Test: BMW 540i xDrive Touring - na SUV zapomeňte a dejte přednost kombi

U roztočené modrobílé vrtule už nějakou dobu nedostanete to, co bývalo zvykem. Příkladem může být verze 530i, která byla vždy doménou šestiválců a nyní pod tímto označením dostanete čtyřválec. V nabídce zážehových motorů proto zaujme jediná verze 540i, která ukrývá benzínový šestiválec. A právě ta se stala předmětem dnešního testu.

Pětkové BMW v dlouhém provedení kombi (v Mnichově označované výhradně Touring) můžete mít v základní verzi 520i s pohonem zadních kol za necelého 1,4 milionu korun. Na opačném konci nabídky s milionem korun navíc stojí vrcholné vznětové provedení M550d xDrive s čtyřikrát přeplňovaným třílitrem. V případě dieselu bychom raději volili o 600 tisíc levnější provedení 540d xDrive, která jede také moc dobře. A kdo diesel nemusí, ať zvolí ještě levnější zážehovou variantu 540i xDrive, kde se o pohon stará dopovaný zážehový šestiválec poskytující výkon 250 kW.


V interiéru je vše v pořádku. V Německu si tradičně dali záležet na dílenském zpracování a použitých materiálech. Vše je při ruce a řidič je hýčkán celou řadou pomocníků. Za multifunkčním volantem se schovává místo budíků dobře čitelný displej. Stejně tomu je u desetipalcové obrazovky umístněné uprostřed palubní desky. Ovládat ji lze nejen dotykově, ale také klasicky, po mnichovsku – ovladačem iDrive umístěným na středovém tunelu.

Vpředu si nelze na nic stěžovat a vzadu se rozhodně mačkat nebudete. Nečekejte přebytek podélného prostoru, toho je akorát. Nic navíc. Sedadla jsou ovšem velmi komfortní a vzadu se členům redakce sedělo mnohem lépe, než na místě spolujezdce. Sedadla mají dlouhé sedáky a svým charakterem vyhoví během dálkových cest.

Poskytovaná dynamika testovaného provedení je velmi slušná. O šestiválci pod kapotou prakticky nevíte, jediný okamžik, kdy se dokáže trochu projevit je plné sešlápnutí plynového pedálu. I v tomto případě je jeho projev fantastický. Posádku rozhodně neobtěžuje. Třílitr je skvělým parťákem. Zásluhu na tom má příkladné odhlučnění a spojení s osmistupňovým automatem ZF, který v Mnichově vyladili k dokonalosti.

Tak třílitru je hutný a zároveň lineární. Sešlápnete plyn, okamžik se nic neděje, aby pětka vystřelila kupředu. Hutný zátah doprovázený uchu lahodícím soundem je doslova návykovou záležitostí. Pokud Vám tedy nevadí, že vaše tělo je tlačeno do sedadel slušnou silou. Nabírání rychlosti i opětovné brzdění je nenucené a naprosto přirozené. Hlavní předností je fakt, že s pětkou pojedete 1,5x rychleji než v běžném voze a vůbec Vám to nepřijde, divné nebo nebezpečné. Pětka je jednoduše stavěná pro vyšší rychlosti. Při těch se chová uvolněně a posádka jen těžko registruje, jak rychle jedete. Kilometry pak mnohem rychleji utíkají a při jízdě na pohodu z vozu vystoupíte i po stovkách kilometrů zcela svěží. V Mnichově tentokráte vše podřídili fantastickému cestovnímu komfortu.

Výkon 250 kW (340 koní) postačí ve spojení s točivým momentem 450 Nm na zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,1 sekundy a maximálku 250 km/h (samozřejmě elektronicky omezenou). Asi si teď myslíte, že poskytovaný výkon je vykoupen neadekvátní spotřebou paliva. Nemůžeme tvrdit, že třílitr je vyloženě úsporný, ale na straně druhé to vůbec není špatné. Zážehové šestiválcové kombi totiž jezdí stejně draze jako čtyřválcové benzínové agregáty. V praxi to znamená, že místo udávaných 7,8 l/100 km se budete pohybovat o litr dráž. My jezdili vcelku dynamicky a spotřeba se dlouho držela pod hodnotou deseti litrů. Až ucpaná Praha a let po dálnici zvýšil spotřebu na závěrečných 10,1 l/100 km. A to není vůbec špatné, když za podobné hodnoty jezdí kdejaké malé ukřičené SUV s benzínovou foukanou čtrnáctistovkou.

BMW 540i xDrive si vede naprosto ukázkově v poskytované pružnosti. Při dálniční rychlosti stačí více zmáčknout plynový pedál, osmistupňový automat podřadí o dva, tři stupně a vůz vystřelí kupředu. Dere se za svým cílem, těsně před omezovačem přeřazuje a z okolní krajiny se stávají šmouhy. Všemu sekunduje dobře výkonná brzdová soustava, která dokáže téměř pětimetrový vůz znamenitě brzdit.

Kombinace skvělého odhlučnění, pohodlného podvozku se stará o zkreslující vnímání rychlosti. I při vysokých rychlostech můžete v kabině hovořit nezvýšeným hlasem. Popsané vlastnosti u žádného SUV nenaleznete, v praxi to není fyzicky možné. Cestovní pohoda a ticho na palubě mohou splnit jen modely s nízkou stavbou karoserie. Jedině tak lze docílit naprosto minimálních jízdních odporů. Kombi prořezává vzduch s nevídanou lehkostí a podvozek má díky nižší hmotnosti méně práce.

Podvozek je být díky nízké a lehké stavbě nastaven na měkčí notu, z čehož pramení komfortní svezení. Pětka stojící na devatenáctipalcových kolách létá po nerovnostech naprosto přesvědčivě, neodmlouvá a nedrncá. Problém mohou představovat jen doopravdy velké výmoly. Při konfiguraci své pětky se držte zkrátka, rozhodně se nenechte zlákat krásnými jedenadvacítkami.

Jen stěží naleznete lepšího polykače kilometrů než toto šestiválcové kombi. Z kabiny nemáte o nic horší výhled než u SUVéčka a pohon všech kol se postará o bezpečné dojetí do cíle. Jedinou překážkou může být nižší světlá výška. Výhody jednoznačně převažují – nižší hmotnost, nižší odpory, nižší spotřeba .. a tak bychom mohli pokračovat.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

redakce

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

850 000 Kč

Audi A6

Rok výroby 2017

589 000 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

999 000 Kč