Test: BMW X6 xDrive30d - když máte na výběr

První mohutné BMW s nabubřelou zádí a arogantním vystupováním nikdy nebylo pro každého. Jezdilo prkenně, rozhodně nebylo úsporné a ještě ke všemu se do něj vešlo málo věcí. Zkrátka vůz, který, abyste koupili, musíte chtít. A jelikož při koupi plechových miláčků vstupují do hry i naprosto iracionální důvody, vídáme "X6tek" mraky

Druhá generace, přestože vypadá na první pohled stejně, není o zbytečných ústupcích. Je pro motoristy se stylem a jistou dávkou specifického vkusu, který spočívá v touze odlišit se, jezdit vozem, jehož osobnost oplývá aura výjimečnosti, ale především je pro ty, kteří chtějí cestovat v nezměrné dávce jízdního pohodlí, jaká byla vozům BMW ještě donedávna cizí.


Bez vlastní zkušenosti bychom nevěřili, ale nové BMW X6 s příplatkovým komfortním podvozkem a devatenácti palcovými ráfky je bez nadsázky jedním z nejpohodlněji jezdících vozů kategorie. V komfortním režimu nemá řidič o přítomnosti vyztužených pneumatik tušení. X6 ale na druhé straně nezapomíná ani na geny BMW a ve sportovním nastavení dokáže své Runflaty překvapivě účinně zakusovat do silnice. Tomu říkáme pokrok! Více se samozřejmě dozvíte v kapitole Jízda. Pojďme na vzhled, neboť právě on byl jednou z hlavních zbraní první generace.

Exteriér - nabubřelost - a kde?
Je pravdou, že nové BMW X6 již přišlo o arogantní výraz, jež mnohým imponoval. Jde však stále o respekt budící stroj, který dokáže levý pruh dálnice vyklidit během několika vteřin. Sílu exteriéru ovšem hledejte v detailech, a proto se u nich na moment zastavím. Designový paket Pure Extravagance proměňuje zprvu méně nápadné BMW X6 v klenot, který potěší oko nejednoho fajnšmekra. V Mnichově totiž dokázali volitelný paket sladit tak, aby kombinoval nesmírně zajímavé variace barev a materiálů na těch správných místech. O co jde? Součástí paketu jsou hliníkové nášlapy dveří, chromové kryty podvozku vpředu i vzadu, pozměněná maska chladiče s jinou barvou ledvinek, individualizované kryty zrcátek, nebo ozdobná lišta na hraně víka kufru. Spadají k němu ale i fullLED přední světla s vyřezáváním vpředu jedoucích vozů a osvětlené prahové lišty. Suma sumárum - námi testované BMW X6 vypadalo se všemi prvky Pure Extravagance vyvedenými v béžově-šedivém odstínu naprosto úchvatně a jeho metalický červený háv dával mocně vyniknout stylovému charisma. Budu upřímný, když řeknu, že o takovém stylu se mastodontnímu předchůdci ani nesnilo. Tím rozhodně netvrdím, že by předchozí X6 bylá ošklivá. S takto naspecifikovaným potomkem se ale jednoduše měřit nemůže, neboť pokrok zde sehrál naprosto zásadní roli.

Interiér - vítejte ve světě luxusu a hýčkání
A stejný příběh s ještě výraznějšími změnami a identickým pojmenováním se odehrává také uvnitř. Naše specifikace totiž i zde ukrývá paket Pure Extravagance. Ten je oproti exteriérovému paketu rozšířen ještě o názvy dvou barevných kůží, jimiž je potažena celá palubní deska, středový panel, výplně dveří a samozřejmě také sedadla. Nutno dodat, že oranžovo černý kontrast posouvá již tak okázalý interiér nového BMW X6 ještě o level výš. V daném prostředí se člověk zkrátka nemůže cítit špatně. Jste hýčkáni ze všech stran a zalamovací opěrky hlavy, do nichž s radostí uložíte svůj zátylek, představují naprostý vrchol. Snad jen volant má až příliš velký průměr a namísto řízení dodává pocit, že spíš kormidlujete koráb. To ale koneckonců není vyloženě nepravdivé tvrzení - řízení není moc komunikativní a vnější rozměry vážně napovídají skromnější jachtě.

Konektivitou potěší jak displejové fanatiky, tak osoby, jimž chutná umírněnější tempo pokroku. V nabídce příplatkové výbavy je možné zaškrtnout si položku digitálního přístrojového štítu. Oproti většině konkurentů ale BMW nešlo jen cestou obyčejného posazení hranatého LCD displeje na místo, kde se dříve nacházely ručičky budíků. Tedy alespoň na oko ne. A o to právě jde. Kde displej končí a začíná, není poznat. Je ohraničen chromovými rámečky, které skvěle rozbíjejí vyumělkovanost digitálního zobrazování. A pochválit musím také vyobrazovanou grafiku. Ta při vypnutí všech přidaných funkcí (včetně té zvětšovací, která zvýrazňuje aktuální rychlost a otáčky) dovoluje takřka zapomenout na skutečnost, že se díváte na displej. Budíky vypadají ve srovnání s mechanickými obdobně a jejich čitelnost je příkladná. A obrovský dotykový displej na středovém panelu? Asi takto - ještě na přelomu tisíciletí neměla většina z nás doma ani podobně velkou televizi, nehledě na jemnost rozlišení, které je v případě BMW dotaženo k vrcholu.

BMW X6 je ale stále především auto, a proto je nejdůležitější, jak interiér působí při jízdě. Bylo nesmírně zajímavé pozorovat rozdíly mezi aktuální BMW X5, kterou máme častěji k dispozici a testovanou verzí X6. Ano, X6 je v podstatě stejný druh a uvnitř byste rozdíl moc vnímat neměli. Jenomže je to přesně naopak. A teď nenarážím na výhled vzad, který vás v době couvacích kamer a 360stupňových pohledů (kamery mají mimochodem úžasný obraz) moc zajímat nebude. Jde o výšku interiéru, který je v případě X6 vlivem nízké střechy neporovnatelně menší. Auto tak působí daleko útulněji, dynamičtěji, až skoro "GTčkovým" dojmem. Nevýhody dané koncepce ale logicky nikam nezmizely. Zavazadelník stále nepatří k největším, přestože 580 litrů již není málo, dozadu se pohodlně posadí cestující s výškou do 180 cm a zmiňovaný výhled vzad? Vem ho čert. K pozitivům ale samozřejmě nepatří. V konečném důsledku tak záleží jen na vašich prioritách. Oproti předchůdci má ale koupě nového BMW X6 daleko větší smysl.

Motor - úsporný a sametový
Pod pojmem základní motor si každý představíme něco jiného. Obraz motoru, s nímž 2 140 kg těžké BMW zrychlí na 100 km/h už za 6,7 sekundy a bez problému překročí udávané maximální tempo 230 km/h, to ale nejspíše nebude. Takovouto představu kdyby měl každý, to by byl svět... X6 ve verzi xDrive30d je proto více než dostatečným základem k tomu, abyste zřídka kdy potřebovali cokoliv rychlejšího. Na silnici jde vždy o jedno z nejschopnějších aut, které vám poskytne dostatečnou výkonovou rezervu pro předjíždění a zároveň potěší kulturou třílitrového šestiválce s hutnou zvukovou kulisou. Motor skvěle doplňuje osmistupňová převodovka ZF, která doslova smazává veškeré neduhy v jeho výkonových křivkách (ani ty však nejsou špatné - maximum točivého momentu je k dispozici od 1 500 do 3 000 otáček!), a pohon xDrive s preferencí zadní nápravy zase mohutnému crossoveru (ano, tak jej BMW v oficiální komunikaci nazývá) umožňuje lépe a dynamičtěji zatáčet.



Na nějaké dovádění to sice nevypadá, na druhé straně je tu ale efektivita motoru, která vzhledem k hmotě, již jednotka vozí, bere dech. S BMW X6 xDrive30d můžete totiž bez problému jezdit za 7 až 8 litrů na 100 kilometrů, přičemž spodní hranice znamená předpisovou jízdu s občasným předjetím. Abyste se však dostali na 8 litrů, nemusíte se vůbec hlídat a stačí jet plynule. Ve městě si pak motor vezme o litr víc. No ale považme - nejsou to na tak obrovské auto a motor, který nabídne 258 koní a 560 Nm, skvělá čísla?!

Jízda - vypadá jako kupé, jezdí jako kupé
Slíbil jsem, že si povíme více o jízdním pohodlí. Pokud máte zkušenost jen s první generací BMW X6, pak pro vás ale následující řádky budou k nevíře. Pravda je totiž taková, že aktuální X6 s příplatkovým komfortním podvozkem nejenže pojem jízdní pohodlí zná, ona jej dokonce demonstruje jako jednu z hlavních předností a posouvá ho na úroveň mezi předchozí a aktuální řadu 7. Nebýt občasného ošívání karoserie vlivem znatelně vyšší světlé výšky (nebál bych se pohodlí k novému BMW řady 7 téměř přirovnat), je X6 i tak nesmírně pohodlná, úžasně tichá, a přestože působí plavně a měkce, umí se v mžiku proměnit v dost tvrdé a dobře jezdící BMW. Musíte se s vozem sice trochu naučit pracovat, protože jeho umísťování není vlivem vnějších rozměrů a zvednuté kapoty snadné (zvláště na úzké okresní silnici ne), vše ostatní je ale otázkou chvíle. X6 vyniká úžasnou mírou stability, snaží se (a úspěšně) maskovat svou nedotáčivost, a přestože v ní nezažijete nic ryze sportovního, její projev a schopnosti člověka rozhodně nenudí. Ve výsledku je tedy pohodlnější než konkurence, hbitá skoro jako sedan vyšší střední třídy a pohodlná jako opravdové luxusní auto, kterýmžto vlastně je.

Závěr - individuální priorita
Nakonec tu tedy máme vůz, jehož pořízení, jakkoliv nesmyslné se zprvu zdálo, obhajuje hned několik opravdu pádných argumentů. Nová generace X6 jezdí pohodlněji a lépe než konkurence. Vnější vzhled s paketem Pure Extravagance spojuje eleganci, mohutnost a vášeň pro sportovní křivky. Auto už nepůsobí tak arogantně, v jádru je ale o to sebejistější a svůj klid a smysl pro vyváženost vám nabídne právě při jízdě. Interiér s příplatkovým paketem rozhodně za zbylými aspekty vozu nepokulhává. A zmiňovaná praktičnost? Život je krásný zejména v jednom smyslu - nabízí širokou možnost volby. Každý si proto může svobodně rozhodnout, zda upřednostní design, či rozdělené páté dveře, které ukrývá BMW X5. Pokud ale vaše děti již odrostly, nebo ani žádné neplánujete a vaším hobby není zrovna cyklistika, abyste do zavazadelníku ustavičně skládali jedno kolo za druhým, je X6 jasný vítěz.

plusy
+ skvělý motor s dostatkem síly
+ vynikající spotřeba paliva
+ chytrá převodovka ZF
+ polohovatelnost předních sedadel
+ jízdní komfort
+ odhlučnění
+ méně vzhledové arogance oproti předchůdci
+ vyvážené jízdní vlastnosti

mínusy
- hůře se umisťuje na silnici
- nekomunikativní řízení
- oranžové displeje klimatizace působí staře
 

Technické údaje BMW X6 xDrive30d F16
Motor: vznětový přeplňovaný šestiválec
Objem motoru: 2 993 ccm
Výkon: 190 kW (258 k) / 4 000 ot./min.
Točivý moment max.: 560 Nm / 1 500 - 3 000 ot./min.
Max. rychlost: 230 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 6,7 s
Spotřeba - město: 6,7 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 5,5 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 6,0 l /100 km
Objem pal. nádrže: 85 l
Délka/šířka/výška: 4 909 / 1 989 / 1 702 mm
Rozvor: 2 933 mm
Zavazadelník: 580 / 1 525 l
Pohotovostní hmotnost: 2 140 kg
Spotřeba během testu: 7,8 l/100 km
Základní cena: 1 810 900 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Text: Martin Müller, Foto: Jan Hrbek

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Volkswagen Touran

Rok výroby 2017

499 900 Kč

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

850 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč