Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu

vloženo

Nový Swift Sport vstupuje na český trh s cenou 479 900 Kč. Na výběr je sedm odstínů karoserie, výbava je vždy maximální. Standardem jsou mimo jiné LED světlomety, vyhřívání předních sedadel, bezklíčové odemykání a startování tlačítkem, automatická klimatizace a široká paleta asistenčních a bezpečnostních systémů.

Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu

Suzuki přichází na český trh s novou verzí sportovního hatchbacku Swift Sport. Nejnovější, třetí generace se ve srovnání s předchůdci vyznačuje nižší hmotností, vylepšeným podvozkem a především podstatně silnějším motorem. Jako tradičně se může pochlubit bohatou standardní výbavou, která patří na špičku v segmentu sportovních hatchbacků.


Na evropské trhy Suzuki poprvé uvedlo sportovní verzi modelu Swift v roce 2006. Třídveřový hatchback s výrazným vzhledem, sníženým podvozkem a motorem 1,6 l o výkonu 92 kW (125 koní) si rychle získal oblibu. Druhá generace z roku 2012 přinesla posílení na 100 kW (136 koní), bohatší výbavu a volitelně pětidveřovou karoserii. Novinka opět zvedá laťku, má pětidveřovou karoserii se vzhledem třídveřové, silný přeplňovaný motor a využívá nejmodernější technologie.

Tradice sportovních modelů Suzuki ale sahá mnohem dál. Předchůdcem Swiftu Sport byl třídveřový Ignis Sport z let 2003 až 2005, který stejně jako Swift Sport závodil také na juniorském mistrovství světa v rally. Součástí dědictví je i legendární Swift GTi, vyráběný ve dvou generacích v letech 1986 až 1995.

Swift Sport má specifický design masky chladiče a předního nárazníku, aerodynamický spoiler pod nárazníkem, nástavce prahů, zadní difuzor a střešní křídlo. Výrazný vzhled dotvářejí leštěné 17palcové disky kol, dvě koncovky výfuku a volitelně žlutá barva karoserie. Všechny tyto modifikace odlišují Swift Sport od ostatních zástupců řady Swift.

Hmotnost nové generace se snížila o 80 kg na 975 kg, naproti tomu maximum točivého momentu 230 Nm je o celých 80 Nm vyšší než dosud. Ovladatelnost a rychlost reakcí jsou ještě lepší než kdy dřív. Výsledkem jsou vlastnosti opravdového hot hatche, které posouvají možnosti Swiftu Sport na novou úroveň.

Nový Swift Sport přichází vyzbrojen celou armádou asistenčních systémů v čele s adaptivním tempomatem a asistenty pro bezpečnou jízdu v pruzích. Součástí standardní výbavy jsou také LED světlomety s automatickým přepínáním dálkových světel nebo pokročilý multimediální systém doplněný o parkovací kameru.

Důkladně přepracovaný interiér působí na řidičovy smysly. Červený dekor palubní desky, velké a dobře čitelné přístroje s barevným podkreslením, sportovní anatomicky tvarovaná sedadla a kvalitní materiály – to vše je navrženo tak, aby si řidič mohl užít jízdu naplno, měl přehled o dění a vše neustále pod kontrolou.

Maska chladiče, přední spoiler, nástavce prahů a zadní difuzor mají černý. povrch, který připomíná texturu karbonových vláken. Disky kol jsou 17palcové s tenkými paprsky a leštěným povrchem. Dvojice kulatých koncovek výfuku umocňuje sportovní dojem. Karoserie je vždy pětidveřová, ačkoliv díky zapuštěným klikám zadních dveří na pohled připomíná třídveřový hatchback.

Rozvor náprav je o 20 mm delší než u předchozí generace Swiftu Sport, rozchod kol je za účelem zlepšení stability v přímém směru na přední i zadní nápravě širší o celých 40 mm. V souladu s důrazem na sportovní výkony a radost z řízení je nový Swift Sport také o 15 mm nižší a o 40 mm širší. To svědčí jízdním vlastnostem, zároveň to však karoserii dodává atletičtější proporce.

Díky optimalizovanému krytu pod motorem, aerodynamickým prvkům na podlaze a dalším detailům má nový Swift Sport o 10 % nižší součinitel odporu vzduchu než předchozí generace.

Exkluzivní žlutý odstín Champion Yellow je odvozen od barevného schématu továrního vozu, se kterým se tým Suzuki Works účastnil juniorského mistrovství světa v rally. Celkem je na výběr sedm odstínů laku včetně nové červené Burning Red Pearl Metallic a modré Speedy Blue Metallic, které jsou dostupné i pro standardní verze modelu Swift.

Nový motor 1.4 BOOSTERJET poskytuje točivý moment 230 Nm, což je o celých 44 % více než u předchozí generace.Díky nové platformě je hmotnost ve srovnání s předchozím Swiftem Sport nižší o 80 kg, navzdory zvýšení tuhosti skeletu. Silnější motor a nižší hmotnost jsou základem podstatně lepších jízdních výkonů, poměr hmotnosti k točivému momentu patří v kategorii hot hatchů k nejlepším. Vyšší potenciál nového Swiftu Sport podtrhuje vylepšená šestistupňová převodovka a kompletně přepracovaný podvozek, stabilnější a s menším poloměrem otáčení.

Zážehový motor 1.4 BOOSTERJET v sobě spojuje vysoký výkon a příznivou spotřebu paliva. Turbodmychadlo umožňuje motoru dosahovat působivých hodnot točivého momentu už od nízkých otáček, malý zdvihový objem a přímé vstřikování paliva přitom zajišťují, že není potřeba dělat kompromisy na poli spotřeby.

Systém přímého vstřikování paliva využívá trysky se sedmi otvory. Díky tomu je možné palivo vstřikovat pod vyšším tlakem (až 200 barů) a ve vysoce atomizované podobě, což svědčí výkonu i čistotě výfukových plynů. Přímé sací kanály a speciální tvar pístů zajišťují víření, při němž dochází ke správnému promíchání směsi. Ta je bohatší okolo zapalovací svíčky a chudší v okrajích, aby se energie ze spalování paliva využila s maximální účinností.

Turbodmychadlo je řízeno obtokovým ventilem. Při jízdě ustálenou rychlostí se ventil vedoucí výfukové plyny mimo turbodmychadlo otevře. Toto řešení snižuje čerpací ztráty a pomáhá tak snížit spotřebu. Jakmile je potřeba zrychlit, obtokový ventil je uzavřen a turbodmychadlo dodává potřebný plnící tlak. Umístění turbodmychadla přímo na výfukovém kanále hlavy motoru a použití blow-off ventilu zkracují prodlevu nástupu plnícího tlaku při sešlápnutí plynového pedálu na naprosté minimum. Turbodmychadlo vytváří přetlak 1 bar.

Poměr hmotnosti k točivému momentu dosahuje přibližně 4,2 kg/Nm, což představuje jeden z nejlepších výsledků mezi současnými hot hatchi.

K dalším zajímavým vlastnostem motoru 1.4 BOOSTERJET patří:

  • systém proměnlivého tlaku paliva, který snižuje hodnoty PM (objem pevných částic) a PN (počet pevných částic),
  • zdvojený senzor tlaku nasávaného vzduchu pro co nejrychlejší reakce motoru,
  • vzduchový mezichladič stlačeného vzduchu zvyšuje účinnost přeplňování,
  • větší chladič a o 38 % výkonnější větráky zvyšují účinnost chladicího systému o třetinu,
  • krátké sací kanály, sběrné výfukové potrubí integrované do hlavy motoru a kompaktní uložení kyvadlového typu.

V zájmu zkrácení drah řazení a přesnějšího pohybu řadicí páky v kulise prošla převodovka převzatá z předchozí generace Swiftu Sport konstrukčním vylepšením. Provedené úpravy se zaměřily na plynulejší chod řadicí páky, výraznější zpětnou vazbu a zesílení pocitu přímého a přesného řazení.

Řadicí páka má o 10 % kratší dráhy v kulise, modifikací prošla také synchronizace jednotlivých převodů. První a druhý převod mají nově trojitou synchronizaci a třetí převod dvojitou. Robustnější spojka s upravenou směsí lépe odolává rozjezdům pod zátěží.

Jako sportovní vrchol modelové řady Suzuki navazuje nový Swift Sport na schopnosti předchozí generace. Díky nové platformě a přepracovanému zavěšení kol dosahuje zlepšení v oblastech směrové stability, odolnosti proti bočnímu přetížení a zpětné vazby. Poloměr otáčení se zmenšil o 0,45 metru a s hodnotou 4,8 metru patří na špičku mezi sportovními hatchbacky.

Nový Swift Sport je postaven na platformě HEARTECT, platformě nové generace, která vozům Suzuki přináší vynikající vlastnosti dané nízkou hmotností a velkou tuhostí.

Struktura podlahy a uspořádání jednotlivých součástí jsou ve srovnání s předchozí generací kompletně přepracované. Konstrukce složená z vícedílných nosníků je nahrazena průběžnými podélnými nosníky, které významně zesilují tuhost podlahy. Charakteristickým rysem platformy HEARTECT jsou plynulé, zaoblené tvary nosníků, které lépe rozkládají energii a přispívají k lepší ochraně posádky při nehodě. Zvětšené množství bodových svarů zvyšuje celkovou tuhost karoserie, především pak odolnost proti podélnému kroucení při zatáčení.

Díky platformě HEARTECT, bezpečnostnímu skeletu TECT a důkladné optimalizaci všech dalších částí dosahuje Swift Sport hmotnosti pouhých 975 kg. Karoserie a vnější části mají na mezigeneračním snížení hmotnosti podíl 55 %, sedadla a díly interiéru 20 %, pohonná jednotka a další části pak dohromady 25 %. Celková úspora hmotnosti ve srovnání s předchozí generací činí 80 kg.

Nový Swift Sport těží z pokroku v oblasti asistenčních systémů, které usnadňují řízení auta v běžném provozu a zvyšují úroveň aktivní bezpečnosti. Kombinace tří různých technologií detekce okolního prostoru umožňuje udržovat bezpečný odstup, varovat před opuštěním požadovaného směru jízdy a další funkce.

  • Nový Swift Sport je standardně vybaven pokročilým systémem sledování provozu, který kombinuje monokulární kameru a laserový senzor – obojí je umístěno pod čelním sklem. Využívání dvou různých vstupů zajišťuje co nejpřesnější a nejsprávnější funkci systému: kamera má dobré detekční schopnosti na střední a dlouhou vzdálenost, dokáže rozpoznat chodce a sleduje podélné značení na silnici, laserový senzor vyniká při detekci objektů na krátkou vzdálenost a umožňuje správnou funkci systému při jízdě v noci.
  • Dual Sensor Brake Support (DSBS) - kombinace kamery a laserového senzoru umožňuje systému správně vyhodnotit riziko srážky s jiným autem nebo s chodcem pohybujícím se v prostoru před vozem. V závislosti na závažnosti situace systém řidiče varuje, pomáhá mu s nouzovým brzděním, případně automaticky brzdí.
  • Varování před nechtěným opuštěním jízdního pruhu - při jízdě rychlostí alespoň 60 km/h systém porovnává směr jízdy vozu s vypočítanou trajektorií mezi pruhy. V případě odchýlení od směru jízdy systém varuje řidiče lehkými vibracemi volantu.
  • Novinka je vybavena systémem udržování v jízdním pruhu (stejná funkce je součástí vyšších stupňů výbavy u modernizované Suzuki Vitara). V rychlostech mezi 60 a 160 km/h systém pomocí kamery sleduje jízdní pruhy po stranách vozu. Pokud hrozí nechtěné opuštění jízdního pruhu, systém automaticky protipohybem vyvolaným elektrickým posilovačem řízení pomáhá řidiči udržet vůz ve správném jízdním pruhu.
  • Systém sledování únavy řidiče - při jízdě rychlostí alespoň 60 km/h systém rozpoznává přímý směr jízdy. V případě, že řidič „kličkuje“, například z důvodu únavy, systém zobrazí varovné hlášení na displeji a spustí varovný zvukový signál.
  • Asistent dálkových světel - při jízdě rychlostí alespoň 40 km/h asistent dálkových světel podle aktuálního provozu automaticky přepíná mezi tlumenými a dálkovými světly.
  • Adaptivní tempomat - pomocí radaru s milimetrovými vlnami dokáže adaptivní tempomat změřit vzdálenost od vpředu jedoucích vozidel a v hustém provozu automaticky snížit rychlost tak, aby zůstal zachován bezpečný odstup. Relativní vzdálenost od vpředu jedoucího vozidla lze nastavit ve třech stupních. Pokud pomalejší vozidlo uvolní jízdní pruh, systém automaticky zrychlí na rychlost, kterou řidič nastavil (od 40 do 160 km/h).

Interiér nového Swiftu Sport vytváří interaktivní, sportovně pojaté prostředí. Červené dekorační prvky a palubní deska orientovaná na řidiče okamžitě povzbudí smysly. Velké přístroje v kontrastních barvách přehledně zobrazují všechny nezbytné informace, včetně údajů o teplotě motorového oleje a plnicím tlaku turbodmychadla.

Vše, s čím je řidič v kontaktu, je navrženo pro sportovní vyžití a radost z řízení. Volant ve tvaru písmene D se zkoseným věncem ve spodní části je potažen přiměřeně hrubou kůží, která neprokluzuje v rukách. Saténově černé vnitřní obložení volantu a křížové prošívání věnce červenou nití vyvolávají při pohledu na volant dojem kvality a dynamiky. Chromovaná hlavice řadicí páky a sportovní pedály plní stejnou roli – dobře vypadají a především jsou stoprocentně funkční.

Součástí standardní výbavy nového Swiftu Sport je také multimediální systém Smartphone Linkage Display Audio se 7palcovým dotykovým displejem, vestavěnou navigací, Bluetooth® a plnou konektivitou s chytrými telefony – systém SLDA je vybaven rozhraním Apple CarPlay, Android Auto™ i MirrorLink™.


redakce, Suzuki

Vyhledat vozidla v inzerci: Suzuki

Fotografie k článku

Fotografie k článku Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu Fotografie k článku Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu Fotografie k článku Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu Fotografie k článku Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu Fotografie k článku Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu Fotografie k článku Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu Fotografie k článku Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu Fotografie k článku Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu Fotografie k článku Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu Fotografie k článku Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu Fotografie k článku Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu Fotografie k článku Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu Fotografie k článku Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu Fotografie k článku Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu Fotografie k článku Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu Fotografie k článku Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu Fotografie k článku Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu Fotografie k článku Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu Fotografie k článku Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu Fotografie k článku Suzuki Swift Sport je tady a nestojí ani půl milionu

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Hyundai Sonata je krásné čtyřdvéřové kupé

Hyundai Sonata je krásné čtyřdvéřové kupé

Korejská automobilka ukázala zcela první fotografie nového modelu Sonata. Osmá generace Sonaty vystřídá po pěti letech za velkou louží dosavadní generaci v druhé polovině letošního roku. Zda se dostane i do Evropy, není..

GPS navigace do auta, vyplatí se dnes ještě?

GPS navigace do auta, vyplatí se dnes ještě?

Byly doby, kdy navigace v autě byly mnohem oblíbenější než dnes. S příchodem chytrých telefonů s velkými displeji, a..

Test ojetiny: Daewoo/Chevrolet Tacuma – Pod dvěma značkami jedno MPV

Test ojetiny: Daewoo/Chevrolet Tacuma – Pod dvěma značkami jedno MPV

Korejský model Tacuma nejprve vyjel pod značkou Daewoo, když však korejskou fabriku koupil Chevrolet, dostal vůz na..

Škoda Kamiq oficiálně představena, bude to hvězda Ženevy

Škoda Kamiq oficiálně představena, bude to hvězda Ženevy

Do konce roku 2022 Škoda představí více než 30 nových modelů. Novinka v podobě modelu Kamiq chce oslovit mladší..

Test ojetiny: Hyundai Accent - korejská lidovka

Test ojetiny: Hyundai Accent - korejská lidovka

Druhá generace Hyundaie Accent zaujme nízkou pořizovací cenou a většinou i slušnou výbavou. Navíc potěší příznivou..