Škoda 1000 MB slaví padesátiny

vloženo

Škoda 1000 MB oslaví padesátiny. Moderní kompaktní následník modelu ŠKODA Octavia debutoval 21. března 1964. Jako první vůz značky Škoda s pohonem zadních kol, motorem vzadu a samonosnou karoserií je ŠKODA 1000 MB milníkem v téměř 119leté historii automobilky.

Škoda 1000 MB slaví padesátiny Škoda 1000 MB slaví padesátiny

​Zcela nový závod, radikálně nová koncepce vozu, k tomu ve své době nejmodernější motor ve své třídě – ŠKODA 1000 MB byla na jaře 1964 pro značku ŠKODA revolucí. „ŠKODA je v celosvětovém měřítku jednou z automobilek s nejdelší historií,“ říká předseda představenstva ŠKODA AUTO Prof. Dr. h.c. Winfried Vahland. „Základem úspěchu společnosti jsou vynikající vozy. ŠKODA 1000 MB byla v šedesátých letech pro automobilku mezníkem a působivým dokladem vysokého inženýrského umění českého automobilového průmyslu,“ dodává Vahland.


Odvaha vydat se svého času neprošlapanými cestami se vyplatila: ŠKODA 1000 MB byla v tuzemsku i v zahraniční prodejním šlágrem, trvale posílila pozici značky ŠKODA v automobilovém světě a předznamenala modelovou strategii české automobilky až do konce osmdesátých let dvacátého století. Od dubna 1964 do srpna 1969 bylo vyrobeno celkem 443.000 vozů typu ŠKODA 1000 MB. Více než polovina z nich šla na export, vůz se prodával dokonce až na Novém Zélandu a v Austrálii.

Dnes patří ŠKODA 1000 MB k nejoblíbenějším veteránům české značky. Zkratka ‚MB’ znamená Mladá Boleslav, sídlo automobilové značky ŠKODA, číslovka ‚1000’ pak zdvihový objem litrového motoru. Model byl nabízen v několika variantách: vedle základní verze přišla v roce 1966 na trh také provedení se zvýšeným výkonem a elegantní dvoudveřová verze 1000 MBX, která je dnes mezi sběrateli obzvláště ceněná.

Pro výrobu nového modelu postavila automobilka ŠKODA AUTO na počátku šedesátých let v Mladé Boleslavi zcela nový závod v bezprostředním sousedství původních továrních budov. Nový výrobní závod sestával z nejmodernějších výrobních zařízení ve více než 40 výrobních halách a dalších budovách. V osmdesátihektarovém areálu bylo vybudováno celkem 13 kilometrů nových silnic, bylo položeno také deset kilometrů železničních kolejí a zřízeno nové seřazovací nádraží. Nový závod kromě toho disponoval vlastními hutními provozy.



Nová koncepce vozu, moderní motory
ŠKODA 1000 MB patřila k nejmodernějším vozům své doby. Při vývoji automobilu, označovaného jako NOV (NOVÝ OSOBNÍ VŮZ), se vývojáři společnosti ŠKODA AUTO rozhodli pro tehdy zcela novou koncepci vozu s motorem vzadu, pohonem zadních kol, nezávislým zavěšením všech kol a samonosnou karoserií - a opustili tak dosavadní koncept rámové konstrukce vozidel.

ŠKODA 1000 MB zároveň stanovila nová měřítka v oblasti inovativních motorů a pohonů. Při vývoji motoru vsadila ŠKODA jako první evropská automobilka na výrobu bloku motoru procesem přesného tlakového odlévání hliníku. Také skříň čtyřstupňové převodovky byla vyráběna pomocí této moderní technologie. ŠKODA tak sáhla po postupu, který v roce 1922 vyvinul český inženýr Josef Polák. Hlavní výhodou bylo podstatné zkrácení doby výroby.

Kapalinou chlazený čtyřválcový motor s rozvodem OHV o výkonu 27 kW (37 k) byl uložen za zadní nápravou. Agregát měl zdvihový objem 988 ccm3. Moderní technické řešení motoru ve spojení s nízkou hmotností vozu – jen 755 kg – přineslo spotřebu pouhých 7 až 8 litrů benzínu na 100 km. Maximální rychlost činila 120 km/h. V roce 1966 byl výkon motoru zvýšen na 32 kW (43 k).

Před zahájením sériové výbory prošla ŠKODA 1000 MB náročným testováním. Celkem padesát vozů ujelo v roce 1962 celkem 1,6 milionu kilometrů, mimo jiné i při extrémních mrazech v Rusku a na rozpálených prašných horských cestách na Kavkaze.

Elegantní, prostorný a komfortní sedan
Vedle moderní techniky představovala ŠKODA 1000 MB i velký pokrok v designu značky. Charakteristické pro šedesátá léta dvacátého století bylo klasické tříprostorové uspořádání vozu. K výrazným identifikačním znakům nového modelu značky ŠKODA patřily klenuté linie a jemné obliny, stejně jako kulaté světlomety elegantně zapuštěné do blatníků, originálně tvarované zadní svítilny, velké panoramatické zadní okno a zakulacené otvory pro vstup vzduchu. V pravém předním blatníku se nacházelo hrdlo palivové nádrže, vtipně skryté za sklopným emblémem značky ŠKODA.

Při kompaktních rozměrech (délka 4,17 m, šířka 1,62 m a výška 1,39 m) nabízela ŠKODA 1000 MB dostatek místa a komfortu pro celou rodinu. Přesvědčivá byla i vysoká funkčnost, kdy již standardní verze nabízela lůžkovou úpravu sedadel. Zavazadlový prostor o objemu 220 litrů se nacházel pod přední kapotou. Náhradní kolo bylo uloženo vpředu pod zavazadlovým prostorem za odklápěcí maskou. Výhoda: pro vyjmutí rezervy nebylo nutno otevírat zavazadelník.

Atraktivní exempláře modelu ŠKODA 1000 MB a dvoudveřové verze ŠKODA 1000 MBX lze dnes obdivovat ve ŠKODA Muzeu v Mladé Boleslavi, a to včetně výjimečného prototypu nerealizované verze kombi. Vozy se navíc pravidelně účastní i veteránských výstav a rally.

ŠKODA AUTO, Komunikace

Vyhledat vozidla v inzerci: Skoda

Fotografie k článku

Fotografie k článku Škoda 1000 MB slaví padesátiny Fotografie k článku Škoda 1000 MB slaví padesátiny Fotografie k článku Škoda 1000 MB slaví padesátiny Fotografie k článku Škoda 1000 MB slaví padesátiny Fotografie k článku Škoda 1000 MB slaví padesátiny Fotografie k článku Škoda 1000 MB slaví padesátiny Fotografie k článku Škoda 1000 MB slaví padesátiny Fotografie k článku Škoda 1000 MB slaví padesátiny Fotografie k článku Škoda 1000 MB slaví padesátiny Fotografie k článku Škoda 1000 MB slaví padesátiny Fotografie k článku Škoda 1000 MB slaví padesátiny
Nenechte si ujít novinky, které pro Vás připravujeme. Zadejte Váš e-mail:

Sdílet článek

Komentáře k článku:

Další články (posledních 20 z celkem 20)

20.07.2018
Rain Man s mobilem: Jsem výborný řidič
18.07.2018
Audi Q8 má českou cenu, dva miliony stačí
16.07.2018
Toyota Auris TS Hybrid - Z říše kontrastů
13.07.2018
Test ojetiny: Ford Fiesta – levný a líbivý
12.07.2018
Toyota C-HR a RAV4 nově v edici Prime, ušetříte až 157 tisíc korun
11.07.2018
Test: Suzuki S-Cross 1.0 Booster je nejracionálnější volbou
03.07.2018
Nissan GT-R50 od Italdesignu má 720 koní
02.07.2018
Na nové Audi A6 zatím 1,5 milionu korun nestačí
28.06.2018
Nový Ford KA+ přijíždí na český trh za cenu od 272 990 Kč
28.06.2018
Tipy pro instalaci tažného zařízení
27.06.2018
Test ojetiny: Fiat Panda – pohledná krabička může být i 4x4
25.06.2018
Honda Civic Type R - Nabroušená katana!
20.06.2018
Audi A1 - luxusnější sourozenec Pola je tady
19.06.2018
Omlazený Nissan Juke od 400 600 Kč, verze 2017 od 299 900 Kč
18.06.2018
Test ojetiny: Renault Laguna III – nejlevnější ve své třídě
16.06.2018
Nové BMW řady 8 Coupé je krásné a luxusní
08.06.2018
Test: Honda Jazz 1.5 i-VTEC Dynamic - nejpraktičtější malé auto
08.06.2018
Lexus RX L nabídne sedm míst a stále slušný zavazadelník
07.06.2018
Peugeot 508 SW - radikální změna
06.06.2018
Audi Q8 dostalo 39 jízdních asistentů a půjde startovat pomocí mobilu