Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec

vloženo

Nová generace Subaru WRX STI vytěžila to nejlepší ze svého předchůdce a přidala řadu vylepšení. Výsledkem je tak univerzální závodní stroj na značkách, který dokáže překvapivě komfortně zdolávat dlouhé cesty a jeho chování je celkově přívětivější, přičemž ani špetku neslevil ze soutěžních genů.

Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec

Tvořit novou generaci, když ta dosluhující byla téměř ideální, není zrovna lehký úkol. Po týdnu testování však můžeme konstatovat, že japonské automobilce se podařilo nelehký úkol zvládnout. Subaru zůstalo u toho, co umí, přidalo moderní pvky výbavy a doladilo detaily. Výsledkem je tak nejlepší WRX STI všech dob. Ale nepředbíhejme. Koho zajímají technické podrobné informace, nechť si nejprve přečte článek uveřejněný při uvedení na trh. Všichni ostatní, nechť čtou dále.

Univerzálnější a pohodovější
Největší mezigenerační změnou je fakt, že s novým STI můžete cestovat daleko pohodlněji. Snížil se aerodynamický hluk při vyšších rychlostech, celkově lepší je odhlučnění a vnímání rychlosti již není tak bezprostřední. Dlouhé cesty proto nepředstavují závažnější problém. Nová sedadla (již ne od Recara) zaslouží pochvalu (jen by se mohlo sedět o něco níže). Zdolat tisíc kilometrů za volantem STI je vcelku příjemné. Pohodlně můžete letět stošedesátkou, přičemž STI se tváří jako by se nechumelo. Můžete přidat a udržovat dvoustovku a stále nebudete ničím výrazně obtěžováni. Kilometry za volantem STI ubíhají doopravdy rychle.

V nitru ostrá jako břitva
Přestože novinku můžeme vnímat jako cestovní GT, přepnutím do ostrého jízdního režimu Sport Sharp z ní udělát starou dobrou předchozí generaci, kterou Subaru vymazlilo k dokolanosti. Lepší je řízení, brzdy a celková tuhost vede k naprosto přesnému pilotování. Dopřávat si můžete enormní trakci a mohutný příval výkonu ve vyšších otáčkách. Ducha pravého STI ochutnáte jen při pořádné dávce odvahy, potlačení pudu sebezáchovy a dostatku řidičských zkušeností. Většina řidičů podle nás okusí pouze devádesát procent schopností STI, přesto budou vřískat blahem. Nové STI je stabilnější a agilnější. Daleko lépe zatáčí, již ho nemusíte nutit do zatáček, jelikož vnitřní přední kolo je v případě potřeby přibrzďováno. STI už není jednoúčelový závoďák, ale dokáže nabídnout směs vlastností, za které si řidiči zaplatí mnohem raději. Můžete tak letět po rozmlácené okresce neuvěřitelným tempem, přičemž ze zatáček se budou stávat přímky a vaše mysl se soustředí pouze na cestu před vozem. Vše se odehrává rychle a vy jen podvědomě řídíte a rychle řadíte. Není čas uvědomat si následky případného selhání - řidičské chyby. Soustředíte se jen na svůj výkon, protože vůz je většinou v daleko lepší kondici než řidič. Tep se zrychluje, srdce buší, oči čtou klikatící se silnici, ruce kmitají, nohy přešlapují a celé to vypadá jako výtečně sladěný koncert, který je doprovázen famózním zrychlením, nezaměnitelným zvukem, permanentním bočním tlačením těla do sedadla a zařezáváním pásů do těla při prudkém brždění. Vše funguje znamenitě a atmosféra připomíná závodní speciály. STI před zatáčkou mechanicky skřípe, odfukuje, při výjezdu se zakusuje do podloží a chvílemi máte pocit, že hrajete sakra rychlou hru. Je to však omyl. V rukou držíte rychlý stroj, který oceňuje řidičské dovednosti.
 
Na stovku vystřeluje doslova fantasticky, přičemž při akceleraci nejde o dosažený čas (5,2 s), ale způsob, jakým zrychlení probíhá (charakteristický zvuk Boxeru doprovází svištící turbodmychadlo, pištící difenciály a celá řada mechanických záležitostí). Samotná akcelerace přijde daleko intenzivnější, než je ve skutečnosti. V nízkých rychlostech cítíte, jak se vůz opírá o jednotlivá kola, kterými se pevně zakusuje do asfaltu. I mezi stovkou a dvoustovkou STI nabírá rychlost naprosto suveréně a tváří se, jako by nechumelilo. Ale STI není o rychlosti v přímce.



Překvapivě úsporná
Spotřeba paliva je závislá na jízdním stylu a na volbě jízdního režimu. Ty ostatně oproti předchůdci fungují daleko lépe a rozdíl mezi nimi je daleko čitelnější. Na komunikaci mezi Poděbrady a Jičínem jsme dokázali atakovat sedmilitrovou hranici, aniž bychom byli brzdou provozu. Stejného výsledku se nám podařilo dosáhnout i na cestě zpět (6,5 l/100 km) při průměrné rychlosti 89 km/h. Pokud se na cestě objeví kopce a celkově náročnější terén na převýšení, zrychlování a zpomalování, spotřeba se stejně jako ve městě vyhoupne na deset litrů. Po Praze si STI nejčastěji žádala při splynutí s provozem jedenáct litrů. Stejně tomu bylo i na dálnici v rychlostech kolem 140 km/h. Pokud pojedete o něco rychleji, spotřeba půjde o dva litry nahoru. Když si chcete užít, mít oči zatlačené do ďůlku a vzorek sjetý za několik stovek kilometrů, spotřeba se může vyhoupnout přes dvacet litrů. V reálném provozu není problém jezdit za osmnáct, ale s pohodovou jízdou v rámci rychlostních limitů to nebude mít nic společného. Jezdit dlouhodobě pod deset prakticky nelze, jelikož řidič to nikdy nevydrží a čas od času sešlápne plynový pedál více, aby zajistil přísun adrenalinu, na kterém ujíždí. STI je totiž továrnou na zážitky, za kterou se musí platit.

Mezigeneračně lepší a levnější
Subaru WRX STI už není jednoúčelový závoďák, ale dokáže nabídnout směs vlastností, za které si řidiči zaplatí mnohem ochotněji. V režimu Sport Sharp dostanete závodní stroj na značkách, v režimu Inteligent pak výtečný cesťák s dostatkem výkonu a pohonem všech kol, díky kterému nemusíte v zimě stát v garáži. Pokud STI někdo nabourá, vždy se jedná o chybu řidiče, který přecenil své síly či neměl dostatek zkušeností.

Za nové Subaru WRX STI zaplatíte 1 089.000 Kč, přičemž vrchol nabídky tvoří námi testovaná verze SPORT, kterou zdobí honosné zadní křídlo, zatmavená zadní skla a příplatková metalíza. V interiéru pak naleznete bezklíčkové ovládání centrálního zamykání a bezklíčkové startování, navigační a audio systém Harman/Kardon se zesilovačem nebo světelný senzor. To vše za cenu 1 191.000 Kč.

plusy
+ prožitek z jízdy
+ hodí se i na běžné používání
+ spotřeba při klidné jízdě
+ přesnější řízení
+ příjemnější interiér

mínusy
- silně návyková droga
- vyšší provozní náklady
- cena základní verze
 


Technické údaje Subaru WRX STI 2.5T Sport
Motor: zážehový přeplňovaný čtyřválec typu Boxer
Objem motoru: 2457 ccm
Výkon: 221kW(300k)/6000 ot./min.
Točivý moment max.: 407Nm/4000 ot./min.
Max. rychlost: 255 km/h
Zrychlení 0 – 100 km/h: 5,2 s
Spotřeba - kombin.: 10,4 l/100 km
Spotřeba - město: 14,0 l/100 km
Spotřeba - mimo město: 8,4 l/100 km
Objem pal. nádrže: 60 l
Délka/šířka/výška: 4595/1795/1475 mm
Rozvor: 2650 mm
Zavazadelník: 460 l
Provozní/celková hmotnost: 1575-1615/2000 kg
Cena modelu od: 1 089.000 Kč (2.5T WRX STI)
Cena testovaného modelu: 1 179.000 (2.5T WRX STI Sport)

redakce

Vyhledat vozidla v inzerci: Subaru

Fotografie k článku

Fotografie k článku Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec Fotografie k článku Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec Fotografie k článku Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec Fotografie k článku Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec Fotografie k článku Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec Fotografie k článku Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec Fotografie k článku Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec Fotografie k článku Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec Fotografie k článku Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec Fotografie k článku Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec Fotografie k článku Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec Fotografie k článku Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec Fotografie k článku Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec Fotografie k článku Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec Fotografie k článku Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec Fotografie k článku Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec Fotografie k článku Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec Fotografie k článku Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec Fotografie k článku Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec Fotografie k článku Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec Fotografie k článku Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec Fotografie k článku Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec Fotografie k článku Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec Fotografie k článku Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec Fotografie k článku Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec Fotografie k článku Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec Fotografie k článku Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec Fotografie k článku Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec Fotografie k článku Subaru Impreza WRX STI - jezdcův hřebec
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

20.09.2017
Omlazený Ford Mustang má stále osmiválec a nově 10stupňový automat
18.09.2017
Test: Kia Rio 1.0 T-GDI je univerzálnější, než čekáte
17.09.2017
Nové Audi RS 4 Avant bude rychlé rodinné auto
16.09.2017
Suzuki Swift Sport zhubl a dostal turbomotor
15.09.2017
Citroën C3 Aircross má české ceny, začínají na 309 900 Kč
14.09.2017
Audi Q5 rozšiřuje nabídku motorů o 3.0 V6 TDI
13.09.2017
Nové malé SUV od Fordu se jmenuje EcoSport a může mít pohon všech kol
12.09.2017
Test: BMW 435i xDrive Cabrio - babí léto individuálně
11.09.2017
Hyundai ix20 nekončí, čeští motoristé ho milují
10.09.2017
Kia Picanto X-Line má 100 koní a zvýšený podvozek
09.09.2017
BMW Concept X7 iPerformance - obrovské ledviny a futuristický interiér
08.09.2017
Test ojetiny: Citroën C5 – levný kočár
07.09.2017
Opel Insignia dostane BiTurbo diesel s výkonem 210 koní
06.09.2017
Nový Nissan Leaf se chlubí dojezdem až 378 km na jedno nabití
05.09.2017
Test: Hyundai Santa Fe 2.4 GDi - doopravdy ho chcete?
01.09.2017
Na nové Suzuki Swift čtvrt milionu nestačí, ale může mít pohon 4x4
31.08.2017
Test ojetiny: Hyundai i10 - ve městě jako ryba ve vodě
30.08.2017
Zbrusu nová Dacia Duster bude na oko pořád stejná
27.08.2017
Volkswagen T-Roc – nové SUV s pohonem 4x4 a velkým batohem
24.08.2017
Test ojetiny: Ford C-Max – větší než si myslíte