Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde

vloženo

Levný sedan z Francie si žádá ústupky, což je při pohledu do ceníku zcela zřetelné. Nás zajímalo, jak velké ústupky musí majitelé Citroënu C-Elyseé zkousnout v základní výbavě a s nejslabší motorizací?

Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde

Velká část zájemců o nový vůz nemá dostatek financí, proto automobilky uvádějí na trh jeden levný sedan za druhým. Na český trh v listopadu loňského roku dorazil čtyřdveřový Citroën C-Elyseé, který se vyrábí spolu se svým dvojčetem Peugeotem 301 ve španělském Vigu. Aktuálně za tento sedan zaplatíte minimálně 229.900 Kč, přičemž nejlépe vybavené verze jsou levnější než při příchodu na trh (nejdražší a nejlépe vybavený C-Elyseé stojí 314.900 Kč). V základní výbavě Attraction si můžete pořídit C-Elysée pouze s námi testovaným tříválcem 1.2 VTi, který poskytuje výkon 53 kW (72 koní). Druhý výbavový stupeň nazvaný Tendance pak přináší výběr ze třech motorizací. Vybírat tak můžete mezi tříválcem 1.2 VTi, čtyřválcem 1.6 VTi/85 kW nebo vznětovým čtyřválcem 1.6 HDi/68 kW, přičemž všechny motorizace jsou spojeny s manuální pětistupňovou převodovkou. Až nejvyšší výbava Exclusive dovoluje u motoru 1.6 VTi volbu automatické čtyřstupňové převodovky.


Prostoru dostatek
Přední sedadla poskytují dostatek prostoru. Zadní hlavové opěrky jsou napevno spojené se sedadly a nelze je nastavovat, což nebude vyhovovat zejména vyšším osobám. Prostřední cestující se navíc musí bez opěrky obejít úplně. Zadní dělené sedadlo je k dispozici až od druhého stupně výbavy. I příplatkové vyhřívání předních sedadel s jediným stupněm intenzity (za rozumných 6.000 Kč) získáte až od druhé výbavy. Pokud o vyhřívání sedadel uvažujete, pořiďte si "paket ZIMA", u kterého za příplatek dalších 1.500 Kč získáte i vyhřívanou spodní část čelního skla. V základní výbavě je nutné se obejít bez klimatizace (příplatek za ni činí 25.000 Kč). Od druhého stupně výbavy je k dispozici manuální klimatizace, přičemž za 5.000 Kč můžete získat klimatizaci s digitálním displejem a s výdechy pro druhou řadu sedadel. Za přední mlhovky je v základu nutné připlatit 4.000 Kč, za rádio s přehrávaček CD/MP3 nemalých 10.000 Kč.

Problémem může být ovládání hlasitosti audiosoustavy pomocí malých tlačítek. Trefit se na tlačítka při jízdě je totiž téměř nemožné, tento problém řeší až nejvyšší výbava, kde je na pravé straně pod volantem umístěná samostatná páčka sloužící ovládání audiosoustavy. Lepším řešením je vždy praktičnější kruhový ovladač, ten tu však slouží k ladění stanic. Nešikovně jsou umístěná tlačítka stahování oken na středovém panelu. Tlačítka ovládající přední okna se nacházejí dost daleko od řidičových rukou, lepší by bylo umístit je do výplní dveří. To platí i o ovladačích seřizování zrcátek na levé straně přístrojové desky. Nejvíce však cestujícím bude vadit chybějící stropní madlo na straně spolujezdce a nemožnost výškově seřizovat přední pásy. Pochvalu zaslouží velké odkládací prostory ve výplních dveří, které pojmou i hodně objemné láhve s pitím a nepřekážejí nohám.

Zavazadelník, který pojme 506 litrů zavazadel lze otevřít pomocí dálkového ovladače nebo tlačítka nalevo pod volantem. Právě na kufru je nejvíce vidět levnost vozu a úspora nákladů. Víko se kroutí a vydává při zavření plechový zvuk. Nakládací hrana nemá žádný kryt, takže hroží odření laku a posléze reznutí. Od druhého stupně výbavy Tendance lze sklápět asymetricky dělená opěradla zadních sedadel na jejich sedáky. Stačí zatáhnout za poutko. Sklopením však nevznikne rovná ložná plocha. U základní verze Attraction je nutné se smířit se sklápěním celého neděleného opěradla.

Tříválec do města
V Česku si Citroën C-Elysée můžete pořídit celkem s trojicí pohonných jednotek (1.2 VTi, 1.6 VTi, 1.6 HDi), přičemž u motoru 1.6 VTi máte možnost výběru mezi manuální 5° nebo automatickou 4°převodovkou. U motoru 1.6 VTi se ještě chvilku zastavíme. Pokud si myslíte, že se jedná o motor montovaný například do Citroënu C4, jste vedle. Benzínový čtyřválec sice nese stejné obchodní označení, přesto se v praxi jedná o agregát  původem z Citroënu Xsary nebo Peugeot 307. Motor si místo variabilního zdvihu sacích ventilů musí vystačit s nasávaným vzduchem regulovaným klasickou škrtící klapkou, přičemž variabilní ovládání ventilů zůstalo jen na straně sání. Dalším rozdílem je použití klasického rozvodového řemene s intervalem výměny po 120.000 km (novější VTi mají rozvodový řetěz).

Benzínový tříválec sám o sobě není špatný motor. Vyniká příkladnou reakcí na plynový pedál, ochotně se vytáčí a má slušný průběh točivého momentu.  Nejlépe se cítí někde mezi 2.500 a 4.500 ot./min., vytáčet ho za hranici 5.000 ot./min nemá žádný smysl. Ve městě umí být C-Elyseé díky nízké hmotnosti velmi agilní a čiperný společník. Špatné to není ani mimo město. Čím rychleji však pojedete, tím horší situace bude. Nad hranicí 100 km/h už akcelerace začíná citelně slábnout, přes 130 km/h se C-Elysée moc nehrne a nad 140 km/h začíná protestovat i podvozek. Maximální rychlost dosahuje hodnoty 160 km/h, ideálem je však 120 km/h. Pětistupňová převodovka není nejhorší. Přesnosti kulisa řazení moc nepobrala, stejně tak dlouhé dráhy. Se spotřebou na tom není tříválec špatně. V průměru lze jezdit klidně za 5,0 l/100 km. Při častějších jízdách po městě a dálnicích počítejte raději se spotřebou blížící se sedmi litrům.

Přepravit zvládá
Citroën C-Elyseé se hodí pro všechny, kteří nepotřebují chytře řešený zavazadelník Škody Rapid a dávají přednost pohodovější a daleko komfortnější jízdě zejména pak na rozbitých komunikacích. Při vyšších rychlostech to už není ono. Díky měkčímu nastavení nelze od vozu vyžadovat řezání zatáček či jiné dovádění. Náchylnost na boční vítr stoupá s rychlostí. Pokud s C-Elyseé pojedete na pohodu, bude fungovat znamenitě v každém okamžiku. Pokud však přitlačíte na plynový pedál a budete chtít například rychleji projet zatáčku, okamžitě budete zastaveni systémem ESP, kterým je vybavena i základní verze. Karoserie se v zatáčkách docela naklání, přesto vůz bravůrně zvládá i delší přesuny zejména po komunikacích první třídy. Budete-li s tímto levným sedanem jezdit v rámci rychlostních limitů platných v ČR, nebudete mít žádný problém. Dokonce si v běžných rychlostech užijete slušné akustické pohody v kabině.

Adekvátní cenovka
Koncernu PSA Peugeot Citroën se podařilo postavit jednoduchý vůz, který Vám připomene zlatá devadesátá léta a celkem pohodlně a bez větších nároků Vás přepraví z bodu A do bodu B. Citroën C-Elyseé nabízí minimum elektroniky, pohodlný podvozek konstruovaný pro provoz v těžších podmínkách, čiperný tříválec v nízkých rychlostech a dostatečně prostornou kabinu. Na straně druhé je potřeba se smířit s řadou uvedených nedostatků pramenících z pořizovací ceny. Ostatně nic není zadarmo.

(plusy)
poskytovaný komfort při pohodové jízdě
slušná tuhost karoserie
celková jednoduchost
prostornost
pořizovací cena
nízká hmotnost
spotřeba paliva
plnohodnotná rezerva
odhlučnění (v nízkých rychlostech)
na tříválec solidní dynamika i slušná kultivovanost

(mínusy)
provedení zavazadelníku
absence zadních hlavových opěrek
jen výškově stavitelný volant
citlivost na boční vítr
při vyšších rychlostech aerodynamický hluk a horší stabilita
průměrné jízdní vlastnosti

Technické údaje Citroën C-Elysée 1.2 VTi
Motor: zážehový tříválec
Objem motoru: 1199 ccm
Výkon: 53kW(72k)/5500 ot./min.
Točivý moment max.: 110Nm/3000 ot./min.
Max. rychlost:  160 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 14,2 s
Spotřeba - kombin.: 5,2 l/100 km
Spotřeba - město: 6,9 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 4,2 l /100 km
Objem pal. nádrže: 50 l
Délka/šířka/výška: 4427/1748/1466 mm
Rozvor: 2652 mm
Zavazadelník: 506 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1020/1459 kg
Základní cena: 229.900 Kč (1.2 VTi/53 kW, Attraction)
Cena test modelu od: 229.900 Kč (1.2 VTi/53 kW, Attraction)

Petr Šikl (text+foto)

Vyhledat vozidla v inzerci: Citroen

Fotografie k článku

Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde Fotografie k článku Test: Citroën C-Elyseé 1.2 VTi - levněji už to nejde
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

28.06.2017
Nový Seat Arona je Ibizou na chůdách
27.06.2017
Nové BMW X3 představeno, prošlo dietou a může vonět
26.06.2017
Kia Soul 1.6 T-GDI - odlišný živočich
24.06.2017
Velké překvapení přichystal Peugeot, který nabídne Pick Up
22.06.2017
Test ojetiny: Volvo XC60 D5 - odvěký hrdina
22.06.2017
Toyota Yaris nemusí být nudná - je tu nová edice Selection Gold
21.06.2017
Nový crossover Kia Stonic bude možné koupit již v říjnu
20.06.2017
Audi R8 Spyder V10 Plus - stíhačka na léto
19.06.2017
Test: Škoda Octavia 1.8 TSI - čtyřoká volba rozumu
18.06.2017
Místo nové generace prošel Lexus CT 200h lehkou modernizací
17.06.2017
Volkswagen představil nové Polo, bude i GTI
16.06.2017
Malé SUV Hyundai Kona kompletně odhaleno, máme nové fotografie a informace
15.06.2017
BMW 330i - potomek atmosferických šestiválců
14.06.2017
Nástupce BMW 5 GT je tady, je to model 6 Gran Turismo
13.06.2017
Test ojetiny: Škoda Octavia Kombi RS 2.0 TSI - praktická ďáblice
12.06.2017
Volkswagen Arteon a jeho čtyři moderní vychytávky
10.06.2017
Kdo nejvíc škodí ovzduší: auto, letadlo, nebo sopka?
09.06.2017
Porsche 911 Turbo S Exclusive Series - jen 500 ks, cena 7 mil. Kč
09.06.2017
Škoda Kodiaq 1.4 TSI 4x4 6MT - cestou do školky
08.06.2017
Omlazený Fiat 500L je pořád stejný, má ale 40 % nových dílů