Tanvaldský špičák - Tip na výlet

vloženo

Existují místa, která stojí zato navštívit v létě stejně jako v zimě. Mezi taková patří Tanvaldský špičák s rozhlednou, restaurací a dvěma sjezdovkami vedoucími z vrcholu tyčícího se 830 metrů nad pomyslnou hladinou moře. Z rozhledny je za pouhých 20 Kč vstupného nádherný kruhový výhled na Jizerské hory, Krkonoše i majestátní Ještěd.

Tanvaldský špičák - Tip na výlet

Točitým schodištěm vystupujeme s přáteli na rozhlednu a přemítám, kdy jsem naposledy za cokoli platil tak nízké vstupné. Za dvacetikačku navíc dostávám kruhovou pohlednici znázorňující famózní výhledy. Naladěn téměř svátečně vstupuji na horní plošinu kamenné osmnáct metrů vysoké rozhledny, kterou naši předkové otevřeli v červenci 1909. V závěru září panuje letní počasí a viditelnost je málem stejně ideální jako na foto-vstupence.

Vrchol Smrku s nedávno znovupostavenou rozhlednou a zejména Jizera se zdají být neuvěřitelně blízko. Nejvyšším viditelným bodem je Vysoké kolo v Krkonoších se svými patnácti sty metry nadmořské výšky. Sněžka je však schovaná za Kotel (1435 m n.m.), což se dalo čekat,. Přesto však maličké „zklamání“. Nepřekvapuje mě blízkost Ještědu, z vnitrozemských vrcholů je dobře viditelný například Kozákov. Pohlednice slibuje také možnost spatřit Bezděz a dokonce Vrátenskou horu nedaleko středočeského Mělníka. Přece jenom panuje mírné „kouřmo“ a nejvzdálenější body zůstávají zrakům návštěvníků Špičáku toho dne skryty. V případě ideálních podmínek uvidíte ze Špičáku třetinu Čech!

Zato Albrechtice v Jizerských horách, odkud jsme vyšli, leží pod rozhlednou „na dosah ruky“. Z parkoviště v obci, kam lze dojet i linkovým autobusem, je to na vrchol Špičáku odhadem jeden a půl kilometru. Vlastně kousíček, ale do pořádného kopce! Dolů jdeme stejnou cestou, i když v místní hospůdce nám paní hostinská dopuručila prudší z obou sjezdovek. Rostou tam prý houby a nikdo je nesbírá. Málokdo si totiž na tak ostrý svah troufne. V zimě na lyžích to musí být pěkně rychlý sešup! Pro méně zdatné lyžaře je tu naštěstí obloukem se vinoucí pozvolnější sjezdovka. Z Albrechtic vede nahoru klasický vlek, sedačková lanovka dopravující lyžaře z blízkého Jiřetína pod Bukovou patří k mírnější ze sjezdovek. Nahoře se oba „výtahy“ samozřejmě sbíhají. Obě sjezdovky tak můžete snadno střídat podle chuti. Ale nepředbíhejme, počátkem podzimu panuje v Jizerkách téměř letní počasí vybízející k pěším a cyklistickým výletům.

Jak a kudy tam jet?
Ideální je samozřejmě auto. Pokud cestujeme z Prahy a jihu vůbec, využijeme dálnici na Mladou Boleslav. V Turnově se rozhodneme, zda zvolit trasu přes Malou skálu, Železný brod a Tanvald nebo Jablonec nad Nisou, Lučany, Smržovku a Jiřetín pod Bukovou. Tomuto směru dáváme přednost zejména kvůli plynulejšímu provozu. Trasa přes Malou skálu je ovšem malebnější. Předjet sunoucí se kamiony mezi Turnovem a Železným brodem je však téměř nemožné. Do Albrechtic se s přestupem dostanem i autobusem, případně můžeme dojet vlakem do Tanvaldu. Odtud vede na Špičák zelená turistická stezka, která se v závěru spojuje s modrou vedoucí z parkoviště v Albrechticích.

Co lze ještě vidět?
V samotných Albrechticích je k vidění pozoruhodný kostel sv. Františka z Pauly s rokokovou kazatelnou z 18. století. Výzdoba kostela dokládá rozmach řezbářského umění své doby. Příjemnou atmosféru horské obce umocňuje skutečnost, že většina v minulosti zchátralých stavení je dnes ve velmi dobré „kondici“. V Albrechticích jsou nejméně čtyři restaurace. Ubytování? Snad každá druhá „chalupa“ je penzion. Na blízké Mariánské hoře byla v roce 1995 obnovena kaplička Panny Marie, kam se již v 16. století chodívalo na pouť. Lákavým turistickým cílem jsou Maiánskohorské boudy postavené v roce 1705. Z Albrechtic se k nim dostaneme pěšky po zelené značce úbočím Mariánské hory (873 m n.m.) a přes Bučinu (868 m n.m.). Členitost kajiny nahrává cyklistům – vrchařům, přesto lze i v okolí Albrechtic najít poměrně rovinaté úseky. Asfaltová silnička z Albrechtic do Josefova dolu úbočím Mariánské hory nabízí pěkné i když poměrně krátké svezení. Pak už musíme do kopce. Například k vodní nádrži Josefův důl po žluté nebo k tak zvané Protržené přehradě na řece Bílé Desné (806 m n.m.), která sloužila svému účelu pouhý rok, když se v roce 1916 její hráz protrhla. V povodňové vlně tehdy zahynulo 65 osob. K „Protržence“, jejíž zbytky jsou od roku 1996 kulturní památkou, je to po žluté značce kousíček od Mariánskohorských bud.


Manfred Strnad (text a foto)

Fotografie k článku

Fotografie k článku Tanvaldský špičák - Tip na výlet Fotografie k článku Tanvaldský špičák - Tip na výlet Fotografie k článku Tanvaldský špičák - Tip na výlet Fotografie k článku Tanvaldský špičák - Tip na výlet Fotografie k článku Tanvaldský špičák - Tip na výlet Fotografie k článku Tanvaldský špičák - Tip na výlet Fotografie k článku Tanvaldský špičák - Tip na výlet Fotografie k článku Tanvaldský špičák - Tip na výlet Fotografie k článku Tanvaldský špičák - Tip na výlet Fotografie k článku Tanvaldský špičák - Tip na výlet Fotografie k článku Tanvaldský špičák - Tip na výlet Fotografie k článku Tanvaldský špičák - Tip na výlet Fotografie k článku Tanvaldský špičák - Tip na výlet Fotografie k článku Tanvaldský špičák - Tip na výlet Fotografie k článku Tanvaldský špičák - Tip na výlet Fotografie k článku Tanvaldský špičák - Tip na výlet
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

27.02.2017
Test: Opel Mokka X 1.4 Turbo je skvělá, kdyby tolik nežrala
25.02.2017
Seat Leon Cupra 300 - tři karoserie, více síly a moderní techniky
24.02.2017
Hyundai i30 kombi jde po krku Octavii, nabídne 602 litrů velký zavazadlový prostor
23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi