SUV Tucson poháněný vodíkem

14. 01. 2005
Sdílet článek

Na autosalónu v Los Angeles předvedl Hyundai Motor Co. svůj vůz poháněný palivovými články druhé generace - Tucson FCEV. Tucson FCEV je první vozidlo vyráběné firmou Hyundai a poháněné vodíkem.

Vůz poháněný palivovými články druhé generace je skoro v každém ohledu významně vylepšen. Tucson FCEV má dvojnásobný dojezd proti vozu první generace, modelu Santa Fe FCEV. Aby se zlepšil celkový výkon vozu, byla zvýšena jak maximální rychlost tak i výkon motoru. Největším vývojovým skokem modelu Tucson FCEV je jeho schopnost startovat i v mrazivém počasí. Testy dokázaly, že vůz byl schopen nastartovat i poté, co byl pět dní vystaven teplotám dosahujícím - 20 °C. Mezi ostatní technická vylepšení patří palivový článek s větším výkonem a nová li-ion (lithium-ionové polymerové) baterie. "Tento pokrok v oblasti vývoje vozů poháněných elektrickými palivovými články je dalším vynikajícím krokem vpřed v našem programu", řekl prezident pro výzkum a vývoj firmy Hyundai-Kia Motors, pan Kim Sang-Kwon. "Model Tucson FCEV je důkazem, že firma Hyundai významně zlepšila výkonnost a kontrolu kvality ve výrobním procesu". Díky tomuto funkčnímu modelu uvede Hyundai svou technologii palivových článků "do vozového parku" a zahájí testování flotily do tří měsíců.


Testy budou časem prováděny v AC Transit of Oakland v Kaliforni, americkém technickém centru firmy Hyundai, a v Edisonu v jižní Kalifornii. Tato testovací fáze programu výzkumu a vývoje palivových článků je podporovaná grantem amerického ministerstva energetiky. Tým, který se skládá z firem ChevronTexaco Corp., Hyundai Motor Co. a UTC Fuel Cells získal peníze z federálních fondů, aby mohl realizovat pětiletý projekt, který má za cíl ukázat praktické využití technologie vodíkové energie. Základním cílem tohoto víceletého projektu je vyvinutí a demonstrace bezpečného, praktického a spolehlivého zdroje energie založeného na vodíkuního modelu Tuscon, což poskytlo plně digitalizované údaje z počátečních etap. Pohonná jednotka elektromobilu Tucson FCEV je umístěna v jeho přední partii pod kapotou. Tím se toto vozidlo liší od svého předchůdce, jenž se vyznačoval instalací pohonné soustavy pod podlahou. Navíc je Tucson FCEV schopen startu a činnosti při venkovních teplotách pod bodem mrazu. Dojezd modelu Tucson FCEV byl zvýšen na 300 km (186 mil) a to díky palivovým nádržím na 152 litrů (40 galonů) vodíku vyvinutým firmou Dynetek Industries Ltd. sídlící v Calgary v kanadské provincii Alberta. Pro porovnání, modelu Santa Fe FCEV schází schopnost startovat za mrazu a je vybaven pouze nádrží na 72 litrů paliva. Pohonná soustava vozidla Tucson FCEV, které je lehčí než jeho předchůdce, také vyvíjí 5 kW navíc a její maximální výkon činí 80 kW. Největší rychlost tohoto elektromobilu je 150 km/h (93 mil/h), zatímco u modelu Santa Fe to bylo jen 124 km/h (77 mil/h).

Společnost Hyundai Motor Company se stejně jako v případě elektromobilu Santa Fe FCEV opět spojila s firmou UTC Fuel Cells z města South Windsor (stát Connecticut), která dodává vodíkové palivové články. Spolupráce byla navázána také se společností Enova Systems z Torrance (Kalifornie), přičemž tento partner poskytuje hybridní elektrické pohonné ústrojí, motor a řídicí jednotku. Vysokonapěťová baterie (152 V) modelu Hyundai Tucson FCEV byla vyvinuta ve spolupráci firem Hyundai Motor Co. a LG Chem sídlící v Soulu. Společnost Hyundai Motor Company založila první specializovaný tým pro výzkum a vývoj palivových článků v roce 2000 a již v říjnu téhož roku představila model Santa Fe FCEV - první prototyp vozidla s palivovými články. Hyundai je již pět let aktivním partnerem ve společnosti California Fuel Cell Partnership (CaFCP) sídlící v kalifornském Sacramentu. Minulá generace vozidel Hyundai poháněných palivovými články se zúčastnila mnoha soutěží pořádaných CaFCP a také soutěže Michelin Challenge Bibendums, kde Hyundai získal v mnoha kategoriích první a druhé ceny.

Nabídka vozidel na prodej

Zobrazit více vozidel


Mohlo by vás zajímat


Nejnovější články


Nejčtenější články měsíce

Top
Peugeot 3008 má české ceny. Hybrid koupíte za cenu základního Karoqu
Chcete novou Škodu Octavii s dobrou výbavou výhodně? Právě teď máte šanci Neplaťte za elektronickou dálniční známku víc, než musíte Test: MG5 Electric – kombi z Činy, které nahání hrůzu evropským automobilkám Test: Mazda 3 e-SKYACTIV X 186 - řidičsky zajímavý hatchback napěchovaný elektronikou

Tipy z autobazarů

BMW Řada 5

Rok výroby 2020

849 000 Kč

Peugeot 508

Rok výroby 2022

719 000 Kč

Audi A4

Rok výroby 2011

265 777 Kč

Mercedes-Benz Třídy S

Rok výroby 2017

899 000 Kč