Test: BMW X1 2.0d xDrive se přizpůsobilo zákazníkům

Druhá generace X1 je protipól té první. Ano, vnější rysy zůstaly stejné, ale pod kapotou není chlap, ale žena. Místo pohonu zadních kol se novinka spoléhá na pohon předních kol, popř. jako v našem případě na pohon všech kol. Změnila se také velikost. X1 už není prcek, který by se musel ve srovnání s konkurenty krčit v koutě.

Německá automobilka BMW v roce 2009 správně vyhodnotila rostoucí zájem zákazníků a po boku X3 přichystala ještě menší SUV, které získalo před úhlavními konkurenty (Audi a Mercedes-Benz) pořádný náskok.


Obě automobilky se snažili dohnat mnichovský fantastický odhad a Audi přišlo s odpovědí o tři roky později (model Q3), kdežto Mercedesu se to podařilo s modelem GLA až o čtyři roky později.

První generace X1 byla věrná mnichovské koncepci s pohonem zadních kol a podélně uloženými agregáty. Proto nikdy nemohla nabídnout tolik prostoru jako konkurenční modely.

Druhá generace X1 na to šlo úplně jinak. Vzdala se původní koncepce a za základ ji postoužila nová modulární platforma ULK2, kterou využívá BMW 2 Active Tourer nebo Mini Clubman. O pohon se starají přední kola, což je pro automobilku výhodné hned z několika důvodů - odpadá potřeba kardanu, což snižuje hmotnost i setrvačné odpory. Aby BMW neodradilo náročnější zákazníky, přichystalo pro ně variantu s pohonem všech kol. Ten je řešen pomocí elektrohydraulicky ovládané lamelové spojky a k připojení zadní nápravy dochází jen v případě potřeby.

Ze změny koncepce profituí cestující. Druhá generace X1 narostla na výšku o 67 mm a na šířku 23 mm. Karoserie je naopak o 15 mm kratší, stejně tak rozvor náprav - o 90 mm.

Světlá výška vozu se zvýšila o 4 mm na 183 mm. Celokově pak X1 působí méně dynamicky a více nafoukle. Příď je kratší a mnoho rysů je společných s dvojkovou řadou MPV.

Sednout si v předchůdci sám za sebe prostě nešlo. Nedokázali to ani průměrně vzrostlí jedinci, natož dlouháni. Nová generace tento problém nezná - za sebe si úplně pohodlně sedne člověk vysoký klidně 190 cm. A to je velký rozdíl, který zákazníci vnímají více, než řešení pohonu kol. Stejně dobře na tom jsou i zavazadla.

Zadní sedadla je možné za příplatek osmi tisíc korun podélně posouvat až o 130 mm, přičemž opěradla lze polohovat. Přední sedadla mohou být pro řadu silnějších lidí příliš úzká, potěší ovšem možnost prodloužení samotného sedáku.

Za volantem se sedí spíše níže, nad hlavami tak zbývá dostatek prostoru. Všechny použité materiály včetně plastů vynikají příkladným slícováním a působí velmi kvalitně, což o předchůdci nešlo vždy říci.

V základním uspořádání přibylo 85 litrů objemu a s hodnotou 505 litrů patří X1 k lepšímu průměru. Po sklopení zadních sedadel pomocí tlačítka v kufru se navíc využitelný objem zvětší na 1550 litrů (dříve to bylo o 200 litrů méně).

X1 může pohánět celá řada motorů. Předokolky se pojí výhradně s tříválci, nejvýkonnější čtyřkolky pak s dvoulitry. Zkoušený vznětový dvoulitr o výkonu 140 kW spojený s osmistupňovým automatem a pohonem všech kol patří k dražší volbě. Oproti předchůdci se chlubí výkoněm vyšším o 5 kW, resp. točivým momentem vyššíám o 20 N.m. (nyní disponuje točivým momentem 400 N.m). Převodovka pochází od firmy Aisin a hladkostí i rychlostí řazení se vyrovná nejlepším konkurentům.

Dvoulitr hezky zatahuje už od 1300 otáček, přičemž problém mu nedělá ani překročení hranice čtyř tisíc otáček. Velmi na dobré úrovni je pružné zrychlení, ve městě není problém jet padesátkou na šestý rychlostní stupeň, přičemž čtyřválec stále ochotně zrychluje. Spotřeba paliva se po městě nejčastěji pohybovala kolem sedmi litrů na sto, mimo nebyl problém jezdit lehce pod šesti. Týdenní test jsme ovšem vzhledem k poskytované a často využívané dynamice ukončili hodnotou 6,8 l/100 km.

První generace jezdila velmi sportovně a nezadala si v dovednostech nic s oblíbenou nižší jedničkou. Novinka využívá vpředu vzpěry McPherson a oproti předchůdci má místo dvou samostatných spodních příčných ramen jen jedno trojúhelníkové uchycené navíc do těhlice jedním čepem. Zadní náprava je pak víceprvková. Přestože podle tvrzení výrobce zůstalo rozložení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu v poměru 50:50, vůz se chová na limitu nedotáčivě, což způsobuje aktivaci stabilizace. U X1 tak nehrozí při rychlé změně směru smyk. Zábava je potlačena na úkor vyšší bezpečnosti, která vyhoví většině řidičů. Vůz ovšem zůstal stále snadno ovladatelný a řízení patří k tomu lepšímu, co můžete mezi SUV dostat. Připojování zadních kol nemáte možnost postřehnout, probíhá rychle a neznatelně. Terénní mód v nabídce nenajdete, s automatem ovšem získáte asistenta sjíždění svahů. Výbornou práci odvedly brzdy, které se dobře dávkují a v praxi je nelze utahat.

Mezigeneračně se zlepšilo tlumení běžných nerovností. Podvozek působí jistě a snaží se úspěšně filtrovat většinu nerovností. Problém ovšem dělají větší výmoly, které v kombinaci s tvrdými devatenáctipalcovými runflaty o sobě dávají vědět až příliš a posádka trpí.

Testovanou kombinaci pořídíte za necelý milion korun, příplatková výbava ovšem vyhnala cenu zkoušeného exempláře na 1 390 250 Kč, což nám přijde doopravdy hodně. Přesto platí, že druhá generace je protipólem té první. Vysportovaná modelka se uklidnila a dospěla. Díky tomu je vhodnější většímu spektru zákazníků a o to automobilce s roztočenou vrtulí ve znaku je především.Změna koncepce je jasnou odpovědí na požadavky zákazníků, kterým je šumafuk, jestli mají poháněná přední nebo zadní kola. X1 je tak plnohodnotným vozem pro rodinu, který se po všech stránkách až nebezpečně přibližuje větší X3.

Technické údaje BMW X1 2.0d xDrive
Motor: vznětový čtyřválec
Objem motoru: 1995 ccm
Výkon: 140kW(190k)/4000 ot./min.
Točivý moment max.: 400Nm/1750-2500 ot./min.
Max. rychlost: 219 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 7,9 s
Spotřeba - město: 5,9 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 4,7 l/100 km
Spotřeba - kombinovaná: 5,1 l/100 km
Spotřeba v testu: 6,8 l/100 km
Délka/šířka/výška: 4439/1821/1598 mm
Rozvor: 2670 mm
Objem palivové nádrže: 51 l
Provozní/celková hmotnost: 1625/2145 kg
Základní cena: 763 100 Kč (sDrive18i)
Cena test modelu: 1 390 250 Kč (xDrive 20d + příplatky)

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

850 000 Kč

Volkswagen Touran

Rok výroby 2017

499 900 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč