Štajf se zatím v Irsku nedočkal sluníčka

vloženo

Třetím zastavením evropského šampionátu v rally je letos Severní Irsko. Na tamní Circuit of Ireland Rally se pilně připravuje také Subaru Duck Czech National Team, zejména samozřejmě jeho posádka Vojtěch Štajf - František Rajnoha. V průběžném pořadí prestižní klasifikace ERC2 jim po dvou závodech patří stříbrná příčka, proto i tentokrát touží dovézt domů cenné body.

Štajf se zatím v Irsku nedočkal sluníčka Štajf se zatím v Irsku nedočkal sluníčka

Ani na třetím podniku letošního Mistrovství Evropy se zatím Vojtěch Štajf s Františkem Rajnohou nedočkali slunného počasí. Po dvou vysloveně zimních soutěžích v Rakousku a Lotyšsku tentokrát v Severním Irsku seznamovací jízdy propršely. I přes obtížné podmínky je ale posádka odhodlána bojovat o co největší bodový příděl. „Nečeká nás ale nic snadného,“ dobře ví pražský pilot a pokračuje. „Když jsme viděli obrázky z loňského ročníku Circuit of Ireland, trochu jsme se těšili, že se letos konečně dočkáme soutěže s asfaltovým povrchem a pod azurově modrou oblohou. Letos to tu ale vypadá úplně jinak – na trati bude spousta vytahaného bláta a díky silnému větru a skoro soustavnému dešti nám vlastně ani tolik nevadí, že jsme při náročném programu seznamovacích jízd neměli moc možností se zastavit a vystoupit z auta. I když to vlastně až tak úplně pravda není – průjezdy speciální diváckou zkouškou se tu totiž nedělají jako třeba ve Zlíně na Barum rally, tedy po trati za doprovodným vozem. Každý si tu musí poradit sám v rámci běžného provozu, takže třeba v opačném směru jednosměrky nezbylo než trať procházet pěšky. Bylo to nepříjemné zejména díky tomu, že nám přitom zmokl rozpis a itinerář, pohyb nám ale samozřejmě nevadí. Vždyť jsme oba s Františkem přece reprezentanti a atleti,“ pomrkává na spolujezdce unavený Štajf.




Severoirská soutěž se skládá z osmnácti rychlostních zkoušek o celkové délce 215 km, které posádky absolvují v průběhu pátku a soboty. Již ve čtvrtek se ale konala kvalifikační zkouška, která určila startovní pořadí a také napověděla víc o ambicích jednotlivých jezdců. V kvalifikaci dokázali Štajf s Rajnohou se svým Subaru Impreza WRX STI zajet mezi zapsanými účastníky kategorie ERC2 vůbec nejrychlejší čas. „Před soutěží jsme ještě v Čechách uskutečnili test v podmínkách obdobných zdejším tratím, a tak doufáme, že máme vůz dobře připraven i nastaven,“ řekl čtyřicetiletý pilot. „Našimi soupeři budou zejména maďarští piloti, kteří jsou také přihlášeni do klasifikace ERC2. Nehodláme jim dát svou kůži lacino, zároveň si ale uvědomujeme, že jsou zde úzké tratě lemované mnohými ploty a zídkami a my bychom neradi svou dva tisíce kilometrů dlouhou anabázi do Irska zakončili předčasně, díky nějaké hloupé jezdecké chybě. Hlavní cílem jsou body do šampionátu ERC2, a i proto budeme například výkony místních pilotů produkčních vozů (kteří do ERC2 nebodují) sice sledovat se zájmem, nicméně za své hlavní soky je považovat nemíníme.

Jsme hodně zvědavi, jaké nás při soutěži čekají povětrnostní podmínky a jaké díky tomu použijeme pneumatiky. Při seznamovacích jízdách jeden den soustavně pršelo, v takovém případě je volba jasná. Druhou část tratě jsme ale absolvovali po cestách, které po dešti velmi rychle osychaly. Pro tyto případy bychom asi raději volili měkké ´suché´ obutí,
“ uvažuje Vojtěch Štajf, který dále popisuje své zážitky: „Závodíme na ostrovech poprvé a spousta věcí je pro nás obtížná. Například pro seznamovací jízdy jsme měli k dispozici vůz Subaru Forester, zapůjčený od místního zastoupení značky Subaru. Ten měl řízení vpravo, zatímco náš závodní vůz jej má pochopitelně opačně. Náš rozpis tedy i díky jinému výhledu z vozu a levostrannému provozu možná nebude tak přesný, jak jsem zvyklý, zpočátku tedy raději zvolíme opatrnější tempo. Přesto se hodláme poprat o co nejlepší výsledek a doufám, že nám i dalším dvěma českým posádkám se bude na Circuit of Ireland Rally dařit.



Když porovnám zdejší rychlostní zkoušky s našimi, asi nejblíže k nim mají některé úseky na Přídolí či Malontech, kde se také jezdí dlouhé úzké pasáže s mnoha horizonty, irské tratě jsou ale více zatáčkovité. Bude to určitě hodně náročné i na výdrž pneumatik. Psaní rozpisu bylo na nich navíc o to složitější, že se seznamovací jízdy konaly vždy po dvou hodinách na každou rychlostní zkoušku, což mělo ten důsledek, že se často posádky dojížděly a zkrátka nebylo na psaní ´not´ příliš klidu. To vše jsou ale pro nás velmi cenné zkušenosti, zkrátka jedeme mistrovství Evropy, a když v něm chceme uspět, musíme se se všemi takovýmito úskalími vyrovnat. Zatím se nám to celkem daří, největší potíže vznikly, když přepravní společnost odmítala s naším závodním autem vpustit na trajekt i závodní benzín. V jednu chvíli to dokonce vypadalo s naším startem dost bledě, naštěstí nám v tuto chvíli pomohl sám ředitel soutěže a pak i jedna severoirská spediční firma a vše se v dobré obrátilo. Teď už se můžeme plně soustředit jen na závody, které nás o víkendu čekají,
“ uzavírá Vojtěch Štajf.


subarurallyteam

Vyhledat vozidla v inzerci: Subaru

Fotografie k článku

Fotografie k článku Štajf se zatím v Irsku nedočkal sluníčka Fotografie k článku Štajf se zatím v Irsku nedočkal sluníčka
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

21.01.2018
Mercedes-AMG CLS 53 je mild hybrid, stovku umí za 4,5 sekundy
19.01.2018
Land Rover Defender přijíždí v limitované edici s pětilitrovým osmiválcem (+ video)
18.01.2018
Toyota Hilux má padesátiny a slaví je speciální edicí Invincible 50 Chrome Edition
16.01.2018
Mercedes Benz třídy G se vrací ve velkém stylu
14.01.2018
Akce 7 dní Peugeot již zítra, ušetříte desetitisíce
12.01.2018
Druhá generace Dacie Duster v prodeji, základ stojí stejně
11.01.2018
Test ojetiny: Golf IV – i po letech má co nabídnout
10.01.2018
Lexus RC 300h F Sport je ostrý hybrid, který vám nezakážou
09.01.2018
Hyundai Nexo představen, na vodík ujede 800 km
07.01.2018
Peugeot 308 má nový diesel 1.5 BlueHDi s cenou od 450 000 Kč
05.01.2018
Auto roku 2018 v ČR se obešlo bez překvapení, je jím Škoda Karoq
28.12.2017
Test: Peugeot 3008 GT Line - druhý pokus vyšel na jedničku
26.12.2017
Nová limitovaná série Škody Fabia přináší nejsilnější motorizaci
22.12.2017
Test: Honda Civic 5D 1.0 Turbo VTEC - Vlčí mládě
19.12.2017
Nový Nissan Leaf přijde minimálně na 850 000 Kč
18.12.2017
Test ojetiny: Seat Cordoba: čtyřdveřová baculka
17.12.2017
Nissan Micra nově pod čtvrt milionu korun
16.12.2017
Audi A8 nově se sportovním paketem pro exteriér a sportovnímí sedadly
15.12.2017
Opel Grandland X dostal silný turbodiesel, osmistupňovou převodovku a novou výbavu
14.12.2017
Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio je rychlé jako supersport