Štajf: Lotyšskou soutěž si budu dlouho pamatovat!

vloženo

Velmi obtížné povětrnostní podmínky panovaly na letošní Rally Liepāja, druhém podniku evropského šampionátu v rally. Posádce Vojtěch Štajf - František Rajnoha se sice v Lotyšsku nedařilo zcela podle představ, přesto dojela do cíle na bodované osmé příčce hodnocení ERC2. V průběžném pořadí tohoto seriálu teď figuruje Vojtěch Štajf na druhé pozici, Subaru Duck Czech National Team nadále vévodí hodnocení týmů.

Štajf: Lotyšskou soutěž si budu dlouho pamatovat! Štajf: Lotyšskou soutěž si budu dlouho pamatovat!

Do lotyšské Rally Liepaja vstupovali Vojtěch Štajf s Františkem Rajnohou jako lídři hodnocení ERC2, přesto si před startem nijak nenárokovali role favoritů. „Konkurence byla početnější než v lednu v Rakousku a my navíc dopředu tušili, že s tempem místních závodníků se budeme jen těžko porovnávat. Všechny posádky produkčních vozů se navíc registrovaly do evropského šampionátu, takže bylo zřejmé, že každé body z Pobaltí budou mít pro nás velikou cenu. Poprat o ně jsme se chtěli zejména s maďarskými a polskými soupeři, celá soutěž byla jedna velká výzva,“ popisuje pražský pilot, jaké měl předstartovní plány.


Štajf se svým Subaru Impreza WRX STI v Lotyšsku závodil již přede dvěma lety, tehdy se nicméně tratě výrazně lišily od letošních. Důležitou úlohu tak měly seznamovací jízdy, které se ale na rychlých tratích odehrávaly při úzkostlivé kontrole omezené rychlosti, mnohde bylo při dvou povolených průjezdech potřeba dodržovat předepsanou padesátku i třicítku. „No a jak se pak v závodě ukázalo, náš rozpis měl i díky tomu svoje nedostatky – měli jsme ho spíš nachystaný na opatrnější jízdu a bylo to znát. Navíc nám úplně nevyšlo taktizování při kvalifikaci, určující startovní pořadí – nechtěli jsme při soutěži startovat mezi prvními, abychom nefungovali jako sněžný pluh. Přes noc ale přišla nečekaná obleva, a tak při našich průjezdech byla na trati mnohde spíš šotolina s vyjetými kolejemi, ve kterých naše úzké sněhové pneumatiky rychle přicházely o hroty. Když se k tomu přidala časová ztráta daná potížemi s turbodmychadlem (které bylo nakonec potřeba i vyměnit), nemohli jsme být s našimi výsledky příliš spokojeni. Přes noc mezi první a druhou etapou pak pro změnu napadlo čtvrt metru čerstvého sněhu, takže ani nedělní rychlostní zkoušky nebyly nijak snadné. Místy nebyla pořádně vidět trať, dvakrát jsme jí dokonce opustili, naštěstí se nám pokaždé povedlo se zase na cestu vrátit. Upřímně řečeno, ač výsledná osmá příčka v rámci ERC2 není úplně podle našich představ, jsme moc rádi, že jsme soutěž dokončili a odvezli si i body, které mohou v konečném účtování sezóny hrát velmi důležitou roli,“ usmívá se unavený jezdec.

Posádka Subaru Duck Czech National Teamu se nakonec v celkové klasifikaci soutěže vešla do první dvacítky a mezi českými účastníky dojela do cíle jako druhá s jednominutovou ztrátou za Hudcem, jedoucím se speciálem kategorie Super 2000. „Odvážíme si z Pobaltí spoustu zážitků a už teď vím, že na tuhle soutěž nikdy nezapomenu,“ říká Štajf. „Po těžkém Jänneru jsme teď zažili soutěž ještě těžší. Nebyl jsem zcela zdravotně fit, počasí se v průběhu několikrát změnilo, ve vichru dokonce i létaly týmové stany po servisní zóně… Zkrátka bylo to chvílemi peklo a mou úctu mají i čeští fanoušci, kteří se i v zimním období vydali takhle daleko na sever fandit a zažít tyhle podmínky na vlastní kůži.

Pro nás byla jednou z nejtěžších zkoušek RZ 4. Úvod z jejích třiceti sedmi kilometrů kropil déšť, ten se po pěti kilometrech proměnil na husté sněžení, to vše jsme měli potmě a na povrchu, na který nejsme zvyklí. Takže jsme ani nemohli pořádně svítit a místy jeli jen na potkávací světla – což ve stopadesátikilometrové rychlosti nebylo právě bezpečné. Tedy alespoň pro nás – například domácí jezdec Vorbjovs se nám snažil některá těžká místa poradit, ale jak se ukázalo, zatímco on znal celou dlouhou erzetu de facto zpaměti, my z jeho slov neuměli vůbec rozeznat, o které části trati mluví. Podobně to ale určitě funguje i naopak – kdyby naši pobaltští soupeři přijeli na Barumku, měli bychom mít obdobnou výhodu znalosti tratí zase my. Nám v Lotyšsku celkem vyhovovaly širší úseky, kde jsme celkem dokázali držet krok, naopak v některých jiných místech byl handicap neznalosti tratí pro nás velký. Těsně před cílem osmé zkoušce jsme po výletu mimo trať měli i defekt, naštěstí už bylo opravdu do cíle blízko, takže tím už jsme příliš času neztratili.

Zejména podvozek našeho auta dostal v Lotyšsku pořádně zabrat. Ráfky kol inkasovaly na šotolině spoustu zásahů od kamení a některé jsou zcela zničené, před Irskem budeme ale muset zrepasovat i další části auta. Tam nás v dubnu čeká opět asfaltová soutěž, a tak očekávám trochu lepší výsledek než v Pobaltí. Samozřejmě to bude záležet i na tom, jaká se tam sjede konkurence a kdo se do ERC2 ještě registruje, nicméně už teď se na příští soutěž moc těšíme. Tamní tratě by nám měly být přece jen bližší, a tak doufám, že zase o něco navýšíme bodové konto,
“ říká čtyřicetiletý Vojtěch Štajf. Ten v průběžném pořadí kategorie ERC2 figuruje po dvou závodech evropského šampionátu na druhé příčce o pouhé dva body za Maďarem Botkou, Subaru Duck Czech National Team nadále vládne týmovému hodnocení.


subarurallyteam.info

Vyhledat vozidla v inzerci: Subaru

Fotografie k článku

Fotografie k článku Štajf: Lotyšskou soutěž si budu dlouho pamatovat! Fotografie k článku Štajf: Lotyšskou soutěž si budu dlouho pamatovat! Fotografie k článku Štajf: Lotyšskou soutěž si budu dlouho pamatovat! Fotografie k článku Štajf: Lotyšskou soutěž si budu dlouho pamatovat! Fotografie k článku Štajf: Lotyšskou soutěž si budu dlouho pamatovat!
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

28.05.2017
Škoda Superb upevňuje své postavení novou výbavou
27.05.2017
Volkswagen Caddy TGI se chlubí dojezdem 610 km, resp. 760 km ve verzi Maxi
26.05.2017
Interiér Škody Karoq obrazem - podívejte se na vychytávky, které Ateca nemá
25.05.2017
Test: BMW X6 xDrive30d - když máte na výběr
25.05.2017
Range Rover Velar v Česku, připravte si něj 3 miliony
24.05.2017
Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid ujede 63 km na baterie, v prodeji v létě
23.05.2017
Volkswagen up! GTI je realitou, pojede 197 km/h
22.05.2017
Test: Citroën C3 1.6 BlueHDi (2017) - atraktivní design, originalita a komfort
21.05.2017
Pro Evropu je určeno jen 1500 ks limitované edice Nissanu Navara Trek-1°
20.05.2017
Renault Trafic SpaceClass - luxus pro 9 pasažérů
18.05.2017
Škoda Karoq kompletně odhalena, je to zmenšený Kodiaq
18.05.2017
Nové BMW M5 dostalo pohon všech kol, který lze rozpojit a driftovat
18.05.2017
Test ojetiny: Volvo V60 D5 - zastánce rodinných pravidel
17.05.2017
KIA Soul EV nově s dojezdem až 250 km stojí 870 tisíc korun
16.05.2017
Test: Renault Talisman Grandtour - top elegán klame tělem
14.05.2017
Připravte se na léto - BMW 2 Coupé a Cabrio jsou tady
13.05.2017
Nástupce Škody Yeti se odhaluje - Karoq na nových fotografiích
12.05.2017
BMW řady 1 prošlo faceliftem a má stále pohon zadních kol
11.05.2017
Test ojetiny: Mercedes-Benz SLK 200 - Čirý nesmysl? Ani ne!
11.05.2017
Audi RS 5 Coupé v prodeji, za 450 koní zaplatíte 2,3 milionu