Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4

vloženo

Koncept Audi e-tron už tu jednou byl, tentokrát se však pod stejným jménem prezentuje zcela nová interpretace dvoumístného sportovního vozu s čistě elektrickým pohonem. A můžeme prozradit, že z jeho designu se silnou inspiraci vezme i připravovaný model Audi R4, který se má od roku 2012 zařadit mezi malé kupé Audi TT a velký sportovní model R8.

Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4

A přestože se u budoucí R4 počítá hlavně s konvenčními motory, název ani myšlenka konceptu e-tron nekončí. Naopak, plně elektrické verze na bázi budoucího modelu Audi R4 se má vyrobit celých 1000 kusů a název e-tron se bude coby doplňkové označení vyskytovat u všech budoucích elektrifikovaných modelů Audi (podobně jako například označení ActiveHybrid u všech hybridních verzí BMW).


Koncept e-tron využívá tradiční specialitu ingolstadtské automobilky- lehký hliníkový prostorový rám ASF. Povrchové panely karosérie jsou ale tentokrát z plastového kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. I díky tomu vůz se čtyřistakilogramovomou náloží akumulátorů Li-Ion (45 kW.h) váží jen 1355 kg, což je na elektromobil mimořádně slušná hodnota.
Kompaktní dvoumístné kupé je postaveno na podvozku s rozvorem 2,43 metru a je dlouhé pouze 3,93 metru, široké 1,78 metru a vysokého jen 1,22 metru. Více než samotný vzhled, který mimochodem celkem logicky zapadá do mezery TT- R8, zaujme použitá technika.

Zadní kola malého sporťáku totiž pohánějí dva asynchronní elektromotory s vlastním chladícím okruhem, uložené přímo na zadní nápravě. Jejich souhrnný výkon činí 150 kW (204 koní) a souhrnný točivý moment měřený na kolech dokonce 2 650 N.m (slovy dvatisícešestsetpadesát newtonmetrů)! Uvažme tu brutální sílu elektromotorů, když automobil bez klasické převodovky zrychlí z klidu na 100 km/h za 5,9 sekundy... Pružné zrychlení z 60 na 120 km/h má hodnotu 5,1 s, což je přibližně tolik, za kolik to při kick-downu zvládl osmiválcový Mercedes CLK 500...

Jízdním vlastnostem významně prospívá i precizně řízená distribuce točivého momentu mezi obě zadní kola, což právě elektromotory velmi jednoduše umožňují a suplují tak funkci nejlepších diferenciálů. Nedotáčivost či přetáčivost tak jednoduše korigována změnou tahu jednotlivých elektromotorů, trakce je za všech podmínek takřka stoprocentní. Poměr hmotnosti mezi přední a zadní nápravou činí „sportovních“ 40:60. Maximální rychlost je omezena na 200 km/h, jistě i z důvodu zabezpečení akceptovatelného jízdního dojezdu. Ten činí průměrně kolem 250 km na jedno nabití. Tato hodnota však byla získána při klasickém měřícím cyklu dle normy EU, při sportovní jízdě, ke které by e-tron jistě bytostně sváděl, se bude dojezd určitě rapidně snižovat.

Nabíjení je možné jak ze standardní sítě 230 V, kdy se akumulátory dobijí proudem 16A za 11 hodin, tak i ze speciální elektrické „čerpačky“ 400 V, kdy lze proudem 32 A akumulátor dobít už za 2 hodiny. Veškeré elektrické spotřebiče a systémy ve vozidle jsou konstruovány pro nejefektivnější hospodaření s energií, rekuperace energie při brzdění je samozřejmostí. Vytápění vozidla zajišťuje energeticky nenáročné tepelné čerpadlo. Zajímavé jsou i diodové světlomety, jejichž počítačem řízený světelný výkon umožňuje na základě informací ze speciální kamery přizpůsobit osvětlení jak samotné rychlosti jízdy, tak i třeba aktuálnímu počasí i hustotě provozu. Toto přelomovou novinku v osvětlení určitě můžeme v budoucnu očekávat nejen u vozů se čtyřmi kruhy, její implantace do sériových modelů určitě nebude příliš složitým úkolem.

Marek Oborník, foto Audi

Vyhledat vozidla v inzerci: Audi

Fotografie k článku

Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

24.09.2017
Test ojetiny: Ford Fusion - bratr Fiesty je stále v kurzu
20.09.2017
Omlazený Ford Mustang má stále osmiválec a nově 10stupňový automat
18.09.2017
Test: Kia Rio 1.0 T-GDI je univerzálnější, než čekáte
17.09.2017
Nové Audi RS 4 Avant bude rychlé rodinné auto
16.09.2017
Suzuki Swift Sport zhubl a dostal turbomotor
15.09.2017
Citroën C3 Aircross má české ceny, začínají na 309 900 Kč
14.09.2017
Audi Q5 rozšiřuje nabídku motorů o 3.0 V6 TDI
13.09.2017
Nové malé SUV od Fordu se jmenuje EcoSport a může mít pohon všech kol
12.09.2017
Test: BMW 435i xDrive Cabrio - babí léto individuálně
11.09.2017
Hyundai ix20 nekončí, čeští motoristé ho milují
10.09.2017
Kia Picanto X-Line má 100 koní a zvýšený podvozek
09.09.2017
BMW Concept X7 iPerformance - obrovské ledviny a futuristický interiér
08.09.2017
Test ojetiny: Citroën C5 – levný kočár
07.09.2017
Opel Insignia dostane BiTurbo diesel s výkonem 210 koní
06.09.2017
Nový Nissan Leaf se chlubí dojezdem až 378 km na jedno nabití
05.09.2017
Test: Hyundai Santa Fe 2.4 GDi - doopravdy ho chcete?
01.09.2017
Na nové Suzuki Swift čtvrt milionu nestačí, ale může mít pohon 4x4
31.08.2017
Test ojetiny: Hyundai i10 - ve městě jako ryba ve vodě
30.08.2017
Zbrusu nová Dacia Duster bude na oko pořád stejná
27.08.2017
Volkswagen T-Roc – nové SUV s pohonem 4x4 a velkým batohem