Škoda Auto slaví 120 let své existence

vloženo

Základy jedné z nejdéle kontinuálně vyrábějících automobilek na světě položili v prosinci 1895 Václav Laurin a Václav Klement, kteří patřili k průkopníkům individuální mobility. Kompetence a pověst značky ŠKODA vychází z 120leté tradice a zkušeností s konstrukcí a výrobou vozidel, inženýrského umění a řemeslné zručnosti, které jsou pro český průmysl typické.

Škoda Auto slaví 120 let své existence Škoda Auto slaví 120 let své existence

Od spojení s koncernem Volkswagen před 25 lety se automobilka ŠKODA dokázala vypracovat na mezinárodně úspěšného masového výrobce, modelová ofenziva v letech 2010 až 2015 pak dosud představuje nejdynamičtější úsek v dějinách firmy. V příštích letech naváže ŠKODA na tyto úspěchy dalším rozšířením palety vyráběných modelů.


Na počátku stála odvaha, odhodlání a průkopnické nadšení pro individuální mobilitu – v prosinci 1895 založili Václav Klement a Václav Laurin v Mladé Boleslavi společný podnik. Z nadšení pro techniku a touhy po stále lepších řešeních se první sny o mobilitě měnily v realitu. Sny, které se v mnoha ohledech staly skutečností a na jejichž základě se automobilka ŠKODA v průběhu 120 let stala předním světovým výrobcem.

ŠKODA je velkou automobilovou značkou s úžasnou historií a s fantastickým vývojem – a to zejména v posledních 25 letech,“ říká Bernhard Maier, předseda představenstva společnosti ŠKODA AUTO. „Na naši historii jsme všichni právem hrdí, nadšení pro mobilitu patří k základním pilířům značky ŠKODA od samotných počátků. Na mimořádně bohatou tradici navazujeme i dnes díky atraktivní modelové paletě a jsem přesvědčen, že v budoucích letech dokážeme pro naši značku nadchnout další nové zákazníky,“ dodává B. Maier.

Úspěch značky ŠKODA je úzce provázán s nadáním pro techniku, inženýrským uměním i řemeslným fortelem a zručností, tedy s atributy, které jsou pro českou průmyslovou tradici typické. Platily i v dobách úplných počátků motorismu a i díky nim dokázala ŠKODA vyrábět automobily, které byly v řadě směrů výjimečné.

Počátky fascinující 120leté historie výroby vozidel v Mladé Boleslavi spadají do prosince 1895, kdy technicky orientovaný Václav Laurin a obchodně nadaný knihkupec Václav Klement založili společný podnik. Z původní opravny jízdních kol se záhy vyvinul uznávaný výrobce bicyklů se značkou Slavia, v roce 1899 společnost Laurin & Klement uvedla na trh svůj první motocykl.

Průlom nastal v roce 1905, kdy se značka L&K díky modelu Voiturette A zařadila mezi výrobce osobních automobilů. Vůz se zážehovým dvouválcem o výkonu 7 koní dosahoval největší rychlosti 40 km/h. Paleta nabízených typů se záhy rozšířila: Již v roce 1907 byla značka L&K největší automobilkou v tehdejším Rakousku-Uhersku a nabízela pestrou škálu vozů od malého dvouválce přes závodní speciály až po robustní nákladní vozidla a omnibusy.

První světová válka a následující hospodářské krize ve 20. letech ale další vývoj automobilky Laurin & Klement zásadně poznamenaly, oběma zakladatelům bylo jasné, že potřebují silného partnera. Toho v roce 1925 našli v plzeňském koncernu ŠKODA, který byl tehdy největší společností v ČSR. Díky spojení s tímto průmyslový gigantem získala výroba automobilů v Mladé Boleslavi další velký impuls.

Ve 30. letech vznikla řada legendárních modelů značky. Pro nejširší masy motoristů byla určena ŠKODA 420 Popular, na druhém konci výrobního programu se objevila první generace vlajkové lodi ŠKODA 640 Superb se šestiválcovým motorem. Velmi dynamický vývoj ale bohužel opět zbrzdila válka.

Po druhé světové válce byla ŠKODA zestátněna, i v nelehkých dobách socialistického plánovaného hospodářství se ale zaměstnancům dařilo vyvíjet a vyrábět velmi dobrá auta. Stačí uvést typy ŠKODA 1101 „Tudor“, ŠKODA 440 „Spartak“ nebo legendární roadster ŠKODA Felicia. Milníkem se v roce 1964 stala ŠKODA 1000 MB, první vůz značky se samonosnou karoserií, pohonem zadních kol a motorem vzadu - ten byl vyráběný unikátní metodou tlakového lití hliníku. Této koncepci zůstala automobilka věrná až do roku 1987, kdy se veřejnosti představil nový vůz s moderním pojetím „vše vpředu“ a italským designem studia Bertone – ŠKODA Favorit.

Po revoluci v roce 1989 bylo zřejmé, že ŠKODA potřebuje získat silného strategického partnera. Našla jej v koncernu Volkswagen v roce 1991 a od té doby se píše další výrazná kapitola její historie. Vyráběné portfolio se zásadně rozrostlo do dnešních více než 40 modelových variant, mezi roky 1991 a 2014 automobilka zvýšila svoji produkci na šestinásobek. Nové výrobní a montážní závody vznikly i v zahraničí, vozy ŠKODA tak dnes sjíždějí z linek mimo jiné i v Číně, Rusku či Indii. V roce 2014 ŠKODA AUTO poprvé ve své historii vyrobila a prodala více než milion vozidel v průběhu jednoho kalendářního roku.

V příštích letech je ŠKODA AUTO připravena navázat na své úspěchy dalším rozšířením palety nabízených modelů, především v dynamicky rostoucím segmentu SUV.


Škoda Auto

Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Škoda Auto slaví 120 let své existence Fotografie k článku Škoda Auto slaví 120 let své existence
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

29.05.2017
Toyota Aygo v edici Selection vsází na design
28.05.2017
Škoda Superb upevňuje své postavení novou výbavou
27.05.2017
Volkswagen Caddy TGI se chlubí dojezdem 610 km, resp. 760 km ve verzi Maxi
26.05.2017
Interiér Škody Karoq obrazem - podívejte se na vychytávky, které Ateca nemá
25.05.2017
Test: BMW X6 xDrive30d - když máte na výběr
25.05.2017
Range Rover Velar v Česku, připravte si něj 3 miliony
24.05.2017
Hyundai Ioniq Plug-in Hybrid ujede 63 km na baterie, v prodeji v létě
23.05.2017
Volkswagen up! GTI je realitou, pojede 197 km/h
22.05.2017
Test: Citroën C3 1.6 BlueHDi (2017) - atraktivní design, originalita a komfort
21.05.2017
Pro Evropu je určeno jen 1500 ks limitované edice Nissanu Navara Trek-1°
20.05.2017
Renault Trafic SpaceClass - luxus pro 9 pasažérů
18.05.2017
Škoda Karoq kompletně odhalena, je to zmenšený Kodiaq
18.05.2017
Nové BMW M5 dostalo pohon všech kol, který lze rozpojit a driftovat
18.05.2017
Test ojetiny: Volvo V60 D5 - zastánce rodinných pravidel
17.05.2017
KIA Soul EV nově s dojezdem až 250 km stojí 870 tisíc korun
16.05.2017
Test: Renault Talisman Grandtour - top elegán klame tělem
14.05.2017
Připravte se na léto - BMW 2 Coupé a Cabrio jsou tady
13.05.2017
Nástupce Škody Yeti se odhaluje - Karoq na nových fotografiích
12.05.2017
BMW řady 1 prošlo faceliftem a má stále pohon zadních kol
11.05.2017
Test ojetiny: Mercedes-Benz SLK 200 - Čirý nesmysl? Ani ne!