Škoda Trekka, předchůdce vozů SUV, slaví kulatiny

vloženo

Předchůdce vozů SUV značky ŠKODA slaví kulaté narozeniny: Právě před 50 lety, 2. prosince 1966, byla v novozélandském městě Otahuhu zahájena výroba vozidel ŠKODA TREKKA. Do roku 1972 vzniklo téměř tři tisíce těchto vozů.

Škoda Trekka, předchůdce vozů SUV, slaví kulatiny Škoda Trekka, předchůdce vozů SUV, slaví kulatiny

„ŠKODA se vždy snažila o řešení šitá na míru konkrétním trhům,“ říká Andrea Frydlová, vedoucí ŠKODA Muzea v Mladé Boleslavi, a dodává: „TREKKA, vůz se zvýšenou průchodností terénem, vytvořený ve spolupráci mladoboleslavské automobilky se zástupci novozélandského importéra a místních specializovaných firem, je typickým příkladem tohoto přístupu.“


Automobilka z Mladé Boleslavi novozélandský trh objevila velmi záhy: Vozy Laurin & Klement byly na Nový Zéland exportovány již před více než 100 lety. Importérem vozů značky ŠKODA, dodávaných na Nový Zéland z daňových a celních důvodů v demontovaném stavu (CKD – completely knocked down), byla od roku 1956 společnost Motor Industries International v Otahuhu. Vývoj „poloterénního“ vozidla pro potřeby místních farmářů, řemeslníků a obchodních zástupců probíhal ve spolupráci tamních firem se specialisty mladoboleslavské automobilky.

V letech 1965-1966 vzniklo několik návrhů a prototypů, které nesly rukopis bývalého vedoucího vývoje karoserií automobilů ŠKODA Josefa Velebného a novozélandského designera George Taylora. Z Mladé Boleslavi byl v rozloženém stavu dodáván podvozek na bázi vozu ŠKODA OCTAVIA, lišící se především zkrácením rozvoru z 2389 mm na 2165 mm a úpravou stálého převodu nápravy z 4,78 na 5,25. Na vynikající světlé výšce 190 mm měly podíl pneumatiky s rozměrem 5,90 x 15“, nabídka  výbavy na přání zahrnovala diferenciál Balanced Traction s uzávěrkou – to vše rapidně zlepšilo průchodnost vozu s pohonem zadních kol i v terénu. K výhodám vozu TREKKA patřilo nezávislé zavěšení všech kol a tuhý páteřový rám podvozku.

Vpředu podélně uložený čtyřválec OHV o objemu 1221 cm3 dosahoval výkonu 34 kW (47 k) při 4500/min a točivého momentu 87 N.m při 3000/min. Ve spojení se synchronizovanou čtyřstupňovou převodovkou umožňoval dosáhnout největší rychlosti 105-110 km/h při provozním podmínkám adekvátní spotřebě 11 l na 100 km.  

Zákazníci mohli vybírat z řady variant: třídveřových pick-upů ve dvou až osmimístném uspořádání, provedení s plátěnou střechou nebo pevnou střechou z plastů, dále vozy STW (kombi) či plážovou variantou. Vozy Trekka, nabízené též pod označením ŠKODA TREKKA, byly dlouhé 3590 mm, široké 1600 mm a vysoké 1785-2040 mm. Samotný vůz vážil 920-980 kg, užitečná hmotnost dosahovala 450-500 kg.

V období 1966-1972 vznikly téměř tři tisíce vozů TREKKA, zřejmě historicky prvního automobilu navrženého a vyráběného na Novém Zélandu. K exportním trhům patřila Austrálie, Fidži, Samoa a Vietnam. Podobný koncept použila automobilka ŠKODA i v Pákistánu, kde se v květnu 1970 rozeběhla výroba obdobného lehkého užitkového vozidla Skopak (Škoda-Pákistán).

Vozy ŠKODA se na Novém Zélandu úspěšně prodávají i dnes, stejně jako v Austrálii a na dalších 100 světových trzích.


Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Škoda Trekka, předchůdce vozů SUV, slaví kulatiny Fotografie k článku Škoda Trekka, předchůdce vozů SUV, slaví kulatiny Fotografie k článku Škoda Trekka, předchůdce vozů SUV, slaví kulatiny Fotografie k článku Škoda Trekka, předchůdce vozů SUV, slaví kulatiny
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

15.08.2018
Volkswagen Grand California je revolučním kempingovým vozem s koupelnou
14.08.2018
Honda HR-V má po faceliftu a dostane nové motory
12.08.2018
Test ojetiny: Mitsubishi ASX 1.6 DI-D 4WD (video)
10.08.2018
Test ojetiny: Peugeot 307 – řada variant a příznivé ceny
07.08.2018
Test: Mitsubishi ASX Black Edition - když chcete víc za málo
06.08.2018
Na nový Peugeot Rifter stačí 390 000 Kč
04.08.2018
Na omlazený model Škoda Fabia čtvrt milionu korun nestačí
03.08.2018
Nová Honda CR-V má české ceny, konkurenci zatápí bohatou výbavou
02.08.2018
Škoda Karoq se rychle rozmnožuje - dnes tu máme verzi Sportline
01.08.2018
Škoda Karoq Scout je tady a vypadá skvěle
31.07.2018
BMW X2 25d xDrive - Více stylu, méně BMW
30.07.2018
Přijíždí Hyundai Kona v limitované edici Iron Man
29.07.2018
Falešný poplach: dieselové motory jsou v ČR stále v hledáčku kupujících
29.07.2018
Test ojetiny: Kia Sportage 1.7 CRDi 85 kW 2WD (video)
26.07.2018
Test ojetiny: Audi A6 – ve hře díky nadčasovým tvarům
25.07.2018
Druhá generace Audi Q3 je tady, vypadá jako zmenšená Q8
23.07.2018
Volkswagen Amarok V6 zvládá terén dobře
20.07.2018
Rain Man s mobilem: Jsem výborný řidič
18.07.2018
Audi Q8 má českou cenu, dva miliony stačí
16.07.2018
Toyota Auris TS Hybrid - Z říše kontrastů