Škoda Auto slaví 120 let své existence

vloženo

Základy jedné z nejdéle kontinuálně vyrábějících automobilek na světě položili v prosinci 1895 Václav Laurin a Václav Klement, kteří patřili k průkopníkům individuální mobility. Kompetence a pověst značky ŠKODA vychází z 120leté tradice a zkušeností s konstrukcí a výrobou vozidel, inženýrského umění a řemeslné zručnosti, které jsou pro český průmysl typické.

Škoda Auto slaví 120 let své existence Škoda Auto slaví 120 let své existence

Od spojení s koncernem Volkswagen před 25 lety se automobilka ŠKODA dokázala vypracovat na mezinárodně úspěšného masového výrobce, modelová ofenziva v letech 2010 až 2015 pak dosud představuje nejdynamičtější úsek v dějinách firmy. V příštích letech naváže ŠKODA na tyto úspěchy dalším rozšířením palety vyráběných modelů.


Na počátku stála odvaha, odhodlání a průkopnické nadšení pro individuální mobilitu – v prosinci 1895 založili Václav Klement a Václav Laurin v Mladé Boleslavi společný podnik. Z nadšení pro techniku a touhy po stále lepších řešeních se první sny o mobilitě měnily v realitu. Sny, které se v mnoha ohledech staly skutečností a na jejichž základě se automobilka ŠKODA v průběhu 120 let stala předním světovým výrobcem.

ŠKODA je velkou automobilovou značkou s úžasnou historií a s fantastickým vývojem – a to zejména v posledních 25 letech,“ říká Bernhard Maier, předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO. „Na naši historii jsme všichni právem hrdí, nadšení pro mobilitu patří k základním pilířům značky ŠKODA od samotných počátků. Na mimořádně bohatou tradici navazujeme i dnes díky atraktivní modelové paletě a jsem přesvědčen, že v budoucích letech dokážeme pro naši značku nadchnout další nové zákazníky,“ dodává B. Maier.

Úspěch značky ŠKODA je úzce provázán s nadáním pro techniku, inženýrským uměním i řemeslným fortelem a zručností, tedy s atributy, které jsou pro českou průmyslovou tradici typické. Platily i v dobách úplných počátků motorismu a i díky nim dokázala ŠKODA vyrábět automobily, které byly v řadě směrů výjimečné.

Počátky fascinující 120leté historie výroby vozidel v Mladé Boleslavi spadají do prosince 1895, kdy technicky orientovaný Václav Laurin a obchodně nadaný knihkupec Václav Klement založili společný podnik. Z původní opravny jízdních kol se záhy vyvinul uznávaný výrobce bicyklů se značkou Slavia, v roce 1899 společnost Laurin & Klement uvedla na trh svůj první motocykl.

Průlom nastal v roce 1905, kdy se značka L&K díky modelu Voiturette A zařadila mezi výrobce osobních automobilů. Vůz se zážehovým dvouválcem o výkonu 7 koní dosahoval největší rychlosti 40 km/h. Paleta nabízených typů se záhy rozšířila: Již v roce 1907 byla značka L&K největší automobilkou v tehdejším Rakousku-Uhersku a nabízela pestrou škálu vozů od malého dvouválce přes závodní speciály až po robustní nákladní vozidla a omnibusy.

První světová válka a následující hospodářské krize ve 20. letech ale další vývoj automobilky Laurin & Klement zásadně poznamenaly, oběma zakladatelům bylo jasné, že potřebují silného partnera. Toho v roce 1925 našli v plzeňském koncernu ŠKODA, který byl tehdy největší společností v ČSR. Díky spojení s tímto průmyslový gigantem získala výroba automobilů v Mladé Boleslavi další velký impuls.

Ve 30. letech vznikla řada legendárních modelů značky. Pro nejširší masy motoristů byla určena ŠKODA 420 Popular, na druhém konci výrobního programu se objevila první generace vlajkové lodi ŠKODA 640 Superb se šestiválcovým motorem. Velmi dynamický vývoj ale bohužel opět zbrzdila válka.

Po druhé světové válce byla ŠKODA zestátněna, i v nelehkých dobách socialistického plánovaného hospodářství se ale zaměstnancům dařilo vyvíjet a vyrábět velmi dobrá auta. Stačí uvést typy ŠKODA 1101 „Tudor“, ŠKODA 440 „Spartak“ nebo legendární roadster ŠKODA Felicia. Milníkem se v roce 1964 stala ŠKODA 1000 MB, první vůz značky se samonosnou karoserií, pohonem zadních kol a motorem vzadu - ten byl vyráběný unikátní metodou tlakového lití hliníku. Této koncepci zůstala automobilka věrná až do roku 1987, kdy se veřejnosti představil nový vůz s moderním pojetím „vše vpředu“ a italským designem studia Bertone – ŠKODA Favorit.

Po revoluci v roce 1989 bylo zřejmé, že ŠKODA potřebuje získat silného strategického partnera. Našla jej v koncernu Volkswagen v roce 1991 a od té doby se píše další výrazná kapitola její historie. Vyráběné portfolio se zásadně rozrostlo do dnešních více než 40 modelových variant, mezi roky 1991 a 2014 automobilka zvýšila svoji produkci na šestinásobek. Nové výrobní a montážní závody vznikly i v zahraničí, vozy ŠKODA tak dnes sjíždějí z linek mimo jiné i v Číně, Rusku či Indii. V roce 2014 ŠKODA AUTO poprvé ve své historii vyrobila a prodala více než milion vozidel v průběhu jednoho kalendářního roku.

V příštích letech je ŠKODA AUTO připravena navázat na své úspěchy dalším rozšířením palety nabízených modelů, především v dynamicky rostoucím segmentu SUV.


Škoda Auto

Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Škoda Auto slaví 120 let své existence Fotografie k článku Škoda Auto slaví 120 let své existence
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

14.11.2017
Test ojetiny: Peugeot Boxer pohodlně odveze pět palet
13.11.2017
Audi A8 - předprodej zahájen, připravte si 2,5 milionu
11.11.2017
Ford Mustang má české ceny, osmiválec nestojí tolik
07.11.2017
Test: Hyundai i30 kombi - je lepší než ostatní?
27.10.2017
BMW X2 - menší než X1, ale více cool a sexy
26.10.2017
Renault Alaskan - převlečenou Navaru koupíte od 892 859 Kč
24.10.2017
Hyundai Kona v prodeji, české ceny má hodně sebevědomé
23.10.2017
Test ojetiny: Citroën C2 – robotu zdar? Spíš nazdar!
21.10.2017
Nové Audi A7 Sportback je hranatější a zatím bez dieselu
20.10.2017
Kia Stinger vstupuje na český trh, milion nestačí
19.10.2017
Test: Hyundai i30 1.4 Turbo - je fakt nejlepší?
16.10.2017
Škoda Kodiaq má lepší výbavu a je praktičtější než Ateca
14.10.2017
Ostrý Hyundai i30 N Performance v prodeji, stojí jako dvě základní i30
12.10.2017
Test: Volkswagen Arteon - lepší Passat?
11.10.2017
Škoda Karoq - vše, co víme o použité technice
10.10.2017
Nissan Leaf s dojezdem 378 km v prodeji, připravte si milion
05.10.2017
Renault Alaskan si můžete koupit již v listopadu
04.10.2017
Volkswagen zahajuje prodej modelu T-Roc od 452 900 Kč
30.09.2017
Na nové Volvo XC40 si připravte minimálně milion
26.09.2017
Kia Stonic má české ceny, startují na částce 349 980 Kč