Test: Audi Q7 3.0 TDI quattro - nejlepší z nejlepších?

03. 11. 2015
Sdílet článek

Kategorii velkých pětimetrových SUV nejnověji obohatilo Audi s druhou generací modelu Q7. V Ingolstatu nenechali nic náhodě a s příchodem novinky si dali pěkně načas, přičemž do karet jim hrál stále solidní zájem o dosluhující generaci. Novinka tak zhubla a je po všech stránkách modernější. A nás zajímalo, jak jezdí.

Abychom Audi Q7 pořádně otestovali, jezdili jsme s ním během pracovního týdne po Praze a o víkendu vyrazili do Krkonoš. Aby to Q7 neměla tak jednoduché a přímočaré, vzali jsme to do hor pořádnou objížďkou a místo běžných 140 km jsme najeli dvojnásobnou porci kilometrů. Cílem bylo ověřit chování novinky na rozbitých silnicích a při plné zátěži. Také nás zájímalo, jak se pětimetrové SUV vyrovná s agresivním stylem jízdy.


Pojďme tedy rovnou k věci. Na vzhled si každý udělá názor sám. Nám se Q7 při prvním kontaktu vůbec nezamlouvala a navíc nám přišla opticky mnohem menší, než je. Minulá generace neskrývala vůbec svoji pětimetrovou délku a naopak robustnost spojenou s jistou dávkou arogance pomocí tvarů ještě posilovala. Přestože novinka měří na délku téměř stejně jako předchůdce, působí kompaktněji, subtilněji a dynamičtěji. Po týdnu testování se nám její design vryl pod kůži a nemůžeme na její adresu říci nic špatného. Usedlejší a dynamičtější vzhled je promyšleným krokem německé automobily. Nezastíráme však, že BMW X5 se nám líbí přece jen o kousek více.



Důsledná dieta
Nová generace Audi Q7 měří na délku 5 050 milimetrů (oproti předchůdci o 37 mm méně), na šířku 1 970 mm (-15 mm) a vysoká je 1 740 mm. Rozvor činí 2 990 milimetrů (-8 mm). Co je však nejdůležitější nová Q7 je mezigeneračně lehčí o nezanedbatelných 325 kilogramů. Hmotnost se podařilo snížit díky použití odlehčených materiálů. Například víko zavazadelníku, dveře, blatníky a kapota motoru jsou zhotoveny kompletně z hliníku. Lehčí jsou přední sedadla (-5 kg) i zadní trojice sedadel (-13,7 kg). Šetřilo se dokonce i na takových detailech, jako je brzdový pedál (-1 010 gramů) či ventilátor (-3,5 kg). 



Prémiový kokpit
Audi si dalo záležet na interiéru, což je vidět na první pohled. Materiály použité v kabině snesou srovnání s Land Roverem Sport. Také zpracování patří k tomu nejlepšímu, co můžete dostat. Zejména přední sedadla jsou výtečná a nelze k nim mít žádnou připomínku. V testovaném voze jsme si navíc mohli dopřávat několik druhů masáží. Trojici sedadel ve druhé řadě lze samostatně podélně posouvat a nastavovat. Testovaná sedmimístná verze se chlubí elektricky vyklápěnými sedadly v třetí řadě. Ovladače naleznete v druhé řadě sedadel nebo je můžete ovládat ze samotného zavazadelníku.



V pětimístném uspořádání poskytuje zavazadlový prostor využitelný objem 890 litrů. Elektricky ovládané víko zavazadelníku, které lze otevřít i zavřít přejetím nohy pod nárazníkem, se pohybuje rychle, zcela neslyšně a zároveň se dovírá měkce. Rovněž elektricky výklopné tažné zařízení předvede zajímavé divadlo, kdy se tažný hák automaticky dostává na své místo pomocí několik zvláštních, ale vytříbených pohybů.

Palubní deska jakoby vypadla z oka modelu A8, stejně tak krásná plochá hlavice řadící páky. Na tu si můžete položit zápěstí pravé ruky a pohodlně zadávat pomocí "čmárání" písmena do navigace.



Celkově Audi Q7 nabízí srovnatelnou variabilitu s vozy kategorie MPV, přičemž přidává tvář terénního vozu. Jedinou slabinu jsme odhalili, když jsme nastartovaný vůz chtěli zavřít, což oceníte zejména v létě, když chcete kabinu vychladit. Nešlo to.

Kupříkladu elektricky ovládané víko zavazadelníku, které lze otevřít i zavřít kopem nohy pod nárazník, se pohybuje rychle, zcela neslyšně a zároveň se zacvakne velmi měkce. Rovněž elektricky výklopné tažné zařízení předvede zajímavé divadlo, kdy se tažný hák automaticky dostává na své místo pomocí několik zvláštních, ale vytříbených pohybů.

Více na http://www.auto.cz/test-audi-q7-3-0-tdi-quattro-s-line-q-jako-kvalita-87864?utm_source=auto.cz&utm_medium=copy
Šestiválcová vznětová chlouba
V nabídce českého importéra nalezneme pouze dvě pohonné jednotky, přičemž v obou případech se jedná o třílitry (vznětový 3.0 TDI a benzínový 3.0 TFSI). K testu jsme zvolili ve většině případů preferovaný šestiválcový diesel, který slibuje až zázračnou spotřebu paliva (5,7 l/100 km). Sametově předoucí šestiválec TDI známe z jiných modelů Audi. V downsizingové době se jedná o skvělý počin, kde šest válců přináší sametový uhlazený chod a výtečnou pružnost. Spojení s osmistupňovým automatem je naprosto ideální a nelze k němu mít závažnější připomínku.



Diesel se při českém dálničním limitu převaluje na 1 700 otáčkách, dva tisíce otáček pak točí při tachometrových 150 km/h. Ve městě se agregát převaluje bez sebemenších protestů kolem hranice tisíc otáček, přičemž padesátkou je možné jet na sedmý rychlostní stupeň. Palivová nádrž s objemem 75 litrů zaručuje slušný akční rádius. Pokud se budete hodně krotit, zdoláte bez tankování klidně tisícovku kilometrů. Budete-li však jezdit svižněji (a že to s Q7 jde parádně), počítejte s reálným dojezdem kolem 800 km. Dálniční stotřicítka znamená odběr 7,5 l/100 km, přičemž v rychlostech kolem 160 km/h se lze pohybovat za 8,5 l/100 km.

Velikost při jízdě maskuje

Audi Q7 jezdí jako běžné velké kombi. Stejně jako karoserie působí opticky menší, tak i řízení připomíná menší vůz. Q7 pět metrů délky skvěle maskuje. Oproti předchůdci je rozdíl v řízení doslova propastný. Nová generace je mrštnější a celkově přívětivější.
I přes 21 palcová kola vůz působí velmi komfortně, zejména pak díky vzduchovému podvozku vybaveném několika režimy tuhosti. Zajímavostí je režim off-road, při kterém světlá výška dosahuje 245 mm (do 30 km/h).



Audi Q7 s třílitrovým dieselem pokoří stovku za 6,5 sekundy a rozletí se až k 234 km/h, přičemž ze stovky dokáže zastavit na necelých 34 metrech. To je na poměry SUV neuvěřitelná hodnota. Q7 jezdí parádně, jakoby se vznáší a navozuji pocit mírné nadřaženosti, což interiéry Audi umí dokonale. Podvozek se všemi koly nezávisle zavěšenými pomocí pětiprvkové nápravy není přehnaně houpavý, v zatáčkách ale jeho kilogramy pocítíte. Zejména při svižnějším tempu a rychlejším střídání zatáček je ochota zatáčet trochu otupělá. Ve všech ostatních případech Vám vůbec nepřijde, že sedíte ve velkém SUV. Zejména pak na dálnici je Q7 příjemný společníkem. Aerodynamický a valivý hluk je řádně utlumen a Q7 na nás působila ze všech velkých SUV nejtišším dojmem. Povedené je i naladění elektromechanického posilovače.

Pohon všech kol obstarává samosvorný centrální diferenciál, který je součástí nově navrženého osmistupňového automatu. Ten má pro jízdu po silnici vhodně poskládané převody, na osmičku na dálnici točí jen lehce přes dva tisíce otáček.

Jízda s Q7 je velmi příjemná a maximálně nenáročná. Řidiči vůz dokonce napovídá, kdy má sundat nohu z plynu na základě zobrazení zeleného piktogramu na head up displeji v momentě, kdy se blíží například zatáčka nebo obec. Situaci tento asistent vyhodnocuje na základě dat z navigačního systému.

Závěr: sranda něco stojí
Audi Q7 pořádně zhublo. S celkovou hmotností 2 135 kg je dokonce o nějaký ten kilogram lehčí než o 18 centimetrů kratší BMW X5. Nejlepší na Audi Q7 je fakt, že se řídí jako mnohem menší vůz a za všech okolností ho máte plně pod kontrolou. Těžkopádný předchůdce může agilitu nové generaci jen závidět.



Skvělá kvalita interiéru a výtečné jízdní vlastnosti jsou vykoupeny vyšší celkovou cenovkou, zejména pak drahými příplatky. Pořizovací cena testovaného exempláře se vyšplhala z 1,69 milionu až na 2,88 milionu korun. Základní cena je však plně srovnatelná s přímými konkurenty (BMW X5, Volvo XC90, Volkswagen Touareg nebo Mercedes-Benz GLE). Jinou ligu hraje pouze Range Rover Sport, který je vždy o nějaký ten statisíc dražší.

TIP: Podívejte se na Audi Q7 v pohybu, jezdili jsme s ním v Krkonoších >>

Plusy:
+ prostornost
+ silný a úsporný šestiválec
+ slušný komfort
+ poskytovaná dynamika
+ agilita
+ brzdy
+ odhlučnění

Mínusy:
- ovládání MMI vyžaduje zvyk
- má pět metrů na délku, hůře se parkuje
- vyšší ceny příplatků
- výběr motorů
Technické údaje Audi Q7 3.0 TDI quattro (7místná verze)
Motor: vznětový přeplňovaný šestiválec
Objem motoru: 2967 ccm
Výkon: 200kW(272k)/3250-4250 ot./min.
Točivý moment max.: 600Nm/1500-3000 ot./min.
Max. rychlost: 234 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 6,5 s
Spotřeba - kombin.: 5,7 l/100 km
Spotřeba - město: 6,2 l/100 km
Spotřeba - mimo město:  5,4 l /100 km
Objem pal. nádrže:   75 l
Délka/šířka/výška: 5052/2212/1741 mm
Rozvor: 2994 mm
Zavazadelník: 610 l
Provozní/celková hmotnost: 2135/2940 kg
Základní cena: 1 699 900 Kč
Cena test modelu: 2 884 900 Kč

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel

Fotogalerie

Petr Šikl (text+foto)

Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

Volkswagen Golf

Rok výroby 2017

319 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč

Citroën C3

Rok výroby 2016

145 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

729 000 Kč