Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4

vloženo

Koncept Audi e-tron už tu jednou byl, tentokrát se však pod stejným jménem prezentuje zcela nová interpretace dvoumístného sportovního vozu s čistě elektrickým pohonem. A můžeme prozradit, že z jeho designu se silnou inspiraci vezme i připravovaný model Audi R4, který se má od roku 2012 zařadit mezi malé kupé Audi TT a velký sportovní model R8.

Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4

A přestože se u budoucí R4 počítá hlavně s konvenčními motory, název ani myšlenka konceptu e-tron nekončí. Naopak, plně elektrické verze na bázi budoucího modelu Audi R4 se má vyrobit celých 1000 kusů a název e-tron se bude coby doplňkové označení vyskytovat u všech budoucích elektrifikovaných modelů Audi (podobně jako například označení ActiveHybrid u všech hybridních verzí BMW).


Koncept e-tron využívá tradiční specialitu ingolstadtské automobilky- lehký hliníkový prostorový rám ASF. Povrchové panely karosérie jsou ale tentokrát z plastového kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. I díky tomu vůz se čtyřistakilogramovomou náloží akumulátorů Li-Ion (45 kW.h) váží jen 1355 kg, což je na elektromobil mimořádně slušná hodnota.
Kompaktní dvoumístné kupé je postaveno na podvozku s rozvorem 2,43 metru a je dlouhé pouze 3,93 metru, široké 1,78 metru a vysokého jen 1,22 metru. Více než samotný vzhled, který mimochodem celkem logicky zapadá do mezery TT- R8, zaujme použitá technika.

Zadní kola malého sporťáku totiž pohánějí dva asynchronní elektromotory s vlastním chladícím okruhem, uložené přímo na zadní nápravě. Jejich souhrnný výkon činí 150 kW (204 koní) a souhrnný točivý moment měřený na kolech dokonce 2 650 N.m (slovy dvatisícešestsetpadesát newtonmetrů)! Uvažme tu brutální sílu elektromotorů, když automobil bez klasické převodovky zrychlí z klidu na 100 km/h za 5,9 sekundy... Pružné zrychlení z 60 na 120 km/h má hodnotu 5,1 s, což je přibližně tolik, za kolik to při kick-downu zvládl osmiválcový Mercedes CLK 500...

Jízdním vlastnostem významně prospívá i precizně řízená distribuce točivého momentu mezi obě zadní kola, což právě elektromotory velmi jednoduše umožňují a suplují tak funkci nejlepších diferenciálů. Nedotáčivost či přetáčivost tak jednoduše korigována změnou tahu jednotlivých elektromotorů, trakce je za všech podmínek takřka stoprocentní. Poměr hmotnosti mezi přední a zadní nápravou činí „sportovních“ 40:60. Maximální rychlost je omezena na 200 km/h, jistě i z důvodu zabezpečení akceptovatelného jízdního dojezdu. Ten činí průměrně kolem 250 km na jedno nabití. Tato hodnota však byla získána při klasickém měřícím cyklu dle normy EU, při sportovní jízdě, ke které by e-tron jistě bytostně sváděl, se bude dojezd určitě rapidně snižovat.

Nabíjení je možné jak ze standardní sítě 230 V, kdy se akumulátory dobijí proudem 16A za 11 hodin, tak i ze speciální elektrické „čerpačky“ 400 V, kdy lze proudem 32 A akumulátor dobít už za 2 hodiny. Veškeré elektrické spotřebiče a systémy ve vozidle jsou konstruovány pro nejefektivnější hospodaření s energií, rekuperace energie při brzdění je samozřejmostí. Vytápění vozidla zajišťuje energeticky nenáročné tepelné čerpadlo. Zajímavé jsou i diodové světlomety, jejichž počítačem řízený světelný výkon umožňuje na základě informací ze speciální kamery přizpůsobit osvětlení jak samotné rychlosti jízdy, tak i třeba aktuálnímu počasí i hustotě provozu. Toto přelomovou novinku v osvětlení určitě můžeme v budoucnu očekávat nejen u vozů se čtyřmi kruhy, její implantace do sériových modelů určitě nebude příliš složitým úkolem.

Marek Oborník, foto Audi

Vyhledat vozidla v inzerci: Audi

Fotografie k článku

Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4 Fotografie k článku Studie e-tron: Jen krůček k novému Audi R4
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

18.08.2017
Bude takto vypadat nové BMW Z4? Koncept je dost dobrý
17.08.2017
Honda Civic dostane konečně diesel, ale až od března
16.08.2017
Test: Nissan Micra - roste jako z vody a ohromí interiérem
14.08.2017
Honda Jazz má po faceliftu - dostal patnáctistovku a novou výbavu
10.08.2017
Test: Mazda 6 Wagon - benzínový dvoulitr s manuálem překvapil
09.08.2017
Češi se mohou radovat, do prodeje jde Kia Sportage ve výbavě Cool
08.08.2017
Nový Rolls-Royce Phantom bude nejlepším autem světa
07.08.2017
Mitsubishi Pajero Expedition - cestou necestou
01.08.2017
Toyota Yaris GRMN má českou cenu - je dražší než GT86
31.07.2017
Test ojetiny: Mitsubishi Colt - ďábelský prcek
28.07.2017
Test: Mitsubishi Outlander - přebroušeno k dokonalosti
25.07.2017
Omlazený Nissan Qashqai má české ceny, dostanete slevu
21.07.2017
Opel Insignia GSi - nástupce OPC oficiálně
20.07.2017
Test: Mitsubishi ASX - poslední mohykán
19.07.2017
Mercedes-Benz má pick-up, je to převlečená Navara
17.07.2017
Test: Honda Civic 4D - jak jezdí sedan a v čem je lepší?
15.07.2017
Hyundai i30 Fastback je realitou - po krku půjde Octavii
11.07.2017
Nové Audi A8 je tady. Umí jezdit samo
10.07.2017
Test: Volkswagen Golf GTD - když chcete hodně jezdit
07.07.2017
Nový Ford Tourneo Custom rozmazlí až devět osob