návštěva příbuzných).

Jak jezdí?
Překvapivě dobře. Díky výkonu 48 kW a točivému momentu 180 Nm je C-Zero ve městech doslova štikou ve vodě. Plynulý příděl Nm na zadní nápravu zaručuje velmi hbité rozjezdy. Z nuly až do stotřicítky probíhá se  podle intenzity sešlápnutí plynového pedálu plynulé zrychlení. Při velmi těžké noze tak budete na semaforu vždy nejrychlejší. Kombinace úzké a vysoké stavby, krátkého rozvoru, tuhé zadní nápravy a vysoké hmotnosti vůbec nenahrávají jízdním vlastnostem. Realita je však překvapivě dobrá. Na žádné divočení to není, ale ve městě dokážete být díky skvělé obratnosti velmi rychlí. Parkování a proplétání se hustým provozem je prostě hračkou.

Volba priorit
C-Zero přijde v současné době na 739.900 Kč. Za tuto cenu můžete očekávat osm airbagů, elektrický posilovač řízení, palubní počítač, ESP+ASR, ABS+EBD+EBA, 2x ISOFIX, poloautomatickou klimatizaci, centrální dálkové zamykání, elektrické ovládání všech oken a zpětných zrcátek včetně vyhřívání, tónovaná skla, kožený volant a hlavice řadící páky, vyhřívané zadní sklo, mlhové světlomety, rádio s CD/MP3 a USB, výškově stavitelné sedadlo řidiče, vyhřívané sedadlo řidiče, 12V zásuvku v palubní desce, hliníkové 15" disky kol s pneu 145/65 R5 vpředu a 175/55 R15 vzadu. Za metalický lak je nutné připlatit 9.400 Kč a za speciální perleťový lak White Pearl 11.800 Kč.

(plusy)
tichý projev
obratnost a živost v městském provozu
prostorný interiér
provozní náklady
nulové emise

(mínusy)
pořizovací cena
omezený dojezd
minimum čerpacích stanic elektřiny
vysoká hmotnost
absence výškového seřízení volantu
Technické údaje Citroën C-Zero
Motor: elektrický synchronní motor
Doba nabíjení: 6 hodin (220V/16A), 30 minut (400V/120A)
Výkon:  48kW/67k/2500-8000 ot./min.
Točivý moment max.: 180Nm/0-2000 ot./min.
Max. rychlost:   130 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 15,9 s
Spotřeba - kombin.:  135 Wh/km l/100 km
Spotřeba - město: -
Spotřeba - mimo město: -
Baterie: Li-Ion akumulátory (16 kWh)
Délka/šířka/výška: 3475/1475/1608 mm
Rozvor: 25550 mm
Zavazadelník: 166-860 l
Pohotovostní hmotnost/nosnost: 1120/330 kg
Maximální dojezd: 150 km
Cena modelu od: 739.900 Kč

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Citroen

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Citroën C-Zero - nejen pro ekology Fotografie k článku Test: Citroën C-Zero - nejen pro ekology Fotografie k článku Test: Citroën C-Zero - nejen pro ekology Fotografie k článku Test: Citroën C-Zero - nejen pro ekology Fotografie k článku Test: Citroën C-Zero - nejen pro ekology Fotografie k článku Test: Citroën C-Zero - nejen pro ekology Fotografie k článku Test: Citroën C-Zero - nejen pro ekology Fotografie k článku Test: Citroën C-Zero - nejen pro ekology Fotografie k článku Test: Citroën C-Zero - nejen pro ekology Fotografie k článku Test: Citroën C-Zero - nejen pro ekology Fotografie k článku Test: Citroën C-Zero - nejen pro ekology Fotografie k článku Test: Citroën C-Zero - nejen pro ekology Fotografie k článku Test: Citroën C-Zero - nejen pro ekology
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

21.11.2017
Test: Lexus NX300h jde od výstřednosti k originalitě
20.11.2017
Tesla Roadster prý zadupe běžná auta do země
14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet
13.11.2017
Audi A8 - předprodej zahájen, připravte si 2,5 milionu
11.11.2017
Ford Mustang má české ceny, osmiválec nestojí tolik
07.11.2017
Test: Hyundai i30 kombi - je lepší než ostatní?
27.10.2017
BMW X2 - menší než X1, ale více cool a sexy
26.10.2017
Renault Alaskan - převlečenou Navaru koupíte od 892 859 Kč
24.10.2017
Hyundai Kona v prodeji, české ceny má hodně sebevědomé
23.10.2017
Test ojetiny: Citroën C2 – robotu zdar? Spíš nazdar!
21.10.2017
Nové Audi A7 Sportback je hranatější a zatím bez dieselu
20.10.2017
Kia Stinger vstupuje na český trh, milion nestačí
19.10.2017
Test: Hyundai i30 1.4 Turbo - je fakt nejlepší?
16.10.2017
Škoda Kodiaq má lepší výbavu a je praktičtější než Ateca
14.10.2017
Ostrý Hyundai i30 N Performance v prodeji, stojí jako dvě základní i30
12.10.2017
Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?
11.10.2017
Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice
10.10.2017
Nissan Leaf s dojezdem 378 km v prodeji, připravte si milion
05.10.2017
Renault Alaskan si můžete koupit již v listopadu
04.10.2017
Volkswagen zahajuje prodej modelu T-Roc od 452 900 Kč