Systém Upozornění na nebezpečí kolize

vloženo

Volvo bude montovat do vybraných modelů S80, V70 a XC70 systém "Upozornění na nebezpečí kolize s funkcí automatického brzdění pro Volvo včetně automatické aktivace brzd v případě hrozící srážky s vozidlem jedoucím vpředu".

Systém Upozornění na nebezpečí kolize

Adaptivní tempomat a Kontrola bezpečné vzdálenosti - tyto systémy pomáhají řidiči udržovat bezpečnou vzdálenost od vozidla vpředu.

Společnost Volvo Cars se dlouhodobě zabývá problémem nárazů do vpředu jedoucích vozidel, a proto představila Systém upozornění na nebezpečí kolize s funkcí automatického brzdění - vylepšený výstražný systém umožňující automatickou aktivaci brzd v případě, že řidič nereaguje na hrozící nebezpečí srážky s jedoucím nebo se stojícím vozidlem.

„To může v konečném důsledku znamenat rozdíl mezi vážným poraněním a mírnými důsledky pro posádky obou vozidel,“ říká Ingrid Skogsmo, ředitelka bezpečnostního střediska Volvo Cars Safety Centre. Systém bude od konce roku 2007 k dispozici pro Volvo S80, V70 a XC70. Nárazy do vozidel vpředu představují třetinu ze všech hlášených nehod - a při více než 50 procentech těchto nehod řidič vůbec nezačne brzdit.

Nový systém Upozornění na nebezpečí kolize s funkcí automatického brzdění (Collision Warning with Auto Brake - CWAB) nejprve řidiče upozorní na hrozící nebezpečí a zvýší tlak v brzdovém systému. Pokud řidič nereaguje a náraz do jedoucího nebo stojícího vozidla vpředu je nevyhnutelný, dojde k automatické aktivaci brzd.

Systém Upozornění na nebezpečí kolize s funkcí automatického brzdění je na vyšší technologické úrovni než systém Upozornění na nebezpečí kolize s podporou brzdění, který byl představen v roce 2006.

Spojení radaru a kamery
Zatímco původní systém, který byl poprvé představen u Volva S80, používá pouze radar, systém Upozornění na nebezpečí kolize s funkcí automatického brzdění používá pro detekci vozidel vpředu nejen radar, ale také kameru. Dosah radaru je plných 150 metrů, dosah kamery je 55 metrů.

Prostřednictvím datové fúze jsou údaje z radaru a kamery spojeny do jedné informace, což zvyšuje celkovou účinnost systému.

„Díky tomu, že systém současně pracuje s informacemi z radaru a kamery, bylo dosaženo takové úrovně jistoty, která umožnila automatické použití brzd v případě hrozící srážky. Systém je naprogramován tak, aby k autonomní aktivaci brzd došlo pouze tehdy, pokud obě čidla vyhodnotí situaci jako kritickou,“ říká Jonas Tisell, technický projektový manažer odpovědný ve společnosti Volvo Cars za systém Upozornění na nebezpečí kolize s funkcí automatického brzdění.

Jednou z hlavních výhod vyplývajících z použití kamery je možnost rozpoznat stojící vozidla a upozornit na ně řidiče. Množství falešných poplachů je přitom díky kameře nízké.

„Statistiky ukazují, že v 50 procentech těchto situací dochází k nárazu do stojícího objektu, což znamená, že systém Upozornění na nebezpečí kolize s funkcí automatického brzdění pokrývá dvojnásobné množství situací než stávající systém,“ říká Jonas Tisell.

Aby bylo možné výstražný systém přizpůsobit různým podmínkám a individuálním stylům jízdy, je možné jeho citlivost upravit pomocí menu nastavení vozidla. K dispozici jsou tři alternativní nastavení.

První krok zahrnuje upozornění a zvýšení tlaku v brzdovém systému
Pokud se automobil zezadu blíží k jinému vozidlu a řidič nereaguje, začne na čelním skle ve výšce očí řidiče blikat červené výstražné světlo. Současně zazní výstražný zvukový signál. Díky tomu může řidič reagovat a ve většině případů lze nehodě zabránit.

„Světlo na čelním skle funguje jako jasné a velmi účinné varování. Červené světlo na čelním skle před očima řidiče vyvolává stejnou automatickou reakci, jako brzdová světla vozidla před vámi“, říká Jonas Tisell.

Pokud se riziko kolize i přes vydanou výstrahu stále zvyšuje, je aktivována podpora brzdění. Za účelem zkrácení reakční doby jsou brzdy připraveny tím, že brzdové destičky jsou přiblíženy bezprostředně ke kotoučům. Současně je hydraulicky zvýšen tlak v brzdovém systému, čímž je zajištěno účinné brzdění i v případě, že řidič brzdový pedál nesešlápne příliš velkou silou.

Funkce automatického brzdění snižuje rychlost nárazu
Pokud řidič nezačne brzdit a systém zjistí, že kolize je nevyhnutelná, dojde k aktivaci brzd.

Funkce automatického brzdění má za cíl maximální možnou mírou snížit rychlost nárazu a tím zmenšit riziko poranění posádek obou vozidel.

„Zmenšení rychlosti nárazu ze 60 na 50 km/h například snižuje energii nárazu přibližně o 30 procent. To může pro cestující znamenat rozdíl mezi vážným zraněním a mírnějšími následky. V závislosti na okolnostech je navíc možné, že Automatické brzdění pomůže nárazu zcela předejít,“ říká Jonas Tisell.

Adaptivní tempomat (ACC)
Pro zvýšení komfortu jízdy vyvinula společnost Volvo Cars Adaptivní tempomat (ACC). Tento systém umožňuje řidiči udržovat vzdálenost od vozidla vpředu a přispívá k uvolněné jízdě i při nerovnoměrné rychlosti dopravy.

Adaptivní tempomat pomocí radaru nepřetržitě měří vzdálenost od vozidla vpředu a systém automaticky přizpůsobí rychlost jízdy tak, aby byla nastavená vzdálenost zachována.

Řidič aktivuje tempomat, nastaví požadovanou maximální rychlost v rozmezí od 30 do 200 km/h a zvolí časový odstup od vpředu jedoucího vozidla. K dispozici je pět různých intervalů od 1 do 2,6 sekundy.

Pokud radar v prostoru před automobilem rozpozná pomalejší vozidlo, automaticky přizpůsobí rychlost jízdy tomuto vozidlu, a to i tehdy, jestliže se jeho rychlost mění.

„Vzhledem k tomu, že Adaptivní tempomat přebírá část rutinních operací, může se řidič soustředit na situaci v provozu a jeho jízda tak bude bezpečnější,“ říká Jonas Tisell.

Kontrola bezpečné vzdálenosti
Kontrola bezpečné vzdálenosti je další nový systém pro zvýšení komfortu jízdy, který řidiči pomáhá udržovat bezpečnou vzdálenost od vozidla vpředu i tehdy, jestliže je Adaptivní tempomat vypnutý.

Systém pro kontrolu bezpečné vzdálenosti se aktivuje tlačítkem na středové konzole. Podobně jako v případě adaptivního tempomatu si může řidič vybrat jedno z pěti nastavení. Pokud se časový odstup od vozidla vpředu zkrátí pod nastavenou hodnotu, je řidič na tuto skutečnost upozorněn červeným světlem ve spodní části čelního skla.

Pokud je Kontrola bezpečné vzdálenosti aktivní a dojde k zapnutí Aktivního tempomatu, je prvně jmenovaný systém dočasně vypnut.

Oba systémy (Adaptivní tempomat i Kontrola bezpečné vzdálenosti) jsou koncipovány tak, aby pomáhaly řidiči dodržovat příslušné předpisy týkající se požadované bezpečné vzdálenosti od vozidla vpředu.


Omezení systému
Některé z popsaných schopností těchto systémů závisí na množství a kvalitě viditelného dopravního značení. Čáry ohraničující jízdní pruhy musí být pro kameru jasně viditelné. Slabé osvětlení, mlha, sněžení a extrémní povětrnostní podmínky mohou systém dočasně vyřadit z provozu.

 

 

Obrázek: Volvo S80


Zdroj: volvocars.cz

Vyhledat vozidla v inzerci: Volvo

Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

24.02.2017
Hyundai i30 kombi jde po krku Octavii, nabídne 602 litrů velký zavazadlový prostor
23.02.2017
Kia Rio přijíždí ve čtvrté generaci s cenou od 279 980 Kč
23.02.2017
Test ojetiny: Honda Accord 2.0i ES (5. gen.) – neochvějná legenda
22.02.2017
Modernizace přinesla Škodě Rapid tříválec TSI a internet
22.02.2017
Pagani Huayra Roadster je krásný, ale koupit si ho nemůžete
21.02.2017
Opel Insignia Grand Sport - co bude pod kapotou? podívejte se na kompletní přehled motorů
20.02.2017
Test: Volkswagen Amarok 3.0 TDI V6 – výsměch konvencím
19.02.2017
Peugeot Partner Tepee Electric to je auto pro pět cestujících a zavazadla
18.02.2017
Mercedes-Maybach G 650 Landaulet – špička okázalosti
17.02.2017
Desátá generace Hondy Civic má české ceny
16.02.2017
Přichází poslední samuraj – Ferrari 812 Superfast
16.02.2017
Test ojetiny: Volkswagen Golf Variant 1.6 TDI - nepřítel nových aut
15.02.2017
Smart končí s konvenčními pohony! Zatím v USA...
15.02.2017
Je výhodnější Citroën C-Elysée nebo Peugeot 301?
14.02.2017
Nejprodávanější auto v roce 2016? Corolla ani Golf to není
13.02.2017
Test: Kia Optima SW 1.7 CRDi – typická střední třída
12.02.2017
Čeští motoristé totálně pohořeli v testu inteligence!
12.02.2017
Všechno, co jste chtěli vědět o nové Škodě Octavii a Octavii Combi
11.02.2017
Audi RS 3 Sportback pohání nejvýkonnější sériově vyráběný pětiválec na světě
10.02.2017
Nejhezčí kombi střední třídy? Jednoznačně Opel Insignia Sports Tourer