Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice

vloženo

Na výběr je pět motorů ve výkonovém spektru od 85 kW (115 k) do 140 kW (190 k) a tři druhy převodovek (šestistupňový manuál a dva druhy sedmistupňových dvojspojek DSG. Nechybí verze s pohonem předních kol či pohonem všech kol, který lze mít s režimem Offroad zajišťující lepší průchodnost terénem.

Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice

Všechny agregáty jsou přeplňované turbodmychadlem a mají přímé vstřikování paliva, systém Start-Stop a rekuperaci brzdné energie. Jsou úsporné a plní emisní normu EU 6. S výjimkou nejsilnějšího vznětového motoru jsou všechny agregáty dodávány buď s šestistupňovou manuální převodovkou nebo sedmistupňovou převodovkou DSG. Motor 2,0 TDI o výkonu 140 kW (190 k) je dodáván výhradně s pohonem všech kol a sedmistupňovou převodovkou DSG. Motor 1,5 TSI nabízí techniku odpojování válců.


Specialitou nového agregátu 1,5 TSI o výkonu 110 kW (150 k) a maximálním točivém momentu 250 Nm, který je k dispozici v rozsahu od 1 500 do 3.500 min-1, je aktivní řízení válců (ACT). Druhý a třetí válec mohou být krátkodobě odpojeny, pokud jejich výkon není zapotřebí. Motor tak v závislosti na stylu jízdy ušetří až 0,5 litru paliva na 100 kilometrů jízdy. ACT je v činnosti od 1 250 do 4 000 min-1, při požadovaném točivém momentu mezi 25 a 100 Nm a do rychlosti 130 km/h. Tento agregát v kombinaci s pohonem všech kol a automatickou dvouspojkovou převodovkou DSG bude k dispozici v druhé polovině roku 2018.

Vrcholný motor 2,0 TDI o výkonu 140 kW (190 k) má ohromující točivý moment 400 Nm, který je k dispozici v pásmu otáček od 1 750 do 3 250 min-1. Zajišťuje mohutný zátah a sportovní zrychlení. Vrcholná motorizace 2.0 TDI o výkonu 140 kW bude dostupná v prvním kvartálu 2018.

Pro tříválcový motor 1,0 TSI o výkonu 85 kW (115 k) a maximálním točivém momentu 200 Nm je charakteristický dynamický nástup síly.

Portfolio agregátů doplňují dva další naftové motory. Čtyřválec 1,6 TDI o výkonu 85 kW (115 k) a maximálním točivém momentu 250 Nm tvoří základní variantu v portfoliu vznětových motorů. Agregát 2,0 TDI o výkonu 110 kW (150 k) má vyrovnaný chod a vysoký točivý moment 340 Nm v rozsahu od 1 750 do 3 000 min-1.

škoda karoq technika

Obě výkonové verze motoru 2,0 TDI jsou vybaveny systémem SCR (Selective Catalytic Reaction), který spouští cílené vstřikování močoviny do výfukového systému. Přitom probíhá chemická reakce, při níž jsou ze spalin odstraňovány škodlivé oxidy dusíku.

Motory o výkonu od 85 do 110 kW jsou vybaveny manuální šestistupňovou převodovkou. Manuální převodovka motoru 2,0 TDI o výkonu 110 kW (150 k) má skříň z hořčíku a díky krátkým drahám je velmi lehce a přesně ovladatelná.

V nabídce jsou dva druhy automatických sedmistupňových převodovek DSG. Převodovka DSG se suchými spojkami je k dispozici výhradně pro verze s pohonem předních kol. U vozů s pohonem všech kol je použita sedmistupňová převodovka DSG se spojkami v olejové lázni, která je vhodná pro motory s vysokými krouticími momenty. Regulaci teploty převodovky zajišťuje tepelný výměník, který je napojený na chladicí soustavu motoru.

Převodovky DSG převádějí točivý moment motoru přes tři hřídele (jednu hnací a dvě hnané hřídele), což umožňuje extrémně kompaktní konstrukci. Skládají se ze dvou dílčích převodovek, dvě lamelové spojky ovládají zapojení rychlostních stupňů. Během jízdy je s motorem spojena vždy jen jedna dílčí převodovka, obě jsou však permanentně aktivní. Když řidič například při třetím rychlostním stupni zrychlí, má již druhá dílčí převodovka připravenou zařazenou čtvrtou rychlost. Proces řazení se provádí bleskurychle a plynule sepnutím spojek, během setin sekundy a bez citelného přerušení tahu motoru. Řidič může převodovku DSG ovládat manuálně pomocí volicí páky a volitelných pádel na volantu. V kombinaci s na přání dodávaným výběrem jízdního profilu Driving Mode Select je v režimu Eco k dispozici režim volnoběhu, který dále snižuje spotřebu. Jakmile řidič sundá nohu z plynu, odpojí se motor od pohonu a kompaktní SUV plachtí.

škoda karoq technika

Daleko dopředu posunutá přední náprava typu MacPherson se spodními trojúhelníkovými rameny a s ocelovým pomocným rámem zajišťuje dobře vyvážené rozložení hmotnosti na jednotlivé nápravy. Rozchod předních kol činí 1 576 mm.

Zatímco verze s pohonem předních kol jsou vybaveny vzadu prostorově úspornější klikovou nápravou s vlečenými rameny, která vytváří prostor pro umístění plnohodnotného rezervního kola, používá se u variant s pohonem všech kol čtyřprvková zadní náprava. Rozchod zadních kol činí 1 541 mm. Podélná ramena zachycují hnací a brzdné síly. Tři příčná ramena udržují kolo vždy v optimální poloze vůči vozovce a zaručují precizní vedení.

Pohon všech kol se stará i na kluzké vozovce nebo při tažení těžkého přívěsu o optimální jízdní vlastnosti. Ve voze ŠKODA KAROQ se používá elektronicky řízená lamelová spojka. Různé senzory (např. snímač otáček kol, snímač úhlu natočení kol, senzor příčného a podélného zrychlení, snímač polohy plynového pedálu, snímač otáček motoru, snímač krouticího momentu atd.) neustále vyhodnocují jízdní situaci a předávají naměřené hodnoty elektronice pohonu všech kol, která spočítá a zajistí optimální rozdělení hnací síly.

Karoq je vhodný také tažení přívěsu. Maximální přípustná hmotnost přípojného vozidla činí dle motorizace a varianty pohonu až 2 000 kg.

O další podporu trakce se u verzí s pohonem všech kol stará elektronická uzávěrka diferenciálu (EDS) na zadní nápravě. Umožňuje rovnoměrné a snadné rozjezdy na vozovce s různě adhezivním povrchem. Když se při rozjezdu protáčí kolo na jedné straně nápravy, elektronická uzávěrka diferenciálu jej cíleně přibrzdí a postará se o přenos síly na lépe zabírající kolo.

škoda karoq

Díky volitelným adaptivním tlumičům Dynamic Chassis Control (DCC), dostupným v první polovině roku 2018, bude mít řidič vozu ŠKODA KAROQ k dispozici tři režimy nastavení podvozku: Comfort, Normal a Sport. Elektricky ovládané ventily ovlivňují způsob práce tlumičů. Počítač řídí jejich nastavení v závislosti na stavu vozovky, preferovaném stylu jízdy a vybraném režimu. DCC přispívá k aktivní bezpečnosti mj. tím, že např. při zvláště dynamickém projíždění zatáček zvýší automaticky tuhost tlumičů a zajišťuje tak vyšší stabilitu, lepší kontakt kol s vozovkou a kratší brzdné dráhy. Adaptivní podvozek DCC bude k dispozici pro verze s pohonem všech kol.

Výběrem jízdního profilu může řidič ovlivňovat charakteristiky řízení, činnost řazení převodovky DSG a nastavení dalších režimů ve verzích Normal, Eco, Sport, Individual a Snow. Individuální nastavení lze uložit až pro tři uživatele vozidla na personalizovaný klíč, dodávaný na přání.

U režimu Snow jsou elektronické asistenční systémy nastaveny tak, aby vůz ideálně zvládal jízdu po kluzkém povrchu. Protiblokovací systém ABS funguje na podobném principu jako v případě režimu Offroad (využívá sníh nahromaděný před prokluzujícími koly).

Na přání je u variant s pohonem všech kol k dispozici režim Offroad, který zajišťuje ještě lepší jízdní vlastnosti a snazší ovládání mimo zpevněné vozovky a aktivuje se stisknutím tlačítka. Pro zlepšení průchodnosti v režimu Offroad umožní systém ASR větší prokluz kol a elektronická uzávěrka diferenciálu EDS reaguje ostřeji a rychleji. V případě potřeby se navíc aktivuje asistent při jízdě do kopce a z kopce – posledně jmenovaný udržuje konstantní rychlost při jízdě z kopce. Také na přání dodávané tlumiče DCC mění způsob práce, reakce na přidání plynu je o něco pomalejší. Protiblokovací systém ABS pracuje s menší intenzitou, takže se před koly nahromadí zemina, která vytvoří klín, jenž vůž přibrzďuje.


Petr Šikl, Škoda Auto

Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice Fotografie k článku Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice Fotografie k článku Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice Fotografie k článku Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice Fotografie k článku Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice Fotografie k článku Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice Fotografie k článku Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice Fotografie k článku Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice Fotografie k článku Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice Fotografie k článku Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice Fotografie k článku Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice

Líbí se Vám článek? Nenechte si ujít další. Sledujte nás na Facebooku.

Sdílet článek

Komentáře k článku:


SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY


Všechny články o značce / modelu




NEJNOVĚJŠÍ ČLÁNKY

Test: Citroën C5 Aircross BlueHDi 180. Na vlnách modernity

Test: Citroën C5 Aircross BlueHDi 180. Na vlnách modernity

Doba francouzsky houpavého měkkého podvozku nezmizí snad nikdy. V průběhu času se ale změnil přístup, jakým nám konstruktéři pomyslnou jízdní baladu servírují. Aktuálně jsme proto nuceni jezdit modelem C5, který patří..

Test ojetiny: Citroën C3 – miláček žen

Test ojetiny: Citroën C3 – miláček žen

První generace „cé-trojky“ se dnes řadí k těm levnějším ojetinám. Právě proto se často stává prvním vozem..

Škoda nabízí první ochutnávku modernizované modelové řady Superb v podobě video-teaseru

Škoda nabízí první ochutnávku modernizované modelové řady Superb v podobě video-teaseru

Škoda představí svou přepracovanou vlajkovou loď, která bude poprvé k dispozici i v robustní verzi Scout. Oficiální..

Test: Peugeot 508 1.5 BlueHDi - je krásný a jezdí za hubičku

Test: Peugeot 508 1.5 BlueHDi - je krásný a jezdí za hubičku

Peugeot 508 je krásný. Ještě aby ne, kráse obětoval hodně. Nehoní se na litry v zavazadelníku ani centimetry v..

Autocentral: Test BMW 530d xDrive – Dálniční žehlička kilometrů

Autocentral: Test BMW 530d xDrive – Dálniční žehlička kilometrů

BMW řady 5 je auto vyšší střední třídy a patří k oblíbeným manažerským vozům. V pořadu Autocentral se můžete podívat na..