Test: Citroën Berlingo XTR - MPV pro šetřivé

26. 01. 2012
Sdílet článek

Kdo nemá na drahé MPV a potřebuje dostatek prostoru, může v dnešní době sáhnout například po Citroënu Berlingo, který nad očekávání dobře splní prostorové nároky moderní rodiny. Testované Berlingo XTR již není jen předělanou dodávkou, která se v zatáčkách naklání a řízení je spíše za trest.

Dvojčata Citroën Berlingo a Peugeot Partner se poprvé ukázaly světu v roce 1996 a od té doby se jich prodalo na čtyři miliony. Berlingo XTR je rozšířená verze, která z tohoto původně užitkového automobilu dělá příjemný rodinný vůz připomínající spíše prostorné MPVéčko. Verze XTR přináší oproti standardní výbavě například tempomat a omezovač rychlosti, boční airbagy, klimatizaci, audiosystém s CD/MP3, kožený volant, podélné střešní nosiče, zvýšené odpružení, paket Look zahrnující nárazníky s dotykovými lištami a bočními ochrannými lištami v černé barvě). Berlingo se v základní verzi dodává s bočními posuvnými dveřmi jen na pravé straně, od druhé výbavy také na levé straně. Vzhled Berlinga XTR nechám na posouzení každému, mě osobně nevadí a nemám s ním problém. Každopádně se výrobce snažil vůz vzhledem přiblížit k osobním "MPVéčkům". Bohužel Berlingo je téměř stejně vysoké, jako široké, a tak působí trochu neohrabaně.


Praktická kabina
Po otevření dveří překvapí prakticky a vcelku útulně působící kabina. Příliš stěžovat si nemůže ani řidič. Volant je seřiditelný ve dvou osách a sedadlo lze nastavit dokonce výškově. Nalezení ideální pozice za volantem je tak otázkou chvilky. Zakulacený středový panel neohrožuje řidičovo koleno a ve všech ostatních směrech je místa doslova nadbytek. Přístroje v kapličce za volantem jsou jednoduché a přehledné. Informační displej palubního počítače je umístěn uprostřed palubní desky a je příkladně čitelný. Některá tlačítka, zejména ta umístěná těsně nad řadící pákou (ovladače stahování oken), nejsou příliš po ruce. To samé platí o umístění tlačítek elektrického seřizování zpětných zrcátek. Ty najdeme vlevo od volantu na spodní hraně přístrojovky.

Prostorový král
V testovaném voze nalezneme ve druhé řadě sedadel tři samostatná sedadla, které v pohodě poslouží třem dospělým. Mačkat se nebudou na šířku ani v podélném směru (v pohodě se za sebe posadí osoby 190 cm vysoké). Navíc nad hlavami jim zbude doslova nadbytek místa. Jednotlivá sedadla nelze podélně posouvat, zato je můžete všelijak sklápět a hlavně vyjímat. Z Berlinga tak během chvíle uděláte dodávku (zde musím upozornit, že v nižších výbavách nejsou samostatná sedadla, ale jen dělená lavice). Jednotlivá sedadla nejsou příliš těžká (9,3 kg) a manipulace s nimi je vcelku jednoduchá. Variabilitu Berlinga zvyšuje sedadlo spolujezdce, které lze sklápět a díky tomu pohodově převážet i velmi dlouhé předměty (koberce apod.).

Posuvné dveře v druhé v řadě jsou zajisté praktické, ale přinášejí omezení v podobě nemožnosti stahovat okénko (to lze jen vyklápět). Zavazadlový prostor je dobře vyřešen, má pravidelný tvar a je nadprůměrně velký. U Berlinga rozhodně nebudete mít problém jako u některých kompaktních "MPVéček". V pohodě můžete cestovat v pěti lidech a všem se zavazadla do kufru bez větších problémů vejdou. Objem zavazadlového prostoru lze zvětšit ze základních 675 l na 2650 l, resp. až na 3000 l při vyjmutých sedadlech. Berlingo XTR nabízí velké množství odkládacích prostor, které jsou dostatečně dimenzovány. Například kapsy v předních dveřích pojmou 1,5 litrovou PET láhev, středová posuvná konzole dokonce lahve dvě. Odkládací prostory nalezneme v podobě výsuvné zásuvky dokonce pod předními sedadly nebo v podobě schránky pod podlahou zadních sedadel atd.

Je libo šestnáctistovku nebo šestnáctistovku?
Pod kapotou osobního Berlinga je možné mít výhradně motory o objemu 1,6 litru - zážehové s výkonem 72 kW, resp. 88 kW, vznětové pak s 55 kW, resp. 68 kW a pro náročnější zákazníky je připravena ještě výkonnější verze s 82 kW k dostupná pouze s výbavou Multispace a Multispace Extra. My jsme testovali osvědčený a mnohokrát vyzkoušený turbodiesel 1.6 HDI s výkonem 68 kW, tedy 92 k, který patří k tomu lepšímu, co současný trh v této třídě nabízí. Jeho výkon je dostačující pro běžné cestování, lze s ním jet i svižněji, nikoliv však rychle či sportovně. Nejvyššího točivého momentu 215 Nm dosahuje již od 1750 otáček za minutu a dostatečně pružný je i na pátý rychlostní stupeň.

Jízda na pohodu
Berlingo překvapilo v zatáčkách, kde v současné generaci netrpí přílišnými náklony. Rovněž podvozek dokáže vcelku znamenitě filtrovat nerovnosti českých silnic. Pokud budete jezdit s Berlingem klidně, budete spokojeni. Berlingo je stavené pro pohodové rodinné výlety. Chcete-li však jezdit ostřeji a rychleji, na Berlingo rovnou zapomeňte. Stále musíte kalkulovat s vyšší výškou karoserie, komfortním odpružením a nepříliš komunikativním řízením.

Podrobný test spotřeby
Berlingo XTR vybavené vznětovou šestnáctistovkou HDI jsem vyzkoušel na trase Praha-Mladá Boleslav-Jičín-Nová Paka-Trutnov-Červený Kostelec-Náchod-Jaroměr-Hradec Králové-Praha, kde si řeklo o příděl 5,9 l/100 km při klidném rychlostním tempu, přičemž se nejednalo o žádnou "ecorally", ale jen o splynutí s provozem. Pokud se pohybujete v rychlostech kolem 90 km/h je Berlingo maximálně úsporné. Dálniční 130 km/h znamená odběr sedmi litrů a každých 10 km/h navíc znamená nárůst spotřeby minimálně o 1 litr. Ale věřte, že s Berlingem nebude závodit ani jezdit rychle. Berlingo je především pohodlný rodinný vůz, se kterým budete jezdit po silnicích v rámci rychlostních limitů.

Cenově dostupný
Větší "eM-Pé-Véčka" stojí s přehledem 3/4 milionu korun, což si nemůže každý dovolit. Citroën Berlingo je oproti tomu mnohem dostupnější. V základní výbavě X startuje s benzínovou jedna-šestkou VTi na 264.900 Kč. Lepší volbou je o málo dražší speciální série Furio, která přináší klimatizaci, rádio s CD/MP3, paket Plus nebo palubní počítač a přijde v případě benzínové 1.6 VTi na 289.900 Kč, v případě dieselu HDi na 314.900 Kč. Další výbava v nabídce se jmenuje Multispace a z té právě vychází námi testovaná série XTR, která navíc obsahuje boční airbagy vpředu, tempomat s omezovačem rychlosti, kožený volant, podélné střešní nosiče nebo paket Look XTR, a to vše za cenu 359.900 Kč v případě benzínu a 384.900 Kč v případě testovaného dieselu.

plusy
prostornost
počet odkládacích schránek
výbava
komfort odpružení
pořizovací cena
výhled

mínusy
méně přesné řazení
dodávkové řízení
jen pětirychlostní převodovka
stále autobusový posez v měkčích sedadlech
Technické údaje Citroën Belingo XTR
Motor: vznětový přeplňovaný čtyřválec
Objem motoru: 1560 ccm
Výkon:  66kW(92k)/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 215Nm/1750 ot./min.
Max. rychlost:  161 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 14,3 s
Spotřeba - kombin.:  5,3 l/100 km
Spotřeba - město:   6,2 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  4,8 l /100 km
Objem pal. nádrže:   60 l
Délka/šířka/výška: 4380/1810/1801 mm
Rozvor: 2728 mm
Zavazadelník: 675 l
Pohotovostní/celková hmotnost: 1410/2040 kg
Základní cena: 264.900 Kč (1.6 VTi/72 kW, X)
Cena test. modelu od: 384.900 Kč (1.6 HDi, 68 kW, XTR)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

719 000 Kč