Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde

vloženo

Levný sedan z Francie si žádá ústupky, což je při pohledu do ceníku zcela zřetelné. Nás zajímalo, jak velké ústupky musí majitelé Citroënu C-Elyseé zkousnout v základní výbavě a s nejslabší motorizací?

Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde

Velká část zájemců o nový vůz nemá dostatek financí, proto automobilky uvádějí na trh jeden levný sedan za druhým. Na český trh v listopadu loňského roku dorazil čtyřdveřový Citroën C-Elyseé, který se vyrábí spolu se svým dvojčetem Peugeotem 301 ve španělském Vigu. Aktuálně za tento sedan zaplatíte minimálně 229.900 Kč, přičemž nejlépe vybavené verze jsou levnější než při příchodu na trh (nejdražší a nejlépe vybavený C-Elyseé stojí 314.900 Kč). V základní výbavě Attraction si můžete pořídit C-Elysée pouze s námi testovaným tříválcem 1.2 VTi, který poskytuje výkon 53 kW (72 koní). Druhý výbavový stupeň nazvaný Tendance pak přináší výběr ze třech motorizací. Vybírat tak můžete mezi tříválcem 1.2 VTi, čtyřválcem 1.6 VTi/85 kW nebo vznětovým čtyřválcem 1.6 HDi/68 kW, přičemž všechny motorizace jsou spojeny s manuální pětistupňovou převodovkou. Až nejvyšší výbava Exclusive dovoluje u motoru 1.6 VTi volbu automatické čtyřstupňové převodovky.


Prostoru dostatek
Přední sedadla poskytují dostatek prostoru. Zadní hlavové opěrky jsou napevno spojené se sedadly a nelze je nastavovat, což nebude vyhovovat zejména vyšším osobám. Prostřední cestující se navíc musí bez opěrky obejít úplně. Zadní dělené sedadlo je k dispozici až od druhého stupně výbavy. I příplatkové vyhřívání předních sedadel s jediným stupněm intenzity (za rozumných 6.000 Kč) získáte až od druhé výbavy. Pokud o vyhřívání sedadel uvažujete, pořiďte si "paket ZIMA", u kterého za příplatek dalších 1.500 Kč získáte i vyhřívanou spodní část čelního skla. V základní výbavě je nutné se obejít bez klimatizace (příplatek za ni činí 25.000 Kč). Od druhého stupně výbavy je k dispozici manuální klimatizace, přičemž za 5.000 Kč můžete získat klimatizaci s digitálním displejem a s výdechy pro druhou řadu sedadel. Za přední mlhovky je v základu nutné připlatit 4.000 Kč, za rádio s přehrávaček CD/MP3 nemalých 10.000 Kč.

Problémem může být ovládání hlasitosti audiosoustavy pomocí malých tlačítek. Trefit se na tlačítka při jízdě je totiž téměř nemožné, tento problém řeší až nejvyšší výbava, kde je na pravé straně pod volantem umístěná samostatná páčka sloužící ovládání audiosoustavy. Lepším řešením je vždy praktičnější kruhový ovladač, ten tu však slouží k ladění stanic. Nešikovně jsou umístěná tlačítka stahování oken na středovém panelu. Tlačítka ovládající přední okna se nacházejí dost daleko od řidičových rukou, lepší by bylo umístit je do výplní dveří. To platí i o ovladačích seřizování zrcátek na levé straně přístrojové desky. Nejvíce však cestujícím bude vadit chybějící stropní madlo na straně spolujezdce a nemožnost výškově seřizovat přední pásy. Pochvalu zaslouží velké odkládací prostory ve výplních dveří, které pojmou i hodně objemné láhve s pitím a nepřekážejí nohám.

Zavazadelník, který pojme 506 litrů zavazadel lze otevřít pomocí dálkového ovladače nebo tlačítka nalevo pod volantem. Právě na kufru je nejvíce vidět levnost vozu a úspora nákladů. Víko se kroutí a vydává při zavření plechový zvuk. Nakládací hrana nemá žádný kryt, takže hroží odření laku a posléze reznutí. Od druhého stupně výbavy Tendance lze sklápět asymetricky dělená opěradla zadních sedadel na jejich sedáky. Stačí zatáhnout za poutko. Sklopením však nevznikne rovná ložná plocha. U základní verze Attraction je nutné se smířit se sklápěním celého neděleného opěradla.

Tříválec do města
V Česku si Citroën C-Elysée můžete pořídit celkem s trojicí pohonných jednotek (1.2 VTi, 1.6 VTi, 1.6 HDi), přičemž u motoru 1.6 VTi máte možnost výběru mezi manuální 5° nebo automatickou 4°převodovkou. U motoru 1.6 VTi se ještě chvilku zastavíme. Pokud si myslíte, že se jedná o motor montovaný například do Citroënu C4, jste vedle. Benzínový čtyřválec sice nese stejné obchodní označení, přesto se v praxi jedná o agregát  původem z Citroënu Xsary nebo Peugeot 307. Motor si místo variabilního zdvihu sacích ventilů musí vystačit s nasávaným vzduchem regulovaným klasickou škrtící klapkou, přičemž variabilní ovládání ventilů zůstalo jen na straně sání. Dalším rozdílem je použití klasického rozvodového řemene s intervalem výměny po 120.000 km (novější VTi mají rozvodový řetěz).

Benzínový tříválec sám o sobě není špatný motor. Vyniká příkladnou reakcí na plynový pedál, ochotně se vytáčí a má slušný průběh točivého momentu.  Nejlépe se cítí někde mezi 2.500 a 4.500 ot./min., vytáčet ho za hranici 5.000 ot./min nemá žádný smysl. Ve městě umí být C-Elyseé díky nízké hmotnosti velmi agilní a čiperný společník. Špatné to není ani mimo město. Čím rychleji však pojedete, tím horší situace bude. Nad hranicí 100 km/h už akcelerace začíná citelně slábnout, přes 130 km/h se C-Elysée moc nehrne a nad 140 km/h začíná protestovat i podvozek. Maximální rychlost dosahuje hodnoty 160 km/h, ideálem je však 120 km/h. Pětistupňová převodovka není nejhorší. Přesnosti kulisa řazení moc nepobrala, stejně tak dlouhé dráhy. Se spotřebou na tom není tříválec špatně. V průměru lze jezdit klidně za 5,0 l/100 km. Při častějších jízdách po městě a dálnicích počítejte raději se spotřebou blížící se sedmi litrům.

Přepravit zvládá
Citroën C-Elyseé se hodí pro všechny, kteří nepotřebují chytře řešený zavazadelník Škody Rapid a dávají přednost pohodovější a daleko komfortnější jízdě zejména pak na rozbitých komunikacích. Při vyšších rychlostech to už není ono. Díky měkčímu nastavení nelze od vozu vyžadovat řezání zatáček či jiné dovádění. Náchylnost na boční vítr stoupá s rychlostí. Pokud s C-Elyseé pojedete na pohodu, bude fungovat znamenitě v každém okamžiku. Pokud však přitlačíte na plynový pedál a budete chtít například rychleji projet zatáčku, okamžitě budete zastaveni systémem ESP, kterým je vybavena i základní verze. Karoserie se v zatáčkách docela naklání, přesto vůz bravůrně zvládá i delší přesuny zejména po komunikacích první třídy. Budete-li s tímto levným sedanem jezdit v rámci rychlostních limitů platných v ČR, nebudete mít žádný problém. Dokonce si v běžných rychlostech užijete slušné akustické pohody v kabině.

Adekvátní cenovka
Koncernu PSA Peugeot Citroën se podařilo postavit jednoduchý vůz, který Vám připomene zlatá devadesátá léta a celkem pohodlně a bez větších nároků Vás přepraví z bodu A do bodu B. Citroën C-Elyseé nabízí minimum elektroniky, pohodlný podvozek konstruovaný pro provoz v těžších podmínkách, čiperný tříválec v nízkých rychlostech a dostatečně prostornou kabinu. Na straně druhé je potřeba se smířit s řadou uvedených nedostatků pramenících z pořizovací ceny. Ostatně nic není zadarmo.

(plusy)
poskytovaný komfort při pohodové jízdě
slušná tuhost karoserie
celková jednoduchost
prostornost
pořizovací cena
nízká hmotnost
spotřeba paliva
plnohodnotná rezerva
odhlučnění (v nízkých rychlostech)
na tříválec solidní dynamika i slušná kultivovanost

(mínusy)
provedení zavazadelníku
absence zadních hlavových opěrek
jen výškově stavitelný volant
citlivost na boční vítr
při vyšších rychlostech aerodynamický hluk a horší stabilita
průměrné jízdní vlastnosti

Technické údaje Citroën C-Elysée 1.2 VTi
Motor: zážehový tříválec
Objem motoru: 1199 ccm
Výkon: 53kW(72k)/5500 ot./min.
Točivý moment max.: 110Nm/3000 ot./min.
Max. rychlost:  160 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 14,2 s
Spotřeba - kombin.: 5,2 l/100 km
Spotřeba - město: 6,9 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 4,2 l /100 km
Objem pal. nádrže: 50 l
Délka/šířka/výška: 4427/1748/1466 mm
Rozvor: 2652 mm
Zavazadelník: 506 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1020/1459 kg
Základní cena: 229.900 Kč (1.2 VTi/53 kW, Attraction)
Cena test modelu od: 229.900 Kč (1.2 VTi/53 kW, Attraction)

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Citroen

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

19.01.2018
Land Rover Defender přijíždí v limitované edici s pětilitrovým osmiválcem (+ video)
18.01.2018
Toyota Hilux má padesátiny a slaví je speciální edicí Invincible 50 Chrome Edition
16.01.2018
Mercedes Benz třídy G se vrací ve velkém stylu
14.01.2018
Akce 7 dní Peugeot již zítra, ušetříte desetitisíce
12.01.2018
Druhá generace Dacie Duster v prodeji, základ stojí stejně
11.01.2018
Test ojetiny: Golf IV – i po letech má co nabídnout
10.01.2018
Lexus RC 300h F Sport je ostrý hybrid, který vám nezakážou
09.01.2018
Hyundai Nexo představen, na vodík ujede 800 km
07.01.2018
Peugeot 308 má nový diesel 1.5 BlueHDi s cenou od 450 000 Kč
05.01.2018
Auto roku 2018 v ČR se obešlo bez překvapení, je jím Škoda Karoq
28.12.2017
Test: Peugeot 3008 GT Line - druhý pokus vyšel na jedničku
26.12.2017
Nová limitovaná série Škody Fabia přináší nejsilnější motorizaci
22.12.2017
Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě
19.12.2017
Nový Nissan Leaf přijde minimálně na 850 000 Kč
18.12.2017
Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka
17.12.2017
Nissan Micra nově pod čtvrt milionu korun
16.12.2017
Audi A8 nově se sportovním paketem pro exteriér a sportovnímí sedadly
15.12.2017
Opel Grandland X dostal silný turbodiesel, osmistupňovou převodovku a novou výbavu
14.12.2017
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio je rychlé jako supersport
13.12.2017
Test: Nissan Qashqai - bestseller po faceliftu je ještě lepší