Test: BMW 218d Xdrive - rodinný vůz s geny sportovce

Když se v showroomech mnichovské automobilky objevila nová dvojková řada, vzbudila mezi ortodoxními vyznavači modrobílé vrtule velký poprask. Řada lidí z branže mluvila o konci BMW a označovala nový model s pohonem předních kol za hrůznost. O to větší bylo naše překvapení, když jsme v sychravých dnech dávali dvojkovému modelu záhul na východočeských silnicích pokrytých bahnem z řepné kampaně.

BMW 2 Active Tourer nabízí pět míst, kdežto prodloužená verze Grand Tourer nabízí další dvě místa k dobru.


Ještě si však musíme vysvětlit v úvodu zmíněný odpor k novému modelu. Model 2 Active Tourer se totiž stal prvním BMW s pohonem předních kol. Ortodoxní vyznavači klasických BMW tak málem trefil šlak. A aby toho nebylo málo, BMW se rozhodlo pod kapotu montovat tříválcové benzíny i diesely, což ještě nedávno byla sci-fi představa. Německou automobilku k tomuto kroku vedlo hned několik faktorů - nižší spotřeba paliva a tím i emise, nižší výrobní náklady a také oslovení širší cílové skupiny. Podle výzkumu navíc řada majitelů vozů BMW vůbec netuší, která kola má jejich vůz poháněná. Nikdo se tedy na tímto vývojem nemůže pozastavovat, dvojková řada pouze vyslyšela požadavky zákazníků. Díky tomu vzniklo nafouklé cosi, které může mít pohon všech kol xDrive.

Zkoušený exemplář 2018d dostal pohon všech kol xDrive, naftový motor dvoulitrový čtyřválec a obligátní paket M Sport, který z něj dělá pohledného společníka.

Design exteriéru nese všechny prvky nutné pro novodobé BMW, na první pohled ho tak zařadíte do té správné škatulky. Na délku měří 4342 mm, na výšku 1555 mm a na délku rovných 1800 mm, rozchod kol činí 2670 mm. Reálné setkání s dvojkou potvrdí prémiové zaměření. Designerům se podařilo zachovat typické sportovně-luxusní prvky značky. Marně na trhu budete hledat MPV, které vypadá dynamičtěji. V našem případě tvary podtrhuje modrý lak a provedení M Sport, které přidává ostřeji tvarované nárazníky, černé lišty a velká kola.

Kabina s nádechem prémie
Také po otevření dveří si kokpit vozu s žádnou jinou značkou nespletete. Každému je hned jasné, že se jedná o příslušníka mnichovské automobilky. Prémiově pojatá kabina je řešena do detailu s důrazem na velký počet odkládacích ploch a různých schránek, které v žadném rodinném automobilu nesmějí chybět. Áčkový sloupek je pro lepší výhled z vozu dělený a zpětné zrcátko je ve správném místě. Výhled do předoboku je dobrý, což lze říci také o výhledu směrem vzad. K bezproblémové orientaci přispívají mimo jiné parkovací senzory a parkovací kamera.

test bmw 218d

Řidič sedí o něco výše, než je u klasických mnichovských modelů zvykem. Přední sedadla v testovaném provedení zaslouží samou chválu - jsou to ty samá, která naleznete ve sportovních modelech Mini. Tělu dodávají odpovídající oporu a rozsah seřízení je více než dostatečný. Středový panel je na první pohled klasickým BMW, nejblíže se podobá jedničkovému modelu. Zajímavostí je mezera mezi ovladači audiosoustavy a klimatizace, která slouží pro odkládání drobností. V dolní části středového panelu nás hýčkala skvěle pracující dvouzónová klimatizace pod kterou se skrýval kolébkový přepínač jízdních režimu (ECO PRO, Comfort, Sport).

Zajímavostí je tzv. ochranný štít vozu, který se aktivuje tlačítkem pod výstražných trojúhelníkem na středovém sloupku. V praxi se jedná o asistent upozorňující na příliš malou vzdálenost za vozem, který nejprve upozorní na nutnost brzdit a když řidič nereaguje, učiní tak sám.

Příplatkový dynamicky laděná verze M Sport se chlubila multimediálním systémem vybaveným navigací a téměř devítipalcovým obřím displejem. Ovládání probíhá pomocí MMI joysticku s tlačítky umístěnými na středovém tunelu mezi sedadly. Řidiče potěší výsuvný head-up display nebo poměrně malý volant potažený jemnou kůží s dostatečně silným věncem. Přístrojová kaplička je přehledná a zobrazuje vše potřebné (levnější varianty se musí spokojit s menším ohraničeným displejem). Z kabiny je cítit zaměření na mladší zákazníky.

Dvoulitrový čtyřválec 218d je středem nabídky s výkonem 110 kW a dle našich zkušeností se jedná o nejzajímavější volbu. Ukázkové je odhlučnění motoru při studeném startu, po zahřátí do interiéru proniká jen minimální hluk. Dvoulitr bleskově reaguje na pokyn plynu a miluje otáčky. Stovku s dieselem uděláte za 8,9 s a maximální rychlost 205 km/h také není k zahození. Maximum točivého momentu 330 N.m je dostupné od 1750 otáček, samotný agregát ale příjemně zatahuje už od 1100 otáček. Naprosto výborná je spotřeba paliva - tu lze při poklidné jízdě mimo město udržet pod hranicí šesti litrů na 100 kilometrů. Ve městě je pak nutné počítat se spotřebou kolem sedmi litrů.

Spojení s automatickou převodovkou s osmi stupni je maximálně pohodlné. Automat od Aisinu nedosahuje kvalit skříně ZF, patří k tomu lepšímu, co můžete aktuálně koupit. Manuální převodovce bychom se vyhnuli.

BMW 2 Active Tourer je postaveno na nové modulární platformě UKL, kterou využívají mimo jiné již zmíněné vozy Mini nové generace. Díky tomu je zaručená slušná dávka zábavnosti a podařených jízdních vlastností. Německá automobilka sází na svou tradici a hned v první zatáčce Vás přesvědčí, že odklon od tradic není zrovna mimo mísu. Dvojka vyráží bez prodlevy za volantem, zakousne se a vykrouží ukázkový oblouk. Rychlosti, kterými lze zatáčky projíždět raději nebudeme ani zmiňovat. S jakýmkoli jiným MPV byste už dávno byli mimo asfalt. Řízení je lehce přeposilované a strmé, ale stále je příjemně tuhé a přesné. Ve sportovním režimu ztuhne ještě více a zlepší se i odezva na plyn.

Samotný podvozek je sice výrazně tužší, než lze u rodinně zaměřeného vozu očekávat, ale vše kompenzuje ochotou zatáčet a ukázkovými reakcemi na pohyb volantu. Úplně nejlepší svezení dvojka poskytne na hladkém asfaltu, tam je tichá, rychlá a zároveň pohodlná. Horší je to na rozbitých silnicích, kde cestovní komfort snižuje tvrdě nastavený podvozek. Na druhou stranu díky pohonu všech kol si s ním lze užít na zasněžených silnicích nebo pokrytých bahnem slušnou porci zábavy.

BMW 2 Active Tourer je praktické, relativně rychlé a řidičsky přívětivé. V praxi se vlastně jedná o vůz Mini v jiném kabátě. Na přílišnou tuhost podvozku si lze zvyknout, horší je to s poměrně sebevědomou cenovkou, u které si musíte navíc připlácet za jinde běžné prvky výbavy. To ovšem není u prémiových automobilů nic zvláštního.

Nemějte to BMW za zlé. S dvojkovým modelem a změnou koncepce se německá automobilka zaměřila na širší spektrum zákazníků, kterým přináší dosud nevídanou prostornost a variabilitu doplněnou dobrými jízdními vlastnostmi. Zarytých příznivců klasické koncepce ubývá a z nadšených řidičů se stávají spíše pasažéři. Přestože BMW 2 Active Tourer je nabízeno s pohonem předních kol, řada zájemců bude volit verze disponující pohonem všech kol Xdrive, které přijdou vhod zejména v zimním období. Komu nový model nevoní, v nabídce BMW stále zůstává dost zadokolek, které dokáží uspokojit ty nejnáročnější řidiče.


Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text, foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Nový Ford Mustang v prodeji. Základ za 1,6 milionu korun má osmiválec
Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Honda ZR-V je miliónové SUV s výborným hybridem a neuvěřitelnou spotřebnou Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou Test: Kia Stonic 1.2 DPI - moc nejede, ale nic lepšího neseženete

Tipy z autobazarů

Škoda Superb

Rok výroby 2018

549 000 Kč

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Peugeot 308

Rok výroby 2024

567 999 Kč

BMW Řada 3

Rok výroby 2006

145 000 Kč